Sv: 09rnas nya tråd!
Så bara för att jag aldrig vill behöva fundera på hur mina hästar kommer reagera om några snorungar börjar bete sig som fan, kasta grejjer och slå på min häst när jag är ute o rider så är jag rädd?
Visst, har man aldrig varit med om det så förstår jag din tanke. Men nu har jag det, och jag vill ha en häst som går att kontrollera undertiden i så fall, oavsett vart det än händer. (Och gubben som utförde det är polisanmäld!).
Varför hästen ska titta på mig helatiden är väl rätt självklart. Det är han och jag som håller på med saker, uppmärksamheten ska alltid vara på mig. Annars kan han ju likagärna hålla på att skrika på stona, och vipps så har man tappat honom och så är han o betäcker nån märr nånstans. Nej tack.
Jag tränar alla mina hästar på samma sätt och det funkar väldigt bra.
Bara en sån sak som att folk galopperar om verkar ju många ha rätt svårt för, det har jag aldrig haft. Min 09:a utsattes för det 4-5 gången med ryttare på ryggen. Inte en reaktion, han visste att det var han och jag som var ute o red, inte han och den andra hästen, trots att vi började ridturen med dem.
Själv förstår jag inte hur folk tänker som tillåter att hästen har fokus på andra saker när de hanterar dem...
Roark: Jag tror du behöver studera hästspråk lite. Han busar, han välver nacken och visar upp sig den mesta av tiden, en stressad häst ser inte ut så.