Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har skummat tråden ...
Jag har lätt att gå upp i vikt och har hela livet fått passa på min vikt. Jag har lovat mig själv att aldrig bli fet. För min del betyder det över 75 kg. Mina två huvudsakliga anledningar till detta är rörlighet och kläder! Jag gillar inte när magen tar emot och när det blir valkar på kroppen - det gör mig otymplig - och jag gillar kläder som är lite lagom figurnära och det är i mina ögon inte snyggt på mig om jag kommer över strl 40 ...Det är möjligt att jag är hjärntvättad som tycker att jag är snyggare i 40 än 44 men det blir som att undra varför jag gillar lila mer än grönt ... jag bara tycker så..
Att jag sätter upp dessa regler för mig själv ger mig däremot inte rätten att kommentera andras vikt hur som helst. Det är ju oförskämt att kommentera vad en annan person äter! Att ge en komplimang till någon som gått ner i vikt har jag nog gjort däremot, men i syfte att uppmuntra och stötta ngn som kämpar snarare än att kommentera utseendet i sig.

Fler än 3 sjuktillfällen per år låter rätt mkt tycker jag, om man inte har ngn kronisk sjukdom eller så?
Så om du är förkyld fyra ggr/år så ska du ha svårt att få nästa jobb du söker?

Fast sjukspåret känns lite beside the point, jag gillade bara inte att singla ut Muhammed som om det var självklart att han inte skulle få jobb.

Tack!

Men jag gillar inte riktigt att du valde ut just Muhammed, när äldre personer och personer med hög sjukfrånvaro också hade mkt svårt att få jobb. Det låter lite som att du tycker att det är självklart att Muhammed ska ha svårare att få jobb än överviktiga.
Ah, nej så menade jag inte, dumt uttryckt av mig. Jag tänkte bara att det är rätt allmänt känt att invandrare (eller folk som antas vara invandrare snarare) diskrimineras på arbetsmarknaden, och att det blir så talande när det visar sig att feta har ännu svårare att få jobb. Inget ont om Muhammed, oavsett orsak ska man inte diskrimineras på arbetsmarknaden.

Så om du är förkyld fyra ggr/år så ska du ha svårt att få nästa jobb du söker?

Fast sjukspåret känns lite beside the point, jag gillade bara inte att singla ut Muhammed som om det var självklart att han inte skulle få jobb.

Nä hur ska framtida arbetsgivare veta det, såvida inte min referens påpekar det? För mig låter det mkt med sjukfrånvaro flera ggr per år. Min förra arb givar begärde sjukintyg från dag 1 om man haft fler än 3 sjuktillfällen per år (det hade inte jag iofs).

Nä hur ska framtida arbetsgivare veta det, såvida inte min referens påpekar det? För mig låter det mkt med sjukfrånvaro flera ggr per år. Min förra arb givar begärde sjukintyg från dag 1 om man haft fler än 3 sjuktillfällen per år (det hade inte jag iofs).
Det handlade om en studie som byggde på experiment med rekryterare. Hur arbetsgivaren skulle veta är alltså inte relevant - i experimentet fick de naturligtvis veta.

Med andra ord är det kört för typ alla som har barn i förskoleåldern. :D
Ja precis :nailbiting: Som småbarnsförälder är jag rätt nöjd när jag varit helt frisk i 3 månader :D
Sen har jag kanske inte ett jobb där det har jättestor betydelse för mina kollegor om jag är snorig, men får absolut inte vara trött eller hängig ur säkerhetssynpunkt.
Däremot som såna som jobbar inom vården, vi har en pojke som är född för tidigt och låg länge på neo. Vi som föräldrar fick inte komma dit ens förkylda, och givetvis inte personalen heller... Den personalen hade nog mer 6 sjuktillfällen om året..

Fast 6 tillfällen är ju en gång varannan månad. Det är väl ändå rätt mkt?
Alltså jag gissar att studiens syfte var att belysa rekryterares attityder mot olika grupper. Och en av de grupper som stack ut, som hade det svårare att få jobb, var de som på ett tidigare jobb haft fem-sex sjuktillfällen på ett år. De hade lika svårt som kraftigt överviktiga. Och då är det väl bra att klarlägga det, tycker jag.

(Vad det betyder för en tjockis som dessutom är sjuk vill jag helst inte tänka på)

Alltså jag gissar att studiens syfte var att belysa rekryterares attityder mot olika grupper. Och en av de grupper som stack ut, som hade det svårare att få jobb, var de som på ett tidigare jobb haft fem-sex sjuktillfällen på ett år. De hade lika svårt som kraftigt överviktiga. Och då är det väl bra att klarlägga det, tycker jag.

(Vad det betyder för en tjockis som dessutom är sjuk vill jag helst inte tänka på)
På mitt jobb hade man i alla lägen anställt en överviktig före någon med hög sjukfrånvaro. Det må vara orättvist- men det är dyrt:cry:

Så förvånar mig lite just att det är lika illa att ses som överviktig som att vara borta mycket från jobbet.

Hur tänker ni kring det här? Är ni också lika hjärntvättade som jag är?
Är vi alla det?

Jag är mycket lycklig att jag gick upp i vikt. När jag var som sjukast vägde jag 57 kg och det såg ärligt talat inte klokt ut på en fullvuxen karl (178cm) nu är jag 10 kg tyngre och är nöjd och glad med det.
Så trivselvikt kan ju vara väldigt individuellt.

Säger du samma sak om en tjock person då? "Hur många vill leva med en tjockis?"
Det var lite så jag tolkade din ts. Att tjocka människor ska anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det låter inte som min blivande partner direkt, hur känner du?

Jag har varit upp över öronen kär i en person med både alkohol, rökning och amfetamin som stora laster. Samma sak med en överviktig. Min poäng är mer att "samhället" har sagt att man bör vara smal pga hälsoskäl. Man ska inte röka pga hälsoskäl (jag ser ofta sluta röka-reklam). Knark och alkohol ska vi inte prata om. Problemet är nog mer omfattande än personernas utseende. Man tolkar kanske in att personerna lever ohälsosamt exempelvis.

Som sagt, jag kan bara tala för mig själv. Jag känner att det inte är min sak att bry mig om. Det finns situationer som gör mig lite ledsen. Det är när barn är inblandade. En hel familj där även barnen är tjocka. Tjocka föräldrar, visst. Men att en ohälsosam livsstil läggs över på barnen känns jobbigt att se. Eller barn till knarkare/alkisar. Eller föräldrar som blåser rök ner i barnvagnen eller liknande.

Det var lite så jag tolkade din ts. Att tjocka människor ska anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det låter inte som min blivande partner direkt, hur känner du?

Jag har varit upp över öronen kär i en person med både alkohol, rökning och amfetamin som stora laster. Samma sak med en överviktig. Min poäng är mer att "samhället" har sagt att man bör vara smal pga hälsoskäl. Man ska inte röka pga hälsoskäl (jag ser ofta sluta röka-reklam). Knark och alkohol ska vi inte prata om. Problemet är nog mer omfattande än personernas utseende. Man tolkar kanske in att personerna lever ohälsosamt exempelvis.

Som sagt, jag kan bara tala för mig själv. Jag känner att det inte är min sak att bry mig om. Det finns situationer som gör mig lite ledsen. Det är när barn är inblandade. En hel familj där även barnen är tjocka. Tjocka föräldrar, visst. Men att en ohälsosam livsstil läggs över på barnen känns jobbigt att se. Eller barn till knarkare/alkisar. Eller föräldrar som blåser rök ner i barnvagnen eller liknande.

Jag har aldrig någonsin sagt att tjocka människor SKA anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det är så det ÄR och inget som jag anser att det ska vara. Men nej, jag skulle inte heller vilja ha en relation med någon som anser allt detta om tjocka människor. Det är en vidrig syn.

Samhället säger inte att en bör vara smal ur hälsoskäl. Samhället säger att en ska vara smal för att det är fina, snyggare, bättre, attraktivare, härligare osv osv osv.

Men snälla. Det är inte alltid ohälsosamt att vara tjock! Sluta generalisera.

Jag har aldrig någonsin sagt att tjocka människor SKA anses vara sämre, fula, oattraktiva osv. Det är så det ÄR och inget som jag anser att det ska vara. Det är inte alltid ohälsosamt att vara tjock! Sluta generalisera.
Vänta...va?
"Ska vara"? "Sluta generalisera"? Hur får du ihop det...?
Och "samhället tycker" vet jag inte heller om jag köper...möjligtvis säljsugna skitblaskor tycker att "samhället tycker".

Vänta...va?
"Ska vara"? "Sluta generalisera"? Hur får du ihop det...?
Och "samhället tycker" vet jag inte heller om jag köper...möjligtvis säljsugna skitblaskor tycker att "samhället tycker".

Ska vara, är det inte jag som har sagt något om.
Att säga att alla tjocka människor är ohälsosamma är att generalisera.

Och sen...Alltså tjock är man ju av en anledning och troligtvis är det oftast av hälsoskäl, kanske är skälet att man måste äta mediciner som gör att man går upp/inte kan gå ner i vikt.
Kanske är skälet att det helt enkelt tar "stopp" så man inte kan påverka vikten p.g.a något som inte fungerar som det borde i kroppen, något man inte kan påverka.
Eller för att man har känslor som gör att det inte går. Till exempel:
Jag duger inte, det går inte, jag är värdelös, jag måste äta jag måstemåstemåste äta, jag vill inte äta, jag kan inte äta, jag får inte äta...jag måste träna, måste träna...om jag äter måste jag träna. Om jag tränar utan att äta spar jag in på kalorierna. Jag har tränat, så jag kan äta vad jag vill, det kommer inte spela någon roll".
Så jo, min känsla säger att det är hälsoskäl, oavsett. Det är ett komplext område, det där med hälsoskäl.

Jag har levt i norrland i 23 år och på 3 olika ställen och måste säga att min upplevelse inte allt liknar din.

I min lilla byhåla där jag växte upp var det en person som var kraftigt överviktig och det var medicinskt.

Ser lika många överviktiga personer i norrland som här i mälardalen.
Statistiskt vet vi dock att det finns fler överviktiga i småstäder och på landet än i de större städerna. Det hänger mer tydligt ihop med utbildningsnivå (klass) än med bostadsort, men även utbildningsnivån skiljer sig ju åt mellan stad och land. Självklart och mönstret gäller både Europa, USA och Canada.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar