Är det alltid en som älskar mer?

Jag är en ganska osäker person i grunden, men min partner har verkligen hjälpt mig och stärkt mig på så många sätt... när vi inte setts särskilt mycket de senaste dagarna och då mestadels pga hans liv och planer, kryper osäkerheten fram och jag blir till ett litet krävande våp.
Låt inte hela din självkänsla bygga på bekräftelse från din partner. Den behöver stå på egna ben.

För att bli personlig....
I min relation så älskade jag besinningslöst och starkt. Han älskade mig och sa efteråt att jag varit hans stora starka kärlek.

jag betvivlar inte ett ögonblick att det var sant. Däremot tyckte han inte om mig. Han gillade inte vad jag sa, vad jag gjorde eller den partner jag var i vardagen. Men han älskade mig.
Den kärleken var betydligt starkare än min de sista åren. Någonstans i botten älskar jag fortfarande honom. Men en relation är totalt omöjlig.

Så varför mäta kärlek? Det är inte mängden kärlek som är viktig, bara att den finns där. Det viktiga är hur man lever tillsammans, hur man förhåller sig till varandra, hur man värdesätter, hanterar och beter sig i relationen.
Om den ena älskar 9 på en tiogradig skala och den andra 7 - vad spelar det för roll över huvud taget?

För många är kärlek grunden i en varaktig relation. Men jag tror att det alltid krävs mer än så. Att man är hyfsat kompatibel i vardagen (vill bo på samma ställe, barn/inte barn, vad ska vi göra av våra tillgångar, relationen etc). Utan dessa grundläggande inställningar på plats känns det som onödigt svårt i vardagen. Men alla väljer utifrån vad de själva vill ha ut av en relation. Trygghet kanske är viktigare än himlastormande passion, ekonomi kanske är viktigare än att vi är på exakt samma plats vad gäller boende etc. Så länge det är en överenskommelse och ett ställningstagande - alla är fria att välja.

Snett blir det ju först när den ena väljer relationen av himlastormande kärlek, medan den andre vill ha trygghet och materiell standard. Då är det nog rätt stor risk att det går snett längs med vägen.

Eller när den ena vill ha blommor och mysmiddag på fredag och den andre prioriterar att köra färdigt plöjningen innan regnet. Då blir det snedbelastning och någon måste ständigt kompromissa bort sig själv.

Och där kan också uppfattningen bli att den ena älskar mer. "Han älskar inte mig för han kommer inte med blommor och middagsinvitation på fredag".

Jag tror att man älskar olika mycket i olika perioder men jag tror inte att någon älskar mer. Jag tror däremot att man älskar på olika sätt. Jag tillexempel är mer emotionell. Jag säger oftare att jag älskar min sambo, jag är mer fysisk men jag är också den som blir surare. Min sambo är mer, stabil ( kan man säga så?). Jag vet att jag är nummer ett även om han inte visar det på samma sätt som jag visar det mot honom.

Det är inte det jag pratar om. Jag pratat inte om att någon ska prioriteras. Jag talar om att relationen prioriteras om den ska fortleva.
Jo du pratar om att partnern skall prioriteras.
Relationen består ju av den.
Om man prioriterar att göra annat än att ägna sig åt relationen så är det partnern som man prioriterar bort.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
778
Senast: clusia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX