10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Våra kommer att släppas på bete 1 Juni,jag hoppas att gräset är ok då,annars får vi stödfodra. Då ska korven få ha sin sista lååååånga solsemester,till nästa sommar så har vi förhoppningsvis kommit igång med ridningen! :D:banana:

kl
hur många tänker/vill betäcka sina 10:or nästa år??? hur resonerar ni? kommer ni vänta tills efterbedömning av 3åringen eller vill/kommer ni betäcka oavsett vad någon säger och ev. resultat?

Jag funderar på det. Men kommer vänta tills efter 3-års iallafall, samt se hur hon tar sig i storlek.. Annars så får jag väl tänka om och köra ponnyavel liksom sorbisen :D

(tillägger, jag vill ha en opartisk bedömning på henne innan jag bestämmer mig, varesig det blir swb, ponny eller inget alls)

Senast ändrad:

mmm... min är också liten... aaahhh... de brukar ju säga att mammans första avkomma blir minst men kom igen väx för f*n!

Det beror på hur det går på 3års tror jag. Jag funderar på det. Jag har många hingstkandidater :angel:

Min tanke är 3års test sen långt sommarlov oavsett betäckning eller ej. Sen rida lite på hösten, sommarlovet tänkte jag ha från april/maj till september/oktober.

Annie måste flytta eftersom jag endast har plats tills i höst efter betet. Förhoppningsvis har jag då skrivit på hyreskontrakt till en gård :love: Så då blir det flytt. Ibland får jag dåligt samvete för alla flytter hon gjort, men hon är så himla obrydd om det, hon går in i sin nya box, luktar på nya vänner, äter, dricker o sover. Dagen efter släpps hon ihop med kompisarna, aldrig problem. Måste ju va enkelt i framtiden att sova över på meetings :D

Här är hon i sin beteshage, detta är den första de ska gå i några veckor, sen ska de till annat bete på gården.

33038765.jpg

33038766.jpg

33038767.jpg

33038768.jpg

Tyvärr är bölden aktiverad igen under ganaschen.

Sommar!! Pållarna går o äter gräs dagarna i ända, men på natten får de komma in än så länge.

33038775.jpg

33038777.jpg

33038776.jpg

Senast ändrad:

Hon ser hungrig ut :p

kl

Min är också liten, är stoets första avkomma. Har också hört teorin om att första ofta blir liten, men jag har haft två ston vars första avkommor blev 173, resp 174 så jag har inte trott på det hittills.

Min är också liten. Vågar inte ens mäta längre! Annie är stoets andra avkomma. Första avkomman är liten tydligen (efter Cardento).

Har funderat lite på betäckning nästa år men jag hinner nog ändra mig många gånger.

Sen är ju frågan hur man ska tänka storleksmässigt angående hingst? Min lilla är nu 157 och kanske 163 nästa år? Hennes mamma är 173 och mormor ännu större, fadern är 171. Ska man välja en hingst som ger stort eller riskerar man en 180 häst då? Jag vill helst inte ha en häst under 166-167.

Svårt det där!! Min lär bli runt 160, hon är väl som din nu, växer de så mycket som till 163 tror du?
Sen är hennes mamma 164, pappan 169cm, jag kommer välja en hingst som är runt 170cm och som ger stort.
Skillnaden på våra är ju att din hästs mamma är mycket större än min hästs mamma. Det kan väl slå igenom. Hade jag varit du hade jag använt en hingst som ger några + på höjd, men inte så många.

Jag tror ingenting men jag hoppas :p haha nä det är bara gissning, man vet ju inte förrän om några år egentligen.

kl
mmm... det är svårt vissa säger att en betäckning kan bromsa dem i växten å andra sidan får de ett extra år att mogna på... svårt....

min kanske är 150+ :P

Delvis kl.

Bjuder på någon bild från idag när jag tog en pytteliten promenad ner till gräset så hon fick smaska i sig lite sådant gott :)

Var två flickor som kom och ville hälsa på henne också vilket hon uppskattade, allt för lite klapp ;)

Ang betäckning så var det tanken att göra det på senvåren -13, men jag tänker vänta ytterliggare ett år tror jag.
Ska istället lägga mycket på utställning och lite roligare saker.

Detta år ska vi avklara: Först bli klar med tömkörningen, sedan ska hon skickas på inkörning samt att hon ska transport tränas!
Småsaker, vänjas vid den läskiga flugsprayen, vatten och borstning på benen som går upp och ner hela tiden :s

Det vi hittills avklarat sen hon kom till mig är, påbörjat tömkörningen, gå på läskiga promenader, halvt tränsvan (tjafsar lite med bettet fortfarande) samt kan stå kvar själv i hagen.

Så det känns kanon!

33039461.jpg

33039463.jpg

Nu måste jag erkänna att jag är VÄLDIGT avundsjuk på er som redan har sommar! Här i Finland har vi fortfarande lite ev vinterpälsen kvar, endast några strån gröngräs har börjat titta fram.. marken är fortfarande våt ch lerig och vi har små snöfläckar på ställen.. fina bilder föesten :)

Kl:

Vad stora alla bebisar börjar bli, ska bli intressant att se vad som händer med dom i sommar

http://www.youtube.com/watch?v=x3Z0lBmItV4&feature=youtu.be

kl
hur många tänker/vill betäcka sina 10:or nästa år??? hur resonerar ni? kommer ni vänta tills efterbedömning av 3åringen eller vill/kommer ni betäcka oavsett vad någon säger och ev. resultat?

JAAAAAAAG!!!
Om det nu inte råkat vara ett femte ben i vägen... :mad: Mamma häst envisades ju med att ge mig tre pojkar, jag som alla gånger nästan klämde sönder tummarna i hopp om stoföl... :cry: :grin:

Tycker det är så avundsjukt att ni är så många med så mycket gräs! Här är det bara lite lite grann som hunnit upp än... Tror heller inte att det kommer räcka med bete hela sommaren så det blir nog hö på sidan ganska tidigt tyvärr... Nästa år hoppas jag kunna skicka iväg pojkarna på kanonbete, vi ska ev fixa till vår lilla lägda så att den blir bättre och då kan det ju inte gå några hästar på den första året. Så efter treårs hoppas jag kunna köra dom direkt på andra betet för en lång härlig sommar innan allvaret börjar!

Tycker också det är så intressant att följa höjden på era! Måste mäta min... Han har nog tyvärr vuxij ganska mycket nu på slutet... :( :D

Äsch, det funkar säkert med dagens teknik o forskning ;)

Vem är den 3e avkomman till ditt sto? (jag fattar att kaptenen och den lilla parveln är 2...men den 3e?)

Hon har haft en första avkomma också, en -08 :)
Likaså en KANON trevlig och snygg herre! :love:

Då är våra på samma nivå ;)

Nu har jag fått några bilder av min vän som var med och fotade... Var nu snäll mot min lilla vildhäst, hon har som sagt bara gått och drällt hela vintern! hehe

Många stora dreads i manen var det ja :angel:
IMG_0312.JPG

Hållit hullet bra helatiden (matte med :cool:)
IMG_0317.JPG

Ser rätt okej ut på avstånd, haha
IMG_0337.JPG

IMG_0341.JPG

IMG_0346.JPG

IMG_0348.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar