Äggdonation

Sv: Äggdonation

Jag tycker inte det är fel av mammorna, men jag tycker det är tveksamt att de som får problem pga sina egna livsstilsval ska få samma plats i kön som de som har problem som är medfödda eller drabbat dem av en slump.

Oj jädrans, det var en svartvit syn du har.

Tänker du samma sak om vården i allmänhet? Akutmottagningar?
 
Sv: Äggdonation

Jag tycker nog kvinnans kropp och kvinnans åldrande är hennes ansvar, och att det inte har något med en eventuell partner att göra. Straffas och straffas, men man får väl göra en konsekvensberäkning som med allt annat.

Dessutom har det ju ofta lite med fåfänga att göra, när man väntar superlänge med att försöka skaffa barn. Att man vill bli klar med sin utbildning/nå en viss inkomstnivå innan man får barn (som att ungen bryr sig..), att man vill kunna festa några år till, att man är rädd för att bli "gammal", osv. Nä, jag tycker inte staten måste finansiera folks livsstilsprojekt på det sättet.

Många som får lungsjukdomar har rökt, hade de inte rökt hade de troligtvis inte blivit sjuka. Ska de få vård, de vet ju vad de riskerar?
Många diabetes-patienter har blivit sjuka pga felaktig kost. ska de få vård, alla vet väl att socker inte är bra.
Om en person får en infektion i en piercing ex. ska hen få vård då, det är ju skapat pga fåfänga?
Om en person ramlar av sin häst (kanske utan både hjälm och väst), ska personen få vård då, man vet ju att det är farligt att rida.
Om en person hoppar fallskärm och skadar sig, ska den få vård då? Det är ju knappast naturligt att hoppa ut ur ett flygplan.

Väldigt mycket av det vi idag får vård för är "självförvållat". Jag kan tycka att det är ganska bra att man får vård för det, för jag vill inte ha en stat som detaljstyr befolkningens beteende och straffar dem som lever "fel".
 
Sv: Äggdonation

för jag vill inte ha en stat som detaljstyr befolkningens beteende och straffar dem som lever "fel".

Det har vi ju redan, en regering som straffar de arbetslösa med högre skatt, trots att det är arbetsgivarna som inte vill anställa eller skaffa fram arbetstillfällen.

En regering som straffar sjuka med så låg ersättning att man inte har råd med nödvändiga rehabiliteringar och mediciner samt att man skal söka jobb (även om man är dödssjuk eller ligger i koma) som inte finns i tillräcklig utsträckning eftersom produktionen redan ligger långt över efterfrågan.

En regering som (i äkta blå anda) stenhårt kör sin linje med att maximera vinsterna för de största privata aktörererna, i stället för att för samhällets bästa beskatta vinsterna så att infrastruktur, skola och vård fungerar klanderfritt....
 
Sv: Äggdonation

Jag har aldrig funderat på det innan men min första tanke när jag läste trådstarten var "ja men det skulle jag kunna tänka mig".
Sen läste jag att någon ställde frågan kring ifall mottagarna kontrolleras och såg framför mig hur ett barn söker upp mig 20 år senare och det visar sig att barnet levt under hemska förhållanden.
Kanske orealistiska katastroftankar men nog för att avskräcka mig. Jag skulle nog inte kunna leva med mig själv om jag direkt bidragit till att olämpliga människor skaffar barn..
 
Sv: Äggdonation

Det har vi ju redan, en regering som straffar de arbetslösa med högre skatt, trots att det är arbetsgivarna som inte vill anställa eller skaffa fram arbetstillfällen.

En regering som straffar sjuka med så låg ersättning att man inte har råd med nödvändiga rehabiliteringar och mediciner samt att man skal söka jobb (även om man är dödssjuk eller ligger i koma) som inte finns i tillräcklig utsträckning eftersom produktionen redan ligger långt över efterfrågan.

En regering som (i äkta blå anda) stenhårt kör sin linje med att maximera vinsterna för de största privata aktörererna, i stället för att för samhällets bästa beskatta vinsterna så att infrastruktur, skola och vård fungerar klanderfritt....

Och jag vill inte ha det heller.
 
Sv: Äggdonation

Många som får lungsjukdomar har rökt, hade de inte rökt hade de troligtvis inte blivit sjuka. Ska de få vård, de vet ju vad de riskerar?
Många diabetes-patienter har blivit sjuka pga felaktig kost. ska de få vård, alla vet väl att socker inte är bra.
Om en person får en infektion i en piercing ex. ska hen få vård då, det är ju skapat pga fåfänga?
Om en person ramlar av sin häst (kanske utan både hjälm och väst), ska personen få vård då, man vet ju att det är farligt att rida.
Om en person hoppar fallskärm och skadar sig, ska den få vård då? Det är ju knappast naturligt att hoppa ut ur ett flygplan.

Väldigt mycket av det vi idag får vård för är "självförvållat". Jag kan tycka att det är ganska bra att man får vård för det, för jag vill inte ha en stat som detaljstyr befolkningens beteende och straffar dem som lever "fel".
Eftersom det är en väldig brist på ägg så är ju vem som hamnar först i kön en väldigt konkret prioriteringsfråga. Om jag donerar pengar till cancerforskning är ju inte det ett STRAFF mot hjärnforskningen. Det är en prioritering. Samma sak med ägg, jag borde få donera dem till vem jag vill och jag tycker inte att åldringar är rätt grupp. Det är inte ett STRAFF mot dem, utan en prioritering av begränsade resurser.

Men ja, jag tycker generellt det finns för lite aktiv prioritering i den svenska vården. Det leder till ineffektiv vård och ett legitimerande av patienters dåliga beslut.

(Just tobaken finansierar väl sig själv genom tobaksskatten, men det finns många områden där man borde kunna ordna det på liknande sätt. Fettskatt exempelvis.)
 
Sv: Äggdonation

Det låter mindre kul med massa extra hormoner som spökar :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp