Du skriver "medvetet skada", det är inte i närheten av vad jag framfört. Det tror jag är extremt ovanligt.
Däremot verkar det vara ganska utbrett att man tror sig veta vad som är bäst för sin avkomma och därmed att ett inflytande som förälder över avkommans livsbeslut är något som gagnar avkomman. Ihop med att man inte vill acceptera att man blir allt mindre viktig och obligatorisk komponent i deras liv kan det skapa dessa problem, som avhandlas i trådämnet. Graden av medvetenhet tror jag är en glidande skala - skulle man skärskåda det med en extern part skulle nog föräldrarna inse att det kanske är ganska medvetet strukturmässigt - men jag tror det finns många psykologiska strategier för att undvika att se det så länge man pratar med sig själv och sin partner. "Jag vill ju bara det bästa för mina barn." används för att göra ganska många saker som jag skulle se som inte alls vara i det syftet.
Att inte inse att beroendet blir ganska starkt är lite naivt, sedan är det en värderingsfråga huruvida man tycker att det kan vara ett problem eller inte. För att ge ett (denna gång hypotetiskt) exempel: Låt säga att en förälder ger regelbundna gåvor för att en son ska kunna ha en hund han älskar, sonen räknar kallt med dessa gåvor och bygger inte upp en hållbar ekonomi för att kunna behålla hunden. Plötsligt synkar inte sonens vilja längre med föräldrarnas och det uppstår en konflikt, ska då sonen stå upp för vad han vill göra med risk för att behöva göra sig av med hunden eller ska han bara ge upp sin önskan (stor eller liten) för att få behålla sin älskade hund?
Jag är i en mycket liknande situation, fast gällande en häst. Skulle läget uppstå får jag väl helt enkelt arbeta mer och/eller sänka utgifterna. Att avliva hästen, eller avstå från god mat och återhämtning, bara för att öva inför en situation som kanske inte ens uppstår känns lite väl asketiskt.