Av etiska skäl undviker jag traditionella djurparker och cirkusar sen många många år. Djur ska helt enkelt inte leva så.
Nu har jag barn och den andra föräldern samt släktingar på både hans och min sida vill längre fram gå på cirkus och djurpark med barnet.
Jag kan inte gärna hindra dem enbart pga mina principer, barnet tar ju inte skada av det, men jag tänker inte själv följa med utan hen får då gå med andra vuxna.
Men jag blir lite sur, ledsen och fundersam när det framhålls hur synd det skulle vara om barnet om hen inte får uppleva dessa saker och att jag skulle vara elak och försöka tvinga mina åsikter på barnet genom att inte följa med.
Är det verkligen så illa att växa upp utan att se kameler och zebror springa runt i en liten manege eller gnuer och lejon i en inhägnad där de bara ligger och glor ut i ingenting?
Att låta barnet växa upp med att man ska stå för vad man tycker och bry sig om välmåendet hos alla levande varelser, är det att tvinga på åsikter? Gör man isåfall inte det med all form av uppfostran?
Cirkus med djur saknar jag inte och kommer inte gå med barnet på.
Men djurparker kan absolut ha ett syfte i att barnen får se och lära sig om alla möjliga djur och miljöer och på ett roligt sätt kan bli medvetna om hur viktigt det är att vi tar hand om planeten osv. Vilken djurpark här i sverige är(sett till djurhållningen)"bäst"? Mitt senaste besök på djurpark var 2009 på Ölands djurpark och... mjaaa... jag är inte expert på exotiska djur men har rätt bra "djuröga" och var ledsen när jag gick därifrån...
Inte läst tråd, svarar direkt på ts första inlägg.
Är det speciellt många cirkusar som har djur längre? (Jag tror inte jag varit på cirkus med andra djur än vanliga husdjur egentligen, hästar, hundar, undulater typ. Även om jag väl hade kunnat räkna kameler till husdjur om de hade synts till iom att de tillhör tamdjur i många världsdelar.)
Sist jag var på en var det en dam med 5 hundar och det finns ju även andra personer som reser med hund så jag vet inte om det är djurplågeri om hon inte håller dem i bur övrig tid (men det tror jag inte man får?).
Och en kille med en häst som lekte clown, det känns inte för mig rakt av värre än att tävla med häst och resa. Tycker mig ha sett honom på hästshower tidigare och i så fall måste ju även folk som Tobbe Larsson (som verkar super med hästar) räknas som fel, liksom de som har 5-10 hästar på frihetsdressyr och visar upp.
Men jag kanske bara inte tänkt efter.
Vi var på Skansen för någon vecka sedan och det var fina inhägnader och inga lejon såvitt jag såg. (Men jag såg leoparder på Köpenhamns zoo när jag var liten, dit har jag inte gått tillbaka, även om det sägs att den ska vara ombyggd nu, så de har säkert större och roligare.)
Senast ändrad: