A
Anders
Varför skall du bemöta mina inlägg?Det blir mycket enklare att bemöta om du inte blandar olika faktorer som att de vore samma.
Personliga preferenser hos oss människor är en sak, där kan jag liksom inte säga så mycket om vad du föredrar att se eller inte se.
Du tog upp exempel på djurparker som hade stora ytor vilket måste vara bra. Jag påpekade att stora ytor inte behöver betyda särskilt mycket alls varpå du menade att för stäpp/savanndjur har ytan betydelse, vilket forskning visar inte riktigt stämmer. Sen tar du upp vad du föredrar att se och sedan tillbaka till att små ytor leder till beteendeproblem, vilket inte heller nödvändigtvis behöver stämma.
Snöleoparder är en art man sällan har problem med i fångenskap, varken med aktiva eller passiva stressbeteenden, vilket tyder på att hållningen nog är åtminstone ok. Att de har stora revir i det vilda KAN dock vara en viktig faktor för predatorer men att bara jämföra revir med hägn rakt av blir också skevt. Reviren kan vara stora för att de måste vara det för att djuren ska överleva. Snöleoparder lever i en väldigt karg miljö där det inte finns mycket bytesdjur. Hade de haft mindre revir och därmed fler djur per ytenhet skulle varje snöleopard inte få tillräckligt med byten fällda och inte överleva. Man behöver alltså också fundera över varför reviren är stora för att veta vilken betydelse själva storleken på revir har.
Min poäng är att det inte är så enkelt som att säga "den här parken har stor yta därför är den bra". Du tog upp Nordens Ark som bra exempel pga yta, men Orsa är nu ett dåligt exempel pga yta till en av deras arter. Vet du hur det ser ut med NA och Orsa om jämför yta per djur?
Och till sist tror jag inte att det finns många som tycker det är bättre att se djur i fångenskap jämfört med deras naturliga miljö...
Jag skulle säga att du har fel, forskning visar att arealen har betydelse, och det är väldigt tydligt hur beteendet förändras när de får möjlighet att röra sig över större arealer. Du talar om stressbeteenden, det är en helt annan nivå än det jag talar om. Har det gått så långt är det i de flesta fall en fråga om rent djurplågeri anser jag.
Snöleoparder har stora revir även i områden med god tillgång på byten, 1000 ha är ett litet område för en vild snöleopard, i andra delar av världen i kargare miljöer tror jag det kan vara upp till 100 000 ha eller så. Områdena de rör sig över har också visat sig vara större än vad man tidigare trott. Min fråga var då, vad är meningen med att visa upp ett sådant djur i ett hägn stort som en villatomt? Jag tycker det är helt meningslöst, även om det skulle vara som du påstår att de inte far illa av det, och det är också en etisk fråga - snöleoparden är inte ett tamdjur utan ett vilt djur.