Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte vart du fick det antagandet ifrån eller om du kanske citerade fel person. Men svarar ändå. Inte överviktiga per se, men de med rejäl övervikt ja det är inte speciellt hälsosamt.

Om du hade läst mitt första inlägg så hade du sett att jag inte pratar om dessa personer som är rejält överviktiga. Det är en annan diskussion. Dock så är de också individer som inte ska behöva dömas.

"Tjockisar är paria i det här samhället. Det suger men det är så. Och jo, tjocka människor behöver normaliseras. Normalisering uppmuntrar inte till fetma men gör att vi får existera på lika villkor som smala vilket vi inte får nu. Vet ni vad som är en delorsak till mångas fetma? Att man är just paria och anses onormal.

Självklart påverkar samhället vad vi tycker om och inte utseendemässigt. Att tro något annat är naivt. När det gäller tjockisar så döms vi ut inte bara som ohälsosamma (oavsett om så ens är fallet, heja skadliga fördomar!) utan just fula, äckliga, you name it."

Detta var så bra så det tåls att upprepa.

Håller delvis med men samtidigt.. hade du köpt hudvård av en person med extrem acne? Eller hade du anlitat en hälsocoach med bmi 45? Jag kan ändå förstå att vissa företag strävar efter en viss image.
I det företag jag arbetar för krävs att du "är" märket. Dvs har du inte en viss stil så får du inte jobb helt enkelt.

Grejen är den att en av dom bästa hudterapeuter jag gått och gjort behandlingar hos har själv lidit av grav acne. Och absolut skulle jag kunna anlita en hälsocoach oavsett hens storlek. Det finns ingenting som säger att en hälsocoach med bmi 45 skulle vara sämre än en med bmi 20.

Men håller med om dina sista två meningar. Alltså, jobbar en som modell för ett klädmärke så vill dom väl ha smala personer just för att dom kan bära upp kläderna utan att det blir en massa valkar som ploppar ut. Jag lägger ingen värdering i hur ful, snygg, dålig eller bra en smal människa är. Jag bryr mig liksom inte. För mig är vikten helt ointressant.

Inte läst alla sidor än.. Men jag förstår precis vad du menar!
Folk har liksom fått för sig att det skulle vara skadligt med några kilo hit eller dit, när det ju faktiskt krävs ganska mkt övervikt och dessutom ofta i kombination med dålig mat/ingen rörelse alls för att det sks bli farligt.

Jag önskar verkligen att vi kunde sluta upp med det stora fokuset på utseende!

Det jag får till mig när jag läser denna tråden är, Tjocka är okunniga och dumma och vet inte att läsk och godis och skräpmat är onyttigt. Tjocka äter bara läsk och godis och skräpmat i jättestora mängder. Tjocka borde koncentrera sig på att träna! Tjocka borde verkligen bli smala - för sin hääälsa, så de inte belastar sjukvården!

Jisses, har vi inte kommit längre?

Alltså, är det någon grupp som belastar sjukvården är det väl män i sånna fall? Genom slagsmål, misshandel, eller bara av machokulturer på arbetsplatser (9/10 som dör i arbetsolyckor är män). Eller skidåkare? Eller ryttare?

Jag har som sagt levt med det i 25 år och jag vet att det av vissa används som en ursäkt för att inte "kunna" gå ner i vikt, men jag förstår också att det är en bekväm ursäkt, för hur det än är så är det ju en riktig sjukdom, det finns liksom en diagnos som omgivningen sällan ifrågasätter eftersom de inte vet hur det funkar.

Och även här i Sverige kan man få andra mediciner än levaxin, till och med i kombination med levaxin. Been there, done that.

Vissa läkare anser ju att det inte ens är en sjukdom.
Jag är en av dom som har sjukt svårt för att gå ner i vikt. Det är såklart att skulle jag träna stenhårt flera timmar om dagen samt äta yttepyttelite och så kalorisnålt det bara går så skulle jag tappa i vikt. Absolut. Jag är ju inte dummare än att jag vet hur det fungerar. Men det är samtidigt inte ett sunt sätt att gå ner i vikt på.

För ca 1,5 år sen cyklade jag minst 5 km om dagen, var i stallet flera timmar och gjorde alla stallsysslor åt minst 2 hästar. Ibland 5. Jag hade (har) även 2 hundar som jag promenerade med minst 5 km om dagen samt att jag åt relativt lite men nyttigt. Några gånger i veckan var jag även på gymmet. Såklart att jag kunde äta pizza någon gång ibland eller en bulle någon gång då och då. Men jag var som sagt väldigt aktiv. Trots det gick jag knappt ner något alls.

Och det är vadå? Jag ser som tex 20-30 kg övervikt som en ganska rejäl övervikt tex.

Ingen aning. Det spelar ändå ingen roll i den här diskussionen. Vill folk diskutera övervikt och HÄLSA så kan folk starta en ny tråd (eller fortsätta prata om det här ;))

Ingen aning. Det spelar ändå ingen roll i den här diskussionen. Vill folk diskutera övervikt och HÄLSA så kan folk starta en ny tråd (eller fortsätta prata om det här ;))
Resonerara du likadant om djur? Att det inte gör något för deras välbefinnande att vara överviktiga? Att bara för att djuren äter nyttigt så spelar vikten ingen roll?

Resonerara du likadant om djur? Att det inte gör något för deras välbefinnande att vara överviktiga? Att bara för att djuren äter nyttigt så spelar vikten ingen roll?

Alltså jag kommer inte ens vara på det där :P jag jämför för det första inte djur och människor.

Det jag får till mig när jag läser denna tråden är, Tjocka är okunniga och dumma och vet inte att läsk och godis och skräpmat är onyttigt. Tjocka äter bara läsk och godis och skräpmat i jättestora mängder. Tjocka borde koncentrera sig på att träna! Tjocka borde verkligen bli smala - för sin hääälsa, så de inte belastar sjukvården!

Jisses, har vi inte kommit längre?

Alltså, är det någon grupp som belastar sjukvården är det väl män i sånna fall? Genom slagsmål, misshandel, eller bara av machokulturer på arbetsplatser (9/10 som dör i arbetsolyckor är män). Eller skidåkare? Eller ryttare?

Då läser vi olika trådar känns det som. Jag tycker många varit väldigt nyanserade och lyft upp sjukdomar etc som möjlig orsak till viktuppgång. Och att man påtalat att man kan må psykiskt dåligt eller bara inte vilja gå ner i vikt.
Jag tycker inte det varit frågan om fatshameing.

Ang arbetsgivare måste jag få inflika att det idag är lättare att få jobb om du heter Muhammed än om du är fet. Just sayin.

Du förklarar det så himla bra. Exakt precis så här är det!
Jag förstår inte hur folk kan blunda för sanningen.
Tack!
Alltså på ett sätt är det i mina ögon inte konstigt, men det är illa. Det blir liksom samma sak som när män hävdar att det inte finns något kvinnoförtryck för att de själva minsann inte sett det.

radd_5912177b9606ee39a5620035.jpg

Att prata positivt om tjocka personer betyder INTE att en förespråkar fetma och övervikt. Det betyder att vi vill normalisera det som inte är normalt. Som även några andra här inne skrivit så ÄR det inte accepterat att vara tjock. Vi som är tjocka blir dömda och folk tittar på oss med avsmak. När jag var smal så fick jag ofta höra att jag var fin, söt, härlig och jag blev medbjuden på grejer, folk kommenterade inte vad jag åt, vad jag gjorde osv. Det är helt tvärtom idag. Självklart är det inte vänner, bekanta eller ens folk i mitt umgänge som har dessa hemska åsikter om tjocka personer. Det är folk här inne, folk på stan, folk på bussen, folk överallt. Dessa dömande, äcklade blickar och kommentarer. Jag förstår inte hur folk ärligt talat inte ser att det är ett problem. Det är skrämmande hur många det är som blundar för detta problem.

Ang arbetsgivare måste jag få inflika att det idag är lättare att få jobb om du heter Muhammed än om du är fet. Just sayin.

Tack!
Alltså på ett sätt är det i mina ögon inte konstigt, men det är illa. Det blir liksom samma sak som när män hävdar att det inte finns något kvinnoförtryck för att de själva minsann inte sett det.

Nej men precis, det har du rätt i!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar