Mat till frukost

Jag åt under en period burritos till frukost. Lätt att göra ett gäng, frysa in och sen ta ut ur frysen kvällen innan och lägga i kylen för att sen värma i micron på morgonen. Toppenfrukost!

Stekte kalkonfärs med kryddor, paprika/lök/spenat/hackade morötter (någon form av grönsaker i alla fall), hällde i keso som fick smälta och ett par ägg och rörde runt allt. Rulla ihop till burritos och lös frukost/lunch/kvällssnack för hela veckan på en halvtimme typ. Går ju att laborera hur mycket som helst med näringsvärde om man vill ha mer eller mindre fett/protein/kolhydrater
Ja just det, det har jag en bekant som gör också. Han la nyligen upp en bild från när han preppade 24 breakfast burritos på en gång, lite oklart hur länge det var tänkt att räcka men jag gissar att han använder sig av frysen han också!
 
Alla i Asien, typ. Eller iaf sydostasien. Congee t ex är väl rätt vanlig frukostmat. Jag har provat det, men för mig blir det för maxat med udda asiatiska smaker tidigt på morgonen.

Gillar asiatisk mat annars, men inte till frukost. Då gör jag hellre baked beans, bacon, äggröra, stekta tomater, bakad gröt… Den typen stadig europeisk frukost.

Baked beans är enkelt och billigt att göra själv. Tycker de blir bäst på bruna bönor. Blötlägg, lägg i en gryta med stekt bacon och lök, mslen svartpeppar, lagerblad senapspulver och mörkt socker. Ev lite worcestershiresås. In i ugnen (125 grader) i typ tre-fyra-fem timmar. Ju längre ju bättre, nästan.
DSC_0582.JPG
Jo, det blev några veckor med lagad mat till frukost på semestern för min del.

För att återgå till ämnet, har inget direkt emot det, men då måste man ju laga mat också, det är ju jobbigt på morgonen 😜
 
Visa bifogad fil 150352
Jo, det blev några veckor med lagad mat till frukost på semestern för min del.

För att återgå till ämnet, har inget direkt emot det, men då måste man ju laga mat också, det är ju jobbigt på morgonen 😜
Tänker att man inte behöver laga mat varje morgon. Äter nu två lagade mål mat per dag. Sällan jag lagar maten inför varje mål, sällan jag lagar mat dagligen.
 
Självfallet! Det är väl inget som säger emot det. Fem köttbullar och två ägg kan säkert innehålla väldigt mycket mer kalorier än två rostade mackor med två skivor ost, men om jag håller mig längre, mår bättre och känner mig bättre så skiter jag faktiskt i kalorierna.
Jag tror du missuppfattade mig, kalorier är ju tyvärr ett ganska negativt laddat ord.. Jag menade det alltså inte alls som något dåligt eller något man skulle akta sig för utan tvärtom. Att jag tror att man kan må bättre och prestera bättre om man äter lite mer kalorier på morgonen, jag vet att det var så för mig.

En portion havregrynsgröt på vatten med kanel på, en frukt och en knäckemacka utan smör med skinka på kanske låter som en jättebra, nyttig frukost men den är också otroligt kalorisnål. Eftersom kalorier=energi så är det inte alls säkert att det är en lämplig frukost beroende på hur man ska spendera sin dag.

Kliver jag upp lite senare en helg och inte orkar laga frukost fungerar bara en knäckemacka fint då jag inte ska göra något särskilt och det snart är lunch. Men kliver jag upp tidigt för att gå till jobbet där jag ska jobba fram till lunch, ja då behöver jag en betydligt stadigare frukost för att jag ska hålla orken och energin uppe.
 
Jag insåg när jag var i Asien hur gott det var med lagad mat till frukost, då de ofta hade lite "middagsrester" över på hotellen, så man kunde äta lite ris och wokat typ. Sån skön känsla i kroppen! Har dock inte fått till sånt hemma tyvärr.
 
Jag gillar spansk tortilla eller bara steka ihop ägg, lök och potatis och äta med lite sriracha och möjligtvis något kött till.
 
I stora delar av världen äter man ju samma mat oavsett tid på dagen. (Och i andra delar äter man ingen frukost alls.) När det kommer till frukost finns det inga fel.

Om jag bor på hotell missar jag aldrig chansen att äta en rejäl frukost om det finns. Bäst var (är?) hotellen i Östeuropa där man förr nästan alltid kunde få en rejäl köttgryta med saltgurka och allt till frukost. Men tycker mig uppleva att frukostarna där blivit mindre och mer lika dem på hotell i väst med bara ägg, bacon etc.

Hemma äter jag mest smörgås, men dottern brukar steka ägg till frukost och det är ju snabbt, nyttigt och ger bra energi för dagen. Kan vara ett sätt att börja och sedan bygga på? Eller som andra varit inne på, rester från gårdagens middag. Dottern har också gjort svamppastejer (pajer i muffinsstorlek) och fryst in. Går utmärkt att äta till frukost.
 
Många bra tips här i tråden. Får återkomma när jag saknar inspiration. :)

Själv äter jag tre måltider per dag (inte nödvändigtvis något som behöver lagas men iaf förberedas i de flesta fall, vilket kan vara flera dagar eller veckor i förvägom det är något frysvänligt). Tycker också om att äta efter säsong, vilket gör att jag sällan hinner bli trött på det jag äter och att jag får de råvaror som är godast just nu.

Försöker att få i mig grönsaker i varje måltid samt en ordentlig proteinkälla (är vegetarian så kött blir det aldrig). Med det sagt, några exempel på mina frukostar:

Sommar
  • Grekisk yoghurt med stenfrukter, hemgjord honungs- och nötmusli med kryddig honung
  • Tropisk granola parfait (grekisk yoghurt med frysta tropiska frukter och granola varvat i glas)
  • Overnight oats baserad på Grekisk youghurt (finns 1 miljon varianter; after eight (mint och choklad), kaffe, jordnötssmör, blåbär etc etc...)
  • Smoothie bowls, massor av olika varianter
  • Chia pudding, massor av olika varianter
Höst
  • Morots- och havrekaka med grekisk yoghurt (bakas i ugn och kan frysas in och bara värmas på morgonen)
  • Proteinbarer med blåbär (också lätt att frysa i portioner och ta fram, brukar välja detta när jag vill äta frulle på kontoret)
  • Sötpotatisgröt med banan (sååå gott!)
Vinter:
  • Ugnsbakad potatis med grönkål och kokt ägg med senapsdressing (låter inge gott men det är såååå gott, sambon tjatar varje höst om att snart borde det väl vara grönkålssäsong så jag kan laga den frukosten :D)
  • Quinoagröt med tahini, citrusfrukter och earl grey
  • Pepparkaksgröt med tranbär och pekannötter
Vår:
  • Quinoa frukostskål (med färsk spenat, körsbärstomater och ett stekt ägg)
  • Frittata med grönsaker
  • Citronpannkakor med bär och lemon curd
Flera grejjor kommer från recept jag hittat. Kan länka om någon är intresserad (dock är alla på engelska), men orkade inte länka allt direkt. :p

Min "reserv"frukost är havregrynsgröt med sylt. Ifall allt är slut eller jag inte orkat/hunnit handla har jag alltid en oöppnad syltburk och ett paket havregryn stående i skafferiet så att jag alltid har en bra frukost om allt annat "sket sig". Händer inte ofta så hinner inte bli trött på gröten heller faktiskt.
 
Många bra tips här i tråden. Får återkomma när jag saknar inspiration. :)

Själv äter jag tre måltider per dag (inte nödvändigtvis något som behöver lagas men iaf förberedas i de flesta fall, vilket kan vara flera dagar eller veckor i förvägom det är något frysvänligt). Tycker också om att äta efter säsong, vilket gör att jag sällan hinner bli trött på det jag äter och att jag får de råvaror som är godast just nu.

Försöker att få i mig grönsaker i varje måltid samt en ordentlig proteinkälla (är vegetarian så kött blir det aldrig). Med det sagt, några exempel på mina frukostar:

Sommar
  • Grekisk yoghurt med stenfrukter, hemgjord honungs- och nötmusli med kryddig honung
  • Tropisk granola parfait (grekisk yoghurt med frysta tropiska frukter och granola varvat i glas)
  • Overnight oats baserad på Grekisk youghurt (finns 1 miljon varianter; after eight (mint och choklad), kaffe, jordnötssmör, blåbär etc etc...)
  • Smoothie bowls, massor av olika varianter
  • Chia pudding, massor av olika varianter
Höst
  • Morots- och havrekaka med grekisk yoghurt (bakas i ugn och kan frysas in och bara värmas på morgonen)
  • Proteinbarer med blåbär (också lätt att frysa i portioner och ta fram, brukar välja detta när jag vill äta frulle på kontoret)
  • Sötpotatisgröt med banan (sååå gott!)
Vinter:
  • Ugnsbakad potatis med grönkål och kokt ägg med senapsdressing (låter inge gott men det är såååå gott, sambon tjatar varje höst om att snart borde det väl vara grönkålssäsong så jag kan laga den frukosten :D)
  • Quinoagröt med tahini, citrusfrukter och earl grey
  • Pepparkaksgröt med tranbär och pekannötter
Vår:
  • Quinoa frukostskål (med färsk spenat, körsbärstomater och ett stekt ägg)
  • Frittata med grönsaker
  • Citronpannkakor med bär och lemon curd
Flera grejjor kommer från recept jag hittat. Kan länka om någon är intresserad (dock är alla på engelska), men orkade inte länka allt direkt. :p

Min "reserv"frukost är havregrynsgröt med sylt. Ifall allt är slut eller jag inte orkat/hunnit handla har jag alltid en oöppnad syltburk och ett paket havregryn stående i skafferiet så att jag alltid har en bra frukost om allt annat "sket sig". Händer inte ofta så hinner inte bli trött på gröten heller faktiskt.
Sötpotatisgröt och ugnsbakade potatisen med grönkål tar jag gärna recepten på 🙂
 
Sötpotatisgröt och ugnsbakade potatisen med grönkål tar jag gärna recepten på 🙂

Försökte hitta sötpotatisen på nätet men hittade inget identiskt recept som det jag använder. Kommer ursprungligen ur boken "Lazy day brunches: relaxed recipes for the morning".

Jag brukar riva några sötpotaisar i taget så slipper man det på morgonen. Skippar att förkoka mjölken (använder själv proteinberikad sojamjölk) och anvönder en liten mängd malda kryddor istället. Så blandar bara den rivna sötpotatisen med mjölken och kryddorna och häller ner russinen och nötterna sist och skivar banan på. Det går fort. Bara koka ihop potatisen till en gröt tar en liten stund (15-20 min, brukar pyssla med annat under tiden och bara komma tillbaka för att röra lite då och då).

20240801_185019.jpg
 
Sötpotatisgröt och ugnsbakade potatisen med grönkål tar jag gärna recepten på 🙂
https://naturallyella.com/kale-breakfast-salad/

Samma här; gör mycket potatis och dressing åt gången. På morgonen kokar jag bara ett ägg (kan man ju också göra innan men det gillar jag mest färskt) och sen mikrar man potatisen ljummen, häller den över några repor grönkål, delar ägget och ringlar lite dressing över (brukar ta extra senap i dressingen, blir godare då). Brukar skippa ströbrödet och chilin men det är ju smaksak. :)
 
Försökte hitta sötpotatisen på nätet men hittade inget identiskt recept som det jag använder. Kommer ursprungligen ur boken "Lazy day brunches: relaxed recipes for the morning".

Jag brukar riva några sötpotaisar i taget så slipper man det på morgonen. Skippar att förkoka mjölken (använder själv proteinberikad sojamjölk) och anvönder en liten mängd malda kryddor istället. Så blandar bara den rivna sötpotatisen med mjölken och kryddorna och häller ner russinen och nötterna sist och skivar banan på. Det går fort. Bara koka ihop potatisen till en gröt tar en liten stund (15-20 min, brukar pyssla med annat under tiden och bara komma tillbaka för att röra lite då och då).

Visa bifogad fil 150457
Tack så mycket! :D
 
Gjorde overnight oats för första gången igår och åt i morse.
Hade inte allt som stod på receptet så det blev bara havregryn, kanel, vatten och lite socker.
Den svällde inte som jag trodde den skulle göra och var rätt vattnig på morgonen.
Hade 1 dl havregryn och 1,5 dl vatten.
Borde den inte ha svällt?
🤔
 
Gjorde overnight oats för första gången igår och åt i morse.
Hade inte allt som stod på receptet så det blev bara havregryn, kanel, vatten och lite socker.
Den svällde inte som jag trodde den skulle göra och var rätt vattnig på morgonen.
Hade 1 dl havregryn och 1,5 dl vatten.
Borde den inte ha svällt?
🤔
Nä det där blir vattensoppa. Vad har du för havregryn?
 
Nä det där blir vattensoppa. Vad har du för havregryn?
Vanliga Axa.
Det stod på nätet att man kan använda någon vätska. I receptet stod mjölk men jag gillar inte mjölk så tog vatten istället.
Kanske får koka gröt i stället fast jag gillar inte havregrynsgröt.
 
Vanliga Axa.
Det stod på nätet att man kan använda någon vätska. I receptet stod mjölk men jag gillar inte mjölk så tog vatten istället.
Kanske får koka gröt i stället fast jag gillar inte havregrynsgröt.
Ta en matsked chiafrön till 1 dl havregryn (godast blir de som heter steel cut). Då sväller den och blir krämig. Vatten är inte lika gott som annan mjölk. Jag tar oftast mandelmjölk eller kokosdryck. Har också i 1/2 dl proteinpulver med vaniljsmak för att få i mig mer protein. Konsistensen blir perfekt.
 
Vanliga Axa.
Det stod på nätet att man kan använda någon vätska. I receptet stod mjölk men jag gillar inte mjölk så tog vatten istället.
Kanske får koka gröt i stället fast jag gillar inte havregrynsgröt.

Låter bättre att satsa på något du gillar istället 😄
För att det ska bli krämigt behöver du ha i mer grejer och helst mjölk. Du lär ju bli ashungrig direkt om du bara äter havregryn och vatten 😅
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 510
Senast: Tilly_85
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
729
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp