Mat till frukost

Vanliga Axa.
Det stod på nätet att man kan använda någon vätska. I receptet stod mjölk men jag gillar inte mjölk så tog vatten istället.
Kanske får koka gröt i stället fast jag gillar inte havregrynsgröt.
Häll på hett vatten. Låt stå några minuter och sen in i kylen. Då suger havregrynen åt sig. Men hu vad det låter som kall havregrynsgröt med bara vatten. Over night oats ska vara gott.
 
Låter bättre att satsa på något du gillar istället 😄
För att det ska bli krämigt behöver du ha i mer grejer och helst mjölk. Du lär ju bli ashungrig direkt om du bara äter havregryn och vatten 😅
Jag blev inte hungrig så snabbt, åt inget annat före ca kl 13, då åt jag två äpplen.
 
Häll på hett vatten. Låt stå några minuter och sen in i kylen. Då suger havregrynen åt sig. Men hu vad det låter som kall havregrynsgröt med bara vatten. Over night oats ska vara gott.
Hmm .. jag får prova mig fram, kokosmjölk kanske ... minns inte om jag smakat det nån gång.
 
Försökte hitta sötpotatisen på nätet men hittade inget identiskt recept som det jag använder. Kommer ursprungligen ur boken "Lazy day brunches: relaxed recipes for the morning".

Jag brukar riva några sötpotaisar i taget så slipper man det på morgonen. Skippar att förkoka mjölken (använder själv proteinberikad sojamjölk) och anvönder en liten mängd malda kryddor istället. Så blandar bara den rivna sötpotatisen med mjölken och kryddorna och häller ner russinen och nötterna sist och skivar banan på. Det går fort. Bara koka ihop potatisen till en gröt tar en liten stund (15-20 min, brukar pyssla med annat under tiden och bara komma tillbaka för att röra lite då och då).

Visa bifogad fil 150457
Är det alltså sötpotatismos, i praktiken?
 
Vanliga Axa.
Det stod på nätet att man kan använda någon vätska. I receptet stod mjölk men jag gillar inte mjölk så tog vatten istället.
Kanske får koka gröt i stället fast jag gillar inte havregrynsgröt.
Ta smoothie om du inte gillar mjölk. Eller mandelmjölk. Nånting så det blir lite matigare och godare än bara vatten.
 
Många bra tips här i tråden. Får återkomma när jag saknar inspiration. :)

Själv äter jag tre måltider per dag (inte nödvändigtvis något som behöver lagas men iaf förberedas i de flesta fall, vilket kan vara flera dagar eller veckor i förvägom det är något frysvänligt). Tycker också om att äta efter säsong, vilket gör att jag sällan hinner bli trött på det jag äter och att jag får de råvaror som är godast just nu.

Försöker att få i mig grönsaker i varje måltid samt en ordentlig proteinkälla (är vegetarian så kött blir det aldrig). Med det sagt, några exempel på mina frukostar:

Sommar
  • Grekisk yoghurt med stenfrukter, hemgjord honungs- och nötmusli med kryddig honung
  • Tropisk granola parfait (grekisk yoghurt med frysta tropiska frukter och granola varvat i glas)
  • Overnight oats baserad på Grekisk youghurt (finns 1 miljon varianter; after eight (mint och choklad), kaffe, jordnötssmör, blåbär etc etc...)
  • Smoothie bowls, massor av olika varianter
  • Chia pudding, massor av olika varianter
Höst
  • Morots- och havrekaka med grekisk yoghurt (bakas i ugn och kan frysas in och bara värmas på morgonen)
  • Proteinbarer med blåbär (också lätt att frysa i portioner och ta fram, brukar välja detta när jag vill äta frulle på kontoret)
  • Sötpotatisgröt med banan (sååå gott!)
Vinter:
  • Ugnsbakad potatis med grönkål och kokt ägg med senapsdressing (låter inge gott men det är såååå gott, sambon tjatar varje höst om att snart borde det väl vara grönkålssäsong så jag kan laga den frukosten :D)
  • Quinoagröt med tahini, citrusfrukter och earl grey
  • Pepparkaksgröt med tranbär och pekannötter
Vår:
  • Quinoa frukostskål (med färsk spenat, körsbärstomater och ett stekt ägg)
  • Frittata med grönsaker
  • Citronpannkakor med bär och lemon curd
Flera grejjor kommer från recept jag hittat. Kan länka om någon är intresserad (dock är alla på engelska), men orkade inte länka allt direkt. :p

Min "reserv"frukost är havregrynsgröt med sylt. Ifall allt är slut eller jag inte orkat/hunnit handla har jag alltid en oöppnad syltburk och ett paket havregryn stående i skafferiet så att jag alltid har en bra frukost om allt annat "sket sig". Händer inte ofta så hinner inte bli trött på gröten heller faktiskt.
Jag tar gärna recept på morots-/havrekaka med grekisk yoghurt, pepparkaksgröt med tranbär och pekannötter, och overnight oats med after eight om du har recept på dessa ;) Lät smarrigt!
 
Smoothie vet jag inget om, mandel får jag klåda av.
Ska prova mig fram.
Kanske blir enklast att bara göra gröt. :yuck:
Du behöver inte veta något om smoothie, det är bara att gå in i närmsta matbutik och köpa Bravos färdiga smoothie i enliterstetra. Står i kyldisken, bland juicerna. Finns i olika smaker.

För att göra overnight oats så häller du den över havregryn och blandar. Två ingredienser, alltså.

Ställ i kylen. Nästa morgon har det blivit gröt. Är det för tunt, ta mer havregryn eller lägg till frön.

Får du klåda av mandel, ta annan valfri vegetabilisk mjölk som du tycker om. Finns många olika.
 
Gör jag overnight oats brukar jag göra i en burk med bär i botten, är det risk för sura bär så brukar jag ha lite sirap ovanpå.
Jag blandar havregryn och chiafrön med kokosdryck (inte kokosmjölk) eller sojadryck med vaniljsmak och naturell kvarg + en liten mini nypa salt.
Jag vill ha det ganska blött för att det ska bli rätt konsistens när det har stått till sig. Ibland har jag en sked nötsmör till.

Brukar bli bra och jag gillar konsistensen bättre än på havregröt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 510
Senast: Tilly_85
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
729
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp