Det här blir svårt att skriva eftersom det är svårt att få till det i skrift. Ni vet ju vad jag skrivit i denna tråd förut.
Jag förstår vad
@Lovisaleonora menar.
Det är aldrig offrets fel. Det skrivs ju också i inläggen. Däremot, och där är jag helt med Lovisaleonora, att vissa personer verkar ha en integritet som kan hindra en eventuell utveckling åt detta håll. Ett "försvar" som verkar vara nästan medfött. Det finns nog gärningsmän för det också dock men de är nog färre.
Jag tror också att man ska vara försiktig med att säga att "jag skulle aldrig hamna där" och jag tror visst att alla kan det. Men jag tror också att det är vanligare att en viss typ av person hamnar där men det har inte med att göra att den personen är dum, konstig, svag eller på annat sätt en dålig människa. Kanske mer en vänlig människa som tror gott om många och med gott hjärta.
Jag har ju t.ex en stark inbyggd skepsis till alla och envar jag möter för första gångerna.
Jag har aldrig hamnat där och varför vet jag egentligen inte men tror att det har mycket med min självkänsla att göra, eller integritet. Några har sagt till mig i andra diskussioner att jag är den på krogen ingen vill tala med och har en integritet, aura, som nästan går över till att många tycker jag är "otrevligt".
I en diskussion har jag hört två prata med varandra och sagt "ja, men det förstår du väl. Det är för att du är kvinna". Jag påpekade då för dem att jag aldrig behandlats så och jag är kvinna. Svaret som kom var "Ja men, dig sätter sig ingen på". Då har det ju inte med att man är kvinna att göra. Då har det ju med något annat att göra. Vad?
Man kan försvåra, man kan lära sig.
Det ska verkligen inte behöva vara så, det menar även Lovisaleonora. Men man kan behöva....för att samhället är sådant. Tyvärr!!!
Du låser väl dörren hemma? Du försvårar.
Du ska inte behöva göra det men risken är annars större. Är det fel av den som inte låst? Nej, det är alltid förövaren som är ansvarig. Trots det har ju försäkringsbolagen skuldbelagt dig som offer. Har du inte låst om grejjerna så får du inte alltid ut på försäkringen. Det är ditt fel, enligt dem.
Du går väl inte utan sällskap på natten?
Du ska fan inte behöva ha sällskap men risken är annars mycket större att du råkar ut för något. Är det den ensamma joggarens fel att den blir våldtagen? Nej, verkligen inte och jag skulle aldrig säga att "hade du tränat självförsvar hade du inte råkat ut för detta". Trots det är ju risken så mycket större för de personerna som är ensamma. Hur många gånger har inte folk i min närhet sagt "är man så dum att man är ute ensam.....". NEJ NEJ......då har man accepterat helt plötsligt att offret ska skuldbeläggas.
Det är aldrig offrets fel och ska inte vara det. Skulden ligger
aldrig hos offret men vi måste tyvärr göra jobbet själva då vi aldrig får hjälp. Samhället råder oss dessutom att göra oss säkrare. Inte för att vi bär skulden utan för att du ska kunna hjälpa dig själv om det händer. Att ha verktyg för att slippa är bättre än att inte ha det men fördjävligt att man måste. FÖRDJÄVLIGT!
Jag som person accepterar aldrig att offret är ansvarigt men kan se att en förövare oftast väljer sitt offer. Antingen efter fysiska eller psykiska egenskaper. Det kan finnas anledning till varför någon blir ett offer
men det finns ingen ursäkt......någonsin.
Vet inte om jag skriver så man blir rätt förstådd, men hoppas.