Är det alltid en som älskar mer?

Äsch, då har du dåligt självförtroende :)

Det är väl snarare så att jag HAR ett så bra självförtroende att jag vet om att jag är vacker utan att jag behöver lägga några värderingar i det. Jag får alltid höra att jag och min partner är ett vackert par och jag har aldrig haft en man som ansetts ful ur andras perspektiv. Men jag sitter ju för den delen inte och bara "Jävlar vad snygga vi är" eller "Fan vilken tur att min man är så snygg". Jag går efter min smak och ser till att se ut så som jag vill men lägger inga preferenser i det.

Huruvida en älskar mer är ingenting jag orkar tänka efter om just nu men det där rörande att inte ha familj och vänner nära kan jag relatera till. Jag flyttade 25 mil för några år sedan. Nu har jag 2 barn med en person som har sina rötter här. Han är inte intresserad av att flytta pga jobb, åtminstone inte förrän han kanske kan jobba hemifrån. Äldsta barnet är 3 år men har hamnat i ett läge där kompisar är intressant och hon har funnit fina vänner på fsk och fsk är verkligen underbar så det känns som att det skulle vara tråkigt att slita barnet ifrån det här.

Samtidigt känner jag mig ganska färdig med att bo här. Sist vi åkte ifrån mamma träffade jag på en gammal kompis till mig och lillebror och insåg hur mycket jag saknar det jag hade där. Jag grät på vägen hem. Jag saknar familjen och tänker ofta på hur mycket jag kommer att ångra min flytt den dagen familjemedlemmar dör. Tanken är nära då jag förlorat både pappa och lillasyster många, många år för tidigt. Jag har även insett att om vi separerar kommer jag att ha ett helvete om jag ska bygga upp mitt liv här igen som singel. Svårt att hitta bostad, halvt omöjligt att få ihop det med förskola själv med barnen på mina dagar så jag måste byta jobb. I stort sett inget nätverk då jag antingen jobbat eller varit föräldraledig så umgänget är koncentrerat till jobbet och att jag ibland bytt några ord med någon på öppna förskolan. Givetvis självförvållat men orken har inte funnits. Jag är inne på att flytta isär på sikt för att komma "hem" om inte maken följer med men det får bli när barnen är äldre i så fall.

Såå, visst är man mer sårbar när man är långt hemifrån och om jag inte minns fel är du väldigt väldigt långt hemifrån också. Det tror jag absolut kan påverka hur relationen känns. Att din partner är det närmaste familj du har inom rimligt avstånd.

Jo men precis, så är det verkligen. Även om jag levde här utan honom i tre år först, så är det mest sedan jag träffade honom som hela flytten känns på allvar liksom. Innan var det alltid lite flytande, jag kanske skulle tillbaka till Sverige efter universitetet, kanske någon annanstans, men nu vill jag ju liksom vara där han är. Han har verkligen hela sitt liv här, och det är fullt förståeligt att han inte vill flytta hundratals mil till ett främmande land där han inte känner varken språk eller människor. Så ja, han har ju blivit min "safe haven" här på ett helt annat sätt och det är något jag tror påverkar vår relation mer än jag insett tidigare.

Tack för att du tog upp ämnet och öppnade mina ögon ännu lite till! :)

Skönt att höra att det är utrett, och kanske ännu härligare att landa i att även ur den funderingen kommer ni helskinnade.

Och vilken intressant diskussion det blev här!
Visst är det! Visst blev det! :)

Låter för mig som att du är den som är osäker i ert förhållande, otrygg i fråga om hans känslor och därmed upplever att han "inte behöver dig liks mycket som du behöver honom" och det tycker jag du ska jobba på, att stärka den egna självkänslan och självförtroendet..
Japp, korrekt analyserat. Jag/vi jobbar på saken!

Ja jag skulle nog faktiskt bli besviken och irriterad på min partner om hen gick runt och sa att jag tex skulle vara den snyggare i relationen
Jag skulle tycka att hen måste jobba på sitt självförtroende. Jag tänker också att det finns en risk att den som ser sig som den fule kommer behöva mkt bekräftelse i relationen? Och jag kan vara ärlig med att det inte passar mig. Kom just på nu att jag var tillsammans med en person i min ungdom för 20 år sedan som alltid varje dag gick runt och sa att han var så ful ..

Ursäkta ts- lite sidospår inte riktat direkt till dig.

Ingen fara! Jag tycker också att det är ett oerhört märkligt tänk och faktiskt ganska respektlöst också, både mot sig själv och sin partner.

Senast ändrad:
Men vad är det här för konstig vändning i tråden? Från seriös och intressant till rena rama fjortisträsket.

Tar mig tillbaka till tonåren där alla diskuterade vem som var tillräckligt snygg för vilken kille. Rysligt.

(vad sedan utseende har att göra med kärlek övergår mitt förstånd, men det är väl så för vissa)

Men vad är det här för konstig vändning i tråden? Från seriös och intressant till rena rama fjortisträsket.

Tar mig tillbaka till tonåren där alla diskuterade vem som var tillräckligt snygg för vilken kille. Rysligt.

(vad sedan utseende har att göra med kärlek övergår mitt förstånd, men det är väl så för vissa)
Jag håller med, men hoppas att det inte avskräcker andra från att fortsätta diskutera det faktiska trådämnet.

Kan bero på att vissa användare försöker få trådarna att spåra ur, oavsett vad det handlar om :angel:

Eller hur, blir man kära så blir man! :love:

"Älskar mest". Jag tror inte att det handlar om det egentligen. Utan det handlar uteslutande om makt. Att "älska mest" är att känna sig i maktunderläge.
Så kan det mycket väl vara. Det var lite det jag menade när jag skrev att det fick mig att känna mig sårbar och svag. "Maktlös" hade också kunnat läggas till i den meningen, antar jag.

Jag tror att det handlar mer om beroende/makt än att "älska". Ordet älska brukar användas synonymt med just de begreppen, men så fort det är orden älska och kärlek så kan alla möjliga dysfunktionella beteenden och relationer ursäktas.

Det kan nog ofta vara så att den ena är mer beroende (eller tror att den är det) av den andre. Sen finns det många relationer där det finns en hyfsad jämvikt. Det behöver inte vara helt lika och kan variera över tid, men när det blir för mycket åt ena hållet blir det inte så bra i längden.

Så här långt i livet är det ingen som har kunnat ge mig en bra definition på vad "älska" innebär så jag är lite skeptisk rent allmänt :)

Absolut. Det kan även vara en helt medveten positionering av den ena partnern att t ex hålla igen på bekräftelse för att få ett överläge. Ofta baserat på egen dålig självkänsla.

Och då blir ju hela förhållandet ett spel, omedvetet eller inte. Där det gäller att flytta sina pjäser rätt för att tjäna maximalt på dem. Blir trött bara jag tänker på det.

Jag tror att om man är känslosam och osäker så är det kanske ännu lättare att mista just beroendet av partnern som någon slags bevis på sin kärlek? Åtminstone har jag själv gjort det betydligt mer när jag känt mig osäker på mig själv och livet sådär i största allmänhet.

Kanske är det till och med så att eftersom kvinnor generellt har varit beroende av sin man förr så har det blivit mer "normalt" att man känner så? Utan att man märker av det så kryper den där känslan av att livet blir sämre av att vara utan partnern och liksom lägger sig ovanpå kärleken.

Jag vet inte om jag svamlar för mycket nu :cool:

Det är väl snarare så att jag HAR ett så bra självförtroende att jag vet om att jag är vacker utan att jag behöver lägga några värderingar i det.
Att hänga upp sitt självförtroende eller sin självkänsla på utseendet verkar vanskligt och riskfyllt i mina ögon.
Tänk om du skulle råka ut för en olycka och förlora det?
Hur skulle du göra då?

Det är väl snarare så att jag HAR ett så bra självförtroende att jag vet om att jag är vacker utan att jag behöver lägga några värderingar i det. Jag får alltid höra att jag och min partner är ett vackert par och jag har aldrig haft en man som ansetts ful ur andras perspektiv. Men jag sitter ju för den delen inte och bara "Jävlar vad snygga vi är" eller "Fan vilken tur att min man är så snygg". Jag går efter min smak och ser till att se ut så som jag vill men lägger inga preferenser i det.
Nä, det är inte ofta vi sitter och "Jävlar vad snygga vi är" heller :D

Ändå så ser jag att han är snyggare än mig.

Att hänga upp sitt självförtroende eller sin självkänsla på utseendet verkar vanskligt och riskfyllt i mina ögon.
Tänk om du skulle råka ut för en olycka och förlora det?
Hur skulle du göra då?

Ja då har jag min personlighet och är trygg i den också, snurrade vidare på inlägget om ytlig skönhet och inte just mig själv, därav det svaret :)

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 228
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 291
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V