Men jag fattar mindre och mindre.
Vad är det du slåss emot egentligen? För slåss det gör du.
Du vantolkar inlägg och får det till att vi uttrycker oss nedsättande om alla överviktiga.
Du har inte någonstans skilt ut vad som är "mulligt", "tjock" eller "fet" - något som nog måste anses som väldigt viktigt om man alls ska diskutera övervikt.
Om det var du på bilderna i tråden så är du inte tjock. Du är lite överviktig och fotograferad så at det verkligen syns. Förr skull man kallat dig mullig.
Av vad jag läser så är de flesta i tråden överens om att
fetma är ohälsosamt. Att vara lite överviktig är inte speciellt farligt och dessutom ganska vanligt.
Att inte få jobb för att man är rejält fet - det kan ha sina orsaker. Om en person har 50 kilos övervikt kan man på goda grunder anta att den personen har eller kommer att få hälsoproblem. Man kan gissa sig till det. En annan smalare person kan ha värre problem men man SER det inte.
Jag är överviktig och har alltid varit. Väger runt 10-15 kilo för mycket. ALDRIG har jag på alla de mängder av anställningsintervjuer jag varit på fått någon som helst kommentar, fråga eller antydan om vikten. Varken som ung eller nu som 50+.
Hade jag vägt över 100 kilo kanske det hade kommit upp men som överviktig? Nix. Varken i Stockholm elelr landsbygden.
Så - nyansera det hela. Pratar vi om övervikt eller fetma?