B
Borttaget konto
Är inte det här ett ganska problematiskt resonemang?Jag tror att du måste fundera: är det viktig för dig att vara smal? Isf så gör ngt åt det helt enkelt!
Annars acceptera hur du ser ut och var stolt över det! Visa samhället att du älskar dig själv som du är!
Jag har en bekants bekant som är kraftigt överviktigt och hon TAR PLATS och har en fantastisk självkänsla och är så HÄRLIG! Det smittar av sig! Jag tycker att hon är fantastisk!
Beklaga dig inte, skyll inte på samhället, var inte martyr, ta plats och var skön och härlig istället! Det tror jag är det absolut bästa sättet för att få andra att följa samma fotspår!
En människas eventuella framgång revolutionerar ju inte nödvändigtvis ett helt system. Tanken att man ska vara lycklig oavsett förutsättningar är väl god om än inte helt realistisk, men man kan vara både lycklig och framgångsrik och samtidigt kritisera samhällsstrukturer. Kritiken av samhället har inget med martyrskap att göra utan är en fullt rimlig reaktion på att gruppen man tillhör inte är så respekterad som den borde vara, självklart måste man få beklaga sig över det.
Enstaka individers framgång kan dessutom användas som en ursäkt att kunna fortsätta med olika typer av diskriminering. Resonemang i stil med "Vi har redan en överviktig här, vi behöver inte en till", "5% av våra anställda är överviktiga, alltså diskriminerar vi inte" eller "Den här överviktiga människan har lyckats, det betyder att du också kan göra det om du bara anstränger dig". Ett antal människors framgång betyder inte att överviktiga verkligen inkluderas på samma villkor. Även om det absolut kan vara motiverande och på många sätt positivt att se människor lyckas mot diverse odds så innebär inte det att kritiken mot normer, mot fetthat osv, är onödig eller överflödig.