Det är det. Jag tror som så många andra på lågaffektivt bemötande och att försöka förebygga utbrotten i den mån det går. Jag har alltid varit och är fortfarande sådär känslomässigt intensiv, går från 0 till 100 på en sekund, det verkar höra till diagnosen. Numer kan jag känna igen tecknen och gå undan innan det "smäller", men det är väldigt mycket begärt att ett barn ska kunna ligga händelserna i förväg på det viset - kanske BUP eller habilitering har några bra förslag på hur ni kan hantera det.
Visst kan en autistisk person må bra av en inrutad tillvaro där mängden överraskningar är minimal, men det är en himla skillnad på det och att "sätta ner foten" för att man tror att personen ifråga mest är tjurig och beter sig som hen gör för att testa gränserna. Man lär inte åstadkomma mycket mer än att man visar sig som opålitlig och riskerar att skada relationen i sin iver att ungen minsann inte ska få en millimeter...
Mvh, autist som i barndomen konstant missförstods som ouppfostrad och respektlös och numer har en uppsjö av trauman pga den behandling jag fick utstå pga det
Jag önskar att fler vuxna försökt att förstå, och det är hemskt tråkigt att se att personer som ska vara utbildade inom specialpedagogi fortfarande förespråkar dessa metoder.
@Energi, jag halkar in sent i tråden men vill som flera andra säga att jag tycker att du gör ett fantastiskt jobb. Det jag reagerar på är att du säger att barnet har fått mer tics sedan syskonet kom - det för mig känns som ett solklart tecken på stress, även om hen inte själv är medveten om det. Att få ett syskon är en stor omställning för vilket barn som helst, och var graviditeten kantad av oro om det alls skulle bli någon bebis så har det nog byggts upp över tid, och nått en kulmen nu när det värsta är över, så att säga.
Så fungerar i alla fall jag, det är först när det otäcka försvunnit som jag verkligen börjar bearbeta och då kommer alla känslorna på en och samma gång. Betänk att till autism hör även svårigheter att identifiera och namnge känslor; det kanske är en bidragande faktor till att det blir härdsmälta, att hen har mycket i sig som inte går att sätta ord på, hen vet bara att det känns så det nästan gör ont?