Jag tänker att om man inte har verktygen man behöver (man går i klinch, gör som i länken
@vallhund la in eller annat som faktiskt skadar både relationen och barnet) så kan en psykolog (eller någon annan med kunskap) vara en hjälp. Jag ser inte psykologer som någon som kan fixa så att det hela försvinner eller så utan som i bästa fall kan ge verktyg så att man kan hantera saker och ting på ett för alla bättre sätt. I andra fall kan det vara oändligt befriande att bara få vräka ur sig till någon som man vet har kunskapen att ta emot det och som aldrig får säga det vidare. Det sistnämnda var det jag behövde absolut mest med det av mina barn som hade enorma utbrott. Hens utbrott skapade en sådan ångest i mig pga det sätt jag själv blev bemött vid mina utbrott (det hon gör i länken ovan är en barnlek i jämförelse) och jag behövde få bekräftat att det jag kände inte var fel och att det jag gjorde inte var fel utan faktiskt helt rätt. Men självklart, nej, det ser inte jag det som heller. Kan man hantera det själv så behövs ju inte en psykolog. Det är ju inte ilskan i sig som ska bort på något vis utan att man kan hitta sätt att hantera det.