Mat till frukost

Jag har funderat på det och isåfall nån typ av äggröra med grönsaker :)

Än så länge har jag iaf tagit steget till nån typ av overnight oats. 1dl havregryn, chiafrön, vaniljkvarg och frysta blåbär jag förbereder kvällen innan. Smidigt med allt i ett och jag är mätt längre :)

Jag behöver något att inte tillaga då jag äter på jobbet de dagar jag är på kontoret
 
Äggröra gillar jag, går ju att blanda i annat också om man vill. Eller helt enkelt göra en omelett, då kan man ju verkligen ha i ”vad som helst” och variera mycket beroende på vad man är sugen på eller har hemma. :)
 
Om det funkar för dig med din "tråkiga" frukost ser jag inte varför du ska ändra. Såklart du kan äta lagad mat men för egen del känner jag att det är rätt mycket meck och det tar tid (och är tråkigt). Visst kan man äta typ snabbmakaroner och köttbullar men det känns ärligt talat inte som någon vidare frukost ur näringssynkpunkt och en försämring av det du äter idag.
Det funkar absolut, men har känt en skillnad de dagar jag äter lite mer rejält med ägg och köttbullar. Det skulle jag vilja utveckla till vad jag skrev i ursprungsinlägget med mer grönsaker och liknande. Älskar att laga mat, älskar att diskutera mat, så att laga matlådor till frukost skulle i sig inte vara något problem, utan vara några minuter 2-3 gånger i veckan att portionera ut.
Köttbullar och makaroner var bara ett exempel. Skulle nog inte börja äta det, framförallt skulle min mage spåra ut med pasta varje dag! Och precis som du säger, kanske inte det bästa näringsmässigt. Dock vet jag inte riktigt hur stor skillnad det skulle vara mot bröd och ost, men det skulle vara intressant att kika på.
 
Själv gillar jag kesoomelett brukar dock bara bli när jag är ledig som jag har ork att göra det till frukost. Gör den på två ägg, 2-3 skedar keso (stora skedar som man äter med) och 3-4 msk vatten samt kryddor salt och peppar .

Steker ofta lite finhackad lök och tomater men i en omelett går det ju att ha alla grönsaker som man vill ibland har jag champinjoner med. kan ju också vara gott att ha köttbullar eller korv till omelett om du vill ha mer matigt på morgonen.
 
Sen tänker jag spontant att frukostpaj borde vara en grej? Jag gör ofta äggstanning med keso.
Varma mackor går ju att göra matiga med ost och grönsaker/ skinka.
 
Om andra äter lika dant, om det är något som varit bättre än annat, om andra haft samma fördelar, om man äter en viss typ av mat (asiatiskt, eller korv och makaroner, typ)... Behöver inte bara tips, utan är mer nyfiken på om andra gör samma sak. Inspiration, idéer, diskussion.
Alla i Asien, typ. Eller iaf sydostasien. Congee t ex är väl rätt vanlig frukostmat. Jag har provat det, men för mig blir det för maxat med udda asiatiska smaker tidigt på morgonen.

Gillar asiatisk mat annars, men inte till frukost. Då gör jag hellre baked beans, bacon, äggröra, stekta tomater, bakad gröt… Den typen stadig europeisk frukost.

Baked beans är enkelt och billigt att göra själv. Tycker de blir bäst på bruna bönor. Blötlägg, lägg i en gryta med stekt bacon och lök, mslen svartpeppar, lagerblad senapspulver och mörkt socker. Ev lite worcestershiresås. In i ugnen (125 grader) i typ tre-fyra-fem timmar. Ju längre ju bättre, nästan.
 
Har börjat äta äggröra/stekt ägg, bacon och även köttbullar till frukost.
Tar järn till frukost så hoppas på köttfaktorn ska göra så mer järn tas upp från järntillskottet.
 
Har börjat äta äggröra/stekt ägg, bacon och även köttbullar till frukost.
Tar järn till frukost så hoppas på köttfaktorn ska göra så mer järn tas upp från järntillskottet.
Jag får järn intravenöst. Fick tips att dricka c-vitamin brus till järnrik mat, alternativt para ihop med typ broccoli eller paprika.
 
Säger som @Mabuse, vanligt i sydostasien. När jag har varit på jobb där har jag kört på kycklinggryta och ris eller vad nu hotellet erbjuder till frukost, det funkar för mig. Om jag ska köra ett väldigt långt träningspass eller lopp så äter jag också gärna en matlåda till frukost eftersom jag tycker kroppen presterar bättre med det som bränsle. Kyckling och ris är goto-långpassmaten där med.
 
Att äta varm mat till frukost är rätt vanligt om man ser globalt. Här är en YT-kanal som gjort en hel serie om frukostmat från olika delar av världen:

Är själv för lat för att laga mat på morgonen men hade en period för några år sedan då jag gjorde frukostmuffins med olika fyllning. Jag åt dem kalla men de hade antagligen varit godare varma.
 
Det funkar absolut, men har känt en skillnad de dagar jag äter lite mer rejält med ägg och köttbullar. Det skulle jag vilja utveckla till vad jag skrev i ursprungsinlägget med mer grönsaker och liknande. Älskar att laga mat, älskar att diskutera mat, så att laga matlådor till frukost skulle i sig inte vara något problem, utan vara några minuter 2-3 gånger i veckan att portionera ut.
Köttbullar och makaroner var bara ett exempel. Skulle nog inte börja äta det, framförallt skulle min mage spåra ut med pasta varje dag! Och precis som du säger, kanske inte det bästa näringsmässigt. Dock vet jag inte riktigt hur stor skillnad det skulle vara mot bröd och ost, men det skulle vara intressant att kika på.
Det kan inte vara så enkelt som att du helt enkelt äter betydligt fler kalorier då du äter lagar mat? Kalorier är ju det som ger oss energin och ofta tror jag att det är just det som kan göra skillnad för många att flytta lite fler kalorier till det första målet på dagen. Det går ju att göra omelett med grönsaker och ha bacon till, eller helt enkelt fortsätta äta din macka men kanske lägga till något lagat varmt som gröt, äggröra eller liknande. Eller äta små matlådor då men just att du äter lite mer.
 
Jag önskade att jag kunde äta baked beans, men min mage klarar det verkligen inte... Vilket är spännande då jag brukar kunna äta både bönor och kikärtor annars.. Funderar på att kanske försöka göra eget, om det är något i hur de tillverkas jag inte riktigt klarar av :cautious:

Önskar att jag kunde äta omelett, men mår oftast bara illa av det, vilket är spännande med tanke på att jag kan äta äggröra eller typ all annan ägg-relaterade rätter. Kroppen ibland alltså :D
Kan förstå din aversion mot omelett, jag är lite likadan och är ganska känslig när det gäller äggrätter, mycket p.g.a konsistensen. Just den jag skrev om klarar jag av eftersom den har tillräckligt mycket annat i sig för att lätta/bryta upp det lite, tror att det framförallt är tomaterna som hjälper där, men andra omeletter brukar jag undvika.

Slår även ett slag för olika kombinationer av bönor och ris. Jag var i Costa Rica förra året och där är gallo pinto väldigt vanligt som frukost. Kan bli svårt att återskapa helt p.g.a en del ingredienser som är unika för den regionen, men att utgå från ris + svarta bönor + kryddor som bas borde funka. I Costa Rica serverades det oftast med äggröra till frukost, och åt man det som lunch eller middag var det vanligt med någon slags kött. Gräddfil, salsa och stekt matbanan var standardtillbehör oavsett vilken tid på dygnet det åts.
 
Det kan inte vara så enkelt som att du helt enkelt äter betydligt fler kalorier då du äter lagar mat? Kalorier är ju det som ger oss energin och ofta tror jag att det är just det som kan göra skillnad för många att flytta lite fler kalorier till det första målet på dagen. Det går ju att göra omelett med grönsaker och ha bacon till, eller helt enkelt fortsätta äta din macka men kanske lägga till något lagat varmt som gröt, äggröra eller liknande. Eller äta små matlådor då men just att du äter lite mer.
Självfallet! Det är väl inget som säger emot det. Fem köttbullar och två ägg kan säkert innehålla väldigt mycket mer kalorier än två rostade mackor med två skivor ost, men om jag håller mig längre, mår bättre och känner mig bättre så skiter jag faktiskt i kalorierna.
 
Det kan inte vara så enkelt som att du helt enkelt äter betydligt fler kalorier då du äter lagar mat? Kalorier är ju det som ger oss energin och ofta tror jag att det är just det som kan göra skillnad för många att flytta lite fler kalorier till det första målet på dagen. Det går ju att göra omelett med grönsaker och ha bacon till, eller helt enkelt fortsätta äta din macka men kanske lägga till något lagat varmt som gröt, äggröra eller liknande. Eller äta små matlådor då men just att du äter lite mer.
Självfallet! Det är väl inget som säger emot det. Fem köttbullar och två ägg kan säkert innehålla väldigt mycket mer kalorier än två rostade mackor med två skivor ost, men om jag håller mig längre, mår bättre och känner mig bättre så skiter jag faktiskt i kalorierna.

Jag tror att svaret ligger i näringstäthet snarare än mängden kalorier (även om det sistnämnda också kan spela in). Protein och fett är de makronutrienter som mättar bäst i längden (framförallt protein) och både t.ex. ägg och köttbullar innehåller ju rätt rejäla mängder av båda delar. Framförallt om man jämför med två ostmackor där den huvudsakliga energin kommer från kolhydrater! :)
 
Kan förstå din aversion mot omelett, jag är lite likadan och är ganska känslig när det gäller äggrätter, mycket p.g.a konsistensen. Just den jag skrev om klarar jag av eftersom den har tillräckligt mycket annat i sig för att lätta/bryta upp det lite, tror att det framförallt är tomaterna som hjälper där, men andra omeletter brukar jag undvika.

Slår även ett slag för olika kombinationer av bönor och ris. Jag var i Costa Rica förra året och där är gallo pinto väldigt vanligt som frukost. Kan bli svårt att återskapa helt p.g.a en del ingredienser som är unika för den regionen, men att utgå från ris + svarta bönor + kryddor som bas borde funka. I Costa Rica serverades det oftast med äggröra till frukost, och åt man det som lunch eller middag var det vanligt med någon slags kött. Gräddfil, salsa och stekt matbanan var standardtillbehör oavsett vilken tid på dygnet det åts.
Tror faktiskt att combon ris, bönor och kanske någon slags salsa på morgonen skulle passa mig väldigt bra!
 
Tror faktiskt att combon ris, bönor och kanske någon slags salsa på morgonen skulle passa mig väldigt bra!
Kul! Ja det var en sådan grej som till och med jag tyckte var gott på morgonen, även om jag som sagt normalt sett inte uppskattar lagad mat till frukost :)
 
Jag åt under en period burritos till frukost. Lätt att göra ett gäng, frysa in och sen ta ut ur frysen kvällen innan och lägga i kylen för att sen värma i micron på morgonen. Toppenfrukost!

Stekte kalkonfärs med kryddor, paprika/lök/spenat/hackade morötter (någon form av grönsaker i alla fall), hällde i keso som fick smälta och ett par ägg och rörde runt allt. Rulla ihop till burritos och lös frukost/lunch/kvällssnack för hela veckan på en halvtimme typ. Går ju att laborera hur mycket som helst med näringsvärde om man vill ha mer eller mindre fett/protein/kolhydrater
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 510
Senast: Tilly_85
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
729
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp