Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker du är rätt duktig på att generalisera...är det typ inte ett generaliserande att "samhället är..."
"alla är hjärntvättade" o.s.v?

Samhället säger att det inte är okej. Det är inget som jag hittar på eller säger "bara för att". Det ÄR så.
Det ÄR mer accepterat att vara smal. Det är inte att generalisera, det är fakta. Källa på det? Gå ut och rör dig bland folk, exempelvis på stan. Då blir du direkt matad med smalidealet.

Samhället säger att det inte är okej. Det är inget som jag hittar på eller säger "bara för att". Det ÄR så.
Det ÄR mer accepterat att vara smal. Det är inte att generalisera, det är fakta. Källa på det? Gå ut och rör dig bland folk, exempelvis på stan. Då blir du direkt matad med smalidealet.

Är det ett problem för dig rent personligen? Det upplevs väldigt laddat för dig. Ideal varierar över tid, över olika kulturer osv.

Statistiskt vet vi dock att det finns fler överviktiga i småstäder och på landet än i de större städerna. Det hänger mer tydligt ihop med utbildningsnivå (klass) än med bostadsort, men även utbildningsnivån skiljer sig ju åt mellan stad och land. Självklart och mönstret gäller både Europa, USA och Canada.

Jag är uppvuxen i både en gruvstad och en gruvby där dom flesta arbetar hårt rent fysiskt. Där arbetar dom flesta sig uppåt på sina arbeten och har endast gymnasial utbildning.

Kanske är pga det? Ingen aning.

Är det ett problem för dig rent personligen? Det upplevs väldigt laddat för dig. Ideal varierar över tid, över olika kulturer osv.

Såklart att det är. Jag tillhör ju den gruppen eftersom jag är tjock. En kan ju inte tänka så, att "om det inte gäller mig så bryr jag mig inte". Jag har många män i min umgängeskrets som är feminister och som brinner för den frågan. Dessa personer vet inte hur det är att vara kvinna, men dom förstår att det är ett väldigt väldigt stort problem och vill engagera sig. Jag förstår inte varför någon INTE skulle vilja kämpa för allas lika värde, som ju fettdiskussionen också handlar om.

Jag är uppvuxen i både en gruvstad och en gruvby där dom flesta arbetar hårt rent fysiskt. Där arbetar dom flesta sig uppåt på sina arbeten och har endast gymnasial utbildning.

Kanske är pga det? Ingen aning.
Statististiken visar ju bara tendenser.

Jag reste från Milano till Palermo häromåret och det var smärtsamt tydligt hur Italien successivt blir mindre välbärgat söderut och befolkningen allt tyngre.

Att säga "Det ÄR så" är väl att generalisera?

Jag håller inte med.
Vistas dagligen på gym, där finns människor av alla former, och alla är lika accepterade. Ingen jävel kollar snett på tant Asta 85, lika lite som någon kollar snett på den där "tjockisen" eller "spinkisen", "modellen" de vältränade o.s.v. o.s.v
inte ens jag känner mig "uttittad". Och då är jag både kort, "tjock" (well...) inte snygg någonstans what so ever, inte vältränad, är lite "efter" på alla pass p.g.a. att jag inte orkar/kan göra allt (vilket faktiskt är en tillgång, det hjälper andra att inse att de också duger precis som de är och att man inte behöver vara så himla bra och kunna allt jämt)
Jag har faktiskt aldrig känt mig så accepterad i hela mitt liv, som jag gör där.
Bland vältränade, bland mindre vältränade, bland unga, bland gamla, bland elitidrottare, bland vardagsmotionärer, tjejer, kvinnor, tanter, killar, män, gubbar. Där känner jag mig som hemma.
Jag som hoppade av skolidrotten p.g.a att jag blev uttittad, hånad, hatad, mobbad. För att jag inte hängde med eller "gjorde som alla andra", eller "inte fungerade som alla andra".
Så jo, jag påstår fortfarande att du generaliserar.
Eller så lever vi i helt olika samhällen. Jag vet inte.

Statististiken visar ju bara tendenser.

Jag reste från Milano till Palermo häromåret och det var smärtsamt tydligt hur Italien successivt blir mindre välbärgat söderut och befolkningen allt tyngre.

Ja det är enormt tydligt! Ett land jag tycker att det är extremt just nu är Mexico. Där har fetmat ökat enormt i socialt utsatta grupper. Verkligen en klassmarkör!

Såklart att det är. Jag tillhör ju den gruppen eftersom jag är tjock. En kan ju inte tänka så, att "om det inte gäller mig så bryr jag mig inte". Jag har många män i min umgängeskrets som är feminister och som brinner för den frågan. Dessa personer vet inte hur det är att vara kvinna, men dom förstår att det är ett väldigt väldigt stort problem och vill engagera sig. Jag förstår inte varför någon INTE skulle vilja kämpa för allas lika värde, som ju fettdiskussionen också handlar om.

Jag tror att du måste fundera: är det viktig för dig att vara smal? Isf så gör ngt åt det helt enkelt!
Annars acceptera hur du ser ut och var stolt över det! Visa samhället att du älskar dig själv som du är!
Jag har en bekants bekant som är kraftigt överviktigt och hon TAR PLATS och har en fantastisk självkänsla och är så HÄRLIG! Det smittar av sig! Jag tycker att hon är fantastisk!
Beklaga dig inte, skyll inte på samhället, var inte martyr, ta plats och var skön och härlig istället! Det tror jag är det absolut bästa sättet för att få andra att följa samma fotspår!

Jag förstår inte riktigt vad du far efter? Använder du musklerna så kommer det att stimulera kroppen till att behålla dem i högre utsträckning vid kaloriunderskott än om du inte använder dem. Det enklaste sättet att komma åt den stimulansen är tung styrketräning. Det är liksom inget kontroversiellt i det, det är så kroppen fungerar.

Självklart kan man inte behålla kondition och muskler när man avslutat "ett program", kondition och muskler kommer att finnas i samma utsträckning som de används och faller man tillbaka i gamla beteenden kommer man också få samma resultat som man fick innan. Men det var inte det jag besvarade i mitt inlägg, utan jag bemötte bara det du skrev om att det svåra var att blir av med fett men bibehålla muskler. Och det är inte svårt. Jobbigt ja, men inte svårt.

Du svarar inte på min fråga, om hur ett träningsupplägg skulle se ut, för en vanlig, rimligt frisk person, för att bli av med fett och bygga muskler, i synnerhet efter fyllda 35-40 år.
Alltså inte hur en ung person som har alla möjligheter att göra träning till sin huvudsakliga hobby ska göra, utan en helt vanlig person som dessutom har ett jobb att sköta, och är del av en familj.
Och vad som händer om man slutar träna, eller inte håller på tillräckligt länge.

Har du några som helst referenser till dina påståenden, eller är dessa enbart anekdotiska?

Du förenklar överlag. Och verkar tycka att folk bara ska ta sig i kragen och skärpa sig.

Precis som någon annan här gjorde. Innan jag fyllde 45, så trodde jag också att det var enkelt att träna, och bränna fett och göra om till muskler. Jag har blivit tvungen att omvärdera det.

Om det var enkelt, så skulle få personer ha problem med övervikt, ingen skulle ägna sig åt jojo-bantning, leta efter den ena modedieten efter den andra, köpa gymkort och gå dit ett par gånger, börja på gympa och snart ge upp, eller sluta jogga efter ett par veckor.
Att ändra livsstil verkar ursvårt, och verka kräva hjälp för de allra flesta. Alltså insatser i form av KBT, träning i grupp, flertal samtal med dietister med mera.

Observera att jag själv inte har problem med övervikt, men har varit involverad i behandling för bl.a. smärtrelaterade problem, och då syns det mycket tydligare hur svåra livsstilsförändringar är.

• Gilla
Reactions: kol

Jag har lite svårt att förstå vad du vill med tråden? Efter att ha läst igenom den alltså. Det känns lite som att du har folk i din omgivning som får dig att må dåligt pga din övervikt, och då ska du generalisera om vad "folk" och vad "samhället" tycker?
Det finns en smalideal, ja, absolut, vi matas med bilder på pinnsmala modeller jämt. Men å andra sidan är vi väldigt få av oss som ser ut sådär, och även om man räknas till dom "smala" går man inte nödvändigtvis och är skitnöjd för det o känner sig perfekt. Jag är lång och (enligt mina vänner) smal, men jag tycker att men slappmagen då, o överarmarna då, osv osv. Vi kvinnor är experter på att hitta fel hos oss själva.
O när jag ser tjejer som är överviktiga tänker jag inte speciellt på det. Jag kan tänka på det om jag ser någon som är *väldigt* överviktig, såg en tjej på flygplatsen just ikväll som var sådär riktigt tjock, o min enda tanke var att det såg så himla jobbigt ut rent fysiskt, alla andra pinnade på o hon liksom rullade fram i kvartsfart. Men jobbigt för henne alltså, inte för oss andra. Sämre människa? Näpp. Men signalerade det ohälsa? Javisst.

Tycker du antar en massa om vad andra människor har för fördomar o attityder. Tänk om vi andra inte tänker som du tror att vi tänker?

Precis så @Tussinussen !
Jag har en kompis med extremt dålig självkänsla. Om ngn tex kollar på henne på tunnelbanan antar hon per automatik att det är pga att hon ser konstig ut eller är ful/fel på ngt sätt.
Till saken hör att hon är GALET snygg och det är garanterat därför de kollar. Men i hennes hjärna är det ju så att samhället ser henne som ngt slags avart.
Sen säger folk till mig "alltså din kompis xxx herregud så snygg hon är". Inga män vågar ta kontakt med henne och det tolkar hon som att hon är ful som ett troll. Men snubbar tycker ju att hon är "ouppnåelig" och vågar inte ta kontakt bara :rofl:

;)

Ja det är enormt tydligt! Ett land jag tycker att det är extremt just nu är Mexico. Där har fetmat ökat enormt i socialt utsatta grupper. Verkligen en klassmarkör!
Ja, och det är en klassmarkör som har bytt klass, så att säga. Förut var det lätt och billigt att vara smal och då var fattiga smala - och vi har ju uttryck som "fet och vacker", mina ingifta bolivianska släktingar säger fortfarande "fet och frisk". De kopplar rondör till hälsa och smalhet till sjukdom. Tvärtom mot den här trådens diskussion. Nu är det lätt och billigt att vara överviktig, och då blir övervikt tecken på fattig, lågutbildad och annat som ses som mindre bra och som associeras till låg klasstillhörighet.

Om man ser mer till träning förresten...skulle "man" anse att en instruktör/PT som är överviktig är sämre på sitt jobb för att den "inte ser så värst hälsosam/vältränad ut själv" än en som är uppenbart vältränad, slimmad, tight, muskulös eller vad man nu vill se det som?

Ja, och det är en klassmarkör som har bytt klass, så att säga. Förut var det lätt och billigt att vara smal och då var fattiga smala - och vi har ju uttryck som "fet och vacker", mina ingifta bolivianska släktingar säger fortfarande "fet och frisk". De kopplar rondör till hälsa och smalhet till sjukdom. Tvärtom mot den här trådens diskussion. Nu är det lätt och billigt att vara överviktig, och då blir det tecken på fattig, lågutbildad och annat som ses som mindre bra och som associeras till låg klasstillhörighet.

Ja precis! På samma sätt som att det var en klassmarkör att vara blek förr. Nu får man komplimanger för en fräsch bränna efter utlandssemestern ;)

Att säga "Det ÄR så" är väl att generalisera?

Jag håller inte med.
Vistas dagligen på gym, där finns människor av alla former, och alla är lika accepterade. Ingen jävel kollar snett på tant Asta 85, lika lite som någon kollar snett på den där "tjockisen" eller "spinkisen", "modellen" de vältränade o.s.v. o.s.v
inte ens jag känner mig "uttittad". Och då är jag både kort, "tjock" (well...) inte snygg någonstans what so ever, inte vältränad, är lite "efter" på alla pass p.g.a. att jag inte orkar/kan göra allt (vilket faktiskt är en tillgång, det hjälper andra att inse att de också duger precis som de är och att man inte behöver vara så himla bra och kunna allt jämt)
Jag har faktiskt aldrig känt mig så accepterad i hela mitt liv, som jag gör där.
Bland vältränade, bland mindre vältränade, bland unga, bland gamla, bland elitidrottare, bland vardagsmotionärer, tjejer, kvinnor, tanter, killar, män, gubbar. Där känner jag mig som hemma.
Jag som hoppade av skolidrotten p.g.a att jag blev uttittad, hånad, hatad, mobbad. För att jag inte hängde med eller "gjorde som alla andra", eller "inte fungerade som alla andra".
Så jo, jag påstår fortfarande att du generaliserar.
Eller så lever vi i helt olika samhällen. Jag vet inte.

Nej, det är inte att generalisera. Det är skillnad på att säga att alla tjocka människor är ohälsosamma och att säga att samhället inte är lika accepterande mot tjocka människor som mot smala.

Och när jag säger att samhället inte accepterar tjocka lika mycket som smala så betyder inte det att just du personligen är en av dom i samhället som tänker så. Det är i det stora hela mer accepterat att vara smal. Eller jag kanske kan se varför du tycker att jag generaliserar. Dock är det inget som skadar någon. Däremot skadar det många att säga att alla tjocka är ohälsosamma och lata och saknar karaktär.
Exempelvis, jag står fast vid att alla män är potentiella våldtäktsmän. Jag kan liksom aldrig veta om en man kommer att våldta mig eller någon annan. Det finns dom som ser min syn på män som att jag menar ALLA män. Det gör jag såklart inte. Men jag kan aldrig vara säker på att just "den där mannen" kommer att våldta. Det skadar ingen att jag tycker och känner så. Men många män blir oerhört kränkta av det. Skadar det dessa män att jag är rädd för dom? Nej. Utgör jag någon fara för dessa män? Nej.

Så på så sätt kan jag förstå att du tycker att jag generaliserar. Men det är som sagt väldigt väldigt harmlöst och inget som skadar någon. För mig är det viktigt att stå upp för att vara kroppspositiv. Jag kämpar dagligen med att bryta normer kring fetthatet. Och så länge folk blandar in hälsa i det här så kommer jag kämpa för att bevisa motsatsen. Just för att hälsa är helt ointressant när det kommer till det här med att vara tjock.

Det är ju jättehärligt och bra att du känner att du får vara dig själv på gymmet. Men varför blundar du för ett så stort problem som fetthatet är? Du har ingen aning om någon av dina medmänniskor på gymmet får höra kränkande kommentarer, får blickar samt inte känna sig accepterad. Även om DU uppfattar det som att andra inte upplever fetthat som ett personligt problem så betyder inte det att problemet finns.

Ur retrospekt:

Jan20_Venus_with_an_Organist_and_Cupid972x675.jpg

leda-and-the-swan-by-Francois-Boucher-084.jpg

Blek och mullig was the shit ;)

För att jag inte går omkring och tror att alla "fetthatar". Helt enkelt.
Men visst, alla har vi våra laster, vår vardag, våra problem, våra ickeproblem, individuella hälsotillstånd o.s.v. som man kanske inte pratar så mycket om, absolut.
Tänker ju såklart att "jag om någon" borde fått höra att jag "är för fet/ful/dålig för att vistas där och "hur någon som jag kan ta upp plats för andra på passen".
Eller, jag hade kunnat tänkt så. Men det gör jag inte, tvärtom.

Senast ändrad:
Jag tror att du måste fundera: är det viktig för dig att vara smal? Isf så gör ngt åt det helt enkelt!
Annars acceptera hur du ser ut och var stolt över det! Visa samhället att du älskar dig själv som du är!
Jag har en bekants bekant som är kraftigt överviktigt och hon TAR PLATS och har en fantastisk självkänsla och är så HÄRLIG! Det smittar av sig! Jag tycker att hon är fantastisk!
Beklaga dig inte, skyll inte på samhället, var inte martyr, ta plats och var skön och härlig istället! Det tror jag är det absolut bästa sättet för att få andra att följa samma fotspår!

Nej, det är inte viktigt för mig att vara smal. Jag trodde det var rätt förståeligt utefter min trådstart... Det borde inte vara viktigt för NÅGON att vara smal för att samhället säger att en ska vara smal. Självklart ska en person som vill bli smal se till så att hen blir smal, på ett hälsosamt sätt och enbart för att hen själv vill det. En ska ALDRIG göra något för att någon annan säger åt en att göra det.

Men om du inte står för jämlikhet så förstår jag att du har svårt med den här diskussionen.

Men om du inte står för jämlikhet så förstår jag att du har svårt med den här diskussionen.

Say what?

Ok det är inte viktigt för dig att vara smal men du är inte heller nöjd med att vara tjock och anser att samhället bär skulden för hur du känner dig? Är det rätt tolkat?

Har du ngn plan för hur du ska trivas med dig själv och kanske påverka samhället i en riktning som du anser positiv? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar