Äggdonation

Sv: Äggdonation

kl

Jag har donerat ägg. Det kändes orättvist att jag som inte alls vill ha barn hade en massa användbara ägg, medans de som verkligen ville ha barn inte kunde.
 
Sv: Äggdonation

Ingen har sagt att det är en rättighet.

Tycker dina åsikter är tragiska, så om jag älskar min man över allt annat, vi är the perfect match bortsett att vi inte kan få barn ihop. Då ska jag bryta upp och skaffa en annan?
Helt sanslöst när det faktiskt finns hjälp att få.

Helt inne på Killaloes linje att det barnen verkligen är efterlängtade.
 
Sv: Äggdonation

På vilket sätt skulle människan vara mer utvecklad än övriga arter när vi står för den största utrotningen av övriga arter på kortast tid sedan meteoritnedslagen utrotade dinosaurierna?

För att vi lyckas fucka upp jorden så mycket som vi har gjort. Ingen annan art har ens kommit i närheten av det, tycka vad man vill om det, men nog är vi ganska mycket mer utvecklade än till exempel skorpioner?
 
Sv: Äggdonation

Ja, men precis. Argumentationen haltar ju betänkligt om minst skada på jorden = mest utvecklad. I såna fall vinner väl typ sniglar eller nåt?
 
Sv: Äggdonation

Nu är det några år sedan, så jag minns inte precis glasklart... :) Och det påverkade inte mig alls rent fysiskt, så det var inte någon jättegrej för mig heller. Först var det samtal där jag fick förklara varför jag ville donera, förstås. Det var ett par läkarundersökningar också, vill jag minnas. Sedan fick jag själv ta sprutor hemma under en period, och så plockades äggen ut under nån slags lätt narkos. Jag var liksom vaken, fast ändå inte.
För mig var det som sagt väldigt okomplicerat, hormonerna var snälla mot mig!
 
Sv: Äggdonation

Jag håller med, det är ju ett helt sjukt resonemang och extremt skuldbeläggande.


*kl*
På något sätt kan jag ibland tänka att de som är beredda att gå igenom en lång process som tar mycket på en (vilket jag tror är fallet i många IVF/adoptionsprocesser) så är det ett aktivt och genomtänkt val, vilket innebär att barnen hamnar hos föräldrar som verkligen vill ha barn. Till skillnad då från en del barn som kommer till på "naturlig" väg av "felaktiga" anledningar och hamnar hos föräldrar som kanske inte alls önskar sig barn. Jag vet ju iaf i vilken familj jag skulle vilja växa upp i, den familjen där jag är önskad.

Vadå skuldbeläggande? Vad är skillnaden mot att du tar din tik till en ny hane när det inte tagit sig på tre löp? Du godtar utan vidare att kombinationen inte fungerar även om det är surt.

På samma sätt torde det vara med den "ofrivillga" barnlösheten som INTE beror på sjukdom. Med rätt partner är det som oftast inget problem.
 
Sv: Äggdonation

Du godtar utan vidare att kombinationen inte fungerar även om det är surt.
Eh ja, skillnaden kanske är att man har liiiiiiiite mer känslomässigt engagemang när det gäller en själv än när det gäller en jävla jycke? Det säger väl ändå sig själv? Eller sitter du och funderar på vad skillnaden är mellan att vilja avliva sin gamla hund och att avliva sin gamla man?
 
Sv: Äggdonation

Skulle fortfarande vilja ha en källa på det där.

För mig haltar hund jämförelsen rejält med tanke på att det inte är känslor inblandade.
 
Sv: Äggdonation

Nu orkar jag inte argumentera (tack till Nippe, Bison och övriga som säger vad jag vill ha sagt) men har bara en fråga.
Var står du när det gäller adoption?

/ som inte förstår varför man ska byta bort en partner man älskar för bara för att man eventuellt skulle hitta någon ny som det eventuellt är lättare att få barn med, doesnt make any sense at all.

TS: Intressant frågeställning :)
 
Sv: Äggdonation

Vadå skuldbeläggande? Vad är skillnaden mot att du tar din tik till en ny hane när det inte tagit sig på tre löp? Du godtar utan vidare att kombinationen inte fungerar även om det är surt.

Om jag hade en tik och hon sa "Matte, nu har jag hittat en hanhund och allt verkligen klickar med honom, jag är sååå kär, jag vill skaffa valpar med honom!" skulle jag inte kunna ta henne till en annan hanhund om möjligheten fanns att hon kunde få valpar med sin kärlek med lite "onaturlig" hjälp.
Det är lite det som är skillnaden på människoavel och hundavel...
 
Sv: Äggdonation

Kl
Jag tror ni diskuterar olika saker...
Att vara "biologiskt/fysiskt lämplig" (tex lätt att bli gravid, inga ärftliga sjukdomar) har ju ingenting med hur gärna man vill ha barn eller hur bra förälder man blir.
 
Sv: Äggdonation

Jag kan absolut inte tänka mig göra det. Ska jag ha barn vill jag ha dom själv, inte hos nån annan. Jag har inget emot själva grejen, tvärtom.
 
Sv: Äggdonation

Vadå skuldbeläggande? Vad är skillnaden mot att du tar din tik till en ny hane när det inte tagit sig på tre löp? Du godtar utan vidare att kombinationen inte fungerar även om det är surt.

För att tiken är knappast kär i hanen.
För att tiken knappast blir förkrossad av att inte kunna få valpar med en specifik hane, eller alls.
För att tiken inte tänker som en människa. Tiken vill föröka sig, men hon har knappast en längtan efter att få föda och uppfostra ett barn i ca 18 år.

Man kan inte jämföra djur och människor på det sättet.

För övrigt är det väl just det man gör, alltså byter ut den genetiska kombon, när man tar hjälp av någon annans ägg. Men utan att byta ut människan. Eller tycker du att människor ska skaffa barn med folk dom inte vill leva med bara för att det är en bra genetisk kombo? Min kompis mamma blev gravid efter en våldtäkt. Det var väl dumt av henne att göra abort för uppenbarligen var ju det en bra kombo. :crazy:
 
Sv: Äggdonation

Vadå skuldbeläggande? Vad är skillnaden mot att du tar din tik till en ny hane när det inte tagit sig på tre löp? Du godtar utan vidare att kombinationen inte fungerar även om det är surt.

På samma sätt torde det vara med den "ofrivillga" barnlösheten som INTE beror på sjukdom. Med rätt partner är det som oftast inget problem.

Hur mycket är "för de flesta"? 10%, 70%?.

Man brukar räkna med att ca var åttonde par har svårt att bli gravida. Utav dessa beror 1/3 på kvinnan, 1/3 på mannen och i 1/3 av fallen vet man inte.

Så för dom paren där man vet felet så löser det sig att byta partner om det är dom det inte är fel på. Däremot dom som det är fel på kommer ju inte att bli gravida bara för att de byter partner.

Det finns inga studier än så länge som tyder på att de barn som tillverkas via IVF i sin tur skulle ha lägre fertilitet än de som tillverkas på "naturlig" väg.
 
Sv: Äggdonation

Vadå skuldbeläggande? Vad är skillnaden mot att du tar din tik till en ny hane när det inte tagit sig på tre löp? Du godtar utan vidare att kombinationen inte fungerar även om det är surt.

På samma sätt torde det vara med den "ofrivillga" barnlösheten som INTE beror på sjukdom. Med rätt partner är det som oftast inget problem.

Det blir ju ett skuldbeläggande eftersom du påstår att det är de ofrivilligt barnlösas fel att de inte kan få barn. Att säga "det löser sig om du byter partner" är väl ungefär lika känsligt som att säga "stressa lite mindre så ska du se att det tar sig". Du VET inte att det är så, men ändå säger du att de får skylla sig själva för att två stycken som kanske vill spendera livet ihop som familj inte kan det och sen fördömer du alternativen de har.

Fy vilken otroligt otrevlig människosyn du har, jag är glad att inte fler delar den utan att det finns personer som kan se till alternativen och att det inte är så enkelt som du påstår. Din argumentation, att det är onaturligt med ex IVF, låter lika humant och vettigt som att det är onaturligt med homosexualitet.
 
Sv: Äggdonation

Jag har för mig att man kunde bli svullen och få ont i magen.

Som alltid när det är hormoner inblandade så finns det risk att det ställer till en del problem. Vanligast är humörsvängningar. Sen finns alltid risken att man blir överstimulerade. Detta brukar vara väldigt smärtsamt och kan faktiskt vara dödligt. Drabbar främst de med PCOS men kan även drabba de utan.

I Skåne tror jag att dom höjde till 10 000kr. Detta tycker jag fortfarande är på tok för lite. För mannen krävs det en insatts på kanske 10 min och där den farligaste bieffekten möjligtvis är skavsår. Dessutom är inte kraven på mannen ens i närheten av kraven på kvinnan.

I Finland (dit många åker för äggdonation) tror jag ersättningen är 50 000kr (lite osäker på summan). Väntetiden på en äggdonation i Finland brukar röra sig om månader i Sverige är den ca 2 år.

Man kan gå före i kön i Sverige om man hittar någon donator själv. Men man brukar då donera dennes ägg till ett annat par och så får man ägg från någon annan donator (men inte alltid).
 
Sv: Äggdonation

Det blir ju ett skuldbeläggande eftersom du påstår att det är de ofrivilligt barnlösas fel att de inte kan få barn. Att säga "det löser sig om du byter partner" är väl ungefär lika känsligt som att säga "stressa lite mindre så ska du se att det tar sig". Du VET inte att det är så, men ändå säger du att de får skylla sig själva för att två stycken som kanske vill spendera livet ihop som familj inte kan det och sen fördömer du alternativen de har.

Fy vilken otroligt otrevlig människosyn du har, jag är glad att inte fler delar den utan att det finns personer som kan se till alternativen och att det inte är så enkelt som du påstår. Din argumentation, att det är onaturligt med ex IVF, låter lika humant och vettigt som att det är onaturligt med homosexualitet.

Fast egentligen är det ju det paren gör. De väljer en annan partner genom att få ägg och/eller spermier från någon annan. Då har man ju bytt partner och därför löst Pegasus63s problem. ;)
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp