Är det alltid en som älskar mer?

Jag vet inte va det är
Troligtvis är det att jag tycker han är lite "finare/bättre" än jag
Om du förstår vad jag menar
Han är finare både på utsidan och insidan
Jag kan inte förstå hur man kan värdera en annan människa som lite finare eller bättre. Alla är lika mycket värda oavsett egenskaper. Förstår inte. Är en fotomodell som arbetar ideellt med t ex välgörenhet bättre än jag? Beror det på om man är rik eller fattig? Jag har aldrig ens tänkt den tanken att min partner skulle vara snyggare eller finare än jag? Är han en trofé som jag ska visa upp då i bekantskapskretsen? Så att mitt värde då även skulle öka? Tanken är ju helt vidrig.

Jag menar att det inte alls behöver finnas en attraktion av något slag alls dag 1. Man kan umgås på olika sätt i olika sammanhang och sedan efter ett år finna den attraktionen.
Javisst kan det hända när som helst
Oavsett när det händer, så är attraktionen oftast fysisk
En gillar det en ser, helt enkelt
Varför skulle det vara ytligt?

Javisst kan det hända när som helst
Oavsett när det händer, så är attraktionen oftast fysisk
En gillar det en ser, helt enkelt
Varför skulle det vara ytligt?

Det säger väl sig självt. Ditt öga - det du ser - kan bara tolka ytliga intryck. Dvs något som vem som helst som ser personen ifråga skulle se - helt utan bas i en djupare relation man har. Ytligt.

Det säger väl sig självt. Ditt öga - det du ser - kan bara tolka ytliga intryck. Dvs något som vem som helst som ser personen ifråga skulle se - helt utan bas i en djupare relation man har. Ytligt.
Fysisk attraktion är inte enbart ytlig, är va jag försöker få fram
Fysisk attraktion är ett måste för en kärleksrelation

Jag förstår inte varför en del vill ha det till att fysisk attraktion skulle vara fult på något sätt
Det skulle vara totalt gräsligt att ha en kärleksrelation en inte är attraherad av kroppsligt

Jag förstår inte varför en del vill ha det till att fysisk attraktion skulle vara fult på något sätt
Det skulle vara totalt gräsligt att ha en kärleksrelation en inte är attraherad av kroppsligt
Men du blandar ihop det tycker jag, fysisk attraktion behöver inte ha med utseende att göra alls. Jag kan tända på en röst, en beröring eller en doft. Men det kan också vara så att en person blir vacker eller attraktiv i ens ögon för att den är en bra och attraktiv person på insidan. Det kan också vara så att det där som gör att personen avviker från det allmänna idealet för hur man ska se ut för att vara vacker är det som gör att någon annan finner personen vacker och attraktiv.

Du gör det igen. Får det att framstå som en sanning, fast det är något som är så just för dig, inte en allmängiltig sanning för alla.

Borde inte korrekt uttryck vara

"För mig är fysisk attraktion är inte enbart ytlig, är va jag försöker få fram
För mig är fysisk attraktion ett måste för en kärleksrelation"

Det är ju inte så för alla.

Senast ändrad:
Har inte läst hela tråden. Men angående utseende Alla har olika smak.
Och nummer två så väljer få partner efter ett utseende.
Och nummer tre är det sällan utseendet som attraherar utan något oförklarligt som.forskning inte ens har svar på.
Den jag tyckt varit riktigt utseendemässigt snygg av mina ex var den tråkigaste jag umgåtts med. Funkade inte allsni vardagen när jag tröttnat på hans fina yttre eftee några månader.

Men du blandar ihop det tycker jag, fysisk attraktion behöver inte ha med utseende att göra alls. Jag kan tända på en röst, en beröring eller en doft. Men det kan också vara så att en person blir vacker eller attraktiv i ens ögon för att den är en bra och attraktiv person på insidan. Det kan också vara så att det där som gör att personen avviker från det allmänna idealet för hur man ska se ut för att vara vacker är det som gör att någon annan finner personen vacker och attraktiv.
Utseende är för mig det en ser, dvs även hur personen rör sig, uppträder och även hur personen låter skratt/röst mm
En person behöver inte se ut som i en tandkrämreklam för att för att vara vacker

Utseende är för mig det en ser, dvs även hur personen rör sig, uppträder och även hur personen låter skratt/röst mm
En person behöver inte se ut som i en tandkrämreklam för att för att vara vacker
Men du skrev att du inte ville leva utan fysisk attraktion, men du menar att du behöver bli visuellt attraherad?

För att bli personlig....
I min relation så älskade jag besinningslöst och starkt. Han älskade mig och sa efteråt att jag varit hans stora starka kärlek.

jag betvivlar inte ett ögonblick att det var sant. Däremot tyckte han inte om mig. Han gillade inte vad jag sa, vad jag gjorde eller den partner jag var i vardagen. Men han älskade mig.
Den kärleken var betydligt starkare än min de sista åren. Någonstans i botten älskar jag fortfarande honom. Men en relation är totalt omöjlig.

Så varför mäta kärlek? Det är inte mängden kärlek som är viktig, bara att den finns där. Det viktiga är hur man lever tillsammans, hur man förhåller sig till varandra, hur man värdesätter, hanterar och beter sig i relationen.
Om den ena älskar 9 på en tiogradig skala och den andra 7 - vad spelar det för roll över huvud taget?
Vad fint att du delade med dig. :heart

Jag tycker det var starkt av dig att våga skriva hur det var för dig. :heart Dessutom är du insiktsfull som har koll på hur det var. ;)

En personlig reflektion om att jag tycker att i princip alla människor som är rena är vackra. Det är givetvis upp till var och en att tycka att smutsiga och ovårdade människor är vackra också.
Det var liberalt sagt. Men jag har inte läst att man sak vårda sitt yttre, kändes lite gammaldags bara. Sen har väl alltid idealen växlat idag ska man ju i princip lukta ingenting eller gott medan tänk hur man luktade på t ex 1500-talet. Så allt är väl relativt även när det gäller det här med hygien, om man som jag ska vara petig bara.

Det är oftast en som älskar mer i ett förhållande - Men i slutänden kan det visa sig vara någon annan än den man först trodde... Många tjatar om hur mycket dom älskar, men i slutänden är kanske alla dessa ord inte värda särskilt mycket.

"Det är först när året går mot köldens tid som vi märker att tallar och cypresser är de sista att fälla sina blad" för att citera Konfucius.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
778
Senast: clusia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V