10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ja visst är vädret grymt tråkigt! Komsi kom lilla solen *lockar med kaka*

Hur såg du att han hade löss? Skönt att du kunde fixa det direkt :) Nu skiner Orvar kan jag tänka mig :D

Delvis kl.

Var ut och gick med lilltjejen igår när det var strålande väder efter mycket regn här hos oss.

Så jag tog någon bild, tyvärr väldigt nära håll men hoppas det går iaf!

Nu är även lilla beteshagen snart klar, och jag tror dom lär få gå över i den snart fast det inte är mkt till gräs :( Den dom går i nu är det lera i massor. Inte alls kul.

Miraz och jag bråkar ganska mycket om hennes ben nu, dom ser förjävliga ut ibland och eftersom hon tröttnar på att bli borstad varje dag på benen så har gjort att jag tar det bara några ggr/veckan. Men nu går knappt det :(

Har ni något tips så tas det gärna emot.. Fått en del tips, tex borsta tills att jag märker att det ev inte går mer. Sluta då istället för att bråka för det blir bara en negativ grej av det.

Ena stunden går det och borsta benen och sen nej, hur fan gör jag??? :(
Aldrig varit med om en häst som är så rädd för att bli borstad på benen som hon....

Nåja, bilder :)
33050482.jpg

33050486.jpg

33050487.jpg

33050488.jpg

33050489.jpg

Tack för oss :)

Min -11 tycker det är obehagligt att bli för mycket borstad på benen när han har intorkad lera, det verkar på honom som om han tycker det gör ont - det lär ju rycka och dra i pälsen! Men även om han börjar tjafsa (det enda han gör är att typ försöka lyfta undan benet så han är ju inte dum) så ger jag mig inte utan fortsätter tills han har benet stilla - DÅ slutar jag direkt! Märker jag att han tänker tjafsa så lägger jag bara borsten mot benet och håller den där och följer med när han drar undan - sen när han ställer ner foten igen så tar jag bort och berömmer och fortsätter med ett annat ben. Sen går jag tillbaka till det benet som han tjafsade med efter ett tag. Så har jag alltid gjort med alla hästar jag haft - det funkar kanon för mig! :) Slutar du när hon tjafsar så vinner hon ju kampen liksom...

PS: Hon är SKITSÖT! :love:

Söt med jävlig ;)

Nejdå!

Ja jag har gjort i din stil nu, och det är även om hon inte är mycket till lera på benen, det går hyfsat ner till knäna sen är det jobbigt, framförallt nere vid karlederna.

Jag har även hållit ett fast och jämnt tryck mot benet för att hon godkänt, hoppar mellan benen.

Men igår fick jag nog, hon var på väg och lägga sig ner, hon sprang runt och var allmänt SKITJOBBIG :devil:
Så hennes ben fick se ut som på bilderna :o

Man kan hoppas att det lägger sig, men tycker du jag ska tjabbla med detta varje dag eller ta det några ggr /veckan som jag brukar nu. Det går hyfsat ibland. :)

Såg att det kröp nått smått uppe på manken,och jag tänkte: "Vad sjutton,har knotten redan kommit?" Så jag gick in och kollade,och då var det ju ganska mycket små rödbruna saker som kröp.

Hade borstat han SKITNOGA 3 dagar innan med ryktsten och allt för att få bort all päls,då fanns det inget,är helt 100 på det,sen gick han oborstad en dag,sen borstade jag av han lite snabbt i boxen kvällen innan,sen dagen efter när jag ställt in han i boxen ser jag som sagt hur det kryper vid manken.

Dom var ju direkt inte svårupptäckta så dom kan omöjligt ha varit där då jag borstade han noga,så antingen kläcktes dom när han gick oborstad eller vart snabborstad inne i boxen,men svårt att tänka mig det med då dom verkligen syntes hur bra som helst! Jag såg dom ju som sagt över boxdörren bara.

Det äckliga var när jag hade på medlet och alla kröp upp till ytan! :eek: Såg ut som om manen vart brun typ... FY vad vidrigt det var!!!!! :crazy: Ska som sagt behandla en gång till nästa vecka,för sebacilen tar bara lössen,inte äggen,så dom kommer antagligen kläckas och bildas nya löss vilket jag måste få bort på en gång,så får hålla massa utkik nu.

Ska även behandla med switch efteråt,det tar ju också ohyra,så då känns det som om man har gjort det säkra före det osäkra,plus att det skyddar mot knott osv,och det är ju dags för bete nu endå så då blir det två flugor (löss?) i en smäll! :D

Han hade det mest i manen,nån satt bak på rumpan och nån fram på bringan,men vid manen så kröp det verkligen...:crazy:

Fyyyyy :crazy: ryser i hela kroppen och nu klias det överallt :devil: Sånna hemska små odjur som inte borde få finnas!
Vet du vart han har fått dem i från?

Jag hade en ponny för en herrans massa år sedan som också fick löss, minns det alldeles för tydligt! På den tiden så fanns det ett pulver som hälldes på längs mankam och rygg som dödade krypen, så vi slapp badandet.

Nej,vi har ingen aning vart dom kom ifrån. Däremot så har jag lärt mig att dom som drabbas lättast är unghästar som är lite smala,samt med mycket päls,och Orvar stämmde ju in på allt...

Han har varit "mjällig" ett bra tag under vintern,om det har legat latent och brutit ut nu och kläckts när det vart varmt? För många unghästar på lösdriften har varit "mjälliga", men dom är genomkollade nu,och det har inte funnits nått särskillt på nån av dom,men det hade hittats något på en,vet dock inte om det var lus eller skräp,men dom skulle lusbadas allihopa.

Hästarna lär ju vara väldigt nära varandra för att det ska kunna sprida sig,och i lösdriften så stog dom ju på varandra nästan,så känslan är väll att dom kan komma därifrån,men då är ju frågan om äggen öht klarar sig så länge,vi pratar ju om runt en månad sen Orvar stog på den.

Först funderade vi på om det kom från mannens häst då det är den nyaste i stallet,samt att han och Orvar bara gått ihop i en månad,men efter att gått igenom honom cm för cm och inte hittat det minsta lilla så känns det inte så...

Får hoppas att dom aldrig återkommer mer,för usch vad äckligt det var! Och då hade vi endå kommit lindrigt undan,tror det var veterinären som sa att h*n en gång i tiden sett en häst med löss,där det såg ut som om hela hästen rörde sig fast den stog still! :eek: Nu hade vi ju "bara" så gott som allt i mankammen.

Mmm,har mycket riktigt funnits något pulver,econal eller nått liknande hette det,men det är bara godkännt för minkar i dagsläget...

Hade ju underlättat rejält om det vore så enkelt och man slapp bada,men,men,jag får väll vara glad att jag inte behövde göra det mitt i smällkalla vintern...

Senast ändrad:

Fyy, vissa saker som hästägare hade man gärna givit bort till närmsta granne :D

Tur han är ljus så du kunde se krypen så tydligt.

Fast jo, knotten har kommit.
Mina är helt sönderbitna under magen så jag får switscha dem för det :(

I helgen åker min lille hingst ut på betet på en annan ö tillsammans med nordisar och shettisar. Han har det lite jobbigt just nu eftersom han äldsta syster är superbrunstig men trots det sköter han sig jättefint när han står uppbunden bara ett par meter från henne. Njuter verkligen av att bli ompysslad den grabben :love:

Ja,så hette det ja! Ja,det hade ju underlättat en hel del om det bara var ett pulver som skulle på... Plus att det här medlet som man badar dom i "kan ge en viss gul nyans på vita hästar",så nu har Orvar typ rexlexgul man! :crazy:

Men usch!!! Det bara kryper i hela kroppen på mig när jag läser! :o Hoppas han blir fri från det fort!

grimman: Jag hoppas att du fotar grabben inför betet och på betessläppet. ;)

KL
Jag har lyckats backa till bilen och kopplat släpet heeeelt själv så idag blir det lastträning! :D Yahoo! Sen tror jag att jag ska göra en liiiten gräshage som småkillarna kan få gå i ett par timmar.

Nordisen har börjat vara en riktigt grinig jävel som jag varit väldigt nära att skicka åt pepparn flera gånger nu. Han är så himla stressad på em-kväll och ska bara IN-IN-IN-IN-IN hela tiden och springer som en jävla galning längs staketet vissa dagar. Det hade lugnat sig iom avstängningen som jag gjorde som då var ivägen för honom, men den togs ju bort igår så han började genast vandra igen... :crazy: Och ja, senast igår lade han av rejäla sparkar mot dom små och träffade Kaptenen med en redig smäll rakt i buken! :mad: Kaptenen stod typ två meter ifrån honom och han blev skitsur och bara tvärvände runt och slog rakt ut! Har aldrig haft en häst som haft såna sjuka aggressionsproblem förut. Det kommer från ingenstans. Småttingarna är fulla av bitmärken vilket nog högst troligt kommer från den såkallade "snälla herr farbror". Suck! Om han inte skärper sig snart får jag skicka hem honom igen och försöka få hit en snällare variant... :crazy:

KL

Sådär! Nu har jag lasttränat! :D Kaptenen var så duktig! Han stod ett tag och kikade på rampen och sen gick han upp ett steg i taget, långsamt och försiktigt. Han var inte riktigt helt inne, bakbenen var precis utanför själva golvet, allra längst upp på rampen, men jag nöjde mig med att han ändå kom så pass långt in och gav honom massor med beröm och morötter! :laugh: Nästa gång kommer det nog gå ännu smidigare, och i sommar ska dom ju få sitt foder i transporten så ofta jag bara kan (dvs så ofta jag har bilen hemma!). Hoppas fortfarande på att kanske kunna sätta fast transporten på nåt sätt utan bil så att man kan lastträna ändå. Det finns såna där stolpar bakpå som ska stabilisera liksom, men håller dom för att lasta? :confused:

Utanför transporten låg en plast och fladdrade i blåsten, den var läskig!

036.jpg

Skönt att det gick så bra, är så otroligt påfrestande och rent av tråkigt med svårlastade hästar.

Hade ett sådant (fux) sto när jag var mindre, ena dagen gick hon rätt på sen tvärvägra hon dagen efter. Glad att jag hittade dröm killen denna gång :angel:

Rigel ser transporten, spetsar öronen och går raka vägen på sen går jag bak, stänger bakbommen och sen binder fast. Tror det har mycket med att varje gång han kommit ut ur transporten så är det något riktigt kul som väntar! Kanske ett tips för de svårlastade? Att åka iväg med hästen på "SPA"? :D Räcker ju att åka till en stor gräsplätt och stå och beta någon timme. Då kopplas det till något positivt.

Vad duktiga dom är, dina pojkar :banana::banana:
Tror man har mycket gratis i framtiden om man skyndar långsamt som du gör.
Jag har inga konkreta tips på hur du ska kunna lasta utan att ha bilen framför men jag vill avråda dig till att lasta med stödbenen enbart nere. Jag hade ett sådant släp förr i världen och skulle göra som du tänkte men det resulterade i att hästen blev rädd att gå in eftersom släpet stod och vickade när han gick på och av. Alla kanske inte är lika känsliga som han men det vet man ju liksom inte förrän efteråt.

kl.
Hej Alla! Nu har jag nästan läst igenom allt som hänt era småttingar under min "internetdvala". Vad kul det är att det går så bra =) och stackars Orvar med lössen!! Har hållit mig borta p.g.a alldeles för mkt skola och jobb nu ett tag.

Räkan har tagit det lite lagom lugnt under våren. Tömkörts för min tränare 3 gånger, lärt sig stå själv i hagen. Har gått igenom en trots-period när hon inte velat bli fångad men är nu glad igen när man kommer i hagen. Har lasttränat lite och så fick hon en ofrivillig lastträning när hon och hennes två kompisar sprängt staketet och tagit sig lite mer än 5 km från stallet, över en motorväg mitt i natten. Ledarstot hade galopperat fram till första människa de såg på morgonen, hästarna hade tagits om hand av en snäll man som hade ett stall och sen hade "min" stallägare åkt och hämtat dem. Alla tre hade tydligen gått rakt in i transporten och stått som ljus. Orsaken till rymningen tror vi var varg eftersom det hade siktats spår 5 km från gården samma dag.

hon växer och går från att se ut som en åsna till att se ut som en häst bara för att växla om till åsna igen... =) Har varit på treårs nu i helgen och är superinspirerad. Så på lördag ska vi löshoppa lite bara för att matte tycker det är skoj =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18