Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att du måste fundera: är det viktig för dig att vara smal? Isf så gör ngt åt det helt enkelt!
Annars acceptera hur du ser ut och var stolt över det! Visa samhället att du älskar dig själv som du är!
Jag har en bekants bekant som är kraftigt överviktigt och hon TAR PLATS och har en fantastisk självkänsla och är så HÄRLIG! Det smittar av sig! Jag tycker att hon är fantastisk!
Beklaga dig inte, skyll inte på samhället, var inte martyr, ta plats och var skön och härlig istället! Det tror jag är det absolut bästa sättet för att få andra att följa samma fotspår!
Är inte det här ett ganska problematiskt resonemang?

En människas eventuella framgång revolutionerar ju inte nödvändigtvis ett helt system. Tanken att man ska vara lycklig oavsett förutsättningar är väl god om än inte helt realistisk, men man kan vara både lycklig och framgångsrik och samtidigt kritisera samhällsstrukturer. Kritiken av samhället har inget med martyrskap att göra utan är en fullt rimlig reaktion på att gruppen man tillhör inte är så respekterad som den borde vara, självklart måste man få beklaga sig över det.

Enstaka individers framgång kan dessutom användas som en ursäkt att kunna fortsätta med olika typer av diskriminering. Resonemang i stil med "Vi har redan en överviktig här, vi behöver inte en till", "5% av våra anställda är överviktiga, alltså diskriminerar vi inte" eller "Den här överviktiga människan har lyckats, det betyder att du också kan göra det om du bara anstränger dig". Ett antal människors framgång betyder inte att överviktiga verkligen inkluderas på samma villkor. Även om det absolut kan vara motiverande och på många sätt positivt att se människor lyckas mot diverse odds så innebär inte det att kritiken mot normer, mot fetthat osv, är onödig eller överflödig.

Två fel gör inte ett rätt. Det är inte rätt att normen för att vara smal är för snäv, men det är inte heller rätt att normalisera kraftig övervikt av hälsoskäl.
Alltså jag vågar lova dig att folk inte går och blir "ohälsosamma" bara för att tjockisar normaliseras.
Tvärtom skapar dagens samhälles syn på tjockisar som onormala väldigt mycket ohälsa.

Men självklart är det hälsosammare att ha en normal vikt. Vilken konstig tråd.

Hjärntvättad? Väga inom normalspannet är hälsosammare för kroppen och sinnet.

Att inte vara tjock betyder inte att du ska vara utmärglad.

Jag märker stor skillnad på min hy när jag är överviktig och normal viktig. Får finnar när jag blir större, och orkeslös och soffpotatig. När jag går ner får jag energi.
Mig spelar det stor roll på.

Och ja, det är modernt att vara smal. Just för att största delen av befolkningen tycker det är finare att vara smal. Smal menas då normal.

Jag vill helst inte vara tillsammans med en alltför stor kille just för att jag inte gillar looken men självklart är det inte allt jag tittar på.

Det betyder inte att alla måste vara smala, vill man vara tjock får man självklart vara det men då får man vara beredd på hälsoproblem som följer med.

Man får se ut precis hur man vill och jag har nog aldrig varit i något sällskap där man fat shamear, då hade jag lämnat.

Men att vara pro tjockis är i mina ögon lika illa som att vara pro smoking, dåligt för kroppen båda två.

Alltså jag vågar lova dig att folk inte går och blir "ohälsosamma" bara för att tjockisar normaliseras.
Tvärtom skapar dagens samhälles syn på tjockisar som onormala väldigt mycket ohälsa.

Till att börja med så vill jag säga att de erfarenheterna du vittnar om är hemska och inte borde få förekomma. Jag vet bara inte om jag delar uppfattningen om att en mer human syn på "tjockisar" uppnås genom en ganska hätsk diskussion där man riskerar att det blir en omvänd hets. Samtidigt förstår jag att det inte är målet, men det blir lite så.

Till att börja med så vill jag säga att de erfarenheterna du vittnar om är hemska och inte borde få förekomma. Jag vet bara inte om jag delar uppfattningen om att en mer human syn på "tjockisar" uppnås genom en ganska hätsk diskussion där man riskerar att det blir en omvänd hets. Samtidigt förstår jag att det inte är målet, men det blir lite så.
Jag förstår inte vad du menar. Ena stunden ska tjockisar inte normaliseras pga hälsoskäl, nu skriver du att en mer human syn på tjockisar inte kan uppnås med en hätsk diskussion med omvänd hets? :confused:

Personligen vänder jag mig helt enkelt mot att tjockisar inte ska normaliseras, just för att vi måste få existera på samma villkor som smala och just för att att anses vara paria är skadligt, såväl psykiskt som fysiskt. Vad som är hetsigt i det förstår jag faktiskt inte.

Jag inbillar mig inte att min kropp fetischeras och delas upp i BBW eller SSBBW som minsann bara kan gillas av fat admirers och feeders.
@gul_zebra Vill inte vara elak men även de med grav ätstörning kan råka ut för det där, vet inte vad det kallas men är samma sak fast de är väldigt sjukligt smala.

Vilken sida du än står på förekommer sånt.

Det du fått gå igenom pga vikt är helt sjukt faktiskt, trodde inte det var så illa när man gått ur skolan :(

Jag förstår inte vad du menar. Ena stunden ska tjockisar inte normaliseras pga hälsoskäl, nu skriver du att en mer human syn på tjockisar inte kan uppnås med en hätsk diskussion med omvänd hets? :confused:

Personligen vänder jag mig helt enkelt mot att tjockisar inte ska normaliseras, just för att vi måste få existera på samma villkor som smala och just för att att anses vara paria är skadligt, såväl psykiskt som fysiskt. Vad som är hetsigt i det förstår jag faktiskt inte.

Jag borde inkluderat den biten i mitt första inlägg, men jag är lite trött och virrig :o Jag menar alltså att det är dåligt på grund av hälsoskäl, och att det inte är gynnsamt för någon part att komma med argumentet att det inte är bra att vara underviktig heller. Men det gav du nog inte uttryck för. Jag håller med dig i den punkten att det borde vara självklart att en överviktig person ska ses som skadlig, det stjälper ju mer än hjälper. Det är nog viktigt att samhället kommer till insikt gällande att alla har olika förutsättningar och ideal. Men det är en hårfin gräns mellan att "normalisera" något som kan vara skadligt för den egna personens hälsa.

@gul_zebra Vill inte vara elak men även de med grav ätstörning kan råka ut för det där, vet inte vad det kallas men är samma sak fast de är väldigt sjukligt smala.

Vilken sida du än står på förekommer sånt.

Det du fått gå igenom pga vikt är helt sjukt faktiskt, trodde inte det var så illa när man gått ur skolan :(
Ja, jag är medveten om att det existerar, men jag tror att du missar poängen. En fet kropp fetischeras jämt, just för att den inte är accepterad att gilla. Så fort en person föredrar en fet partner så anses personen vara en fat admirer, alternativt feeder.
Självklart finns det folk som har en fetisch för sjukligt smala också, men man anses inte ha en så fort man gillar en så pass smal kropp, för smal är nånting "bra". Säger inte att det är problemfritt det heller men det är en skillnad.

Det är precis så illa ja, och det är ett resultat av just att samhället inte anser det vara okej att vara tjock.

Jag borde inkluderat den biten i mitt första inlägg, men jag är lite trött och virrig :o Jag menar alltså att det är dåligt på grund av hälsoskäl, och att det inte är gynnsamt för någon part att komma med argumentet att det inte är bra att vara underviktig heller. Men det gav du nog inte uttryck för. Jag håller med dig i den punkten att det borde vara självklart att en överviktig person ska ses som skadlig, det stjälper ju mer än hjälper. Det är nog viktigt att samhället kommer till insikt gällande att alla har olika förutsättningar och ideal. Men det är en hårfin gräns mellan att "normalisera" något som kan vara skadligt för den egna personens hälsa.
Ah, då hänger jag med!
Jag står ändå fast vid att normalisering är nödvändig. Folk väljer liksom inte att bli feta för det, men det skulle innebära en förbättrad livskvalité för folk som är feta, vilket i sig givetvis är hälsosamt. Bara en sån sak som att inte behöva dra sig för att söka vård eller ta en promenad liksom. Eller simhallen! Herregud, rena drömmen typ!

@gul_zebra Det håller jag med om, förbättrad livskvalitet är nödvändigt! Det är fruktansvärt om någon drar sig för att söka vård av förekommen anledning :( Men... jag upplever det ibland som att debatten ibland drar åt att det är något att eftersträva, att vara överviktig och vissa ser det som ett statement mot rådande normer. Det är nog inte så vanligt egentligen, men de rösterna brukar höras ganska högt, och DET kan ju inte gynna någon. Eller tror du att det kommer gynna i det långa loppet?

Vill lägga till att jag inte är så ignorant att jag inte kan se hur svårt det kan vara, och att något som är möjligt för en person är inte det för en annan. Jag tycker inte att man har sig själv att skylla för att vara överviktig, åtminstone inte i de flesta fallen.

@gul_zebra Det håller jag med om, förbättrad livskvalitet är nödvändigt! Det är fruktansvärt om någon drar sig för att söka vård av förekommen anledning :( Men... jag upplever det ibland som att debatten ibland drar åt att det är något att eftersträva, att vara överviktig och vissa ser det som ett statement mot rådande normer. Det är nog inte så vanligt egentligen, men de rösterna brukar höras ganska högt, och DET kan ju inte gynna någon. Eller tror du att det kommer gynna i det långa loppet?
Om och om, det händer hela tiden att folk undviker att söka vård, just för att feta tenderar att bemötas uruselt. Allt från öroninflammation till brutna ben skylls på övervikt. Själv har jag bland annat som nämnts anklagats för att ljuga om min kost - ironin är att jag sökte för sköldkörteln som ju hänger ihop med just övervikt... Men istället för att kolla den ville man skicka hem diabetessköterskor för att rensa mitt kylskåp. Fick söka hos annan läkare för att slutligen få svart på vitt att jag har hypotyreos.

Självklart använder folk sina kroppar som statement. Varför skulle man inte? Jag tolkar det inte som att övervikt är något att eftersträva (såvida man inte faktiskt vill, för då ska det vara helt okej det också), utan som att man helt enkelt kräver acceptans, alldeles oavsett om man är fet och försöker gå ner i vikt eller fet och nöjd med det. Även feta som inte vill gå ner eller inte kan gå ner måste få existera liksom. Det är inte mycket till acceptans om den är villkorad till att man försöker gå ner i vikt menar jag.

Om och om, det händer hela tiden att folk undviker att söka vård, just för att feta tenderar att bemötas uruselt. Allt från öroninflammation till brutna ben skylls på övervikt. Själv har jag bland annat som nämnts anklagats för att ljuga om min kost - ironin är att jag sökte för sköldkörteln som ju hänger ihop med just övervikt... Men istället för att kolla den ville man skicka hem diabetessköterskor för att rensa mitt kylskåp. Fick söka hos annan läkare för att slutligen få svart på vitt att jag har hypotyreos.

Självklart använder folk sina kroppar som statement. Varför skulle man inte? Jag tolkar det inte som att övervikt är något att eftersträva (såvida man inte faktiskt vill, för då ska det vara helt okej det också), utan som att man helt enkelt kräver acceptans, alldeles oavsett om man är fet och försöker gå ner i vikt eller fet och nöjd med det. Även feta som inte vill gå ner eller inte kan gå ner måste få existera liksom. Det är inte mycket till acceptans om den är villkorad till att man försöker gå ner i vikt menar jag.

Jag skulle såklart sagt när, jag vet att det förekommer. Och det är inte samma sak, men jag själv har varit med om något liknande när jag på grund av psykisk ohälsa inte fått adekvat vård för vad som visade sig vara en kronisk diagnos. Så ska det inte få vara!

Och jag håller med dig här också, jag tycker inte heller att acceptansen ska vara beroende av att man försöker gå ner i vikt. Men jag tänker ändå att det är en hårfin linje där.

Jag skulle såklart sagt när, jag vet att det förekommer. Och det är inte samma sak, men jag själv har varit med om något liknande när jag på grund av psykisk ohälsa inte fått adekvat vård för vad som visade sig vara en kronisk diagnos. Så ska det inte få vara!

Och jag håller med dig här också, jag tycker inte heller att acceptansen ska vara beroende av att man försöker gå ner i vikt. Men jag tänker ändå att det är en hårfin linje där.
Det förvånar mig inte, psykisk ohälsa tas på så jäkla litet allvar :(

Hur tänker du att linjen är hårfin?

Och det är inte samma sak, men jag själv har varit med om något liknande när jag på grund av psykisk ohälsa inte fått adekvat vård för vad som visade sig vara en kronisk diagnos. Så ska det inte få vara!
Har inte heller fått adekvat vård pga psykisk ohälsa. I ett år skylldes på psykiska orsaker innan en läkare på vårdcentral hittade vad som var fel.

Även vikten har skyllts på, samma problem (dock inte samma problem som i första stycket) ansågs rätta till sig om jag bara går upp några kg. Några år senare behövde jag bara gå ner några kg så skulle det nog bli bra. :banghead:

Det förvånar mig inte, psykisk ohälsa tas på så jäkla litet allvar :(

Hur tänker du att linjen är hårfin?

Ja, så är det ju tyvärr, även om det är lite OT för tråden :)

Det känns som att det är värt att nämna att jag uppfattar det som, inte att det är en absolut sanning, att det förekommer fall där man ser sin kropp som ett politiskt ställningstagande istället för att se till hälsan först. Sådant tänker jag borde försvåra för de som blir dåligt bemötta av vården snarare än att hjälpa till.

Ja, så är det ju tyvärr, även om det är lite OT för tråden :)

Det känns som att det är värt att nämna att jag uppfattar det som, inte att det är en absolut sanning, att det förekommer fall där man ser sin kropp som ett politiskt ställningstagande istället för att se till hälsan först. Sådant tänker jag borde försvåra för de som blir dåligt bemötta av vården snarare än att hjälpa till.
Men du vet väl inte om de är hälsosamma eller inte? Att vara tjock betyder inte automatiskt att man är ohälsosam. Alldeles oavsett borde det inte spela någon roll, var och en bestämmer över sin egen kropp varesig man är hälsosam eller inte. Här måste jag även få påpeka att den psykiska hälsan hos tjocka glöms bort helt - det kan vara nog så viktigt för ens egen hälsa att använda sin kropp som ett statement för att acceptera sig själv, exempelvis. Internaliserat hat är inte helt lätt att bli av med liksom, och nog så ohälsosamt det också.

Varför skulle det försvåra i vården? Vården är redan urusel pga vårdpersonals okunskap och fördomar, den lär knappast bli sämre av att personer i fettacceptansrörelsen använder sina kroppar som statements :confused:

En fet kropp fetischeras jämt, just för att den inte är accepterad att gilla. Så fort en person föredrar en fet partner så anses personen vara en fat admirer, alternativt feeder.
Självklart finns det folk som har en fetisch för sjukligt smala också, men man anses inte ha en så fort man gillar en så pass smal kropp, för smal är nånting "bra". Säger inte att det är problemfritt det heller men det är en skillnad.

Men nu tänker du lite fel, det är ju jättestor skillnad om man ser till spann på kilo på att vara sjukligt smal och sjukligt fet .
Utgår man från mig som väger ca 70 till 172 , så skulle jag klassa mig ( eller jag blir) sjukligt smal med 20 kilo minus. 20 kg uppåt är nästan ingenting, för där skulle jag rent teoretiskt kunna växa till + 200 kg och mer än så .
Nu vill jag inte väga 90 kilo, även om jag mer än gärna hade intaget kalorierna, det är alldeles för otympligt när man rör sig, rider, joggar , jobbar att släpa på, det finns ju heller inga bra hälsoeffekter alls med att var rejält överviktig .

Men du vet väl inte om de är hälsosamma eller inte? Att vara tjock betyder inte automatiskt att man är ohälsosam.

Om man enbart ser till fettansamlingen på kroppen så ger den såklart en massa ohälsosamma effekter, däremot så kan såklart personen träna och röra på sig ändå det gör såklart den personen lite mer hälsosam än samma övervikt som inte rör sig.
Men det sliter såklart på kroppen ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar