Äggdonation

Sv: Äggdonation

Finns det inte en HD dom som gör donator av sperma blir både underhållsskyldig och att barnet även har arvsrätt? Det samma borde ju då även gälla äggdonation, eller...
Nej man har ingen juridisk skyldighet/koppling till barnet alls.

Och för att få donera så måste man skriva på ett avtal om att man inte får försöka söka upp barnet osv.
 
Sv: Äggdonation

Jag skulle aldrig donera ägg. Inte för att jag tycker det är fel eller dåligt rent generellt utan för att jag har helt värdelösa gener och är tveksam till om något barn ska behöva bli utsatt för det. Så inte nog med att jag själv inte vill, jag tvivlar dessutom starkt på att jag skulle få eller att jag skulle klara av att gå igenom en sådan process med alla extra hormoner. :(

Samma här, mina skräpgener vill jag inte föra vidare.
 
Sv: Äggdonation

Jag såg när jag satt och läste att någonstans (Skåne?) hade man höjt ersättningen och då fått fler äggdonatorer.
Verkar inte som att det finns någon fast avgift för hela landet, och det är ju lite märkligt då :confused:
 
Sv: Äggdonation

Människan anser sig ju ha rätt att stå över naturen i det mesta, varför skulle barnalstrande vara undantaget?
 
Sv: Äggdonation

Du har rätt där, men det skulle ändå vara intressant att få reda på hur man tänker i en sådan sitts, varför man anser sina egna "själviska" behov vara viktigare än vad naturen säger till en?

Ofta så löser sig ju "problemet" vid byte av partner....
 
Sv: Äggdonation

Vild chansning:
För att man vill ha ett barn med partnern man har nu och älskar, och kan genom t.ex. IVF få ett barn med den partnern. Då tar man chansen. Eller man kan få ett barn utan att byta partner, via ägg- eller spermiedonation. Visserligen "skapas" embryot med någon annans DNA, men man får ändå hela graviditeten tillsammans med partnern.
Jag ser inget fel i det, kunskapen och möjligheten finns så varför inte?
 
Sv: Äggdonation

Samtidigt som jag gillar tanken på att se barn på stan och tänka "den kan vara min". Som att man avlat en liten hemlig armé som infiltrerar landet

:rofl:

Det där med att skriva ett brev till barnet skulle jag inte ha några problem med, men jag vet ju inte om jag skulle bli godkänd. Får man inte ha några sjukdomar alls som donator?
 
Sv: Äggdonation

:rofl:

Det där med att skriva ett brev till barnet skulle jag inte ha några problem med, men jag vet ju inte om jag skulle bli godkänd. Får man inte ha några sjukdomar alls som donator?

Inga genetiskst detektbara sjukdomar om jag förstått det hela rätt. Gäller både killar och tjejer.
 
Sv: Äggdonation

Fast det där tycker jag är fruktansvärt respektlöst mot de som inte kan få barn. Det behöver inte alls handla om några problem som nedärvs till barnet.

Tror inte ett skit på att det är naturens sätt med tanke på hur många stolpskott till föräldrar som finns och genetiskt nedärvda sjukdommar.
 
Sv: Äggdonation

Eh ja, precis så. Och fan jävla knappast att jag skulle låta bli att ta medicin om jag hade en (medfödd, kronisk) sjukdom med motivering "öh, naturen vill väl förmodligen bara sålla bort mig, bäst jag lyder". Precis som att jag skulle försöka få barn på annat vis om jag hade svårigheter att bli gravid.

Pegasus: Låter du bli att åka bil också med motiveringen att om naturen ville att vi skulle kunna förflytta oss så fort hade vi kunnat springa i den hastigheten?
 
Sv: Äggdonation

När man tittar på övriga däggdjur (vi ÄR faktiskt däggdjur i zoologisk bemärkelse) så räcker det som oftast att byta partner vid "ofrivillig" barnlöshet, om ingen sjukdom gör alstrandet av barn omöjligt.

Varför anser du att människan skulle skilja sig från det mönstret?

Även om människan har kringgått naturlagarna med konstgjord befruktning efter många års försök med djur, anser jag inte att man har rätt att ifrågasätta/åsidosätta naturens tillsägelser.

Det är absolut INGEN rättighet att få/skaffa barn, utan en gåva till de som kan.
 
Sv: Äggdonation

Bara för att man kan, innebär inte att man måste.

Jag vet att instinkten att sätta barn till världen är allt överskuggande hos majoriteten av människosläktet (liksom hos övriga arter som befolkar jorden), men jag kan inte förstå varför man absolut skal gå emot de "signaler" som säger att vissa kombinationer inte är "kompatibla".

Kan lösningen vara så enkel som jag såg i en annan tråd (eller om det var en tidningsartikel) i veckan, att man ser den nuvarande partnern som den bästa att försörja familjen och att man därför envist håller fast vid en individ som inte kan ge kvinnan/honan barn på naturlig väg när man ändå kan uppnå det på konstgjord väg?
 
Sv: Äggdonation

Vad har du för källa på det?
Jag vet flera som har olika typer av "defekter" som gör att de intre kan bli gravida på vanlig väg oavsett partner. Det gör inte dem till sämre föräldrar öht.

Frågar som Niphredil, om du får en sjukdom så kommer du inte medicinera mot den eftersom det är naturens gång?

Jag vill inte ha egna barn så jag är ingen barn till varje pris människa.
 
Sv: Äggdonation

Människor är ganska mycket mer utvecklade än andra däggdjur som du kanske vet. Jag tror inte att vi väljer partner efter riktigt samma kriterier som t.ex. isbjörnar (hanen som skrämmer bort andra hanar får knulla och förhoppningsvis blir det en isbjörnsbebis) utan vi är mer selektiva än så. Med tanke på hur "petiga" de flesta människor är med inte bara fysik utan även det mentala hos partnern, är det kanske inte riktigt lika lätt eller önskvärt att "prova nästa partner" som t.ex. domesticerade hundar kanske får göra?

Det är ju massor av saker som inte är "naturliga", bör allt det ifrågasättas och ses som "naturens sätt att..."?
 
Sv: Äggdonation

Ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om eller vad din poäng är, annat än att ofrivilligt barnlösa förtjänar att vara det. Så otroligt sympatiskt av dig.
 
Sv: Äggdonation

Ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om eller vad din poäng är, annat än att ofrivilligt barnlösa förtjänar att vara det. Så otroligt sympatiskt av dig.

Jag håller med, det är ju ett helt sjukt resonemang och extremt skuldbeläggande.


*kl*
På något sätt kan jag ibland tänka att de som är beredda att gå igenom en lång process som tar mycket på en (vilket jag tror är fallet i många IVF/adoptionsprocesser) så är det ett aktivt och genomtänkt val, vilket innebär att barnen hamnar hos föräldrar som verkligen vill ha barn. Till skillnad då från en del barn som kommer till på "naturlig" väg av "felaktiga" anledningar och hamnar hos föräldrar som kanske inte alls önskar sig barn. Jag vet ju iaf i vilken familj jag skulle vilja växa upp i, den familjen där jag är önskad.
 
Sv: Äggdonation

Vad har du för källa på det?
Jag vet flera som har olika typer av "defekter" som gör att de intre kan bli gravida på vanlig väg oavsett partner. Det gör inte dem till sämre föräldrar öht.

Frågar som Niphredil, om du får en sjukdom så kommer du inte medicinera mot den eftersom det är naturens gång?

Jag vill inte ha egna barn så jag är ingen barn till varje pris människa.

Om du ids läsa hela inlägget torde du se at jag undantog barlöshet pga sjukdom..


Människor är ganska mycket mer utvecklade än andra däggdjur som du kanske vet. Jag tror inte att vi väljer partner efter riktigt samma kriterier som t.ex. isbjörnar (hanen som skrämmer bort andra hanar får knulla och förhoppningsvis blir det en isbjörnsbebis) utan vi är mer selektiva än så. Med tanke på hur "petiga" de flesta människor är med inte bara fysik utan även det mentala hos partnern, är det kanske inte riktigt lika lätt eller önskvärt att "prova nästa partner" som t.ex. domesticerade hundar kanske får göra?

Det är ju massor av saker som inte är "naturliga", bör allt det ifrågasättas och ses som "naturens sätt att..."?

På vilket sätt skulle människan vara mer utvecklad än övriga arter när vi står för den största utrotningen av övriga arter på kortast tid sedan meteoritnedslagen utrotade dinosaurierna?

Ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om eller vad din poäng är, annat än att ofrivilligt barnlösa förtjänar att vara det. Så otroligt sympatiskt av dig.

Jag har aldrig sagt att de förtjänar det, men däremot att ett partnerbyte oftast löser problemet utan att vi övriga skattebetalare behöver betala för det. Att man envisas i ett förhållande där inga uppenbara skäl till barnlöshet eller sjukdomar förekommer beror till största del på den "äganderätt" till partnern som enbart människan uppvisar pga svartsjuka mm.

Som sagt: Att få barn är absolut INGEN rättighet, utan en gåva för dem det är unnat.
 
Sv: Äggdonation

Så du skulle inte ta medicin som finns om du hade en kronisk medfödd sjukdom eftersom du anser att man ska "respektera naturen" eller vad det nu är för nåt du försöker få fram?

Att man envisas i ett förhållande där inga uppenbara skäl till barnlöshet eller sjukdomar förekommer beror till största del på den "äganderätt" till partnern som enbart människan uppvisar pga svartsjuka mm.
Förlåt men vad i hela världen talar du om?

Som sagt: Att få barn är absolut INGEN rättighet, utan en gåva för dem det är unnat.
Precis, och med dagens teknologi kan flera få barn. Yay, amiright?
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp