Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
*suck*... Häst säljes. Film finns att se där hästen rids med graman och ryttaren sitter och skumpar frenetiskt och fladdrar rätt rejält med händerna upp och ner i traven.. konstant. Ser inte det minsta trevligt ut. Varför lägga upp en sådan film om man vill få hästen såld? Bör man då inte satsa på att rida utan graman och visa hur hästen faktiskt går normalt sett..? O_o

För att det är det bästa som finns att visa, och hästen inte går att rida utan graman? (Bara gissar, vet ju inte vilken film du menar)

Säljaren är en hästhandlare som faktiskt är ganska ok. Det är hon som rider hästen, och hon är eg inte så stor, fast det kanske hade sett bättre ut med en ännu mindre/yngre ryttare.
Hon är faktiskt den enda hästhandlare jag träffat som verkligen berättar hur hästen är. Och hon säljer mycket till ridskolor och de kommer igen och igen, så helt fel ute är hon nog inte...

Fast även om hon är det, så det jag ser på filmen är en ponny som knappt är styrbar, och som är väldigt disharmonisk. Redan några sekunder in i filmen går den emot ett svängande tygeltag, slår med huvudet osv. Den går dessutom över tygeln och spänt konsekvent. Galoppen ser rent hemskt ut och den är flera gånger rätt nära att sticka. Med en vuxen, stark ryttare....

Den ponnyn är endera inte riktigt inriden, har problem med tänderna eller ont någonstans. Eller en kombination. Vill man bli av med sin unge eller ge plats för nya elever på ridskolan kan man ju köpa den, men annars - nej...

Se ännu bättre ut med en mindre ryttare - kanske, för förlåt men så mycket värre kan det inte bli.

"Varmblodsston. Säljes utan utrustning endast grimmor och grimmskaft ingår. Har ingen mer utrustning till dem då täcken och sadel gått sönder. Har inte ekonomin för att behålla dem. Behöver sälja båda två. Då de gått tillsammans i snart 8 år så behöver de säljas till samma hem.
X är 15 år och Y blir snart 8 år. X har varit körd och riden medan Y är helt oerfaren av sadel och träns. Priset kan förhandlas om ett bra hem erbjuds.
De är också aningen svårare att lasta men för den som är envis och har tid och pengar så blir det säkert fina hästar av dem."

Priset, det som kan förhandlas, är 2000 kr.

Det blödde lite i hjärtat när jag läste, både för hästar och faktiskt för ägaren..

Hittade en annons på en häst som såg trevlig ut, läser annonsen, gillar formuleringen "Mycket väl riden och kan gå lång inom dressyren med rätt ryttare". Kolla noga på bilden och ser att hästen rids på pessoabett. Rimmar mycket illa med välriden enligt mig. Är tyvärr inte den enda annonsen jag sett med samma kombination "välriden häst" som på biler och filmer rids på pessoabett. Tråkigt.

Hittade en annons på en häst som såg trevlig ut, läser annonsen, gillar formuleringen "Mycket väl riden och kan gå lång inom dressyren med rätt ryttare". Kolla noga på bilden och ser att hästen rids på pessoabett. Rimmar mycket illa med välriden enligt mig. Är tyvärr inte den enda annonsen jag sett med samma kombination "välriden häst" som på biler och filmer rids på pessoabett. Tråkigt.
Hästen kan ju mycket väl vara välriden trots att ryttaren valt att rida på pessoa, så hade jag varit spekulant hade det inte hindrat mig från att ringa ändå.

Den hästen jag tänker på nu är förhållandevis dyr för sin ras och utbildningsnivå så nja. Om hästen går att rida på något annat bett hade jag många gånger hellre lagt in en sådan bild eller film eftersom jag tror att många med mig reagerar på att den går på pessoabett. Jag har tyvärr lite dålig erfarenhet av hästar som ridits mycket på pessoa, så om jag varit seriöst intresserad hade jag begärt att få se hästen visad och själv provrida på någon typ av tränsbett.

Att man skriver 10000 kr inkl viss utrustning alt 15000 kr utan utrustning. Fine.

Men när man börjar gå in på detaljer exakt vad som ingår i de olika priserna och av vilket märke så känns det lite overkill. Det är ju ändå hästen man vill köpa, inte ett täcke eller en sadelgjord av ett speciellt märke?

Att man skriver 10000 kr inkl viss utrustning alt 15000 kr utan utrustning. Fine.

Men när man börjar gå in på detaljer exakt vad som ingår i de olika priserna och av vilket märke så känns det lite overkill. Det är ju ändå hästen man vill köpa, inte ett täcke eller en sadelgjord av ett speciellt märke?

Du kastade om priserna va?

Fast jag kan tycka det är bra veta vilken utrustning. Så länge det inte är på bekostnad av övrig information. Oftast innebär inkl all/full utrustning en jävla massa skräp... Om det INTE innebär skräp blir priset inkl utrustning plötsligt mer konkurrenskraftigt.

Du kastade om priserna va?

Fast jag kan tycka det är bra veta vilken utrustning. Så länge det inte är på bekostnad av övrig information. Oftast innebär inkl all/full utrustning en jävla massa skräp... Om det INTE innebär skräp blir priset inkl utrustning plötsligt mer konkurrenskraftigt.

Ja det gjorde jag ju:D

Detta var inget skräp förvisso utan bra kvalitet.

Fast även om hon är det, så det jag ser på filmen är en ponny som knappt är styrbar, och som är väldigt disharmonisk. Redan några sekunder in i filmen går den emot ett svängande tygeltag, slår med huvudet osv. Den går dessutom över tygeln och spänt konsekvent. Galoppen ser rent hemskt ut och den är flera gånger rätt nära att sticka. Med en vuxen, stark ryttare....

Den ponnyn är endera inte riktigt inriden, har problem med tänderna eller ont någonstans. Eller en kombination. Vill man bli av med sin unge eller ge plats för nya elever på ridskolan kan man ju köpa den, men annars - nej...

Se ännu bättre ut med en mindre ryttare - kanske, för förlåt men så mycket värre kan det inte bli.
+ fler som kommenterat mitt inlägg:
Jag har bara sett bilden, lyckades inte få fram filmen här hemma, så själva ridningen kan jag inte uttala mig om utan kommenterade endast bilden.

Är en film på en dressyrhäst till salu, hyfsat dyr då den inte verkar kunna så mycket. Och så har de halsrem på den? Det sänder enligt mig ut väldigt dåliga signaler om de inte ens kan spela in en filmsnutt utan att ha halsrem.

Här finns det en professionell dressyrtränare som vanemässigt har "fegsnöre" när hon rider. Det beror inte på att hon inte kan rida eller att hästarna inte är utbildade eller välridna.
Det beror på att hon tänker på säkerhet och därför har halsremmen på.
Det kan ju vara något liknande i det här fallet?

Här finns det en professionell dressyrtränare som vanemässigt har "fegsnöre" när hon rider. Det beror inte på att hon inte kan rida eller att hästarna inte är utbildade eller välridna.

Jag har alltid halsrem/fegsnöre. Skulle säkert kunna glömma att ta av den inför en filmning. Den tillhör liksom standardutrustning, och jag tänker inte ens på den. Den bara är där.

Ur annons för en häst där priset är uppgivet till 50 000.

Priset vid ren försäljning är inte 10.000 kr.

Jo det är nog hen, men jag tycker det ser illa ut i vilket fll

Håller med om "ridskoleponnyn". Det ser verkligen inte trevligt ut. :(
Beskriven som "viktbärande", jo det tro fan när den tålmodigt går runt med en så stor ryttare. Visst kan det vara så att ryttaren bara visar hästen och inte rider den i allmänhet, men det blir varken bra säljbild eller säljvideo om man vill visa en ponny från sin bästa sida.
Om den är så snäll och lämplig som ridskoleponny så kan det väl inte vara så svårt att hitta ett barn/mindre tonåring istället?

Vad galoppen på videon anbelangar så tror jag att den är springig för att det är på tok för tungt att galoppera samlat med den ryttaren. Tycker inte alls den ser het eller svår ut i den meningen. Snarare väldigt snäll som kämpar så för att göra rätt och hålla balansen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst