09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Okej... Låter som en märklig metod att kasta grejer på sin häst... Den erfarenhet jag har av häst och hund ihop är när man ska rida är att hunden måste lyssna på ryttaren. Oavsett om du är på backen eller ryggen och att hunden absolut inte får jaga hästen och bita efter haserna.

Hunden lyssnar, hon har inte fått nåt kommando på videon, och biter efter haserna gör hon då rakt inte!

Du får tycka att metoden är konstig om du vill. Jag tränar även med smällare och raketer. Jag vill ha bombsäkra hästar, som fokuserar på mig, som frågar mig vad vi ska göra när något händer. Hästar som struttar iväg på egna äventyr för att det ligger en vit platspåse i diket är det värsta jag vet.

Men ush hur står du ut med den där lilla ettriga hunden? jag hade blivit galen och bundit upp eller stängt in den. Den förstör ju det mesta.

Men din häst är jättefin och verkar som om den vill göra rätt :) Du har inte löshoppat honom på sista tiden? glömmer aldrig den där roliga filmen du lade in när han gjorde gasellsprång över hinderna :p

För det första så skrev jag inte att din hund sprang och bet i haserna utan att min erfarenhet är att de inte ska göra det.

Ja jag tycker din metod är märklig :) jag tycker oxå att hästar som är rädd för allt kan vara jobbiga. Jag bygger upp ett förtroende med mina hästar så de litar på mig tex när vi är på nya platser. Det brukar funka för oss och mina hästar blir trygga och rids överallt utan krångel. Men kasta saker på dem har jag aldrig gjort och inte hört talas om tidigare heller...

Hästen är inte speciellt spänd överhuvudtaget, vi busar och jobbar med att han ska fokusera på mig no matter what. Nu har vi inte kommit så långt i den träningen, men när vi har kommit lite längre så ska andra kunna stå o kasta bollar o grejjer på honom utan att han ska vika av med blicken från mig.

Sedan jobbar vi på att han inte ska övertolka mina signaler, han är extremt känslig för dem, men jag vill inte att han ska kasta sig iväg i galopp bara för att jag höjer ena handen tex. Hans mor är lika känslig vid longering, känsligare vid bromsning. Där blir det oftast de första varven 1 galoppsprång, tvärnit, stegra-galopp iväg, tvärnit innan vi hittar varann.

Varför ska hästen stå ut med att du kastar saker på den? På vilket sätt främjar det hästen? Varför ska den titta på dig hela tiden? Om du är såpass osäker kring hästar att du måste ha dom bombsäkra så kanske du bör jobba med din rädsla.

Men alltsa, hasten ser ju markbart stressad ut pa videon? Varfor ska den lara sig att bli jagad av en ettrig hund? Och varfor later du hunden bete sig sadar? :confused:

*KL*
Igår var båda mina treåringar ute, tillsammans på ett fält. De är båda väldigt gröna då vi tagit det väldigt lugnt och den mörka hästen är inte riden 10 gånger under det senaste halvåret (och inte så mycket innan des heller). Men, hon vägrade gå snabbare än skritt med sin, för dagen, nya ryttare, tror hon kände att ryttaren var lite osäker. Så, när polaren satte iväg stod hon lugnt och vilade och kliade sig och ville inte ens skritta efter.

Och nej, det är inget fel på hästarna och jag skulle inte låtit en okänd ryttare rida henne om jag inte känt mig säker på att det skulle fungera. (Hade någon sagt mig att jag skulle tillåta något sådant innan jag träffat dessa hästar hade jag nog sett lätt tveksam ut och undrat om jag helt tappat vettet :angel:) Och, den mörka är egentligen ingen lat häst, det finns fart i henne. Men hon är fruktansvärt snäll och lätt och mån om människor. Och alldeles underbar :love: (precis som min andra treåring, även om hon är det på ett annat sätt)

Ungefär så här långt ifrån varandra var de som längst och om jag inte minns fel galopperade den ljusa till och med en bit...
DSC_0094.jpg

DSC_0087.jpg

Så bara för att jag aldrig vill behöva fundera på hur mina hästar kommer reagera om några snorungar börjar bete sig som fan, kasta grejjer och slå på min häst när jag är ute o rider så är jag rädd?

Visst, har man aldrig varit med om det så förstår jag din tanke. Men nu har jag det, och jag vill ha en häst som går att kontrollera undertiden i så fall, oavsett vart det än händer. (Och gubben som utförde det är polisanmäld!).

Varför hästen ska titta på mig helatiden är väl rätt självklart. Det är han och jag som håller på med saker, uppmärksamheten ska alltid vara på mig. Annars kan han ju likagärna hålla på att skrika på stona, och vipps så har man tappat honom och så är han o betäcker nån märr nånstans. Nej tack.
Jag tränar alla mina hästar på samma sätt och det funkar väldigt bra.

Bara en sån sak som att folk galopperar om verkar ju många ha rätt svårt för, det har jag aldrig haft. Min 09:a utsattes för det 4-5 gången med ryttare på ryggen. Inte en reaktion, han visste att det var han och jag som var ute o red, inte han och den andra hästen, trots att vi började ridturen med dem.

Själv förstår jag inte hur folk tänker som tillåter att hästen har fokus på andra saker när de hanterar dem...

Roark: Jag tror du behöver studera hästspråk lite. Han busar, han välver nacken och visar upp sig den mesta av tiden, en stressad häst ser inte ut så.

Tycker inte heller att han ser stressad ut, mon ofokuserad pga hunden, att han vet inte riktigt om han ska busa med den eller lyssna på dig och därav blir det hackigt och ryckigt eftersom koncentrationen brister.
Men visste, jag vill också strypa hunden ;)
Men om du ser det som miljöträning så visst, då får ni göra det.
Jag höll på med samma sak med min -07a när han var mindre, tränade mycket för hand och den vintern när han skulle bli 3 så hade jag hjälp ute för att kolla lite.
Hade då även en kompis med hem som höll på att leka med min dotter i snön och dra henne i pulkan fram och tillbaka samtidigt som dom höll sig i närheten för dom var nyfikna på hur det gick med hästen.
Och alla vet vi ju hur en polle kan bete sig när det kommer ungar farandes på pulkor :D
Men jag sa samma sak som du; det får han vänja sig vid, miljöträning på högsta nivå ;) Vill ogärna att dom ska bete sig som galningar när man rider pga skidåkare, ungar på pulkor osv, det blir bara farligt i längden.. (för både ryttare, eventuellt lös häst och för andra som då råkar vara i närheten)

Ja visst är han lite ofokuserad, det säger jag absolut inte emot.

Sen ser nog longering för det mesta ut såhär för mig, men mindre hackigt givetvis. Hästen går generellt inte mer än ½ varv i samma gångart, såvida vi inte övar på att hästen travar över läskiga saker eller liknande.

Men annars är det komandona vi övar, och för det behöver hästen inte galoppera mer än ½ varv tex, varför skulle man vilja slita på en 3 åring genom att motionera den på volt???? :crazy:

Nä, ledarskapsövningar, miljöträning, lastning osv, det tar jag på volt. Allt annat rider jag ut för. Eller kör, men han är inte inkörd än, men får jag behålla mitt jobb (är varslad) så kommer han skickas iväg på inkörning eftersom jag tycker det är ett bra sätt att motionera en växande unghäst.

Just den här hästen övar jag galoppfattningar med i longeringen. Han blev ju sned i bäcknet efter sin sparkskada, är rak nu, men det behöver ju underhållas. Men då är det kanske 2-3 min galoppfattningar, och sedan får han vara. Mellan varje fattning får han komma in till mitten och gosa med mig då jag har upptäckt att det är det bästa berömmet för honom.

Jag kan också ärligt säga att jag inte vet du gör eller vad du vill uppnå.

Jag hade aldrig klarat av hunden, jag ser inte syftet med att ha den springande där.
Jag tycker hästen är väldigt förvirrad, den drar och du drar tillbaka, den hoppar och studsar och verkar inte förstå något. Det blir lite bättre på slutet dock och du blir också tydligare i kroppsspråket.

Det finns väldigt många hästar som uppnår det du beskriver utan att man behöver kasta saker på dom eller medvetet låta dom jagas av hundar

*kl*

Min kille som fortfarande vilar. Han börjar komma ikapp i kroppen nu och har fyllt ut rumpan bra och jag tycker han börjar få mer hingstkaraktär:).
559062_4458506592683_191520895_n.jpg

Men hjälp. Skjut hunden eller lås in den! Hur kan man låta en hund springa runt benen på en häst sådär??? Kallar du det träning? Jag skulle inte ens kalla det longering, ser bara ut som att en okunnig människa leder runt en märkbart irriterad häst på ett lerigt ojämnt fält med en hundjävel som snart är död.

Och att kasta saker på hästen? :devil::devil: Bara för att du en gång varit med om att nån idiot kastat saker på din häst så ska du själv göra samma sak? Även om din stackars häst "vänjer" sig vid att DU gör det betyder inte att den, om du skulle ha sådan otur att vara med om det igen (du inser väl att detta är MKT ovanligt och varken behövs eller GÅR att träna på) inte skulle reagera om någon annan gör det.
Något av det dummaste jag hört! Du borde inte ha häst.

Jag kan inte göra annat än att garva åt ditt inlägg! :rofl:

Vill jag träna mina hästar som polishästar så är det upp till mig.

Jag hade knappast väntat mig något annat svar än det från någon som dig. Sorgligt att se så okunniga människor hantera hästar. Men du kanske lär dig om hunden blir ihjältrampad? Eller du kanske skyller på hästen då, som inte ser sig för. Eller vänta nu, hästen skulle ju ha all fokus på dig. Hur ska den då kunna se var hunden är?

Din häst kommer inte bli polishäst. Så varför försöker du träna den som en? Jag har själv haft arabhästar och har andra hästar nu. Man behöver inte låtsas att man tränar polishästar för att lyckas...:crazy: Du försöker inte ta dig liiite vatten över huvudet? Känns som en typisk grej en okunnig säger för att det låter häftigt. gäsp.

Jag har redan förklarat det.

Vad exakt är det som stör dig så himla mkt, bortsett från hunden?
Det är så roligt att bli kallad okunnig av någon som aldrig ens har sett mig träna hästar. Så jag litar nog mer på de som säger att jag är jätte duktig, och har så himla lydiga och välbalanserade hästar, som faktiskt har sett mig irl.

Och btw, det är inte min första unghäst, och med de andra har jag enligt alla som träffat dem lyckats väldigt bra. Så nej, jag tror absolut inte att jag har tagit vatten över huvudet.

Senast ändrad:

Det jag blir mest upprörd över är hur man medvetet utsätter hund för den faran du gör med din hund!!!

Den är ju nära att bli trampad och sparkad flera gånger!

Russin8

Hunden är inte speciellt nära överhuvudtaget. Så nej, det är inte ens nära att hon blir varken trampad eller sparkad.

Hade det varit det så hade jag givetvis sagt till henne att sluta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar