Alla former av dating, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt...

"Jag är en kille som bor i ett hus på landet. Bor i en by ett par mil norr om Borlänge.
Jag har ganska vanliga intressen. Åker gärna slalom på vintern och hoj på sommaren. Men det är inte mina enda intressen. Gillar att snickra och förbättra hemma på huset. Hänger gärna med på äventyr och upptåg...
Har två utflyttade söner som har egna lägenheter, jobb å flickvänner
Jag motionerar ĺite för husbehov för att inte "gubba till". Tar ganska långa promenader och när det är barmark cyklar jag.
Mitt foto är öppet för dej.
Det va lite om mej.
Jag vill gärna prata lite med dej så vi kan lära känna varandra."

Alltså man kan ju tycka att snubben i den sekund han skriver om sina utflyttade söner borde haja till kring åldersskillnad, men tydligen inte.
Jag är alltså 31 och söker kring 25-40årsåldern, och är således inte intresserad av någon som är gammal nog att vara min pappa.
Den här snubben är 54. Det är min pappa också.
Något annat som skrumpnar ihop som en gammal gubbe är min lust att dejta.

Fast jag är 41 och har också två utflyttade barn med jobb etc. Fattar att det är åldern på karln du reagerar på (och jag hade samma problem när jag dejtade, både uppåt och nedåt) men jag hade ju typ kvalat in i i ditt åldersspann trots barnen ;)

Alltså man kan ju tycka att snubben i den sekund han skriver om sina utflyttade söner borde haja till kring åldersskillnad, men tydligen inte.
Ålderspreferenser är inga självklarheter, det har ju många varv av diskussioner här visat. :angel: Jag håller med dig så långt som till att det hade varit rimligt om han hade reflekterat över skillnaden och över att du sannolikt skulle tycka att den är (för) stor eftersom många tycker så, men därifrån tycker jag ändå det är ett stort steg till att anta att den uppfattningen är så allmängiltig och självklar att man helt bör avstå kontakt utifrån något slags social hygien.

Ifråga om att uppfatta preferenser som allmängiltiga ser jag paralleller till längddiskussionerna. Jag vet inte vilka värderingar andra män uttrycker kring kvinnors längd i sina profiler på Tinder (motsv), men jag ser vilka värderingar kvinnor uttrycker där. En mindre andel kvinnor, ovetenskapligt uppskattat till kanske var tionde, uttrycker preferenser kring mäns längd - men i många av de fallen framställs preferensen som en självklarhet, i stil med "Jag är 175 du är 180 eller längre" eller "Jag är 175 och du är självklart längre". Preferensen i sig är svårt att ha några synpunkter på tycker jag, men uppfattningen att den är självklar känns litet mer tveksam.

Ålderspreferenser är inga självklarheter, det har ju många varv av diskussioner här visat. :angel: Jag håller med dig så långt som till att det hade varit rimligt om han hade reflekterat över skillnaden och över att du sannolikt skulle tycka att den är (för) stor eftersom många tycker så, men därifrån tycker jag ändå det är ett stort steg till att anta att den uppfattningen är så allmängiltig och självklar att man helt bör avstå kontakt utifrån något slags social hygien.

Ifråga om att uppfatta preferenser som allmängiltiga ser jag paralleller till längddiskussionerna. Jag vet inte vilka värderingar andra män uttrycker kring kvinnors längd i sina profiler på Tinder (motsv), men jag ser vilka värderingar kvinnor uttrycker där. En mindre andel kvinnor, ovetenskapligt uppskattat till kanske var tionde, uttrycker preferenser kring mäns längd - men i många av de fallen framställs preferensen som en självklarhet, i stil med "Jag är 175 du är 180 eller längre" eller "Jag är 175 och du är självklart längre". Preferensen i sig är svårt att ha några synpunkter på tycker jag, men uppfattningen att den är självklar känns litet mer tveksam.
Du missade "Jag är alltså 31 och söker kring 25-40årsåldern"

Du missade "Jag är alltså 31 och söker kring 25-40årsåldern"
Nej, men jag uppfattade inte "kring 25-40årsåldern" som ett klart specificerat sökintervall i profilen utan helt enkelt som en beskrivning av vilket spann som känns intressant. Om preferenser och intervall tydligt anges tycker jag det är litet respektlöst att negligera dem, men det var inte min poäng.

Nej, men jag uppfattade inte "kring 25-40årsåldern" som ett klart specificerat sökintervall i profilen utan helt enkelt som en beskrivning av vilket spann som känns intressant. Om preferenser och intervall tydligt anges tycker jag det är litet respektlöst att negligera dem, men det var inte min poäng.
Jag förstod din poäng. Jag håller dock inte med dig om att "Ålderspreferenser är inga självklarheter, det har ju många varv av diskussioner här visat. :angel:" Mitt intryck av åldersdiskussionerna är att de flesta av de tjejer som deltagit inte velat bli kontaktade av väldigt mycket äldre män, om man ska se en tendens. Men som jag minns det så dejtade du med stor åldersskillnad, det kanske gör att du ser det annorlunda.

Jag förstod din poäng. Jag håller dock inte med dig om att "Ålderspreferenser är inga självklarheter, det har ju många varv av diskussioner här visat. :angel:" Mitt intryck av åldersdiskussionerna är att de flesta av de tjejer som deltagit inte velat bli kontaktade av väldigt mycket äldre män, om man ska se en tendens. Men som jag minns det så dejtade du med stor åldersskillnad, det kanske gör att du ser det annorlunda.
En möjlighet är ju att de som upplever att det är ett problem är mer benägna att diskutera det än de som inte tycker att det är ett problem, men visst håller jag med om den tendens du beskriver. Grejen är att det inte blir allmängiltigt och självklart för att det är en tendens.
Min uppfattning att det kan vara problematiskt att applicera sina personliga preferenser som allmängiltiga tror jag ändå inte beror på just mina personliga preferenser, men visst stämmer det att jag har en liberal syn på åldersskillnader och har haft långa förhållanden med både yngre, äldre och jämnåriga kvinnor.

Varför är tjejer så dåliga på att skriva först där då ?
Jag tycker att den som gör att man matchar skriver först. Jag brukar skriva först i sådana fall - få män gör det, utan samlar tydligen bara på "troféer". Många av männen svarar inte heller på min första kontakt och då brukar jag (beroende på humör) antingen skälla på dem eller bara avmatcha ganska fort.

Om du läser Tinder tråden på Flashback så ska du se att det finns många män som är desperata för dom får aldrig några matches på Tinder. Män som ser bra ut enligt sin vänskapskrets och får uppmärksamhet på krogen.

Själv får jag ibland matches. Men det är ändå
Naa, fast om du läser tråden så är det ganska många som uttryckt att det är viktigt att mannen är längre. Vad jag tycker är väl oväsentligt i sammanhanget. Vad kvinnor generellt sett tycker är intressantare och där finns massor med undersökningar.
Jag är fullt medveten att min längd är inte något ideal. Varför jag inte skriver den på min profil. Du kan göra mkt med ditt utseende gå ner i vikt, börja träna osv, men längden kan du aldrig påverka.
Fast vi är ju precis lika många som uttryckt att vi inte bryr oss om mannens längd. Men det känns som att du inte vill ta till dig av de som tycker annorlunda än du? Som att du bara vill få bekräftat dina tankar om att det är så mkt svårare för dig eller andra killar att dejta.

Okej. :) Jag har förstått att kulturen där skiljer sig en del från mer traditionella dejtingsidor där man i allmänhet skriver lite mer, men jag vill ändå passa på att slå ett slag för kravlistor.

Utöver att jag var på HP istället för Tinder så var mitt mål att hitta rätt person för långvarig relation ASAP, snarare än att dejta som trevlig fritidssyssla. Mot bakgrund av det och att jag bor på ett ställe med ett närmast outsinligt utbud av potentiella dejter så kom jag fram till att den mest effektiva approachen var ungefär den här:
  1. Lista önskemål och dealbreakers i profiltexten. Det hade bara med livsstil och värderingar att göra, ingenting om utseende. Jag presenterade mig själv på ett motsvarande ärligt sätt och hade rättvisande bilder så att andra kunde välja bort mig redan här.
  2. Göra grovsållning baserat på bilder och andras profiltext.
  3. Skriva några meddelanden med dem som var intressanta. Boka träff så fort som möjligt om de visade sig kunna stava och inte uppvisade några konstiga tendenser.
  4. Ses och se om det fanns någon attraktion IRL.
Jag kanske är pessimistisk vad gäller folks värderingar men om jag hade träffat eller ens chattat med alla som var snygga så hade det helt enkelt tagit för lång tid. Bättre då att slippa rasister, antifeminister, folk som är gifta med jobbet osv redan när de läste min presentation, så kunde jag gå på dejt med dem som klarade de grundläggande kraven.

Jo, här var det inlägget som jag hade tänkt att svara på men drogs iväg i andra diskussioner :p Sorry, var inte meningen att ducka när du hade så bra input!

Jag tror att det handlar om flera saker. En del i det är hur man skriver sin kravlista. En del gör det på ett sympatiskt sätt och andra på ett osympatiskt. Det sistnämnda går ju bort direkt när jag swipar. Sedan, som du säger, spelar det in om man dejtar som fritidssyssla eller verkligen vill träffa någon. Eftersom jag själv dejtar som fritidssyssla så vill jag gärna träffa likasinnade. Både långa presentationer och specificerade önskemål blir då lite.. mycket i mina ögon. Det signalerar att personen tar dejtandet väldigt seriöst och det är inte vad jag är ute efter.

Sedan handlar det nog också om hur effektiv en kravlista är. Mina viktigaste dealbreakers är rasist och sexist. Även om jag skulle skriva ut detta så kan jag svära på att de allra flesta rasister och sexister kommer swipa höger ändå :p Eftersom de själva inte ser sig själva som sådana. Skriver jag ut vältränad som ett önskemål så är det en tolkningsfråga, menar vi samma sak med det? osv.

Sist men inte minst handlar det om att jag hoppas på att folk ska överraska mig, och andra :) Jag har en idé om vad jag gillar, men skulle tycka att det vore jättekul om det visar sig att en person dyker upp och får mig att släppa dom preferenserna helt. Som när Herr Perfekt dök upp och var kort. Hade vi träffats på Tinder i stället för krogen, och jag skrivit ut längd som önskemål, så hade han nog swipat vänster och vi hade inte fått möjligheten att träffas. En av mina killkompisar är forskare och dejtar därför enbart tjejer med akademisk utbildning. Inte för att han lägger någon värdering i utbildningsgrad, men för att han själv upplever att det är större sannolikhet att han faller för någon med liknande kunskap och erfarenhet. Jag har alltid sagt att när han väl åker dit så kommer det vara för en praktiskt lagd tjej :D

@Singoalla: Hehe, jag testade det där med akademiker men det gick inget bra :D Nu har jag en dyslektisk karl med tvåårigt gymnasium (som är smart med en konstnärs själ :love:) och är helnöjd.

Kan tänka mig det! :D Jag drar ofta också åt akademiker hållet, men samtidigt tänker jag ofta på mina föräldrar som är mina största förebilder i livet. Båda med 2-årigt gymnasium, och pappa med dyslexi. Men vilken karl :love: Skulle jag få dela livet med en karl som honom så skulle jag kunna skatta mig lycklig.

@Hero visst finns det en viss skillnad i hur män och kvinnor beter sig i olika sammanhang och studier som tyder på detta. Men vi är till största del individer, och jag tycker att det säger ganska mycket om en person som prompt envisas med att klumpa ihop kvinnor och män i två olika grupper i stället för att vara mer intresserad av att titta på fenomen på individnivå. Det handlar inte om att ignorera det faktum att det kan finnas beteenden som återkommer i högre grad hos det ena könet, det handlar som sagt om att du väljer att fokusera på detta i stället för att fokusera på individer. Det avslöjar en del om hur du ser på män och kvinnor. Du kommenterade att du inte fick en högerswipe av mig, och... tadaa :D Det här var tyvärr det första jag kom och tänka på. Jag har dejtat män förr som i högre grad sett mig som kvinna än som Singo. "Ni kvinnor är så roliga med alla era hudvårdsprodukter!", "Så typiskt tjejer att...", "Jo, men det är ju troligtvis för att du är kvinna som du tycker X". Gärna i kombination med en fascination för kvinnor och kvinnokroppen som om vi skulle vara någon form av magiskt varelse som bor långt bortom trollskogen och på andra sidan spetsiga bergen. Män som öht pratar om kvinnor som homogen grupp får icke en andra dejt. Det är direkt skadligt att fortsätta prata om kvinnor som homogen grupp när vi gjort allt i vår makt i över 150 år för att bryta oss loss från den smala norm som vi tilldelats.

Så, du säger att du är på Buke för att lära känna oss kvinnor och hur vi fungerar. I princip alla här blir upprörda när du pratar om kvinnor som en grupp. Hör du oss då? Eller vill du bara ta med dig erfarenheter här ifrån styrker den föreställningen om oss som du redan har?

Välskrivet som vanligt :).
Jag hör er ! Som jag sagt tusen andra gånger så vet jag att kvinnor är individer. Det är väl lika självklart som att himlen är blå ? Jag vet att det inte är roligt att höra att kvinnor tycker si och kvinnor tycker så. För det finns alltid undantaget som bekräftar regeln. Men ibland måste man också fundera över varför män beter sig på ett visst sätt och kvinnor ett visst sätt. Vi har olika förutsättningar och i dejtingvärlden är den inte jämställd.

Du kommenterar att du gjorde högerswipe på mig pga jag grupperar kvinnor? Jag tror inte jag är din typ alls faktist och hade du inte vetat om att jag var Hero hade du inte swipat höger på mig heller även om jag bott inom 20 km radie. Så jag förstår inte varför det är nödvändigt att ta upp ?

Kan tänka mig det! :D Jag drar ofta också åt akademiker hållet, men samtidigt tänker jag ofta på mina föräldrar som är mina största förebilder i livet. Båda med 2-årigt gymnasium, och pappa med dyslexi. Men vilken karl :love: Skulle jag få dela livet med en karl som honom så skulle jag kunna skatta mig lycklig.

Jag är väl lite elitistisk men intelligens går före utbildning för mig :D Särbon är smart och min pappa var också smart. Det fanns helt enkelt inte pengar till utbildning så han gick bara grundskolan och var sedan tvungen att jobba (pappa var född -26 och oäkting...).

Att särbon dessutom är konstnärligt lagd är grädde på moset :p

Fast jag är 41 och har också två utflyttade barn med jobb etc. Fattar att det är åldern på karln du reagerar på (och jag hade samma problem när jag dejtade, både uppåt och nedåt) men jag hade ju typ kvalat in i i ditt åldersspann trots barnen ;)
Jojo, det var mina föräldrar när jag flyttade ut för 10 år sen också. Men där borde man kanske haja till och ptja... Ta en extra titt på profilen ifall den man skriver till kanske har skrivit ett åldersspann man inte passar in i - vilket jag har (tror inte att man kan hoppa över den biten på HP ens?), vilket 50+are konstant skiter i.

Absolut, och gillar man större åldersskillnad så go ahead, good for you! Själv sitter jag främst på HP där åldersintervall är en del av varenda profil på sidan. Det står alltså klart och tydligt att jag söker 25-40 och är alltså ganska enkelt även för den dummaste att begripa att 54 verkligen inte är av intresse, det fattas bara att män ska respektera det också.

Jag vet att det inte är roligt att höra att kvinnor tycker si och kvinnor tycker så. För det finns alltid undantaget som bekräftar regeln.

Åter igen. Kvinnor är grupp och det finns undantag. Jag säger att du har fel, i det stora hela är det helt orelevant att prata om män och kvinnor som grupper. Inte bara orelevant utan dessutom skadligt.

Du kommenterar att du gjorde högerswipe på mig pga jag grupperar kvinnor? Jag tror inte jag är din typ alls faktist och hade du inte vetat om att jag var Hero hade du inte swipat höger på mig heller även om jag bott inom 20 km radie. Så jag förstår inte varför det är nödvändigt att ta upp?

Du säger att det inte är nödvändigt att ta upp för att du redan har gjort antaganden om mig och mina preferenser. Hade jag inte vetat vem du var så hade jag swipat vänster, baserat på att min typ (vad jag tror) är annorlunda. Hade jag vetat vem du var och jag varit imponerad av dina analyser här på Buke så hade jag definitivt swipat höger, och bortsett från mina andra preferenser. Eftersom värderingar, kunskap och analysförmåga är bland det attraktivaste som finns. Det finns bukefalister som jag skulle vilja dejta enbart baserat på vad de skriver här, och då vet jag varken ålder, kön eller utseende på vissa.

Välskrivet som vanligt :).
Jag hör er ! Som jag sagt tusen andra gånger så vet jag att kvinnor är individer. Det är väl lika självklart som att himlen är blå ? Jag vet att det inte är roligt att höra att kvinnor tycker si och kvinnor tycker så. För det finns alltid undantaget som bekräftar regeln. Men ibland måste man också fundera över varför män beter sig på ett visst sätt och kvinnor ett visst sätt. Vi har olika förutsättningar och i dejtingvärlden är den inte jämställd.
Du skriver det gång på gång ja, som det "perfekta svaret" på våra kommentarer om att kvinnor inte är en homogen grupp. Samtidigt påstår du att så fort vi presenterar något som inte passar in i din bild, då är det för att vi är "undantag".

Lek med följande tanke:
Ditt egna beteende drar till sig en viss typ av kvinnor, kvinnor som har vissa likheter med varandra. De blir därför "det normala" för dig, men placerar du dem i en större grupp kvinnor så sticker de ut som "undantagen". Eftersom du själv inte placerar dem i en större grupp ser du bara deras likheter och tror därefter att alla är så som dem, trots att de som sagt var är undantagen.

Vad tror du om det?

Jag är väl lite elitistisk men intelligens går före utbildning för mig :D Särbon är smart och min pappa var också smart. Det fanns helt enkelt inte pengar till utbildning så han gick bara grundskolan och var sedan tvungen att jobba (pappa var född -26 och oäkting...).

Att särbon dessutom är konstnärligt lagd är grädde på moset :p

Samma här, intelligens är oerhört attraktivt. Sen kan den se ut på helt olika sätt. Mitt ex var helt knäpp i huvudet på vissa områden men ett musikaliskt geni :love: (jobbade som kompositör). För framtida relationer kommer jag nog dock efterfråga en lite bredare variant av intelligens :p

Samma här, intelligens är oerhört attraktivt. Sen kan den se ut på helt olika sätt. Mitt ex var helt knäpp i huvudet på vissa områden men ett musikaliskt geni :love: (jobbade som kompositör). För framtida relationer kommer jag nog dock efterfråga en lite bredare variant av intelligens :p

Jo, en viss stabilitet i det hela är rätt trevligt också :D För mycket drama blir bara för mycket.

Jag fick nyss upp denna tjej som är veterinär och hästtjej. Kanske en användare på buke ? Jag var påväg att ge henne en super-like men sen läste jag hennes profil, den är skriven på norska men jag översätter till svenska, OBS ingen fake profil:

"Jag letar efter han som ger mig fjärilar i magen. För att göra det ska han vara maskulin, intelligent, ha en mörk stämma och jag avisar dom med längre skägg än hår"

"Om 10 år är jag själv med min egen gård på landet, friheten att resa till spännade destinationer och njuta av att bygga upp något"

"Du är maskulin, >185cm, >85kg, har inga barn och är helst inte perfekt. Jag gillar mer viking än gentleman jag är allergisk till metrosexuella män"

Men hon har förmodligen råd att ställa dessa sjuka krav. Så jag tvilar inte på att hon för mkt matches ändå.

Kombinationen att faktiskt vara intelligent och samtidigt så trygg och grundad i sig själv att det inte finns något behov att mansplaina eller armbåga sig fram för att ta alla tillfällen att visa upp sig och sin enorma intelligens, det är kanske as hot as it gets. :)

Men inte så vanligt. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 583
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 773
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 235
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens