Att sitta med ett barn och läsa/lyssna när det läser i tio minuter tar tio minuter. Att sitta med 27 barn i tio minuter och lyssna när det läser tar 270 minuter i ren tid + kanske 135 minuter för byte av barn 405 minuter. Nästan 7 timmar. En skoldag är mellan 8:30 till 14:00 minus lunchrast dvs 5 timmar. Så det är 1,3 dag i veckan på bara lyssna på att ett barn läser. Ska vi anställa en extra person per skola för att lyssna på fyra klasser som läser en gång i veckan, (och då är ett barn hela tiden borta ur klassrummet de dagarna) istället för att anställa någon i omsorgen? Eller en logoped.Ett annat alternativ kan ju vara att man slopar alla idiotiska läxor och att man höjer lärartätheten i våra skolor så att alla barn får en chans att lyckas.
En av de vanligaste läxorna i 1-2 klass är att lyssna på när barnet läser i tio minuter.
Ett av de ämnen som svenska skolbarn är kvalificerat usla på är läsning.
Det går bra även om en hund lyssnar när barnet läser, så det ställer inga jättekrav på lyssnaren, men alla kanske inte har hund.
(Det rent bortsett från att föräldern då får veta om barnet inte är så bra på att läsa, om läraren glömde berätta det.)
Om läxorna är idiotiska så är det väl för att läraren inte ger rena repetition och nöta in läxor. Eller rena läs igenom de här fyra sidorna historia läxor. När det gäller att ha läst ett kapitel i historieboken till nästa dag kan det säkerligen leda till en oerhörd press på elever som läser långsamt om de får 20 minuter på sig att göra det i klassrummet istället för att göra det hemma.
Är det bara jag som hade lite svårt för matte och det var iofs jättetråkigt att göra det hemma, men samtidigt fick man inte stressen när ena eleven efter den andra vrålade -Klar! och sprang efter päppelbok.
Senast ändrad: