10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ja jag är så glad i mina pojkar! :laugh: Tror också mer på att göra lite i taget, känns bättre för mig! Att skynda att lära in allt på en höst tror jag är sämre, men såklart gör vi alla olika och det är ju hemskt individuellt för olika hästar också! :)

Tack för tipset! Det var precis det jag tänkte på... Då ska jag jag inte ens testa! :D Jag får väl se det positivt! Det blir ju himla bra träning för mig också att backa till och koppla på och av! :D Det måste jag ju kunna i höst! ;)

kl
Killarna fick sova ute inatt! Nöjda pojkar som låg och sov så sött på morgonen!

Hm, det där med att den stod och vicka lite kan det ha varit så att den stod ojämnt?

När jag lasttränat tidigare hästar så har vi kört med dom stödbenen nere och ingen bil, alltid funkat bra. Vi har haft sådana här asfaltsplattor, gud jag vet inte vad dom heter nu :o och stoppar under varje stödben och den har stått kanon.

Så tanken är att göra så även nu, men jag testar alltid med att "hoppa" lite lätt och gå/springa in/ut för att se hur den står :angel: :o

Och idag blev även Järven 2 år!

2010:
Tafl.jpg

2011:
DSCN3202.jpg

Idag:
SAM_0205.jpg

Nej den har stått på asfaltsplan men det är inte bakänden som är det stora problemet utan framdelen. Nu är ju min häst i och för sig en nordis på 800 pannor så det kan ju ha med saken att göra men jag gör inte om det igen eftersom jag lyckades skaffa mig själv en ytterst svårlastad häst på grund av det :(

Glömde ju att även min gosse har fyllt 2 år (den 10 maj) så jag får väl lägga in ett par bilder på hans utveckling också :laugh:
Astrocruiser HW ca 1vecka
astro3-1.jpg

1år
astro6-1.jpg

2år
astro7-2.jpg

astro6-2.jpg

Aaaha okey då förstår jag :)

Delvis kl.

Jag behöver lite råd, jag har en liten gräshage som det vuxit upp relativt mycket gräs i nu MEN jag tror inte det räcker mer än någon fåtal dag till 3 hästar, men samtidigt känner jag att jag vill få bort dom från den hage dom går i nu = skitlerig!

Dom går fortfarande på fri tillgång, men på hö nu.
Jag ska köpa hem lite fler balar men hoppas på att det är sista balarna.

Sommaren verkar komma nu och då sätter väl gräset igång också! Men, jag hoppas kunna släppa dom i stora beteshagen snart också, det är mycket mindre med gräs där men betydligt större såklart.

Hur hade ni gjort?
Ska jag släppa dom i lilla?

Eller ska jag börja släppa några timmar nu i början och sen helt?

Vi har aldrig haft möjligheten till att vänja in på gräset mer än att vi låtit dom beta dagligen genom promenad (då inte långa stunder eftersom man står med).

Men jag kan tänka mig att cykla ut två ggr bara för att vänja in, vill absolut inte riskera fånganfall (mina är ganska glupska och matglada om man säger så) och i bra hull. Lillan är väl ganska rund :angel:

Hjääälp...
Ska sätta tråd för lilla hagen idag tänkte jag, ska jag släppa in dom några timmar redan idag?

Jag drog runt tråden och släppte mina töser i lilla hagen idag, dom blev totalt överlyckliga och for runt som idioter. Dumma jag glömde såklart kameran vid stallet så jag fick inte dom bilderna MEN bjuder på några från efter att jag hämtat kameran.

Kommer plocka tillbaka dom till lerhagen senare, för jag törs inte ha dom där under natten ännu. Dom får gå lite på gräset först om dagarna sen så :)

33061237.jpg

33061241.jpg

33061243.jpg

33061246.jpg

33061249.jpg

33061250.jpg

Forts i nästa

härligt med grönt gräs! hästarna ser nöjda ut :)

Jag har gjort som du nu under en 2 veckors period, bete på dagen men fått komma in o vila magen nattetid, men nu går de ute dygnet runt sedan igår.

Vi betar bara våra för hand än så länge,har ingen "mellanhage" att släppa i,utan är jordiga vinterhagen eller sommarhagen,så vi får handbeta. Har även slängt in en IKEA säck fullproppad med gräs i hagen också.

Nu är sommarhagarna inte så kraftiga i gräset,är mer mot skogsmark,en hel del gräs,men ej sånt där kraftigt gräs som ser så himelskt gott ut,så jag hoppas det går bra!
Planerna är att släppa dom runt 1 Juni,men eftersom det som sagt inte är nån riktig ängsmark så är det mer gult än grönt där för tillfället,så vi får se om dom får vara kvar i vinterhagarna och fodras med hö nån vecka till,eller i fall det går snabbt nu när sommaren ska komma...

Hade ut hovslagaren i går till Orvar,han skötte sig kanon faktist,jätteskönt! Och ÄNTLIGEN så börjar jag se ett ljus i vinklarna på hovarna! :bow: Han har ju varit så otroligt lång och plattfotad sen jag köpte han,och hovisen sa att han skulle göra sitt bästa,men att det bara går att ta lite åt gången så vi inte förstör något,och efter gårdagen så ser han faktist helt normal ut nästan! :D

Han kvalité har förbättras väldigt mycket,han hade inte en endaste pytte spricka i hovarna nu,utan var jämna fina runda kanter,förr var det ju sprickor efter 2 veckor bara,och vi fick börja verka var 5:te vecka,nu skulle vi börja köra på 8 veckor emellan,bara det är ju ett rejält framsteg,har hoppat fram nån vecka då och då hela tiden,och nu kan han verkas "normalt"! Så glad! Han slet ju även ner ena bahoven jättesnett i början,nu sliter han jämt,fick dock tips om att gå nån dag i veckan på asfalt så sliter han ner lite naturligt också mellan verkningarna.

Senast ändrad:

Idag har Izzo åkt på kollo.
Det blev en annan ö och ett annat sällskap i år men verkar himla trevligt.
1 halvblod, 1 shettis och 5 nordsvenskar i åldern 1-3 år. Hingstarna var 1 och 2 år och sen 2 valacker.
De är så himla lugna de där grabbarna så man blir bara så salig!
Kommer dit några tillsammans och några ensamma, knatar 500 m ner till en flotte som de spatserar på och så körs de över öppet hav ca 100 m där de sen lugnt knatar med sina mattar och hussar till samlingplatsen. Käkar lite och ser sig lugnt omkring för att sen busa några minuter innan de vandrar iväg och äter.
Inga slagsmål eller större duster utan mest lite jage på skoj.
Min på närmare 170 cm blev bästis med shettisen på 90 cm och gick i samlad galopp bakom honom eftersom polarn inte skulle jagas iväg, bara busas med lite lätt.
Har tyvärr ingen film på just det för de var för långt bort...

*kl*
Kom på att jag inte skrivit här på ett tag :p
Ove går nu på gräs om dagarna så med det + lusern & krafft muskel hoppas jag att han ska bli i riktigt snygg form snart, då han är lite tunn upptill fortfarande. Annars har det inte hänt så jätte mycket. Han har följt med som handhäst en gång när jag körde shettisen vilket inte var några som helst problem :) Sedan har jag longerat honom lite en gång, på 2-3 minuter så hade han lärt sig kommandona "skritta & woohoo" :D Det som väntar här näst är väl att jag ska ta ut proffs fotograf för att ta lite bilder sedan när grimman från usa kommer ^^
Lite bilder från idag på honom :love:

33062428.jpg

33062429.jpg

33062439.jpg

SötOve :love:

*kl*
Nu är hästarn ute dygnet runt. Gräs på dagarna och sedan över i vinterhagen på nätterna så de får vila magen nu i början. I fredags hade han busat med de andra så han fått en spark på bakknät, svullen och varm men inte halt. Så idag tog vi en lugn tömkörningstur i skogen. Han protesterade lite när jag sa att det var dags att vända så han fick gå på volt tills han sa "okej" igen. Arbetsamma morganhästar :love: Under den vita vinterpälsen börjar en guldig nyans komma fram, apelkastad ser han ut att vara nu.

Kaptenen säger: GRATTIS brorsan! :D

Molin: Ser underbart ut med så grönt gräs!

grimman: Skönt med bete! Men du måste ju ha NÅN bild eller film att visa? ;)

urkella: Söta söta Ove! :love:

Starforsaken: Skönt när de är så lättsamma!

kl
Här växer det dåligt, eller ja, långsamt iaf! Men jag gjorde en minihage med lite gräs i som är i anslutning till vanliga vinterhagen, så de går ute med fri tillgång på hö samt nappa åt sig det lilla gröna som kan tänkas finnas. De sover ute om nätterna när det är fint väder, men de nätterna det ska vara regn och rusk får de fortfarande komma in och sova.
Imorrn ska jag sätta upp isolatorer och dra tråd till en ny hage, där kommer de ha mycket mer skog och lite öppet med gräs och sly, så där kan de vänja in sig bra innan det är dags för riktiga betet - som nog dröjer nån vecka till som det verkar...

Idag har jag varit och kollat på treårstest! :bump: Jippie vad skoj det var! VÄLDIGT nyttigt att kika såhär i förväg så man har mera hum om hur det verkligen går till, var lääänge sen jag kikade på det sist så kanonbra att fräscha upp minnet lite! :laugh: Är sjukt pepp inför fortsatta utbildningen! Kan inte förstå att det är VÅRA hästar som ska gå där nästa år! :love: Förstod också vikten av kunniga medhjälpare, herregud vad vissa sinkade hästarna... :crazy: Har redan bokat in mina, samt större och bekvämare transport och duktig erfaren LUGN förare/filmare! :D Bra att vara ute i god tid! ;) :angel:

Åh vad roligt! Hörde att en kompis häst efter Heartbeat vann hoppningen där :)

Jag är jätteladdad inför nästa år, helt knasigt egentligen, vad som helst kan ju hända, kanske inte blir något alls :eek:

Om vi kommer så långt så tror jag att jag ska leja någon duktig att visa henne, jag kommer att vara ett nervvrak..

KL*

jag är verkligen superdålig på att skriva i denna tråd men är inne och läser flera gånger om dagen:)

Min fina Vimsan växer så det knakar. Är nog bortåt 165 nu skulle jag tro men växer ganska jämnt. Löshoppade lite i helgen som var och hon hoppar riktigt trevligt mellan varven. Har lite svårt med sin taxering men det kommer nog skulle jag tro.
http://www.youtube.com/watch?v=-uvnNWLhalc

Försökte även ta några exteriörbilder men lilla damen var inte så sugen på att stå still så blev inte många vettiga bilder tagna. Men på dessa tre ser man ju i alla fall att det är en häst;) Gillar modellen på henne måste jag säga. Det skulle väl vara hennes typiska "jeopardy-huvud" som kanske inte är sådär jättevackert men jag som är jeopardy-frälst sedan några år tillbaka tycker bara det är charmigt:love:

1-35.jpg

4-17.jpg

2-28.jpg

Åh vad duktig hon är! :laugh: Inte så lätt att komma rätt alla gånger inte. ;)

Jag och min kompis skämtade lite igår om att det är ju TUR att hästarna inte behöver få bra poäng i hoppning för att få bra poäng i gångarter på treårs, för jag misstänker starkt att min käre Kapten inte alls kommer hoppa bra. :D Min kompis fick mig att LOVA att hon skulle få vara med första gången han får prova. :D

Molin: GRATTIS! :banana:

hovslagaren är inte kul hos oss..! vorsól har ju gått på lösdrift och jag vet inte om hon nånsin blivit verkad innan hon kom till mig. vi har haft hovis ute en gång för ca 4 veckor sedan. herre gud, vilket liv det va på min lilla häst! allt har gått så himla bra med henne annars sedan hon kom hem så jag måste erkänna att jag blev lite förvånad över hennes reaktion!

den gången tog han bara framhovarna för det behövdes inte tas något på bak. eftersom hon har tendenser till bockhov så ska han komma nu på fredag igen och kolla. dock måste han garanterat ta alla hovarna denna gången. växer ju så det knakar nu! och stanken i bakhovarna ska vi ju inte snacka om! fattas ju bara strålröta nu också.. :crazy:

nästa tisdag kommer veterinären. dags att fixa navelbråcket. nån som har erfaranhet av det? :confused: vår veterinär kommer söva vorsól hemma i boxen, vända henne på rygg och sen massera in om det kommit ut något i 'påsen'. sen kommer hon sätta som ett gummiband på 'påsen' som då ska stoppa blodtillförsel och liknande till den huden. då ska det bilas ärrvävnad och 'påsen' ska trilla av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18