Äggdonation

Sv: Äggdonation

Fast egentligen är det ju det paren gör. De väljer en annan partner genom att få ägg och/eller spermier från någon annan. Då har man ju bytt partner och därför löst Pegasus63s problem. ;)

Fast på ett ONATURLIGT sätt :eek: Så nää, du måste byta på riktigt förstår du väl? ;)

(För helt ärligt, det är ju det Pegasus säger - att det inte är okej att göra på det viset eftersom det är emot naturen)
 
Sv: Äggdonation

Fast på ett ONATURLIGT sätt :eek: Så nää, du måste byta på riktigt förstår du väl? ;)

(För helt ärligt, det är ju det Pegasus säger - att det inte är okej att göra på det viset eftersom det är emot naturen)

Jag måste säga att jag älskar ironin i att påstå att något är mot naturen och därför ej bra, när man sitter framför en datorskärm som på något mystiskt sätt transporterar meddelanden till folk som sitter över hela världen med ett skriftspråk som är skapat av människan :D
 
Sv: Äggdonation

Något man KAN vända sig emot är ju att den typen av fertilitetsproblem relativt ofta beror på att kvinnan är för gammal.

Jag tycker det är lite tveksamt när folk PLÖTSLIGT vid 37 års ålder kommer på att de vill ha barn, och sedan kostar samhället massor i olika fertilitetsbehandlingar, som inte hade behövts om de försökt nåt år tidigare. Vet man att det är väldigt viktigt för en att få barn så är ju det något som går att planera. Så kan äggen gå till de med "riktiga" fertilitetsproblem istället för till de som flamsat runt och låtsats att de varit nitton i tjugo år.

Men det är nog svårt att reglera. Tyvärr :p
 
Sv: Äggdonation

Ja då hade jag också kunnat göra det.

Visst förstår jag tanken att det inte skall vara någon handel med detta men samtidigt så tycker jag att ersättningen skall vara i relevans till vad donatorn får utstå, vilka krav man ställer och vilka risker man som donator tar (det finns ju faktiskt en liten, liten risk att det kan kosta en livet även om det bara är på någon enstaka procent).

Däremot skall det ju aldrig bli någon budgivning bland klinikerna.

Gratis hade jag kunnat donera till en syster, bror eller någon annan som står en väldigt nära. Men om jag skall göra det för en främlings skull så skall det faktiskt vara värt risken och jobbet.
 
Sv: Äggdonation

Som alltid när det är hormoner inblandade så finns det risk att det ställer till en del problem. Vanligast är humörsvängningar. Sen finns alltid risken att man blir överstimulerade. Detta brukar vara väldigt smärtsamt och kan faktiskt vara dödligt. Drabbar främst de med PCOS men kan även drabba de utan.

I Skåne tror jag att dom höjde till 10 000kr. Detta tycker jag fortfarande är på tok för lite. För mannen krävs det en insatts på kanske 10 min och där den farligaste bieffekten möjligtvis är skavsår. Dessutom är inte kraven på mannen ens i närheten av kraven på kvinnan.

I Finland (dit många åker för äggdonation) tror jag ersättningen är 50 000kr (lite osäker på summan). Väntetiden på en äggdonation i Finland brukar röra sig om månader i Sverige är den ca 2 år.

Man kan gå före i kön i Sverige om man hittar någon donator själv. Men man brukar då donera dennes ägg till ett annat par och så får man ägg från någon annan donator (men inte alltid).

När jag gjorde det fick man ingen ersättning, utöver faktiska kostnader för resor och så. Jo, en glaslykta också. :D
 
Sv: Äggdonation

Jag måste säga att jag älskar ironin i att påstå att något är mot naturen och därför ej bra, när man sitter framför en datorskärm som på något mystiskt sätt transporterar meddelanden till folk som sitter över hela världen med ett skriftspråk som är skapat av människan :D

Ibland är det svårt att tänka rätt ;)
 
Sv: Äggdonation

Något man KAN vända sig emot är ju att den typen av fertilitetsproblem relativt ofta beror på att kvinnan är för gammal.

Jag tycker det är lite tveksamt när folk PLÖTSLIGT vid 37 års ålder kommer på att de vill ha barn, och sedan kostar samhället massor i olika fertilitetsbehandlingar, som inte hade behövts om de försökt nåt år tidigare. Vet man att det är väldigt viktigt för en att få barn så är ju det något som går att planera. Så kan äggen gå till de med "riktiga" fertilitetsproblem istället för till de som flamsat runt och låtsats att de varit nitton i tjugo år.

Men det är nog svårt att reglera. Tyvärr :p

Skall man straffas för att man inte hittat en lämplig partner att bilda familj med? Gränsen för IVF i Sverige går vid 39-42 (tror jag det är, skiljer sig lite från landsting till landsting). Det tycker jag är en sund gräns. Är man äldre än så så får man vända sig utomlands men då får man betala allt själv.
 
Sv: Äggdonation

Om jag hade en tik och hon sa "Matte, nu har jag hittat en hanhund och allt verkligen klickar med honom, jag är sååå kär, jag vill skaffa valpar med honom!" skulle jag inte kunna ta henne till en annan hanhund om möjligheten fanns att hon kunde få valpar med sin kärlek med lite "onaturlig" hjälp.
Det är lite det som är skillnaden på människoavel och hundavel...

Just det och då är vi tillbaks till min ursprungs fråga:

Varför anser sig människan ha rätt att leka gud rörande barnlöshet, när människan (läs kvinnan) uppenbarligen i denna, rätt så stora fråga, tänker med "längtan" istället för med hjärnan och prompt åsidosätter naturen? Och som någon annan skrev tidigare, det kan ju inte ha med känslor för den egna partnern att göra, då fostret/barnet defacto inte är en gemensam produkt.

Och svaret: "Bara för att man kan" duger inte en gång till.

Och som jag även har skrivit tidigare fast en del väljer att se bort från det: Jag är inte emot hjälp där sjukdom har satt gränserna, utan vad jag ifrågasätter är varför vi vanliga skattebetalare skal behöva betala för fall där ett tillfälligt partnerbyte skulle lösa "problemet" lika effektivt som en donation? Principen är ju ändå den samma: en annan säd- eller/och äggivare än partnern, fast det sker på en klinik istället för i sängkammaren/krogen och med bådas medgivande.

Och ärligt: Är det inte en del av orsaken till att man, i många fall, ser par som "inte hör ihop" komma ut från toaletten på krogen eller efterfesten?
 
Senast ändrad:
Sv: Äggdonation

Skall man straffas för att man inte hittat en lämplig partner att bilda familj med? Gränsen för IVF i Sverige går vid 39-42 (tror jag det är, skiljer sig lite från landsting till landsting). Det tycker jag är en sund gräns. Är man äldre än så så får man vända sig utomlands men då får man betala allt själv.
Jag tycker nog kvinnans kropp och kvinnans åldrande är hennes ansvar, och att det inte har något med en eventuell partner att göra. Straffas och straffas, men man får väl göra en konsekvensberäkning som med allt annat.

Dessutom har det ju ofta lite med fåfänga att göra, när man väntar superlänge med att försöka skaffa barn. Att man vill bli klar med sin utbildning/nå en viss inkomstnivå innan man får barn (som att ungen bryr sig..), att man vill kunna festa några år till, att man är rädd för att bli "gammal", osv. Nä, jag tycker inte staten måste finansiera folks livsstilsprojekt på det sättet.
 
Sv: Äggdonation

Just det och då är vi tillbaks till min ursprungs fråga:

Varför anser sig människan ha rätt att leka gud rörande barnlöshet, när människan (läs kvinnan) uppenbarligen i denna, rätt så stora fråga, tänker med "längtan" istället för med hjärnan och prompt åsidosätter naturen? Och som någon annan skrev tidigare, det kan ju inte ha med känslor för den egna partnern att göra, då fostret/barnet defacto inte är en gemensam produkt.

Och svaret: "Bara för att man kan" duger inte en gång till.

Och som jag även har skrivit tidigare fast en del väljer att se bort från det: Jag är inte emot hjälp där sjukdom har satt gränserna, utan vad jag ifrågasätter är varför vi vanliga skattebetalare skal behöva betala för fall där ett tillfälligt partnerbyte skulle lösa "problemet" lika effektivt som en donation? Principen är ju ändå den samma: en annan säd- eller/och äggivare än partnern, fast det sker på en klinik istället för i sängkammaren/krogen och med bådas medgivande.

Och ärligt: Är det inte en del av orsaken till att man, i många fall, ser par som "inte hör ihop" komma ut från toaletten på krogen eller efterfesten?

Men jag fattar inte ditt problem. Vid spermie och/eller äggdonation så byter man ju partner. Så vad är problemet?
 
Sv: Äggdonation

Oj, du är verkligen expert på varför kvinnor ibland skaffar barn sent. Och du är inte sen att döma dem heller. Sympatiskt!
 
Sv: Äggdonation

Jag bor och är uppvuxen i kvarteren med högst snittmammaålder i landet (39). Jag bara berättar vad jag ser.

Jag tycker inte det är fel av mammorna, men jag tycker det är tveksamt att de som får problem pga sina egna livsstilsval ska få samma plats i kön som de som har problem som är medfödda eller drabbat dem av en slump.
 
Sv: Äggdonation

Jag tycker nog kvinnans kropp och kvinnans åldrande är hennes ansvar, och att det inte har något med en eventuell partner att göra. Straffas och straffas, men man får väl göra en konsekvensberäkning som med allt annat.

Dessutom har det ju ofta lite med fåfänga att göra, när man väntar superlänge med att försöka skaffa barn. Att man vill bli klar med sin utbildning/nå en viss inkomstnivå innan man får barn (som att ungen bryr sig..), att man vill kunna festa några år till, att man är rädd för att bli "gammal", osv. Nä, jag tycker inte staten måste finansiera folks livsstilsprojekt på det sättet.

Så du tycker att man skall skaffa barn med första bästa kille man träffar bara för att man inte skall riskera att bli för gammal?

Sen är det ju faktiskt även en fördel för samhället med färdigutbildade föräldrar. Speciellt de då med högre studier. De har bevisat bättre hälsa och livsstil och på detta sätt belastar samhället kostnadsmässigt mindre. De har även kanske en bättre lön och betalar därmed högre skatt.

En äldre välutbildad kvinna med bra jobb och högre lön i ett stabilt förhållande som får hjälp med IVF kostar i slutänden mindre för samhället än om hon varit en yngre lågutbildad kvinna utan jobb och gift med en idiot till man men då kunnat få barn utan hjälp från samhället.

Stabilt förhållande, bra utbildning, bra ekonomi och bra jobb är väl ändå bra grunder för ett sunt föräldraskap?
 
Sv: Äggdonation

Så du tycker att man skall skaffa barn med första bästa kille man träffar bara för att man inte skall riskera att bli för gammal?

Sen är det ju faktiskt även en fördel för samhället med färdigutbildade föräldrar. Speciellt de då med högre studier. De har bevisat bättre hälsa och livsstil och på detta sätt belastar samhället kostnadsmässigt mindre. De har även kanske en bättre lön och betalar därmed högre skatt.

En äldre välutbildad kvinna med bra jobb och högre lön i ett stabilt förhållande som får hjälp med IVF kostar i slutänden mindre för samhället än om hon varit en yngre lågutbildad kvinna utan jobb och gift med en idiot till man men då kunnat få barn utan hjälp från samhället.

Stabilt förhållande, bra utbildning, bra ekonomi och bra jobb är väl ändå bra grunder för ett sunt föräldraskap?

Vad bygger du det på, att hög utbildning över medels ekonomi och jobb skulle ge bättre föräldrar?

Förutom att barn till denna grupp i högre utsträckning läser på högskola finns det vill inget som säger att barnen har fått bättre uppfostran än barn från hjem med lägre utbuldningsnivå?
 
Sv: Äggdonation

Så du tycker att man skall skaffa barn med första bästa kille man träffar bara för att man inte skall riskera att bli för gammal?

Sen är det ju faktiskt även en fördel för samhället med färdigutbildade föräldrar. Speciellt de då med högre studier. De har bevisat bättre hälsa och livsstil och på detta sätt belastar samhället kostnadsmässigt mindre. De har även kanske en bättre lön och betalar därmed högre skatt.

En äldre välutbildad kvinna med bra jobb och högre lön i ett stabilt förhållande som får hjälp med IVF kostar i slutänden mindre för samhället än om hon varit en yngre lågutbildad kvinna utan jobb och gift med en idiot till man men då kunnat få barn utan hjälp från samhället.

Stabilt förhållande, bra utbildning, bra ekonomi och bra jobb är väl ändå bra grunder för ett sunt föräldraskap?
Ja exakt, det är ju ett problem att lågutbildade föder massor av barn och att högutbildade får få eller inga (delvis för att de väntar så länge).

Det finns ju inget som säger att högutbildade MÅSTE få barn när de är 74 år gamla. Min juristmamma hade två barn före 30, min läkarsyrra är 25 och får en dotter om nån månad. Det är väl det rimliga, om det är viktigt för en att få barn? (Jag kommer nog vänta längre, men då är jag ju medveten om att chanserna minskar exponentiellt. Det är ett val jag gjort.)

Och det finns gränser för hur mycket staten ska skämma bort folk som kanske ändå skulle ha råd att betala för sina livsval, menar jag.
 
Sv: Äggdonation

Ja exakt, det är ju ett problem att lågutbildade föder massor av barn och att högutbildade får få eller inga (delvis för att de väntar så länge).

Det finns ju inget som säger att högutbildade MÅSTE få barn när de är 74 år gamla. Min juristmamma hade två barn före 30, min läkarsyrra är 25 och får en dotter om nån månad. Det är väl det rimliga, om det är viktigt för en att få barn? (Jag kommer nog vänta längre, men då är jag ju medveten om att chanserna minskar exponentiellt. Det är ett val jag gjort.)

Och det finns gränser för hur mycket staten ska skämma bort folk som kanske ändå skulle ha råd att betala för sina livsval, menar jag.

Vill man bli förälder vid 74 år så får man bekosta det själv.
Vad bra att det går så bra för din familj.

Gränser finns redan idag för vad samhället bekostar. Den går vid 39-42 år.

Så du tror på fullaste allvar att det är bättre för samhället och medför lägre kostnader att man som kvinna hugger tag i första man man ser när man är 30 för att inte riskera att bli för gammal?

En IVF som samhället betalar går på ca 60 000 kr. Det är inte mycket alls faktiskt.

Med tanke på alla trådar här på Buke om problem med pappor som krånglar och man får koppla in advokater och jurister och domstolar gång på gång så är nog den kostnaden bra mycket högre.

Ett bra jobb, bra ekonomi, bra utbildning och ett stabilt förhållande skulle nog de flesta tycka är en bra och sund grund att stå på inför ett föräldraskap.

(Eftersom det är fler än en som i princip ställer samma frågor så väljer jag bara att svara en. Så roligt är det inte att hålla på och upprepa sig hela tiden)
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp