Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.fokus.se/2016/06/lange-leve-de-overviktiga/

Har den här artikeln redan länkats till?

Citerar:
Faktum är att trots att vår vikt ökat sedan 1980-talet, har antalet hjärtinfarkter minskat drastiskt och ökningen av typ 2-diabetes uteblivit, de sjukdomar som brukar benämnas »fetmarelaterade«.

År 2013 kom en sammanställning av 141 studier över risken att dö under en viss tidsperiod i relation till BMI i medelåldern (BMI=body mass index: vikten delat med längden i kvadrat). Den visar att »överviktiga« (BMI 25–30) har lägre dödlighet än »normalviktiga« (BMI 18,5–25); inte ens »måttligt feta« (BMI 30–35) har ökad dödlighet. En stor dansk studie från 2016 visar att man har lägst risk att dö i förtid vid ett BMI på 27.

De som jobbar med folkhälsa tycks dock inte ta till sig detta hoppfulla budskap. De upprepar lika bekymrat som alltid att vår vikt (medel-BMI: 24,5 för kvinnor, 26 för män) är farlig.

Är du helt isolerad under en sten? Hur kan du ha missat detta?

Frågan är ju förstås var man drar gränsen för "tjock".

Men vi har ändrat vårt visuella filter så effektivt att övervikt ser ut som normalvikt i de flestas ögon.
Och det krävs mer än lite övervikt för att vi ska se att människor ser tjocka ut.

Så övervikt har till stor del normaliserats, samtidigt som det är fler människor som är kraftigt överviktiga och ja, de syns.

Nej, jag lever väl i en ganska bekväm hörna av samhället, där man inte värderar människors vikt i andra termer än hälsa/sjukdom (eftersom jag som sagt jobbar inom vården).
Och så då sådana där praktiska olägenheter som de extremt överviktiga personerna som är en delorsak till att man behövt byta ut de där små lätta ambulanserna till större bilar (utrustningen är också en del, den har blivit tyngre; men man behöver större bilar för att få med större patienter tillsammans med all utrustning).

https://www.fokus.se/2016/06/lange-leve-de-overviktiga/

Har den här artikeln redan länkats till?

Citerar:
Faktum är att trots att vår vikt ökat sedan 1980-talet, har antalet hjärtinfarkter minskat drastiskt och ökningen av typ 2-diabetes uteblivit, de sjukdomar som brukar benämnas »fetmarelaterade«.

År 2013 kom en sammanställning av 141 studier över risken att dö under en viss tidsperiod i relation till BMI i medelåldern (BMI=body mass index: vikten delat med längden i kvadrat). Den visar att »överviktiga« (BMI 25–30) har lägre dödlighet än »normalviktiga« (BMI 18,5–25); inte ens »måttligt feta« (BMI 30–35) har ökad dödlighet. En stor dansk studie från 2016 visar att man har lägst risk att dö i förtid vid ett BMI på 27.

De som jobbar med folkhälsa tycks dock inte ta till sig detta hoppfulla budskap. De upprepar lika bekymrat som alltid att vår vikt (medel-BMI: 24,5 för kvinnor, 26 för män) är farlig.

Artikeln stämmer inte.
Det har inte blivit färre hjärtinfarkter, men fler överlever hjärtinfarkter längre tid (åtminstone till del på grund av ändrade behandlingsmetoder). Det är snarast så att det är vanligare att få hjärtinfarkt vid yngre ålder.

Och jo, typ 2 diabetes har ökat. Framför allt dyker sjukdomen upp hos yngre personer.
Och graviditetsdiabetes, som också till stor del är relaterad till övervikt, har också ökat.

Det jag får till mig när jag läser denna tråden är, Tjocka är okunniga och dumma och vet inte att läsk och godis och skräpmat är onyttigt. Tjocka äter bara läsk och godis och skräpmat i jättestora mängder. Tjocka borde koncentrera sig på att träna! Tjocka borde verkligen bli smala - för sin hääälsa, så de inte belastar sjukvården!

Jisses, har vi inte kommit längre?

Alltså, är det någon grupp som belastar sjukvården är det väl män i sånna fall? Genom slagsmål, misshandel, eller bara av machokulturer på arbetsplatser (9/10 som dör i arbetsolyckor är män). Eller skidåkare? Eller ryttare?

Så har inte jag läst tråden.

Och hur i hela friden får du det till att fördelen med att hålla sig frisk är att inte "belasta sjukvården"???
Det är väl väldigt mycket bättre för individen att slippa diabetes (för att välja ett exempel).
Det är väl väldigt mycket bättre för individen att ha mindre ont av sin artros eller sin rygg, jämfört med att ha mer ont?

Sedan är jag väldigt osäker på vad du menar när du väljer motsatsparet tjock-smal.
Menar du att normalvikt är att likställa med smal? Eller vad är "smal"?
Jag tycker det vore bättre att välja termer övervikt - normalvikt, eftersom normalvikt innehåller ett brett spann från smal till inte så smal men fortfarande normalviktig.

Nej, det är tydligt att vi inte har kommit så långt att övervikt är tillåtet att betrakta ur ett hälsoperspektiv.

Låter inte sunt i mina öron alls. Och den kropp som kommer av sån diet känns oxå osund.
Men va? För att gå ner ett par hundra gram i veckan bör jag inte äta mer ä 1250 kcl. Det räcker till mättande morgonmål, 2-3 mellanmål, lunch och middag. Och då är jag inte ens hungrig. Vill jag äta godis och efterrätter så sätter jag in en löprunda eller annan motion.

För att hålla vikten med normal motion (för mig någon timmes promenad dagligen) tror jag inte att jag kan äta ner än allra högst 1400kcl.

Jag väger 53,5 och är knappa 160 lång. Så jag är ABSOLUT inte mager utan väldigt normalviktig

Att säga "Det ÄR så" är väl att generalisera?

Jag håller inte med.
Vistas dagligen på gym, där finns människor av alla former, och alla är lika accepterade. Ingen jävel kollar snett på tant Asta 85, lika lite som någon kollar snett på den där "tjockisen" eller "spinkisen", "modellen" de vältränade o.s.v. o.s.v
inte ens jag känner mig "uttittad". Och då är jag både kort, "tjock" (well...) inte snygg någonstans what so ever, inte vältränad, är lite "efter" på alla pass p.g.a. att jag inte orkar/kan göra allt (vilket faktiskt är en tillgång, det hjälper andra att inse att de också duger precis som de är och att man inte behöver vara så himla bra och kunna allt jämt)
Jag har faktiskt aldrig känt mig så accepterad i hela mitt liv, som jag gör där.
Bland vältränade, bland mindre vältränade, bland unga, bland gamla, bland elitidrottare, bland vardagsmotionärer, tjejer, kvinnor, tanter, killar, män, gubbar. Där känner jag mig som hemma.
Jag som hoppade av skolidrotten p.g.a att jag blev uttittad, hånad, hatad, mobbad. För att jag inte hängde med eller "gjorde som alla andra", eller "inte fungerade som alla andra".
Så jo, jag påstår fortfarande att du generaliserar.
Eller så lever vi i helt olika samhällen. Jag vet inte.

Fast jo, samlhetsidealet ÄR normen. Bar för att du inte upplevt det betyder inte att det inte är så. Kolla i tidningar, så äter du "sunt", så får du sommarkroppen etc, etc. Just för att vara smal ÄR det man ska vara enligt normerna som råder i samhället.

Så har inte jag läst tråden.

Och hur i hela friden får du det till att fördelen med att hålla sig frisk är att inte "belasta sjukvården"???
Det är väl väldigt mycket bättre för individen att slippa diabetes (för att välja ett exempel).
Det är väl väldigt mycket bättre för individen att ha mindre ont av sin artros eller sin rygg, jämfört med att ha mer ont?

Sedan är jag väldigt osäker på vad du menar när du väljer motsatsparet tjock-smal.
Menar du att normalvikt är att likställa med smal? Eller vad är "smal"?
Jag tycker det vore bättre att välja termer övervikt - normalvikt, eftersom normalvikt innehåller ett brett spann från smal till inte så smal men fortfarande normalviktig.

Nej, det är tydligt att vi inte har kommit så långt att övervikt är tillåtet att betrakta ur ett hälsoperspektiv.
Det är ju du som börjat prata om hälsa? och jag menar på att övervikt är inte detsamma som att vara ohälsosam. men det missade du. Och när blev övervikt automatiskt att belasta sjukvården? Du belastar sjukvården genom att åka skidor och göra dig illa,ska vi sluta med det också?
Och vet du, det är vääääldigt mycket bättre för individen att vara accepterad för precis så som hen ser ut också.

Jag har aldrig någonsin sagt att tjocka människor SKA anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det är så det ÄR och inget som jag anser att det ska vara. Men nej, jag skulle inte heller vilja ha en relation med någon som anser allt detta om tjocka människor. Det är en vidrig syn.

Samhället säger inte att en bör vara smal ur hälsoskäl. Samhället säger att en ska vara smal för att det är fina, snyggare, bättre, attraktivare, härligare osv osv osv.

Men snälla. Det är inte alltid ohälsosamt att vara tjock! Sluta generalisera.
Vem är det som generaliserar vitt och brett?
Samhället säger?

Såklart att det är. Jag tillhör ju den gruppen eftersom jag är tjock. En kan ju inte tänka så, att "om det inte gäller mig så bryr jag mig inte". Jag har många män i min umgängeskrets som är feminister och som brinner för den frågan. Dessa personer vet inte hur det är att vara kvinna, men dom förstår att det är ett väldigt väldigt stort problem och vill engagera sig. Jag förstår inte varför någon INTE skulle vilja kämpa för allas lika värde, som ju fettdiskussionen också handlar om.
Det är väl ändå inte bra att uppmuntra till övervikt?
Vi ska väl uppmuntra barn och tonåringar att leva hälsosamt.
Människor tycker och har åsikter om det mesta, smala, tjocka, stadsbor, lantisar, unga, gamla, rökare, hundfolk, hästfolk etc. Än sen då?
De allra flesta kämpar med att hålla vikten och får tänka på vad de stoppar i munnen.
Det GÅR inte att överäta för någon (väldigt få undantaget) får då läggs kilorna på.
Kanske är det den egna "kampen mot kilorna" som gör att människor rynkar på näsan åt överviktiga.
Överviktiga kämpar (uppenbarligen) inte lika hårt.
Fd rökare (de har kämpat) rynkar på näsan åt rökare värre än någon annan.

Men va? För att gå ner ett par hundra gram i veckan bör jag inte äta mer ä 1250 kcl. Det räcker till mättande morgonmål, 2-3 mellanmål, lunch och middag. Och då är jag inte ens hungrig. Vill jag äta godis och efterrätter så sätter jag in en löprunda eller annan motion.

För att hålla vikten med normal motion (för mig någon timmes promenad dagligen) tror jag inte att jag kan äta ner än allra högst 1400kcl.

Jag väger 53,5 och är knappa 160 lång. Så jag är ABSOLUT inte mager utan väldigt normalviktig
Om det inte är någon ansträngning så fine. Men att konstant svälta sig på 1200 kcal för att vara smal tycker inte jag låter vettigt alls.
Att äta så lite för att gå ner i vikt är ju sin sak.

Nej, fettet sitter absolut inte bara i en ohälsosam livsstil. Det finns många anledningar till varför en person är tjock. Har du missat det? Den här diskussionen handlar fortfarande inte om hälsa. Det handlar om att tjocka människor måste normaliseras så som smala människor är normaliserade.
Nej fetma ska inte normaliseras.
Då är vi snart lika feta som i USA
Vi skulle alla kunna trycka i oss snask och väga 200 kg. Är det verkligen så du vill se normen för framtida generationer?

Frågan som ställdes var:
Hur tänker ni kring det här? Är ni också lika hjärntvättade som jag är?

Om man då inte hör till ts hjärntvättade skara som "gått på" och anser följande

random citat skrev:
det är mycket finare att vara smal.

enligt vården och enligt samhällets normer är jag ful, oattraktiv, ohälsosam, lat och dålig.

med hjärntvättad menar jag att vi ju är uppväxta med att det enligt samhället är mer accepterat att vara smal.

samhället propsar på att en är "finare och bättre" som smal

alla reklamer där folk är smala, alla bantningspiller och "så här går du ner X antar kilo på X antal veckor/månader".

Det är inte ett lika stort problem ur "skönhetsperspektivet" om en röker eller är alkoholist eller liknande.

folk ändå dömer dessa tjocka personer som sämre.

folk ser ner på andra för att dom är tjocka. Samhället anser att tjocka personer är mindre värda. Är en person tjock = Sämre människa. Är en person smal = Bättre människa som är mer attraktiv.

En smal person får mera positiva kommentarer om hens utseende än vad en tjock får.

En tjock person döms som både lat och äcklig jämfört med en smal person.

i det stora hela är smala personer inte lika utsatta då det faktiskt är mer accepterat att vara smal. Just för att det är FINARE!

Jag tror inte att någon är immun mot yttre påverkan. Dock verkar många inte inte hur pass påverkade dom är.

När det gäller tjockisar så döms vi ut inte bara som ohälsosamma (oavsett om så ens är fallet, heja skadliga fördomar!) utan just fula, äckliga, you name it."

Det jag får till mig när jag läser denna tråden är, Tjocka är okunniga och dumma och vet inte att läsk och godis och skräpmat är onyttigt. Tjocka äter bara läsk och godis och skräpmat i jättestora mängder. Tjocka borde koncentrera sig på att träna! Tjocka borde verkligen bli smala - för sin hääälsa, så de inte belastar sjukvården!

Det blir liksom samma sak som när män hävdar att det inte finns något kvinnoförtryck för att de själva minsann inte sett det.

Vi som är tjocka blir dömda och folk tittar på oss med avsmak

Jag har aldrig någonsin sagt att tjocka människor SKA anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det är så det ÄR och inget som jag anser att det ska vara.

Jag förstår inte varför någon INTE skulle vilja kämpa för allas lika värde, som ju fettdiskussionen också handlar om

Men om du inte står för jämlikhet så förstår jag att du har svårt med den här diskussionen.

det är vääääldigt mycket bättre för individen att vara accepterad för precis så som hen ser ut

Och inte skriker ut det i megafon från barrikaderna typ, ja, då blir man tillskriven att vara ignorant, att bo under en sten, att man inte tycker att alla har lika värde, att man inte är för jämlikhet samt en del andra mindre trevliga egenskaper..

Vilket faktiskt är smått fascinerande -om vi nu skiter helt i den hälsomässiga aspekten och fokuserar enbart på ytan som ju ts ville- eftersom ni ju vill att fler ( helst alla?) ska ha just vår accepterande inställning angående ytan, att övervikt i sig inte gör en människa mindre värd på något vis vare sig som person eller utseendemässigt.

Om det inte är någon ansträngning så fine. Men att konstant svälta sig på 1200 kcal för att vara smal tycker inte jag låter vettigt alls.
Att äta så lite för att gå ner i vikt är ju sin sak.
Svälta sig på 1200 kcal?
1200 kcal/dag är inte svält om personen håller en jämn viktkurva och inte rasar i vikt.
En person som håller vikten bra på 1200 kcal kan lätt få i sig alla näringsämnen på den mängden. Tomma kcal känns i så fall helt onödigt att stoppa i sig.
(tillägger att säkert väldigt få människor kan hålla vikten på 1200 kcal, men i teorin så skulle det funka)

Men herregud gott folk.

JA, SAMHÄLLET SÄGER.
Är ni lika blinda för rasism också, för att ni inte upplever den själva? Är ni lika blinda för kvinnohat och patriarkatet, för att ni inte upplever den själva?

Newsflash: fenomen kan existera utanför er egen upplevelsesfär.

Vi kan göra en väldigt enkel övning till att börja med. Gå in på valfri Pressbyrå och räkna antalet smala vs tjocka människor på omslaget. Sen räknar ni antalet rubriker som handlar om att tappa i vikt, och de rubriker som handlar om att öka i vikt eller vara nöjd med sin kropp som den är (senaste har jag aldrig sett men mirakel kan ju ske).

Är du mellan 15-40 år kan du också kika runt i dina egna sociala medier. Förekommer hashtags som #fredagsfysförefredagsmys? #strongisthenewskinny? Lägger folk hellre upp bilder på när de utför en fysisk aktivitet än när de sitter och äter en chokladkaka? För en vill ju inte misstas för att vara en karaktärslös tjockis. Tänker du själv att du kan äta den där chokladkakan, "för det är du värd"? Grattis, då är även du drabbad av smalhetsnormen.

Många i den här tråden har svårt att se bortom deras egna privilegium, att redan tillhöra normen. "Det är ju bara att äta mindre", "var inte martyr", "tjockisar är ohälsosamma". Wow. Det är så jag skäms åt er när jag läser.

Men va? För att gå ner ett par hundra gram i veckan bör jag inte äta mer ä 1250 kcl. Det räcker till mättande morgonmål, 2-3 mellanmål, lunch och middag. Och då är jag inte ens hungrig.

För mig är 1250 kcl om inte ren svältkost, närapå, förstår att man kan välja snålkalorimat som vitkål, men vad äter du för att bli mätt och nöjd ?

Det är ju du som börjat prata om hälsa? och jag menar på att övervikt är inte detsamma som att vara ohälsosam. men det missade du. Och när blev övervikt automatiskt att belasta sjukvården? Du belastar sjukvården genom att åka skidor och göra dig illa,ska vi sluta med det också?
Och vet du, det är vääääldigt mycket bättre för individen att vara accepterad för precis så som hen ser ut också.

???

Du skrev - i vad jag uppfattade som nedvärderande och sarkastiska tonfall - om hur överviktsrelaterade problem "belastar sjukvården".
Och det är i och för sig sant: sjukdomar kräver i vissa fall vård.
Men min poäng var ju att det inte är "belastningen av sjukvården" som är problemet, utan problemet är ju att individen är sjuk.

Ja, visst ska individen kunna accepteras så som den ser ut.
Problemet när det gäller övervikt är ju att det inte enbart handlar om att bli accepterad eller inte. Det har andra aspekter också, som gör att man nog inte bör "bara" acceptera hur man ser ut.

Om övervikt enbart handlade om utseende så håller jag med dig helt och hållet. Exempel på utseende, som självklart inte ska ha betydelse, kan ju vara hårfärg, hudfärg. Att acceptera alla på lika termer utifrån det är självklart.

Att personer inte ska bli illa behandlade pga vikt är också något som borde vara självklart.
Men att acceptera och normalisera övervikt är problematiskt just för de andra problem en övervikt kan föra med sig för individen.

Menar du, utifrån hur du skriver att man ska acceptera utseendet, att sjukvården ska sluta uppmana överviktiga personer med typ 2 diabetes att gå ner i vikt för att förbättra sitt sjukdomsläge?
Menar du att sjukvården ska sluta rekommendera viktnedgång vid överviktsrelaterade smärtor?

Eller hur menar du?

Fast jo, samlhetsidealet ÄR normen. Bar för att du inte upplevt det betyder inte att det inte är så. Kolla i tidningar, så äter du "sunt", så får du sommarkroppen etc, etc. Just för att vara smal ÄR det man ska vara enligt normerna som råder i samhället.
Jag skrev ju det, säljglada skitblaskor.
Det är vad som matar oss med att man minsann får platt mage på 5 dagar (oavsett då om du bara har en lite "oplatt " mage eller en stor sådan.

Svälta sig på 1200 kcal?
1200 kcal/dag är inte svält om personen håller en jämn viktkurva och inte rasar i vikt.
En person som håller vikten bra på 1200 kcal kan lätt få i sig alla näringsämnen på den mängden. Tomma kcal känns i så fall helt onödigt att stoppa i sig.
(tillägger att säkert väldigt få människor kan hålla vikten på 1200 kcal, men i teorin så skulle det funka)
Fast det handlar ju om att hålla size 0 och vara "modesmal" .
Jag tycker inte det känns bra. Och det är min åsikt. Just att om en individ måste för evigt kontrollera sitt matintag så mycket bara för att hålla den där vikten i lägsta normalspannet så verkar det inte vara den vikt kroppen vill ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 426
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar