Jag lyfter också det att frukost inte måste ätas vid köksbordet i organiserad form. Min ena drack yoghurt med sugrör ur en mugg, liggandes under en filt i soffan i många år. Den andra äter frukost med hörlurar och skärm.
Jag pratade med en annan mamma som var helt slut över det ställningskrig de hade vid köksbordet varje morgon och hon blev helt paff när jag beskrev hur våra lugna sköna mornar ser ut.

Och om någon undrar så äter vi alltid middag tillsammans vid köksbordet. Det passar oss bättre.

Min tjej äter i sängen på morgonen. Äta frukost vid bordet har nog aldrig hänt här. Det gör inte ens lillebror på 10 månader.
 
Jag var (och är) en som aldrig kunnat äta frukost. Min mamma var förtvivlad hela uppväxten då jag inte åt och inte skulle orka skola.
För mig var lösningen något glas juice på morginen som dricks "under rörelse". Tex när man gör iordning sig. Och sen en smoothie eller drick yoghurt senare. Vill inte tugga förens jag varit vaken och igång tre fyra timmar.

Ett tag minns jag att jag drack Bravo juice på festis på väg till jobbet och en smoothie nerpackad. Nyttigaste, Nej, men jag fick i mig något iaf.
 
Jag kokar mannagrynsgröt för ca 3 dagar åt gången. Portionslådor, in i kylen, värma på morgonen. Snabbt att göra, snabbt att värma, snabbt att äta.

Fiskbullar är en bra frukost. Kör på det! Eller plockmat - jag har perioder då jag äter ölkorv, salami, ostbitar, tomater, gurka, leverpastej, köttbullar, kålbitar o s v som frukost.
 
Jag kokar mannagrynsgröt för ca 3 dagar åt gången. Portionslådor, in i kylen, värma på morgonen. Snabbt att göra, snabbt att värma, snabbt att äta.

Fiskbullar är en bra frukost. Kör på det! Eller plockmat - jag har perioder då jag äter ölkorv, salami, ostbitar, tomater, gurka, leverpastej, köttbullar, kålbitar o s v som frukost.

Jag testade mannagrynsgröt en gång. Hon spottade ut. Blir mer och mer selektiv med maten ju äldre hon blir. Hoppas det är en fas.

Köpte nya fiskbullar igår. Fröken har en viss vana att äta upp en hel burk direkt.
 
Gjorde en smoothie igår. Båda barnen blev helt till sig så den tog slut direkt.

Så hon fick ett glas mjölk till frukost och en extra frukt med sig till skolan i stället. Hon vaknade på helt fel sida så nämnde inte ens frukost idag.
 
Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i skolan och behöver energi.

Hon är kräsen. Äter inte smörgås tex om det inte är hårt bröd med makrill på. Youghurt funkar ett tag tills hon tröttnar och inte vill ha mer. Ägg vill hon gärna ha, men inte på morgonen. Ibland har jag gett upp och låtit henne dricka ett glas mjölk bara.

På helgerna får hon helt enkelt äta frukost när hon vill och det blir oftast runt den tiden de har lunch i skolan. Det är hennes frukost tid tydligen.

Jag funderar snart på sån där choklad protein dryck men de är ju vansinnigt dyra och då vill hon väl aldrig mer ha nåt annat. Någon som sitter på nå bra tips på frukostar.
Varför kan hon inte få hårt bröd med makrill då? Det plus dryck är väl en bra frukost.
Jag och även min bror var kräsna som små. Vi fick helt enkelt äta det vi ville.
Han åt enbart smörgås med nutella och jag åt kalaspuffar med mjölk. Det gick över efter en tid när det inte var något krångel vid frukost längre.
Vi blev fullt normala vuxna utan hål i tänderna 😁
 
Varför kan hon inte få hårt bröd med makrill då? Det plus dryck är väl en bra frukost.
Jag och även min bror var kräsna som små. Vi fick helt enkelt äta det vi ville.
Han åt enbart smörgås med nutella och jag åt kalaspuffar med mjölk. Det gick över efter en tid när det inte var något krångel vid frukost längre.
Vi blev fullt normala vuxna utan hål i tänderna 😁
Just nu är det slut hemma så därför. Vi älskar makrill allihop. Sen har det blir hyfsat dyrt också. Jag har inte testat att ge det innan skolan heller utan det är mer helgfrukost när hon själv frågar om frukost.
 
Jag slår ett slag för vanlig lagad mat även på morgonen. Enda är att det behöver tillagas dagen innan för att kunna värmas på morgonen.

I perioder hatar jag allt vad bröd heter. Då äter jag lagad mat varje mål.
 
Är det världens undergång om hon inte äter frukost på morgonen då? Om hon äter bra för övrigt? Är makrillen ett måste annars äter hon inte hårdbrödet heller, eller går det bra med bara hårdbröd? Om hon kan ta det med sig och äta i skolan?

Jag har alltid varit selektiv med maten. Hade jag varit ett litet barn idag hade jag förmodligen diagnostiserats med selektiv ätstörning. Nu har jag lite omvänt problem mot din dotter, för frukost är det enda målet som jag egentligen aldrig haft problem med (förutsatt att jag får äta den ensidiga frukost jag vill, har nog utan överdrift ätit samma frukost i minst 20 år). Lunchen däremot har alltid varit mitt stora problem, särskilt i skolan där man inte fick välja själv vad man ville äta eller om det skulle vara typ dagens rätt eller sådär. Jag åt inte i skolmatsalen från årskurs fem och innan dess satt jag mest och skyfflade runt maten, gömde den under en servett eller i en blomkruka eller om det i undantagsfall var något mina kompisar tyckte om och som man bara fick ta i begränsad mängd (pannkakor, köttbullar, hamburgare) så åt de upp min mat också. Lärarna var galna på mig och nästan lika galna på min mamma som envisades med att låta mig vara.

Från femte klass fick jag en lärare som var mänsklig. Hon tvingade mig inte att äta och lät mig ha med mig något hemifrån (oftast bara en frukt) som jag kunde sitta och pilla med medan de andra åt. Innan dess var lunchen ett krig där jag till slut kräktes och läraren råskällde.

Men många vuxna äter ju inte frukost? Eller äter frukost senare? Just nu sitter vi i en situation på jobbet där vi ska byta kontor och där det inte kommer vara tillåtet i samma utsträckning att äta på kontoret som det är idag. Det skapade ett ramaskri, väldigt många av mina kollegor äter sin frukost vid halv tio när vi har fika. Inte innan de går hemifrån som jag gör. Så din dotter är ju egentligen inte på något sätt annorlunda för att hon inte vill äta tidigt på morgonen, tror det är väldigt många som inte vill det.
 
Är det världens undergång om hon inte äter frukost på morgonen då? Om hon äter bra för övrigt? Är makrillen ett måste annars äter hon inte hårdbrödet heller, eller går det bra med bara hårdbröd? Om hon kan ta det med sig och äta i skolan?

Jag har alltid varit selektiv med maten. Hade jag varit ett litet barn idag hade jag förmodligen diagnostiserats med selektiv ätstörning. Nu har jag lite omvänt problem mot din dotter, för frukost är det enda målet som jag egentligen aldrig haft problem med (förutsatt att jag får äta den ensidiga frukost jag vill, har nog utan överdrift ätit samma frukost i minst 20 år). Lunchen däremot har alltid varit mitt stora problem, särskilt i skolan där man inte fick välja själv vad man ville äta eller om det skulle vara typ dagens rätt eller sådär. Jag åt inte i skolmatsalen från årskurs fem och innan dess satt jag mest och skyfflade runt maten, gömde den under en servett eller i en blomkruka eller om det i undantagsfall var något mina kompisar tyckte om och som man bara fick ta i begränsad mängd (pannkakor, köttbullar, hamburgare) så åt de upp min mat också. Lärarna var galna på mig och nästan lika galna på min mamma som envisades med att låta mig vara.

Från femte klass fick jag en lärare som var mänsklig. Hon tvingade mig inte att äta och lät mig ha med mig något hemifrån (oftast bara en frukt) som jag kunde sitta och pilla med medan de andra åt. Innan dess var lunchen ett krig där jag till slut kräktes och läraren råskällde.

Men många vuxna äter ju inte frukost? Eller äter frukost senare? Just nu sitter vi i en situation på jobbet där vi ska byta kontor och där det inte kommer vara tillåtet i samma utsträckning att äta på kontoret som det är idag. Det skapade ett ramaskri, väldigt många av mina kollegor äter sin frukost vid halv tio när vi har fika. Inte innan de går hemifrån som jag gör. Så din dotter är ju egentligen inte på något sätt annorlunda för att hon inte vill äta tidigt på morgonen, tror det är väldigt många som inte vill det.

Den här veckan har hon fått ett glas mjölk till frukost. Upplever våra mornar betydligt bättre när hon inte behöver äta. Jag har även slutat fråga på helgerna också om hon vill ha frukost, hon kommer runt 10-11 och vill ha nåt antingen smörgås (hårt bröd då) eller lunch direkt. Hon får alltid nåt att dricka på morgonen, mjölk, oboy eller juice.

Hon äter inte bara hårdbröd tyvärr utan vill ha nåt på.
 
Tyvärr är hon väldigt liten i maten överlag. Hon har heller inget "hull" alls överhuvudtaget. Det som går ner just nu är fiskbullar, kycklingklubbor och nuggets. Så det lever hon på nu. Är ju rätt bra mat att variera ändå. Jag var tydligen lika selektiv när jag var yngre men nu äter jag i princip allt. Mamma sa att jag det första året levde på ärtor och majs.
 
Är det bara knäckebröd med makrill som går ned, eller knäckebröd med andra pålägg? Funderade på om färdiga Wasa knäcke kanske skulle vara något? Fungerar ju både på promenad/bilresa till skolan, i skolan eller som smidig frukost hemma.
 
Kan du testa att skicka med en smoothie i termos till henne i skolan? Som håller sig kall och hon kan dricka när hon börjar känna sig hungrig?
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 332
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 326
Senast: Bri
·
Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 637
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp