R
Raderad medlem 68338
Jag har en känsla av att det varierar lite? Nuförtiden, alltså. Det här med hudcancer verkar påverka hur många solar?
Ja trenden börjar pendla tillbaka nu!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en känsla av att det varierar lite? Nuförtiden, alltså. Det här med hudcancer verkar påverka hur många solar?
Jag har lite svårt att förstå vad du vill med tråden? Efter att ha läst igenom den alltså. Det känns lite som att du har folk i din omgivning som får dig att må dåligt pga din övervikt, och då ska du generalisera om vad "folk" och vad "samhället" tycker?
Det finns en smalideal, ja, absolut, vi matas med bilder på pinnsmala modeller jämt. Men å andra sidan är vi väldigt få av oss som ser ut sådär, och även om man räknas till dom "smala" går man inte nödvändigtvis och är skitnöjd för det o känner sig perfekt. Jag är lång och (enligt mina vänner) smal, men jag tycker att men slappmagen då, o överarmarna då, osv osv. Vi kvinnor är experter på att hitta fel hos oss själva.
O när jag ser tjejer som är överviktiga tänker jag inte speciellt på det. Jag kan tänka på det om jag ser någon som är *väldigt* överviktig, såg en tjej på flygplatsen just ikväll som var sådär riktigt tjock, o min enda tanke var att det såg så himla jobbigt ut rent fysiskt, alla andra pinnade på o hon liksom rullade fram i kvartsfart. Men jobbigt för henne alltså, inte för oss andra. Sämre människa? Näpp. Men signalerade det ohälsa? Javisst.
Tycker du antar en massa om vad andra människor har för fördomar o attityder. Tänk om vi andra inte tänker som du tror att vi tänker?
Om man ser mer till träning förresten...skulle "man" anse att en instruktör/PT som är överviktig är sämre på sitt jobb för att den "inte ser så värst hälsosam/vältränad ut själv" än en som är uppenbart vältränad, slimmad, tight, muskulös eller vad man nu vill se det som?
Say what?
Ok det är inte viktigt för dig att vara smal men du är inte heller nöjd med att vara tjock och anser att samhället bär skulden för hur du känner dig? Är det rätt tolkat?
Har du ngn plan för hur du ska trivas med dig själv och kanske påverka samhället i en riktning som du anser positiv?
Jag har svarat på detta tidigare då @tornblomma tog upp det, samt om någon hellre skulle välja en hudterapeut som har slät hud istället för en med acne. Jag ser inte att en tjock instruktör/PT skulle vara sämre än om hen skulle vara smal och vältränad. Och samma med hudterapeuten. Där svarade jag att den hudterapeut jag tyckt bäst om och som jag gått längst hos faktiskt hade haft svår acne.
Alltså, en PT har ju som jobb att förmedla och inspirera till hälsosammare livsstil, skulle man då inte med logiken "fetthat" tycka att en överviktig PT kanske "borde leva som den lär, så skulle den ju inte vara överviktig"?
Eller "hur kan den, som själv är tjock, lära mig något?"
Mina tips för att trivas med sig själv är att sluta bry sig om vad andra tycker och att göra sånt som en själv mår bra av, utan att det är påverkat av allmänheten. Om fler skulle tänka så så tror jag att det skulle bli mer accepterat att vara tjock.
Vill en överviktig ha kostråd av en person som väger 200 kilo tex? Även om många överviktiga rent krasst vet hur de ska äta tex så skulle det ju förmodligen ändå påverka trovärdigheten i rådgivningen
Jag säger ingenting, det är det du som gör. Och tydligen "samhället".Säger du då samma sak om Tornblommas exempel om hudterapeuten med acne? Hen borde ju ha problemfri hy om hen ska hjälpa andra att få det. OBS! Jag tycker inte att det är så.
Kör på det då!
Fast enligt din logik borde det ju vara så...är man inte accepterad som tjock i samhället, så varför skulle man acceptera en tjock PT som ska lära en om hälsosam livsstil, vikt o.s..v?Jag tror att många inte alls skulle bry sig om att få kostråd av en som väger 200 kg. Dom som tror att en person som är tjock automatiskt inte kan ett dugg om träning och kost är nog väldigt väldigt korkade...
Men en dålig hy kan man ju ha oturen att ha i generna, fettet sitter ju "bara" i ohälsosam livsstil...eller hur var det?
Så den jämförelsen anser jag haltar lite.
Dålig hy kan man säkert påverka en hel del, men det verkar så självklart att man absolut kan påverka sin vikt.
Nej, men du verkar ha hakat upp dig på fetthat över lag. Varför? Och varför skulle inte tjocka vara normaliserade? Enligt vem, eller snälla...säg bara vilka du menar med "samhället", det har jag varit nyfiken på sen första inlägget.Nej, fettet sitter absolut inte bara i en ohälsosam livsstil. Det finns många anledningar till varför en person är tjock. Har du missat det? Den här diskussionen handlar fortfarande inte om hälsa. Det handlar om att tjocka människor måste normaliseras så som smala människor är normaliserade.
Fast enligt din logik borde det ju vara så...är man inte accepterad som tjock i samhället, så varför skulle man acceptera en tjock PT som ska lära en om hälsosam livsstil, vikt o.s..v?
För mig är det en absolut ickefråga.
Absolut, det gör jag
Nej, men du verkar ha hakat upp dig på fetthat över lag. Varför? Och varför skulle inte tjocka vara normaliserade? Enligt vem, eller snälla...säg bara vilka du menar med "samhället", det har jag varit nyfiken på sen första inlägget.
Toppen, lycka till!
Jag är uppvuxen i både en gruvstad och en gruvby där dom flesta arbetar hårt rent fysiskt. Där arbetar dom flesta sig uppåt på sina arbeten och har endast gymnasial utbildning.
Kanske är pga det? Ingen aning.
För att det är något som behöver normaliseras. Det är mer accepterat att vara smal. Det bara är så. Varför har jag ingen aning om, det får du fråga dig själv och många många andra av våra medmänniskor samt många här på Buke.
Jag har förklarat flera gånger vad jag menar med samhället. Samhället är du, jag, våra familjer, influencers osv. ALLA är samhället. Det är ju vi tillsammans som byggt upp idealet. Och nej, jag menar inte att kanske just du eller kanske just jag har bestämt hur idealet ska se ut. Det är något som växt fram.