Men herregud gott folk.
JA, SAMHÄLLET SÄGER.
Är ni lika blinda för rasism också, för att ni inte upplever den själva? Är ni lika blinda för kvinnohat och patriarkatet, för att ni inte upplever den själva?
Newsflash: fenomen kan existera utanför er egen upplevelsesfär.
Vi kan göra en väldigt enkel övning till att börja med. Gå in på valfri Pressbyrå och räkna antalet smala vs tjocka människor på omslaget. Sen räknar ni antalet rubriker som handlar om att tappa i vikt, och de rubriker som handlar om att öka i vikt eller vara nöjd med sin kropp som den är (senaste har jag aldrig sett men mirakel kan ju ske).
Är du mellan 15-40 år kan du också kika runt i dina egna sociala medier. Förekommer hashtags som #fredagsfysförefredagsmys? #strongisthenewskinny? Lägger folk hellre upp bilder på när de utför en fysisk aktivitet än när de sitter och äter en chokladkaka? För en vill ju inte misstas för att vara en karaktärslös tjockis. Tänker du själv att du kan äta den där chokladkakan, "för det är du värd"? Grattis, då är även du drabbad av smalhetsnormen.
Många i den här tråden har svårt att se bortom deras egna privilegium, att redan tillhöra normen. "Det är ju bara att äta mindre", "var inte martyr", "tjockisar är ohälsosamma". Wow. Det är så jag skäms åt er när jag läser.
Hehe.
I mitt fb-flöde är det nog vanligare med fredagsmys före fys-bilder.
Jag har nog tre träningsintensiva personer, som ibland lägger ut bilder på det (eftersom det är deras hobbyer med bergsklättring respektive cykling).
Desto fler som lägger ut bilder på smarriga måltider och efterrätter och godis.
Jag är överviktig och äter den där chokladkakan för att jag tycker att den är god. Trots bättre vetande. Jag är lika smart eller korkad som de flesta andra överviktiga personer; det vill säga jag - och de flesta andra - vet vad som vore bättre men väljer ändå att göra det som är lockande för stunden.
Men som sagt: mina överviktsrelaterade problem äger jag själv, och det handlar inte om någons attityd eller bemötande. Förutom en bekant som kommenterade att "du är inte så smal" vilket var helt OK. Själv uttrycker jag att jag "har fläskat på mig". Lite negativt laddat sätt att uttrycka mig, kanske, men illustrerar min insikt i att det vore bättre för mig att inte väga så mycket.
"smalhetsnorm".
Tja.
Eller det faktum att väldigt många människor är överviktiga och det vore bättre för många av dem - inte utifrån normer men utifrån hälsa - att inte vara så överviktiga.
Och, än en gång, det gäller även mig och min övervikt.