Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vissa läkare anser ju att det inte ens är en sjukdom.
Jag är en av dom som har sjukt svårt för att gå ner i vikt. Det är såklart att skulle jag träna stenhårt flera timmar om dagen samt äta yttepyttelite och så kalorisnålt det bara går så skulle jag tappa i vikt. Absolut. Jag är ju inte dummare än att jag vet hur det fungerar. Men det är samtidigt inte ett sunt sätt att gå ner i vikt på.

För ca 1,5 år sen cyklade jag minst 5 km om dagen, var i stallet flera timmar och gjorde alla stallsysslor åt minst 2 hästar. Ibland 5. Jag hade (har) även 2 hundar som jag promenerade med minst 5 km om dagen samt att jag åt relativt lite men nyttigt. Några gånger i veckan var jag även på gymmet. Såklart att jag kunde äta pizza någon gång ibland eller en bulle någon gång då och då. Men jag var som sagt väldigt aktiv. Trots det gick jag knappt ner något alls.

Aktiviteten är inte så noga om man vill ner i vikt. 5 km cykling tex förbränner inte speciellt mkt, men säkert bra för välbefinnandet! Det handlar om kosten och det funkar väldigt sällan att lite vagt "äta nyttigt" eller "äta mindre" utan de flesta måste hålla bättre koll, typ matdagbok, matvåg osv. Det är jobbigt ja, alternativet är att chilla och nöja sig!
Jag kan inte äta mer än 1500 kcal utan att gå upp i vikt. Allt under det kräver planering och rejäl självdisciplin. Just nu har jag inte nog motivation..

https://www.instagram.com/fetkvinna/ Nyttig läsning för de av er som tror att folk inte ser ner på tjockisar.

Försökte hitta en artikel jag tyckte var så jäkla spot on men lyckas inte. Men, sensmoralen ur den var väl i princip att kolla på foton där smala människor gör sig fula. Ofta innebär det att helt enkelt få sig själva att se feta ut, få till en dubbelhaka eller lite valkar på magen - kan det tänkas bero på att fett anses fult? :idea:

Ett annat tydligt exempel dök upp i flödet på facebook häromdagen: http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/trollen-och-william-spetz-moter-ett-nattroll/ Trollen ska uppenbart vara fula. Vilka attribut får de då? Vilka attribut framhäver man?

Slutligen - Nike gjorde faktiskt träningskläder i större storlekar väldigt nyligen. Vet ni vad som hände? Det blev ramaskri för det uppmuntrar tydligen fetma :up::banghead:

Aktiviteten är inte så noga om man vill ner i vikt. 5 km cykling tex förbränner inte speciellt mkt, men säkert bra för välbefinnandet! Det handlar om kosten och det funkar väldigt sällan att lite vagt "äta nyttigt" eller "äta mindre" utan de flesta måste hålla bättre koll, typ matdagbok, matvåg osv. Det är jobbigt ja, alternativet är att chilla och nöja sig!
Jag kan inte äta mer än 1500 kcal utan att gå upp i vikt. Allt under det kräver planering och rejäl självdisciplin. Just nu har jag inte nog motivation..

För mig är det just motion som verkar göra att jag går ner. Ska jag gå ner av kostförändring får jag leva på ca 500 kcal dag. Om jag bara tränar lite kan jag äta runt 3000 kcal/dag och stå still på rätt låg vikt.

Så det där är nog rätt olika.

Jag var inte ute efter att gå ner i vikt heller...

Får ofta höra att jag är smällfet fast jag inte är så stor och många klappar mig på magen och undrar om jag gått över tiden eller hur många det är där inne och tanten har smeknamnet tjock på mig på hennes språk .Är 159 och väger 76 kg Men jag bryr mig inte om det alls .Huvudsaken är att jag trivs med min kropp .Klart jag skulle gärna vägt som när jag var 18 år 52 kg .Verkar omöjligt att gå ner hur jag försöker även fast jag tränar regelbundet och försöker äta lite .Fick tag i några piller förut som tog bort all hungerkännsla så jag hade bara 2-3 köttbullar och en halv potatis i matlådan och en banan till middag .Åt sådana små mängder i en månad men minskade inte många kilon för det så när pillren var slut så åt jag som vanligt igen

Jag ställer mig aldrig någonsin på en personvåg då den säger absolut noll och ingenting om vikt (annat än kg, på ett ungefär då) men däremot gör jag BIA-mätningar "kroppskompositionsmätning" lite då och då.
Då får du vikten i siffror men i förhållande till längden, ålder, "kroppstyp", vätska, muskler osv, väldigt exakt.
Vanliga personvågar kan variera från våg till våg och kilon kan variera från egentligen dag till dag.
Det känns som att vikt vs. hälsa inte har några större, direkta, likhetstecken. Faktiskt.
Jag är inte smal, jag är heller inte synligt vältränad och ses kanske som "överviktig", men jag känner mig inte överviktig. Jag känner mig liksom...stabil.
Jag mår bra. Jag äter inte hälsosamt för fem öre, och jag tränar väl mer än vad som egentligen är hälsosamt, men jag mår bra. Bättre än någonsin.

(jag läste till sida 4 innan jag behövde iväg...men jag gissar att inläggen följande sidor ändå är snarlika, eller har jag missat något väsentligt?)

Allvarligt talat så har jag så svårt att se att det ska vara normalt att äta så lite. Vilket i mina ögon gör att jag inte hade ansett den vikten hälsosam på den personen. Jan man vara så smal och äta normalt så är ju det ens normala vikt.
Just hetsen att halvsvälta för att vara så smal som man önskar tycker jag känns fel faktiskt.

Allvarligt talat så har jag så svårt att se att det ska vara normalt att äta så lite. Vilket i mina ögon gör att jag inte hade ansett den vikten hälsosam på den personen. Jan man vara så smal och äta normalt så är ju det ens normala vikt.
Just hetsen att halvsvälta för att vara så smal som man önskar tycker jag känns fel faktiskt.

Det känns inte bara fel. Det ÄR fel! Det om något är ju ohälsosamt :(

Jag väger typ 58 (som nu) om jag inte bryr mig så mkt utan enorma överdrifter. Ska jag väga 10 kilo mindre måste jag svälta mig och ligga på typ 1000 kcal per dag. Om det är normalt kan jag inte svar på. Estetiskt känns det värt men i övrigt nej. Antar att det varierar rätt mkt, men generellt ligger nog smala personer rätt mkt lägre kcal mässigt än man tror, frivilligt eller ofrivilligt.

Jag väger typ 58 (som nu) om jag inte bryr mig så mkt utan enorma överdrifter. Ska jag väga 10 kilo mindre måste jag svälta mig och ligga på typ 1000 kcal per dag. Om det är normalt kan jag inte svar på. Estetiskt känns det värt men i övrigt nej. Antar att det varierar rätt mkt, men generellt ligger nog smala personer rätt mkt lägre kcal mässigt än man tror, frivilligt eller ofrivilligt.

Anser du att det är normalt att svälta sig?

Anser du att det är normalt att svälta sig?

Det är ju en definitionsfråga. "Svälta sig" ala 1200 kcal. Ja så kör ju många. Kanske löjligt att kalla det "svälta sig" - fel av mig! Man överlever lätt på 1200 kcal men det blir ju inget fredagsmys direkt.
Svälta som i ett u-land eller i Auschwitz, nej.

Öhhh, har du några bra vetenskapliga referenser till detta? Och gärna som långtidsstudier. Avseende vanliga människor som behöver förbättra kondition och muskelmassa. Aktiva idrottsmänniskor är i sammanhanget ointressanta.

Att man kan åstadkomma både viktminskning och konditionsförbättring, relativt snabbt, med hjälp av en reglerad diet, och ett bra träningsprogram är inte rocket science.

Det som verkar vara rocket science, är att behålla kondition och vikt längre tid efter att man avslutat ett program. Att lyckas ändra basen i mat- och träningsvanor, så att man inte faller tillbaka till det beteende som gjort att man fått problem verkar vara väldigt, väldigt svårt.

Jag förstår inte riktigt vad du far efter? Använder du musklerna så kommer det att stimulera kroppen till att behålla dem i högre utsträckning vid kaloriunderskott än om du inte använder dem. Det enklaste sättet att komma åt den stimulansen är tung styrketräning. Det är liksom inget kontroversiellt i det, det är så kroppen fungerar.

Självklart kan man inte behålla kondition och muskler när man avslutat "ett program", kondition och muskler kommer att finnas i samma utsträckning som de används och faller man tillbaka i gamla beteenden kommer man också få samma resultat som man fick innan. Men det var inte det jag besvarade i mitt inlägg, utan jag bemötte bara det du skrev om att det svåra var att blir av med fett men bibehålla muskler. Och det är inte svårt. Jobbigt ja, men inte svårt.

Det är ju en definitionsfråga. "Svälta sig" ala 1200 kcal. Ja så kör ju många. Kanske löjligt att kalla det "svälta sig" - fel av mi!g! Man överlever lätt på 1200 kcal men det blir ju inget fredagsmys direkt.
Svälta som i ett u-land eller i Auschwitz, nej.
Låter inte sunt i mina öron alls. Och den kropp som kommer av sån diet känns oxå osund.

Jag reagerade också på det där.
Visst är det svårt att träna om man är skadad. Men generellt bör ju gemene man inte vara helt paj.
Även med skador brukar man ju kunna utföra viss sjukgymnastik etc .

Framförallt är det nog svårt att BÖRJA träna när man redan är skadad. När jag började styrketräna var jag typ skadad (helt nergången efter graviditet) och hade ingen aning om hur jag skulle börja. Kastade pengar på problemet, anlitade PT och fick hjälp med att få bukt med det jag upplevde hindrade mig. Tog lång tid och jag hade ALDRIG klarat det på egen hand, det kan jag erkänna rakt av.

Skulle jag skada mig nu skulle det inte vara några som helst problem att hålla igång träningen, men det är inte lätt att rehabba eller jobba med alternativa övningar när man inte har någon baseline, liksom.

Tack!

Men jag gillar inte riktigt att du valde ut just Muhammed, när äldre personer och personer med hög sjukfrånvaro också hade mkt svårt att få jobb. Det låter lite som att du tycker att det är självklart att Muhammed ska ha svårare att få jobb än överviktiga.

Att personer med sjuk högfrånvaro har svårare att få jobb är ju ändå rätt förståeligt. En bör ju vara på jobbet för att kunna få jobbet... :P

Att personer med sjuk högfrånvaro har svårare att få jobb är ju ändå rätt förståeligt. En bör ju vara på jobbet för att kunna få jobbet... :P
Enligt ena artikeln handlade det om mer än 6 tillfällen på ett år, enligt den andra fem. Låter rätt hårt i mina öron att man ska ha svårt att få jobb för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter