10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Förstår det, man känner att man har sådan krav för att fastställa grundutbildningen att man glömmer njuta av det. Både det som är gott och ont att äga unghäst kan man tycka.

Fina tecken dom båda hade förresten :)

jaa, det var jättemysigt och nödvändigt. ibland har man så mycket fokus på allt de ska lära sig och allt man ska hinna med så man bara glömmer att njuta av hästlivet. Otroligt skönt att ibland bara släppa alla krav, göra nånting man tycker om och bara koppla av tillsammans med pälsklingarna :)

:bow:

Nh-tränaren som var ut till oss sa att vi människor "hänger" alldeles för lite med våra hästar,vi tar in,borstar,rider,tar ut osv.

Dock så tog jag inte åt mig för jag fullkommligt älskar att hänga med min pålle,han är med när vi fikar och allt,och det bästa som finns är att sätta sig på stubben i hagen och bara sitta där och "hänga" tillsammans med sin häst! :love:

KL

Idag har vi varit ute på promenad i skogen :) Surtanten Pippi, hennes ägare och min hund Turbo var med. Det blev en supermysig tur på knappt en timme och när vi kom tillbaka var Uri trött :p Surtanten har blivit lite mindre sur nu så nu får Uri tom vara med i flocken ;)

Härligt väder vi haft nu! :)

Varför jobbar jag dagtid? Vill också promenera i solen!

Älskar din hunds namn btw, lever han upp till det? :D

Skönt att han fått komma in i flocken nu också.

*Halvt knapplån*
Förresten, vart i landet bor ni alla? Kan vara kul att veta, kanske buketräff i framtiden?

Själv bor jag i Lund, Skåne.

Hihi, vilken rackare du har! :D

Sorbisen: Vilken snygg halvbror Kaptenen har! :love: Undrar också lite över Sorexa? :)

Fibusen: Håller med om att bland det bästa är att bara hänga med dem i hagen! :laugh:

KL
Här har det varit UNDERBART väder i flera dagar, men nu slog det om och har snöat heeeeela dagen. :( Dock har det ännu inte lagt sig på marken, men det ska vara likadant väder hela dagen imorrn också... SUCK!

Smågrabbarna är dock inte ett dugg brydda om vädret, det har varit fullt ös hela dagen! Jäklar vad dom har sprungit!

Jag bor i Dalarna,mitt emot knäckebrödsfabriken! :D (Dock med lite dalaälv och åkrar emellan,men jag ser fabriken från alltanen! :p )

Haha, ja, ibland är det bra att jobba natt :p Jag är ju helledig var tredje vecka till exempel ;) Turbo är en terrier, så ja, han lever upp till namnet!

Vi bor på Tjörn, en ö ca 6 mil norr om Göteborg.

Nu ska jag iväg och rida en sväng på medryttarhästen :) Tänk om ett år hörrni! Då kan vi skriva: "Nu ska jag iväg och rida en sväng på min EGEN häst" :eek:

Visst är våra pojkar fina :love:
Önskar så att jag kunde behålla Astro för han är så himla trevlig att ha att göra med, lite känslig men ändå väldigt stabil på något sätt. Hur ska du göra med Kaptenen, behålla eller??

Sorexa är vaken bättre eller sämre, hon går och skrotar tillsammans med avelsstona i väntan på beslut om det finns något att göra med henne. Eftersom hon inte har ett genetiskt fel så jag har en liten fundering på om jag kanske ska betäcka henne med ponnyhingst. Hon är väldigt liten så jag tänker inte använda henne i halvblodsavel men med ponny har jag en känsla av att det skulle kunna bli en riktigt bra avkomma. Frågan är vad man ska använda för hingst, jag är helt lost på ponnyhingstar som kan matcha henne.

Aliah: Vilka härliga bilder från er utflykt, våren ser ut att vara på väg hos er också.

Charlottee: Hehe, han var nog lite slak. Tror han var precis utsläppt efter att ha blivit tömd.

Och så till frågan om var vi bor. Jag bor på Rådmansö, det ligger 2 mil öster om Norrtälje (8 mil norr om Stockholm).

Får jag fråga varför du inte kan behålla honom?

Det hade ju varit en bra ide att betäcka, kan du inte lägga ut lite bilder på henne? Samt skriva vad du önskar ta fram hos avkomman.

nu kastar jag mig in i tråden! :) har ett islanddsto på nyss fyllda två, tidig dam. köpte henne i höstas och tog hem henne från lösdrift 28 februari. då såg hon ut som något katten släpat in.. tunn och eländig. nu har hon ätit upp sig och fått en helt underbar personlighet! :love:

jag har inte gjort så mycket med henne mer än att ställa henne i gången, borsta och kela. hon fick syn på boxgrannens träns en dag och när jag höll upp det framför henne för att hon skulle kunna kolla tog hon bettet i munnen, så hon har även provat träns! en gång har hon fått framhovarna verkade, behövdes inte bak.

hon kommer inte att skickas på lösdrift igen, inga bra erfarenheter av det! planerna för henne nu under våren är att göra klart den omgjorda grundvaccingering mot botulism (bortglömd!?), operare navelbråcket som inte tidigare upptäckts och korrigera bockhovstendensen som tydligen inte heller märkts.

nu låter detta rätt så bittert ser jag, haha! och ja, jag har varit rätt bitter över det men nu ser jag ändå ljust på framtiden med min underbaring! :love:

Just det, vi har tränat lite på att få vara kvar i hagen själv nu också och det går riktigt bra alltså.

Senast var i förrgår tror jag? Då fick hon stå själv i hela 40min varav att jag och ena kusen stod på gården men där hon varken såg eller hörde oss.

Sen när jag gick iväg och tömkörde under 20min stod hon helt själv och gjorde det riktigt bra!
Min stallägare var ut och titta till henne en gång också under tiden jag var ute.

Så det går riktigt bra framåt med lilltjejen och hon är duktig!

kl

Det känns som om tråden börjar ta lite fart igen nu :) Roligt.

Jag var och hälsade på min lilla fröken på lösdriften tidigare i veckan, hon har varit vildhäst sen oktober och hade skaffat stora dreads i hela manen, tonåringar... Nästa gång åker saxen fram, vare sig hon vill eller inte ;)
Annars så såg hon... hårig ut! Haha, hon har inte sett en borste sedan hon åkte, ni kan ju tänka er den halvt avfällda vinter(björn)pälsen :angel:

Hon fick sig en ordentlig genomgång med piggborsten i alla fall och vi gick på en liten gräsätar promenad, stencool som vanligt. Hon har alltså inte lämnat flocken en gång sedan hon kom dit, men gick helt obrydd i från dem nu. :love:

Kanske kommer någon bild senare.. om jag törs visa henne ;)

Just det, liten är hon fortfarande, tror inte hon är mycket över 150.. men mammahäst växte iof sent.

Och jag bor i Kristianstad, än så länge.

Idag fick Uri följa med som handhäst för första gången. Det gick bra och surhästen uppförde sig också ;) men Uri är ömfotad på grusvägarna då vi får hålla oss till skogen ... lite synd eftersom vi knappt har någon skog här.

Stona har börjat brunsta och Uri har hittat sin första kärlek, Nellie 22 år :P hon tycker dock att han är pest och det blir ju inte bättre av att han är som ett plåster på henne ;)

Han kommer bli alldeles för stor för mig. Jag har en kropp som inte fungerar så bra så en så stor häst som han kommer nog att bli för mycket för mig. Dessutom vill jag att han ska hamna hos någon som vill tävla och fixa med honom mer än jag kan men jag har ingen brådska, tänkte behålla honom tills efter 3-års om det nu inte råkar dyka upp någon riktigt bra köpare.

Jag var faktiskt ute och tog lite bilder på Sorexa imorse så jag kan lägga upp ett par stycken.
sorexa3-1.jpg

sorexa2-2.jpg

sorexa-4.jpg

sorexa1-3.jpg

en liten bonusbild på alla hennes stickelhår, hon ser nästan ut som om hon ska bli skimmel
sorexavitahr.jpg

IronWill: Du kanske har några bra förslag som är lite mer i ponnysvängen :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar