OK, jag ger mig på ett försök till tankegång om hur man (möjligen) kan påverka det här med "fat-shaming".
Som jag skrivit upprepade gånger, i mitt hörn av världen handlar övervikt om hälsa och hälsorisker och ibland ordentliga hälsoproblem.
Jag är medveten om att jag finns i ett begränsat hörn.
Begränsningarna utgörs av jobbet - där fokus uppenbarligen är på hälsa och sjukdom.
I övrigt utgörs begränsningarna av mitt umgänge - de personer och den miljö där jag vistas.
Jag vistas inte i städer, på caféer, i klädaffärer. Jag går inte omkring på gatorna och tittar och lyssnar på folk. (jo, jag handlar ibland och då på snabbast och mest rationella sätt i så få butiker som möjligt och tar minsta möjliga tid på mig)
Alltså: begränsat hörn av världen.
Ganska bekvämt.
Men jag tänker också så här: genom att välja hur jag lyssnar eller hör vad som sägs, väljer jag också hur det berör mig.
Om jag hör en person kommentera min vikt (igen; jag är överviktig) i negativa termer så kan jag antingen välja att bli upprörd, eller så kan jag välja att tänka "jo, jag väger lite för mycket. Den personen har visserligen inget med det att göra, men personens kommentar påverkar mig faktiskt inte".
Om jag väljer att aktivt ta ställning till att den personens kommentar är dum, fånig, ovidkommande och bara avsedd för att vara elak, så kanske jag kan fortsätta att acceptera mig själv som jag är. Och göra det mindre viktigt för mig att någon är elak.
Jag menar - förstås - inte att försvara elakheter.
Utan tänker mer att vårt reaktionsmönster förstärker vår upplevelse av vad som är vad.
Om jag väljer att fokusera på exempelvis att människor föraktar överviktiga personer, så kommer jag att kunna tolka in den betydelsen i veckotidningarnas viktnedgångsråd, i modellerna på cat-walken (snacka om osunda signaler - och estetiskt icke tilltalande) och så vidare.
Om jag väljer att fokusera på andra aspekter av övervikt så försvinner laddningen en hel del. Och annonserna/rubrikerna i veckotidningarna blir inte "förakt mot övervikt" utan i stället råd till personer som av olika skäl önskar eller behöver gå ner i vikt.
Om jag tänker att "det här plagget ser inte klokt ut på mig" jämfört med "det är helt OK att jag har lite bilringar på magen" så påverkar det omvärldens uppfattning om mig, ja.
Min attityd påverkar nog ganska mycket mitt kroppsspråk också, vilket i sin tur möjligen kan färga omvärldens reaktioner på min uppenbarelse.
Så jag tror att attityder kan förändras genom aktiva val av att själv ändra tankemönster. Om/när tillräckligt många människor ändrar tankemönstren.
Och då är det även "de drabbade" som behöver jobba med att ändra sina tanke- och reaktionsmönster.
Den enda man faktiskt kan ändra på är sig själv.
Om jag hela tiden går omkring och oroar mig för vad andra ska tänka om mig: hur tung jag är, om jag har fina eller fula kläder, om jag följer modet, om jag har tillräckligt stora läppar, om jag sminkar mig väl, om jag är solbränd och så vidare;
ja, då verkar livet vara ganska jobbigt.
Jag har väl tillräckligt starka drag mot Asperger för att kunna rycka på axlarna över de sakerna. Det spelar mig ingen roll om folk tycker att jag har fula kläder, eller ful frisyr.
En del människor har synpunkter på att jag inte sminkar mig - jag kunde väl göra mig fin?
Antingen kan jag bli ledsen över att jag tydligen inte duger naturell.
Eller så kan jag rycka på axlarna och tycka att det inte är ett problem.