Jag har läst tråden men inte tyckt att jag har så mycket att tillägga bland alla kloka och inkännande svar. Men nu kommer ett inlägg i alla fall, alldeles för långt, hoppas ni ursäktar.
@Hemligaste , det framkommer så tydligt i dina inlägg vilken snäll, intelligent och omtänksam person du är, och du lever med en människa som utnyttjar detta på ett elakt och fullkomligt hänsynslöst sätt.
INGEN har rätt att uttrycka negativa åsikter om en annan persons utseende. INGEN har rätt att på något vis försöka få någon annan att avstå från sina drömmar. INGEN har rätt att utöva känslomässig utpressning på någon annan och INGEN har rätt att ens antyda att någon annan skulle ha det minsta ansvar över huvud taget över ens sexuella behov!
Hur svårt ska det vara att ställa upp? (Hur svårt ska det vara att lägga undan sin mobil?) Den frågan ska du inte ens fundera på att ställa dig själv. För det är givetvis inte svårt alls, men det är inte något som någon, någonsin, ska kräva av någon annan, inget som någon ska VILJA! Jag är säker på att du ser det absurda i att vilja få en sexuell tjänst utförd av någon som inte gör det för att hen vill, utan för att hen "ställer upp". Jag skulle aldrig vilja att min partner ställde upp fast lusten inte fanns där och det tror jag inte att du skulle vilja heller. Vill inte min partner så väntar vi till lusten finns där eller så fixar jag det väl själv så länge. Och vice versa. Så skulle jag vilja påstå att alla som bryr sig om sin partner och inte manipulativt utövar känslomässig utpressning resonerar.
Det gör mig ont på riktigt att du mår dåligt över huruvida din sambo anser sig vara tillräckligt sexuellt tillfredsställd eller inte, därför att det
inte är något som ligger på ditt ansvar. Snälla du, om du bara läser en sak i det här inlägget så läs detta: Din sambo har själv ansvar för om han är tillfredsställd eller inte.
Du har gjort allt som någon kan göra, du har pratat med honom, du har gett honom utrymme att framföra sina åsikter, och ändå gör han något så gräsligt elakt som att utpressa dig genom att ge dig dåligt samvete, och jag vill bara säga: Ha inte dåligt samvete! Du gör inget fel!
Hur kan jag veta det? Jag vet det, för jag kan den här sången.
Usch, det här är inget jag vill skriva om egentligen, för jag vill trots att jag har alla fakta så tydligt framför mig inte riktigt acceptera att det är som det är, men om det nu på något sätt kan övertyga dig om att den här mannen inte är bra för dig och att hans beteende inte är acceptabelt så gör jag det ändå:
Jag har i hela mitt liv haft i min omedelbara närhet en person som i alla sina relationer beter sig så som du beskriver din sambo. "Härska genom att söndra och så tvivel", har du förstås hört talas om. Och det är precis vad människor som din sambo och min närstående gör, genom att spela på andras dåliga samvete. Det är inte särskilt ovanligt och de här människorna ändrar sig inte, för deras beteende är alldeles för lönsamma för dem.
Min "person" är också världens trevligaste. Så charmig. Så omtänksam. Så pålitlig. Fråga precis vem som helst! Det vill säga vem som helst som inte levt nära nog, länge nog.
Manualen är som följer:
Så länge du beter dig som det förväntas av dig är allt bra. Då skiner solen och den skiner på dig. Personen är snäll, generös, omtänksam och den bästa en kan tänka sig. Rätt beteende belönas (i mitt fall med uppmärksamhet och värme, i ditt fall kanske med en trevlig, mysigt kärleksfull och glad sambo). Fel straffas med utfrysning och ett enormt dåligt samvete (vilket jag får just nu av att bara skriva det här, för visst överdriver jag, visst är jag orättvis? Nej. Det är gör jag inte och det är jag inte. Jag vet det. Egentligen. Precis som du vet att det din sambo gör mot dig är fel.)
Det tog lång tid för mig att inse att det bara finns ett sätt att förhålla sig till den här sortens person och det är att inte göra det alls. Därför kan jag bara råda dig att bryta med den här personen. Klipp alla band. Lyssna inte på skuldbeläggande och anklagelse, det är inte din skuld. Du har inte gjort något fel.
Det är inte lätt, det ska jag inte påstå. Men jag lovar att du kommer att tycka att det är så skönt att slippa ha dåligt samvete.
Om du orkade läsa ända hit: KRAM på dig. Om jag kan göra något för dig så bara skicka ett pm. Och kom ihåg: Du är värd bättre än det här, du är värd allt gott!