Men herregud gott folk.
JA, SAMHÄLLET SÄGER.
Är ni lika blinda för rasism också, för att ni inte upplever den själva? Är ni lika blinda för kvinnohat och patriarkatet, för att ni inte upplever den själva?
Newsflash: fenomen kan existera utanför er egen upplevelsesfär.
Vi kan göra en väldigt enkel övning till att börja med. Gå in på valfri Pressbyrå och räkna antalet smala vs tjocka människor på omslaget. Sen räknar ni antalet rubriker som handlar om att tappa i vikt, och de rubriker som handlar om att öka i vikt eller vara nöjd med sin kropp som den är (senaste har jag aldrig sett men mirakel kan ju ske).
Är du mellan 15-40 år kan du också kika runt i dina egna sociala medier. Förekommer hashtags som #fredagsfysförefredagsmys? #strongisthenewskinny? Lägger folk hellre upp bilder på när de utför en fysisk aktivitet än när de sitter och äter en chokladkaka? För en vill ju inte misstas för att vara en karaktärslös tjockis. Tänker du själv att du kan äta den där chokladkakan, "för det är du värd"? Grattis, då är även du drabbad av smalhetsnormen.
Många i den här tråden har svårt att se bortom deras egna privilegium, att redan tillhöra normen. "Det är ju bara att äta mindre", "var inte martyr", "tjockisar är ohälsosamma". Wow. Det är så jag skäms åt er när jag läser.