Sv: 10rna del 3
Nej,vi har ingen aning vart dom kom ifrån. Däremot så har jag lärt mig att dom som drabbas lättast är unghästar som är lite smala,samt med mycket päls,och Orvar stämmde ju in på allt...
Han har varit "mjällig" ett bra tag under vintern,om det har legat latent och brutit ut nu och kläckts när det vart varmt? För många unghästar på lösdriften har varit "mjälliga", men dom är genomkollade nu,och det har inte funnits nått särskillt på nån av dom,men det hade hittats något på en,vet dock inte om det var lus eller skräp,men dom skulle lusbadas allihopa.
Hästarna lär ju vara väldigt nära varandra för att det ska kunna sprida sig,och i lösdriften så stog dom ju på varandra nästan,så känslan är väll att dom kan komma därifrån,men då är ju frågan om äggen öht klarar sig så länge,vi pratar ju om runt en månad sen Orvar stog på den.
Först funderade vi på om det kom från mannens häst då det är den nyaste i stallet,samt att han och Orvar bara gått ihop i en månad,men efter att gått igenom honom cm för cm och inte hittat det minsta lilla så känns det inte så...
Får hoppas att dom aldrig återkommer mer,för usch vad äckligt det var! Och då hade vi endå kommit lindrigt undan,tror det var veterinären som sa att h*n en gång i tiden sett en häst med löss,där det såg ut som om hela hästen rörde sig fast den stog still!
Nu hade vi ju "bara" så gott som allt i mankammen.
Mmm,har mycket riktigt funnits något pulver,econal eller nått liknande hette det,men det är bara godkännt för minkar i dagsläget...
Hade ju underlättat rejält om det vore så enkelt och man slapp bada,men,men,jag får väll vara glad att jag inte behövde göra det mitt i smällkalla vintern...