Det var lite så jag tolkade din ts. Att tjocka människor ska anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det låter inte som min blivande partner direkt, hur känner du?
Jag har varit upp över öronen kär i en person med både alkohol, rökning och amfetamin som stora laster. Samma sak med en överviktig. Min poäng är mer att "samhället" har sagt att man bör vara smal pga hälsoskäl. Man ska inte röka pga hälsoskäl (jag ser ofta sluta röka-reklam). Knark och alkohol ska vi inte prata om. Problemet är nog mer omfattande än personernas utseende. Man tolkar kanske in att personerna lever ohälsosamt exempelvis.
Som sagt, jag kan bara tala för mig själv. Jag känner att det inte är min sak att bry mig om. Det finns situationer som gör mig lite ledsen. Det är när barn är inblandade. En hel familj där även barnen är tjocka. Tjocka föräldrar, visst. Men att en ohälsosam livsstil läggs över på barnen känns jobbigt att se. Eller barn till knarkare/alkisar. Eller föräldrar som blåser rök ner i barnvagnen eller liknande.