Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir helt stressad av den här tråden. Jag håller nämligen med om det mesta som skrivs, eftersom jag tycker att det är olika saker som diskuteras.

På individnivå är ingen form av bodyshaming ok. Aldrig. Även om jag tror att det är mer acceptabelt med skinny shaming av den stil som @tornblomma tar upp, så handlar det nog mycket om en motreaktion på allt det hån som överviktiga personer utsätts för. Jag är nämligen övertygad om att det är vanligare, även om det inte är lika öppet. Att smalhet och kontroll över den egna kroppen(något som ofta likställs) hyllas som ett ideal är också något jag skriver under på. Dock är det idealet så skevt att inte heller normalviktiga undkommer det. Att försöka motverka detta känns helt självklart. Alla måste få se ut som de vill utan att drabbas av hån och fördomar.

Dock måste detta skiljas från den övergripande diskussionen om hälsoproblemen som är relaterade till främst fetma, men även undervikt och viss övervikt. Att en läkare tar upp en patient vikt när denne har ett tillstånd som kan vara viktrelaterat är inte konstigare än att motsvarande sker med t ex rökning, trots att orsaken till tillståndet kan vara en helt annan. Jag förstår att det är jobbigare att höra av en läkare att man behöver gå ner i vikt än att man borde sluta röka, just med tanke på att det ÄR stigmatiserat. Det är också oerhört viktigt att det sker på rätt sätt, d v s bara i de lägen där det är påkallat och på ett konstruktivt sätt, t ex genom att gå genom vad sjukvården kan erbjuda för hjälp. Men ATT det tas upp ser jag inte som konstigare än att andra tänkbara sjukdomsorsaker eller hälsorisker tas upp.

Problemet tycker jag snarare är att kvinnor med makt blir enormt mycket mer utsatta för utseendeåtsikter än män med makt.
Beror det på vilken makt man har tror?
Nu snöade jag in på Merkel just eftersom jag liksom inte sett eller hört särskilt mycket om hennes utseende. Kanske för att hon faller inom ramen för lagom och oprovecerande tantig för sin ålder? Jämfört med Hillary som jag sett åsikter om att hon kanske lyckats bättre om hon varit mindre fixad och fräsch.

Jag tycker absolut kvinnor blir mer bedömda efter utseende än män men inte alltid så att det är bra att vara snygg. Ibland verkar det vara ett hinder att vara snygg- något som gör att den stora massan inte tycker man.är lika sympatisk?

Hon är ung och i en utsatt bransch. Men blir det inte mindre utseende kommentarer när kvinnor blir äldre?
Det kan hända att det blir mindre, men det känns mer troligt att det som redan nämnts, handlar om att "äldre" kvinnor inte syns lika mycket. Titta tex på hur Hillary Clinton attackerades för sitt utseende under valkampanjen.

Det kan hända att det blir mindre, men det känns mer troligt att det som redan nämnts, handlar om att "äldre" kvinnor inte syns lika mycket. Titta tex på hur Hillary Clinton attackerades för sitt utseende under valkampanjen.
Jo precis det med Hillary skrev jag nåt om innan. Hon brydde sig för mycket för sin ålder- och faller utanför ramen lite. Om man är politiker tänker jag.
Men visst ligger det nåt i det även om jag själv definitivt upplever att jag bedöms mycket mindre efter utseende nu än när jag var 25. Kanske är min personliga upplevelse?

Miljöpartiets språkrör
Drygt 50 tror jag.
Har vid ett par tillfällen läst kolumner om att hon borde snygga upp sig, ha läppstift och borsta håret ordentligare.
En kolumn blev rätt uppmärksammad och diskuterades bla här på Buke.
Det är väl det där att man ska vara lagom. Bry sig lagom mycket. Vara lagom snygg.
Direkt man faller utanför blir det fel...

@tornblomma Det jag tycker är märkligt är att du som arbetar med PR och är öppen med var du arbetar sitter och skriver så fritt om er märkliga viktpolicy. Är det här alltså något som företaget Marc Jacobs är helt öppna med? Skriver ut i eventuella annonser? Hur har ni diskuterat det du gör nu som PR-strategi?

Jag blir helt stressad av den här tråden. Jag håller nämligen med om det mesta som skrivs, eftersom jag tycker att det är olika saker som diskuteras.

På individnivå är ingen form av bodyshaming ok. Aldrig. Även om jag tror att det är mer acceptabelt med skinny shaming av den stil som @tornblomma tar upp, så handlar det nog mycket om en motreaktion på allt det hån som överviktiga personer utsätts för. Jag är nämligen övertygad om att det är vanligare, även om det inte är lika öppet. Att smalhet och kontroll över den egna kroppen(något som ofta likställs) hyllas som ett ideal är också något jag skriver under på. Dock är det idealet så skevt att inte heller normalviktiga undkommer det. Att försöka motverka detta känns helt självklart. Alla måste få se ut som de vill utan att drabbas av hån och fördomar.

Dock måste detta skiljas från den övergripande diskussionen om hälsoproblemen som är relaterade till främst fetma, men även undervikt och viss övervikt. Att en läkare tar upp en patient vikt när denne har ett tillstånd som kan vara viktrelaterat är inte konstigare än att motsvarande sker med t ex rökning, trots att orsaken till tillståndet kan vara en helt annan. Jag förstår att det är jobbigare att höra av en läkare att man behöver gå ner i vikt än att man borde sluta röka, just med tanke på att det ÄR stigmatiserat. Det är också oerhört viktigt att det sker på rätt sätt, d v s bara i de lägen där det är påkallat och på ett konstruktivt sätt, t ex genom att gå genom vad sjukvården kan erbjuda för hjälp. Men ATT det tas upp ser jag inte som konstigare än att andra tänkbara sjukdomsorsaker eller hälsorisker tas upp.

Instämmer till 110% :bow:

Mat är som sagt knepigt eftersom vi behöver äta för att överleva. Rökning och alkohol är inget vi behöver så där funkar det med noll intag men det går ju inte med maten.

Att behandla någon illa för att få till en förändring funkar inte oavsett vad det gäller. Det är dessutom aldrig ok att vara otrevlig mot sina medmänniskor.

@tornblomma Det jag tycker är märkligt är att du som arbetar med PR och är öppen med var du arbetar sitter och skriver så fritt om er märkliga viktpolicy. Är det här alltså något som företaget Marc Jacobs är helt öppna med? Skriver ut i eventuella annonser? Hur har ni diskuterat det du gör nu som PR-strategi?

Jag har väl inte skrivit om ngn uttalad "viktpolicy"? Mer än att jag pratat om retail, gym, hudterapeuter odyl som ställen där jag tycker att man ser en tydlig linje. Jag tror inget företag har en vedertagen viktpolicy som du säger inte heller tror jag ett gym skriver: "som anställd hos oss måste du vara vältränad och intresserad av träning och hälsa", det är väl mer underförstått? Men kollar vi på storlekar inom olika märken tex så görs de ofta i skalan 0-8. Och personalen har dessa kläder på sig. Det är ju ngt av en fingervisning kan jag tycka.

Vill tillägga att jag tycker inte nödvändigtvis att detta är rätt!

Jag har själv nekats ett jobb pga att jag varit för smal! Det ansågs inte kommunicera ut rätt budskap till kunden.

Vill bara tillägga att de flesta märken sköts via system av återförsäljare dvs tex på NK sköts rekrytering olika på varje avdelning/märke. Så också på tex Åhléns. Hermes sitter inte och rekryterar en återförsäljare i Sthlm tex. Jag är rätt säker på att skriftlig policy kring vikt (däremot finns en massa andra ytliga krav) inte finns på ngt ställe men visst är det märkligt att kraftigt överviktiga inte finns representerade inom tex vissa serviceyrken?

Senast ändrad av en moderator:
Just Trump är det många utseende kommentarer om. Mer än Merkel till exempel. Eller så har jag missat de senare...
Men jag pratar om gruppen manliga makthavare vs gruppen kvinnliga makthavare. Att jag nämnde två namn var för att de var de enda män jag kunde komma på i sammanhanget.

Men jag vet ju inte på vilka kriterier de jag ser är anställda. Jag vet varken om de fått jobbet för att det är smala eller om någon överviktig ratades.

Javisst det kan naturligtvis handla om att ingen kraftigt överviktig sökt jobbet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar