10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Är inte alls inne i avelssvängen,så har ingen kunskap om nått där faktist,men det står en kanonfin ponny i stallet som är U: halvblod,sen har han c-ponnyn Blaidd storm som pappa,tror han ligger på 134 cm eller nått. Skitläcker är han.

Mamman är runt 153,och pappan då som sagt 134,ponnyn i stallet ligger på runt 146,och skitläcker..:love:.

Kl.

Idag fick lillsnuttan följa med mig ut i skogen en sväng. Vi var ute i en kvart och gick den vanliga vändan där vi även tömkör. Dock tog vi den åt andra hållet vilket hon tyckte var spännande :)

Det är så kul att gå ut med henne när hon har fötterna på jorden, vilket hon haft dom senaste ggr nu :D

Kul med bilder på henne! Hon är vacker tycker jag. Ponnyhingst låter spännande! Du tror inte hon blir helt bra i benet?

Skönt att hon börjat hålla sig i schack! :)

sorbisen: Sorexa är superfin! :love: kommer inte riktigt ihåg vad som var fel med hennes ben? Ingen chans att hon blir bra? Att betäcka med ponny är nog annars ingen dum idé! :d Jag kommer behålla Kaptenen. Har haft en tjej som velat köpa honom men jag sa nej. Han är så fruktansvärt lik sin mamma i allt utom utsidan, en riktig pärla! Det är väl eventuellt lillebror som hänger löst om någon. Men han är inte heller officiellt till salu så vi får väl se! ;)

kl
Måste banna mig själv, Kaptenen blir ju faktiskt hela TVÅ ÅR idag! :love: Hade gärna firat honom lite men jag jobbar hela dygnet, dessutom regnar det hela tiden också... Imorrn skulle det vara finare så jag kanske tar nåt tvåårs-kort då! :D

Rigels träns ligger och väntar :love:

Cob blir perfekt till honom.

bild-7.jpg

:love: Döläckert!

I dag vart det lite skutt igen när jag ledde ut han från hagen... :mad: När vi skulle in genom stalldörren så sprang han nästan över mig,fick stoppa upp han flera gånger och backa han.

Har kommit på att det är enbart på kvällen han gör så,när jag är där på dagarna så är han jättelugn och snäll.

Han kan inte vara hungrig då det blir massa strån kvar i hagen efter lunchen,och han bryr sig inte särskillt om höet jag lägger in i boxen heller (brukar lägga in en tuss så han har nått att göra innan alla andra kommer in) utan det är när kraftfodret kommer fram han förvandlas till ett monster. :o:p Nu har han dock lärt sig att backa undan och vänta,men i dag kom det ut en rejäl kick i väggen när vi började plocka med höet (= kraftfodret på väg)... Han stog och vilade längst kortsidan i boxen med rumpan mot stallgången,när jag började plocka med höpåsarna så kickade han rakt i väggen så det sjöng i plankorna..
Och han fick jag nästan lura i kraftfoder för ett år sen ca för han tyckte att allt var äckligt....

Jag hoppas VERKLIGEN att detta är nått som går över,vill inte ha en häst som står och sparkar i boxen... Ska köpa en boll som han kan ha inne i boxen så kanske han lägger ner lite tid på den istället för att börja med några olater..

Gnessig på stallgången var han också,bufflig och väldigt mycket f*ck you-attityd mot mig i dag,samtidigt som när jag gick och klappade mannens häst som stog på gången bakom vart Orvar väldigt frustrerad och sotis...

Är det bara min pålle som har väääääldigt mycket åsikter nu????

Känns som om det kommer dröja innan vi kommer ut på promenader igen om han är så här ifrågasättande,för hans problem är ju att han lättar i baken när nått inte passar....

Senast ändrad:

Nej du är verkligen inte den enda. Rigel har också börjat visa unghäst trots nu.
Stegrar och hade sig med stallägaren häromdagen. Frustrerad och uttråkad av minsta lilla. Tror dom helt enkelt behöver semester och få vara ifred, även om vi inte gör mycket med dom. :)

jag skriver under på det. Visst har Annie lite tonårsfasoner men aldrig mot folk. Jag har en taktik, hantera så lite som möjligt. Jag ligger ju ljusår efter många här men det är för att slippa mycket som andra har problem med :p

Nu är min på bete o jag ska titta på henne o inget mer till september då hon ska flytta (igen, hon har vant sig nu).

Eller så är han helt enkelt sugen? Det är ju MÅNGA hästar som sparkar i väggen, skriker, surar och blir allmänt jävliga när det är kraftfoder på G.

Angående trots så är min lika snäll som vanligt, vare sig jag hållit på med honom eller låtit honom vara. Har inte gjort nånting alls med honom sen sist jag visade den där filmen från tömkörningen. Det har antingen varit skitväder eller också har han varit lite halt (sen den där stenen i hoven). Men nu är det väl på väg att bli bättre på de flesta håll så jag hade tänkt prova på longering och sen lastträna innan sommaren. Sen är det sommarlov som gäller. Har börjat växa gräs här nu så jag hoppas att det blir betessläpp slutet på maj/början på juni. För tillfället är det dock helt vitt ute, jävla skitväder. :mad:

Bild på herr tvååring! Ni kan ju ignorera nissen bredvid. :p
DSC_0272.jpg

Fin han är!

Mina går ju på bete nu fast bara dagtid ännu, gräset är väldigt kraftigt och jag är rädd att lilla ponnyn ska få fång och att storhästen ska bli alltför överviktig.

På natten får de lite hö och halm så att magarna hålls i trim. Jag leder dem alla tre samtidigt och det går riktigt bra, Fendi sköter sig.

Ja Kaptenen verkar allt vara en pärla! Men visst är han kastrerad? Han ser jättefin ut i hullet med :)

Tittar också runt efter selar mm, en hel djungel det där men väntar nog några månader till då jag ändå inte ska börja med tömkörningen förren till hösten och då kan jag köpa mer ordentliga grejer direkt istället :) Allt läder till min kille ska helst vara i mörkbrunt :love:

Glömde lägga till, gjorde en "kolla masken" på honom och han hade 0 på allt, riktigt skönt :) Så smidigt att slippa avmaska i onödan.

Gjorde också träckprov och min hade 150 EPG blodmask så han får ju avmaskas. Men veterinären säger att man alltid ska avmaska unghästar mot blodmask, även om träckprovet säger 0 EPG (eftersom alla hästar har lite mask, trots att träckprovet säger 0, och när det gäller unghästar så är det viktigt att man får bort dem)? I höstas hade han ingen mask, men (dåvarande) stallägaren gick på veterinärens linje och alltså avmaskades alla unghästar. Samma stallägare känner en vars unghäst var helt full med spolmask(?) och dog trots att träckprovet visade att hästen var ren.

Är detta något ni andra har hört? Jag har aldrig hört det innan, men å andra sidan är detta min första unghäst.

Senast ändrad:

Känns ju verkligen jättekonstigt. Jag är nog inte på den linjen, men ska höra med veterinären som har sommarbetet så får hon bestämma det.

Jag har hört det jag med,stallägaren också, så just därför avmaskades alla på lösdriften,6 månader - 2 år. Nu när Orvar inte går på lösdriften vet jag inte hur stallägaren har tänkt,om hon kör ett kolla masken och avmaskar vid behov eller om hon bara avmaskar.

Nej,det är inget fel alls,han är helt enkelt bara jättesugen på kraftfodret. Att börja ge han i hagen vill jag INTE göra,ser inte hur det skulle lösa problemet i längden,utan vi får traggla på helt enkelt tills han lär sig att det tar bara längre tid att "bråka" än att gå normalt.

Vi har gjort träckprov men ändå avmaskat. Har de andra maskar så hade vi ju fått använda andra preparat. Jag tror veterinären säger alla hästar upp till 5 år, men inte diskuterat det närmare med henne.

bellabus: Jag har läst någonstan att alla hästar har lite mask (även om träckprovet säger 0) och det är inget som är farligt, eftersom vuxna hästar har utvecklat en resistens (?) mot masken och klarar av det i rimliga mängder. Men unghästar har inte utvecklat den här resistensen än och därför kan det vara farligt för dem även i små mängder.

Meddela gärna vad hon som äger betet säger :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar