R
Raderad medlem 68338
Vissa läkare anser ju att det inte ens är en sjukdom.
Jag är en av dom som har sjukt svårt för att gå ner i vikt. Det är såklart att skulle jag träna stenhårt flera timmar om dagen samt äta yttepyttelite och så kalorisnålt det bara går så skulle jag tappa i vikt. Absolut. Jag är ju inte dummare än att jag vet hur det fungerar. Men det är samtidigt inte ett sunt sätt att gå ner i vikt på.
För ca 1,5 år sen cyklade jag minst 5 km om dagen, var i stallet flera timmar och gjorde alla stallsysslor åt minst 2 hästar. Ibland 5. Jag hade (har) även 2 hundar som jag promenerade med minst 5 km om dagen samt att jag åt relativt lite men nyttigt. Några gånger i veckan var jag även på gymmet. Såklart att jag kunde äta pizza någon gång ibland eller en bulle någon gång då och då. Men jag var som sagt väldigt aktiv. Trots det gick jag knappt ner något alls.
Aktiviteten är inte så noga om man vill ner i vikt. 5 km cykling tex förbränner inte speciellt mkt, men säkert bra för välbefinnandet! Det handlar om kosten och det funkar väldigt sällan att lite vagt "äta nyttigt" eller "äta mindre" utan de flesta måste hålla bättre koll, typ matdagbok, matvåg osv. Det är jobbigt ja, alternativet är att chilla och nöja sig!
Jag kan inte äta mer än 1500 kcal utan att gå upp i vikt. Allt under det kräver planering och rejäl självdisciplin. Just nu har jag inte nog motivation..