10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

KL
Annie har nu gått på bete dygnet runt några veckor med stödfodring men nu har de flyttats och går på bete på riktigt. Gud vad hon älskar det. Hon är en riktig vandrare och behöver vandra mycket och länge för att må bra. Det är därför hon behöver stora hagar.
Hon har ju gått på gräs året runt sen hon föddes så vi har aldrig vant in henne vid gräs.

Såg 3års test i helgen och säger som ni andra, tänk om 1 år!! Han som dömde hoppningen var stenhård och jag såg verkligen hur lite folk hade övat, både när det gäller hopp- och dressyrhästar. Jag tror man tar för lätt på det, innebär ju inte att man ska träna dem hela tiden utan ta hjälp av duktiga människor och så kan man hoppa in hästarna några gånger bara.

Jag har iaf anmält mig till inhoppning av min pålle för hopphästklubben, inte för att hon ska tävla hoppning men för att just få ta del av den där kunskapen som unghästbedömare osv har. De som håller in inhoppningen är då landslagstränare, löshoppningsdomare på 3 års test osv. Där lär man sig nog ganska mycket :)

På allmän begäran kommer här nu en liten film på Izzo när han släpptes på hingstbetet ute på en ö i Bohuslän i lördags.
Han är enda halvblodet så han är störst med pinnaben :p

Izzo på grönbete

Tackar så himla mycket =D
Alltid lite småkul att fylla år!

Jag passar på och säger grattis till din fina gosse eller ex kanske man ska säga, gud jag minns inte vad han heter :o Pinsamt!

Så fiiiiiin! :love: Vilka härliga galoppombyten han gör! ;) Och du, kan du inte råka sno hem en nordis åt mig? :angel: Jag blev lite kär i de där bjässarna!

Molin: Ja lilla Konjack blir ju hela fyra år idag! Fattar inte vart tiden tog vägen... :D

KL
Rider fortfarande på motivations-moln efter gårdagens treårstest så jag var bara tvungen att göra nånting med herrn idag! Han har inte gjort nånting alls (förutom lastträningen häromdagen) på drygt nån månad. Men tja, vad ska jag säga? Jag bara älskar min otroligt underbara fantastiskt okomplicerade häst!

Tog in honom i stallet och borstade - han rörde inte en fena för mycket. Sen fick han på sig gjord och träns utan nån protest alls, som om det var igår! Kopplade på inspänningstyglar i gjorden så de skulle finnas där som "störning" också. Sen grimma över tränset och longerlina påkopplad i grimman. Tog med longerpisken också.
Ut och ner på lägdan. Ledde honom runt ett varv sen släppte jag och smackade lite, Kaptenen sa typ: "Va, runt? Hm... Okejdå." Sen var det inte mer med det! :D Han knallade runt runt varv på varv som om han gjort det massor av gånger förut!
Han fick skritta och trava lite å båda varven och ojojoj vad bra han lyssnade! Jag fick mana på lite framåt med pisken för att förstärka vad smackningarna innebar, men ptrooo kom han ihåg alldeles utmärkt och nästan tvärstannade första gången! :D Inspänningstyglarna brydde han sig inte ett dyft om så jag hängde på dem i bettet också - väldigt löst - knappt så det märktes av. Han såg lite fundersam ut och sen var det inget mer med det heller. :grin:

Jag ÄLSKAR min häst! Han är bara allt jag någonsin önskat! :love:

Ikväll hoppas jag kunna kvällsfodra i transporten också!

Just det! Mätte honom också, jag som trodde han hade vuxit, men han ligger kvar runt 150 cm - alldeles lagom! :D

Ikväll hoppas jag kunna kvällsfodra i transporten också!

Ja så blev det! ;)

STH70195.jpg

Började med att VISA herrn hinken direkt utanför hagen, sen höll jag inte på att ta mig fram till transporten för han skulle prompt åt hinken! :D Hej matvrak!
Ställde den först så som ovan, men sen flyttade jag den längre och längre in och till slut hade jag den i famnen på andra sidan bommen medan han stod och åt. Jag lät honom ta den tid han behövde för att ta sig dit in. Han var inte alls orolig men han skulle undersöka och stampa och trampa lite hela tiden - som för att kolla att det verkligen höll att stå där. :grin: När han stod som allra lugnast och åt längst in med vilande bakfot fick han backa ut igen och äta klart med hinken på rampen!

Jag tror faktiskt att jag skulle fått in honom hela vägen på första försöket, men jag såg ingen anledning till att stressa. Jag kör på att eftersom att han stod så lugnt längst in på slutet så kommer han kunna gå in lika långt mycket snabbare imorrn kväll - och ännu snabbare på onsdag!

Jag är SUPERNÖJD med min kille idag! :laugh: :banana:

Visst är de häftiga nordisarna :love:
Vi har en bunt fantastiskt vackra här omkring så jag är klart bortskämd.

Lastning är som tur är något som min tycker är en baggis. Han knatade på utan att blinka första gången jag testade i förra veckan. Då har han inte gått i närheten sedan i september då han gjorde samma sak på väg hem från förra betessäsongen. Jag brukar se till att de får gå in och ut ett antal gånger innan jag kör dem och att de kan stanna på lämmen både på väg in och ut för att se att jag har kontroll över rörelsen.

KL

Orvar har blivit ganska mörk nu när han tappat så gott som all vinterpäls,dock så har han tyväg tappat lite vikt också så maten har ökats på. Hoppas betet är redo snart för han behöver nog lite gräs nu..

536623_3550386832571_1059624479_33176606_1780848191_n.jpg

560132_3550389432636_1059624479_33176613_1083795794_n.jpg

543376_3550386032551_1059624479_33176603_382231422_n.jpg

Fina Orvar! Hoppas han tar sig så fort han kommer ut på bete! :laugh:

KL
Här gjorde vi upprepning av gårdagen idag. Kronan hade nu ramlat ner ända till botten och han gick direkt ut på en rund och fin volt runt mig! Både skritt och trav idag också, men det är sjukt varmt här så det var lite jobbigt tyckte Kaptenen. Fullt förståeligt! Nu behöver han inte göra mer än lastträning förrän till hösten, min duktiga duktiga kille! Lite krångligt att ta kort och mana framåt samtidigt men det gick! :D

STH70200.jpg

Fick tyvärr bara ett kort i trav, och självklart skulle han se spänd ut, men han gick faktiskt fint också. :D
STH70203.jpg

Och till er som tycker att det är för mycket jobb, han longerades typ fem minuter igår och fem minuter idag, så det var inte direkt nåt superansträngande arbete... :grin:

*kl*

En bild på min uppfödning Denali M e Damino SD-Quite Easy-Tabac. Sålde honom förra året till en duktig tävlingsryttare och tränare.
156561_417670074920664_100000330257764_1398592_513229122_n.jpg

Ja, jag tycker iaf att han är jättefin;)! Ser verkligen fram mot treårs nästa år och att han kommer till start. Är ju så mycket som kan hända på vägen. Men han är iaf ganska mycket löshoppad redan och det tycker han är jättekul:).

Ja vad kul! Kommer han visas i Sundsvall då? Har för mig att han såldes till nån ganska nära? :)

Jag vill också löshoppa... Måste ju åka för att kunna göra det, närmaste ridhus är 2 mil bort. Har ju transport men den ska besiktas och fixas lite först, och sen är det ju ett plus om man har en bil som orkar dra den. :grin:

Nej han bor utanför Örebro så det är väl där i krokarna han kommer visas. Tror nog att jag åker ner då (om nerverna pallar:D).

Roligt att se bild på honom igen!
Ser fin ut, men vad mörk han har blivit eller minns jag fel?
Klart du ska åka och titta om han går 3års! Du kan bara glida runt som stolt uppfödare ju, perfekt!

Hur går det för er? Ruskar lite liv i denna tråd igen.

Nu sover Korven ute på nätterna,dock foertfarande i vinterhagen,och med hö,men det har varit så varmt,så luften har i princip stått still inne i stallet så det blivit mycket varmare där än ute..

Planen var att släppa på grönbete på Torsdag,men efter att stallägaren skickat in kolla masken,och Orvar låg på nästan 2000 EPG,så ändrades planerna. Nu ska han maskas,sen gå ca 5 dagar i vinterhagen,sen ner på bete. Allt som allt så skulle han maskas 4 ggr nu under sommaren enligt veterinären! :eek: Så det blir ett jäkla springande mellan sommarhagen och vinterhagen,för han maskas i vinterhagen,sen får han stå där i 5 dagar,sen ner i sommarhagen igen. Vinterhagarna är mycket mycket mindre,och alltså mycket lättare att mocka ur vilket jag kommer att få göra efter varje avmaskning.

Hoppas det blir bra med masken nu,i höstas hade han runt 900 Epg och maskades,sen maskades alla unghästar i våras enligt veterinären (då gjordes ingen kolla masken) sen tog vi prov nu igen.

Jag fick provet från Räkans kolla masken i veckan och hon hade bara 200epg av lilla blodmasken. Jag hade beställt odling av stora blodmasken så jag hoppas svaret kommer snart så jag hinner avmaska innan betet.

Men det kanske blir till att senarelägga betessläppet. Har planerat in det till på fredag, men i torsdags så var en häst i stallet sjuk. 41,4 i feber och aptitlös. De har tagit blodprov och det är ngt virus men ingen annan häst verkar vara drabbad än så länge. Känns som att jag borde vänta tills den hästen varit frisk ett tag innan jag flyttar räkan. Ska prata med ägaren av sommarbetet och höra vilken tidsram hon känner sig trygg med. Vet ni om det det har ngn verkan att tvätta hästen i virkon för att ytterligare hindra att smitta sprids?

Det är rätt mkt som hänt sista tiden. Jag var funktionär på 3 års på strömsholm och var jätteinspirerad. Inför nästa år är planen att drilla karln här hemma så att han kan springa ordentligt och vet vad han ska göra, (jag kommer inte kunna springa tillräckligt fort för att göra räkan rättvisa) och så sätta ihop ett team för löshoppningen =).

Jag har också sagt upp mig, blev erbjuden sommarbete hos en vän och kände att det passade super. Så jag får helt enkelt se vart vi hamnar i höst. Har ett alternativ som jag hoppas på, jag måste bara få ett jobb så jag vet ungefär vart jag och sambon kommer att flytta så fort vi får råd. Nu bor vi på ungefär samma yta som en fölbox men eftersom vi båda snart är klara med studierna så ska det bli ändring på det!

Räkan är riktigt stor nu! har inte mätt henne eftersom jag inte har en egen mätkäpp. men hon var runt 164 i vintras och har vuxit en del sen dess. Tömkörningen går super och vi har t.o.m. övat med en hemmapysslade släpa. längre än så har vi inte kommit för stallägaren har inte gett mig ett rakt svar på om jag kan få ställa min rockard hos dem. Så min plan är att jobba med henne de två första v. på sommarbetet dit jag vet att jag får ta vagnen, med som mål att kunna spänna för och köra några skritturer och sen låta henne ha sommarlov på riktigt.
Räkan första gången med släpan:

385664_10151758057745545_511835544_23972548_1367276783_n.jpg

Det jag kommer sakna mest, (eller kanske minst! ) är klätterbackarna vi har nära stallet. Var iväg med en kompis och hennes häst i morse och jag var rätt avis på henne som kunde sitta på sin häst. Branta sandbackar, jädrar vilken mjölksyra jag hade!! Och "stigarna" som man går på är som gamla bäckfåror, dvs väldigt smala och har väldigt höga kanter. så att gå bredvid hästen var inte ett alternativ. Det gällde att pinna på före i en jädrans fart! På vägen ner så hoppade räkan helt plötsligt upp på en av kanterna... Var lite klurigt att få ner henne på stigen igen utan att få hela hästen på sig!

*kl*
Satte upp ena sommar-hagen igår. Där får de gå om dagarna med munkorg. Ove är mindre glad för det, men det får han finna sig i :p Tänkt börja longera honom 2-3 ggr i veckan, första veckorna bara 5 minuters pass så han lär sig kommandona. Sedan ska vi börja gå promenader 1-2 ggr veckan, samt var 3:dje vecka vila. På detta hoppas jag att man får igång honom lite lätt både till utställningen senare & för att börja med inkörningen i höst :)

IMG_1943.JPG

Sedan ett par små betesbilder :p

IMG_1988.jpg

IMG_2014.jpg

KL

Ett tag sen jag skrev i tråden. Har fått hem en valp så det är fullt upp :love:

Här rullar allt på. Uri går på bete, och gör inget mer. Hade gärna promenerat med honom, men han är så öm på grusvägarna, så det får vänta till i höst när han får skor. Han var ganska smal när vi släppte i sommarhagen för ett par veckor sedan, men nu har han börjat lägga på sig (man känner fortfarande revbenen så han är fortfarande lagom) så från och med nu får han ha munkorg på natten. Provade ut den idag och han fattade nog inte så mycket. Får se om han stannar i den i natt :p

542535_10150817156807343_541737342_10027857_2004970379_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18