Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingenstans skrivit att någon bara ska skärpa sig.
Jag rycker det vore jävligt oklokt att hylla om det postas pro-ana saker på en stor blogg ja. Varför skulle det eller motsatsen hyllas?
Det leder ju inte till att folk mår bättre eller ens att de som inte förstår svårigheterna förstår mer.
Du har skrivit om korkade val och misshandla sin kropp. Får jag skriva så om anorektiker?

Eller utsätter sin kropp för det frivilligt...

Jag kan lova dig att som frustrerad anhörig till en som blev så sjuk att den lades in så tänker man den tanken trots att man själv gjort samma sak mot sig själv.
Jag förstår vad mina anhöriga kände.
För när man är frisk och själv börjat se annorlunda på mat och sin kropp förstår man inte även om man förstår.
Det skriker NEJ i kroppen på en.
Men man visar det inte. Man jobbar vidare med hur de mår och hoppas man ska få dem friska den vägen.

Folk måste få tänka saker, känna saker och vid fråga på ett diskutionsforum uttrycka saker inom rimliga gränser.
Ingen har gått till personangrepp eller dömt en grupp.
Man har bara lyft fler sidor av problemet.

Du har skrivit om korkade val och misshandla sin kropp. Får jag skriva så om anorektiker?

Fö så har läkare och psykologer sagt att just det gör man mot sin kropp som anorektiker(till mig som sjuk).
Det är ju sant!
Men det betyder inte att den sjuka är en korkad eller dålig människa. Den är just sjuk. Då gör man inte alltid rationella saker. Och det kan man behöva veta. Det var rätt många som inte fattade HUR illa de gjorde sin kropp. Jag med! Trots stort intresse vet man ju inte lika mycket som läkare, dietisyer etc.

Fö så har läkare och psykologer sagt att just det gör man mot sin kropp som anorektiker(till mig som sjuk).
Det är ju sant!
Men det betyder inte att den sjuka är en korkad eller dålig människa. Den är just sjuk. Då gör man inte alltid rationella saker. Och det kan man behöva veta. Det var rätt många som inte fattade HUR illa de gjorde sin kropp. Jag med! Trots stort intresse vet man ju inte lika mycket som läkare, dietisyer etc.
Precis den är sjuk och har ätstörningar.
Precis som vissa överviktiga är.

Precis den är sjuk och har ätstörningar.
Precis som vissa överviktiga är.

Ja, det har vi ju konstaterat x antal trådar bak.
Vad jag och några till vänt mig emot är att osundhet ska hyllas. Både under- och över-vikt då. Inte att det finns ett problem både i form av hur överviktiga behandlas, att man inte får vård och att det är ett komplext problem som är svårt att prata om.

Det en del av oss drivit är att människovärde ska inte påverkas av hur man ser ut, väger etc.
Men det betyder inte att vi tänker hylla inlägg om att byta lunch mot godis eller påståenden om att grav övervikt inte är skadligt.

Det är inte svart eller vitt.
Jag är själv överviktig. Men ser inte problem i att prata om det eller om anorexi för den delen.
Alla som pratar om överviktens negativa aspekter är inte smala som hatar övervikt. Vi kan vara tjocka som anser att vi själva är lika mycket värda som alla andra.

Men herregud gott folk.

JA, SAMHÄLLET SÄGER.
Är ni lika blinda för rasism också, för att ni inte upplever den själva? Är ni lika blinda för kvinnohat och patriarkatet, för att ni inte upplever den själva?

Newsflash: fenomen kan existera utanför er egen upplevelsesfär.

Vi kan göra en väldigt enkel övning till att börja med. Gå in på valfri Pressbyrå och räkna antalet smala vs tjocka människor på omslaget. Sen räknar ni antalet rubriker som handlar om att tappa i vikt, och de rubriker som handlar om att öka i vikt eller vara nöjd med sin kropp som den är (senaste har jag aldrig sett men mirakel kan ju ske).

Är du mellan 15-40 år kan du också kika runt i dina egna sociala medier. Förekommer hashtags som #fredagsfysförefredagsmys? #strongisthenewskinny? Lägger folk hellre upp bilder på när de utför en fysisk aktivitet än när de sitter och äter en chokladkaka? För en vill ju inte misstas för att vara en karaktärslös tjockis. Tänker du själv att du kan äta den där chokladkakan, "för det är du värd"? Grattis, då är även du drabbad av smalhetsnormen.

Många i den här tråden har svårt att se bortom deras egna privilegium, att redan tillhöra normen. "Det är ju bara att äta mindre", "var inte martyr", "tjockisar är ohälsosamma". Wow. Det är så jag skäms åt er när jag läser.

Tycker detta inlägg var så bra att det är värt att dela igen. :)

Jag har ingenstans skrivit att någon bara ska skärpa sig.
Jag rycker det vore jävligt oklokt att hylla om det postas pro-ana saker på en stor blogg ja. Varför skulle det eller motsatsen hyllas?
Det leder ju inte till att folk mår bättre eller ens att de som inte förstår svårigheterna förstår mer.
Men hur kan du ens jämföra pro-ana med detta? :confused:
Alltså jag fattar ärligt talat inte hur du tänker.

Pro-ana handlar om att uppmuntra andra till ätstörning. Det handlar om att lära varandra hur man når extrem undervikt och hur man svälter sig på "bästa sätt". Jag förstår verkligen inte hur du kan se kopplingen till denna diskussion?
Är det någon som i denna debatt (här eller på andra ställen) ger ut någon slags instruktionsbok i "hur du blir så överviktig som möjligt"?

Jag kallade inte henne korkad. Jag tycker valet att lägga ut en bild där man propagerar för att byta lunch mot pucko och gifflar är korkat.
Lady D är smart. Alla gör korkade saker. Jag med. Det är liksom inte detsamma som att jag är korkad eller en dålig människa.

Det är just det man måste kunna skilja på.
Hon har aldrig propagerat för att man ska byta ut sin lunch till gifflar och pucko, var får du det ifrån? Var säger hon bli fet! Ät bara bullar till lunch hörni! Hon vill få acceptans för tjocka, och att folk ska skit i vad andra sätter i sig. Vill DU inte äta gifflar till lunch för DU tycker det är ohälsosamt är det helt fine. Hon visade upp en bild på SIN lunch den dagen, som uppenbarligen var enormt provocerande.

Du och jag verkar ju vara ganska lika i storlek och det är definitivt smalt. Inte underviktig, men smal på den nedre delen av normalkurvan. De flesta människor är något större.
Smal, javisst. Men inte "väldigt smal". Inte för smal utan helt vanligt friskt slank och normalviktig.

Det jag vänder mig emot är att jag skulle svälta mig, vara för mager eller nåt liknande. Jag har m i flera kläder så så himla mager kan jag inte vara.

Men hur kan du ens jämföra pro-ana med detta? :confused:
Alltså jag fattar ärligt talat inte hur du tänker.

Pro-ana handlar om att uppmuntra andra till ätstörning. Det handlar om att lära varandra hur man når extrem undervikt och hur man svälter sig på "bästa sätt". Jag förstår verkligen inte hur du kan se kopplingen till denna diskussion?
Är det någon som i denna debatt (här eller på andra ställen) ger ut någon slags instruktionsbok i "hur du blir så överviktig som möjligt"?

Läs inlägget jag svarade på.
Jag reagerade på inlägg om att det är finemang att byta lunch mot bullar och pucko.
Sen togs det upp om jag hade reagerat likadant på anorektiker. Och IOM att det just handlade om ett inlägg där man förespråkade att äta tomma kalorier utan näring istället för mat så svarade jag på hur jag hade reagerat på ett inlägg om en anorektikers tips på lunch.
Inget av det vore bra.
Jag svarade alltså på frågan IOM att jag uttalat mig om just bullelunchen.

Jag tycker inte man behöver uppmuntra folk till saker de inte mår bra av. Sen att vi gör dem iaf må väl vara hänt. Det gör vi ju allihop då och då.

Smal, javisst. Men inte "väldigt smal". Inte för smal utan helt vanligt friskt slank och normalviktig.

Det jag vänder mig emot är att jag skulle svälta mig, vara för mager eller nåt liknande. Jag har m i flera kläder så så himla mager kan jag inte vara.
Men det handlar ju egentligen inte om din vikt eller form här utan det faktum att du inte håller din önskvärda vikt på normal kost. För man kan faktiskt inte påstå att din diet faller inom ramen för normalt näringsintag.
Du är visserligen fullt normal gällande din storlek, men det beror på att du ständigt bantar. Där har vi problemet.

Läs inlägget jag svarade på.
Jag reagerade på inlägg om att det är finemang att byta lunch mot bullar och pucko.
Sen togs det upp om jag hade reagerat likadant på anorektiker. Och IOM att det just handlade om ett inlägg där man förespråkade att äta tomma kalorier utan näring istället för mat så svarade jag på hur jag hade reagerat på ett inlägg om en anorektikers tips på lunch.
Inget av det vore bra.
Jag svarade alltså på frågan IOM att jag uttalat mig om just bullelunchen.

Jag tycker inte man behöver uppmuntra folk till saker de inte mår bra av. Sen att vi gör dem iaf må väl vara hänt. Det gör vi ju allihop då och då.
Jag har läst hela tråden. Du kanske ska läsa igen eftersom du uppenbarligen fortfarande inte har förstått vad vi pratar om?

Du har missuppfattat LDs blogginlägg (det handlar inte om att förespåka tomma kalorier till lunch) och din jämförelse med pro-ana är bara helt jävla sjuk.

Om flera av oss påpekar att vi tycker du är respektlös- tycker du inte att du då kan fundera en vända till på det istället för att bara köra på?

Ja, flera av er tycker det. Jag har fått flera PM här och på FB från folk som inte vågar posta sina åsikter här pga andra användare. Eller att de bara inte orkar.
Så vi ser olika på det.

Men jag inser att jag tycker för olika för att en del av oss ska kunna föra en diskussion.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 404
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024