@Efwa
Jag tycker du säger emot dig själv. Först säger du att det inte är offrets fel men sen tror du att du inte hamnat i en destruktiv relation för att du har självkänsla och integritet. Dvs så då har de som haft en destruktiv relation haft låg självkänsla och ingen integritet?
Jag håller inte med dig utifrån de fall jag sett. Det har varit en blandning på folk.
SOm sagt svårt att skriva i text.
När det gäller mig själv tror jag det, eller lutar åt det hållet men veta kan jag ju aldrig. Kan ju vara som @mandalaki säger. Det är ju svårt att veta varför något INTE hänt.
Det betyder verkligen inte att alla andra som hamnat i denna situation inte har det.
Det finns väl olika anledningar till varför saker händer eller inte? Ett lika-med-tecken mellan sakerna är inte självklar bara för att någon läser det så.
DEt var någon gång någon blev upprörd för att personen tittat på en dokumentär om "Fat admirerers" och tyckte att det var fruktansvärt hur någon kunde kalla hennes man det bara för att hon var fet och han älskade henne.
Men bara för att någon gillar feta kvinnor behöver ju inte alla som älskar feta kvinnor vara just "fat admirers" (hur sjutton stavas detta?). Eller hur.
Han älskade henne "trots" att hon var fet (läs rätt nu) inte FÖR att hon var fet. Det är skillnad och inte likhetstecken.