09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hunden är inte speciellt nära överhuvudtaget. Så nej, det är inte ens nära att hon blir varken trampad eller sparkad.

Hade det varit det så hade jag givetvis sagt till henne att sluta.

1:12 in i filmen är hunden så pass nära att hästen sparkar efter den. Träffade en vän idag vars hund blivit ihjälsparkad för ett par veckor sen trots att både den och hästarna vara vana vid varandra. Inte så kul.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL

En ny på mig och min tjej idag. Och på vänster skinka (hästens) skymtar man en vacker vätskeansamling/ödem(?) till följd av en spark. Superkul -- not!

DSC_1086-1.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hunden är inte speciellt nära överhuvudtaget. Så nej, det är inte ens nära att hon blir varken trampad eller sparkad.

Hade det varit det så hade jag givetvis sagt till henne att sluta.

Hunden är farligt nära väldigt många gånger. Hästen sparkar två gånger efter den! Jag tycker i alla fall inte att man låter en hund utsätta sig för sådan onödig fara. För det finns inget syfte med det, utom att stressa hästen och trigga igång hunden. Skulle aldrig, under inga omständigheter låta min hund göra så där!!!

Russin8
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

:)Jättego bild på din häst, gillar fuxston, synd att hon blivit sparkad:devil: tyvärr är det sådant vi hästägare får räkna
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Men snälla nån, jag var där, filmen är inte i 3D, det ser betydligt närmre ut än det var! Hade det varit nära så hade jag som sagt sagt till hunden att gå därifrån.

Oavsett så spelar det ingen roll vad ni tycker, jag gör som jag vill iaf, så kan vi släppa det nu?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Men snälla nån, jag var där, filmen är inte i 3D, det ser betydligt närmre ut än det var! Hade det varit nära så hade jag som sagt sagt till hunden att gå därifrån.

Oavsett så spelar det ingen roll vad ni tycker, jag gör som jag vill iaf, så kan vi släppa det nu?

Det är väldigt tråkigt för djurens skull att du inte kan ta till dig av de råd du får angående hur du ska hantera dina djur, alla som skrivit till dig här vill djurens bästa, så försök tänka efter en gång till. Du kan ändra ditt sätt att behandla djuren utan att skriva det här, så behöver du inte se det som ett personligt nederlag eftersom du inte verkar kunna ta sådant när du gör fel.

Försök förstå att det inte alls är lämpligt att en hund springer så nära en häst och att hästen kan träffa din hund, vilket troligen får förödande konsekvenser för hunden, det är gjort på ett ögonblick. Du kommer dessutom att få en lugnare och harmoniskare häst som kan fokusera på dig om du låter bli att ta med hunden ut när du ska träna hästen.

Så släpp nu din barnsliga tjurighet och att göra som du vill oavsett vad andra tycker, ta goda råd av andra, för djurens skull!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Filmsnutten visade väl dig när du "tränar" din häst, eller? Och om det är ditt sätt att träna så visar det att du inte är speciellt kunnig.

Varför tror du att flera här reagerar på ditt sätt att hantera häst/hund? Har vi alla fel och du rätt? Tycker att det är mycket tråkigt att du inte kan ta in något av vad flera andra säger. Lägger man ut en film får man faktiskt ta att man får kommentarer, i ditt fal kritiska.

Och nej, polisen tränar inte sina häst så. Tyvärr. Om du nu är så besatt av att träna dina hästar som polishästar finns det kurser att gå.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Polishästträningar är sjukt roliga! :D (Alltså riktiga sådana, hann gå ett par för Linus Adler med min "gamla" connemara).

568FEFC7-4745-4BC2-993A-D7BD757B7E7B-1040-0000014DB664C506.jpg


ED983B25-7190-4F5F-BF1A-1609EE4F3926-16059-000015B09061B510.jpg


97F068D1-11E1-466C-B386-23B0B869114F-1040-0000014DD1AEFCC0.jpg


Simba har sträckt sitt högra framben, ngt senfäste är inflammerat. Idag travade han dock nästan rent så planen att sätta igång honom efter årsskiftet är det nog inga problem med. Jag hoppas dels att ridbanan är klar tills dess och dels att jag hunnit spara ihop nog med pengar till gjord etc från Tärnsjö :) Eller så får jag önska mig det i julklapp :angel:

Sambon vill köpa loss Simba från ägaren (hyr honom), får se hur det går... Om det blir så, så tänkte jag försöka mig på kvalitets med honom :D
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tack, jag gillar också den. :) Ja, tyvärr är det ju så -- lik förbaskat blir man trött på skador. :p
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL
Igår var jag och bebisen på vår första dressyrträning. Hon kändes ungefär som en miljon när vi slutade rida. Nu kommer jag rida 4-5 gånger till innan det är dags för 4-6 veckors vila. Underbara, underbara häst :love:. Här kommer en kort filmsnutt från träningen:

Dressyrträning trav
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jättefin är hon verkligen!! Känns som om vi är milsvid från samma arbete och form..
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag tycker det är kul att du inte skriver ett ord om vad jag gör för fel. Väldigt konstruktiv kritik liksom. Varför bryr du dig ens om att skriva överhuvudtaget om du inte klarar av det??

Sen är jag inte superintresserad av att gå deras kurser. Jag tycker att deras hästar emellanåt är väldigt olydiga och jag har högre krav än så på mina hästar.

rebus: Jag vet inte vilken film du tittar på, men hästen har sin blick mot mig i princip helatiden, hur mkt mer kan han då titta på mig?

Oh just ja...

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/11/Raketer-orsakade-hastolycka-/ :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hästen ser bara spänd och uppblåst ut och jag förstår inte vad du vill uppnå med denna typ av longering. Hunden tycker jag synd om som utsätts för detta.

Jag skulle aldrig för mitt liv utsätta min hund eller mina hästar för något liknande.

snälla, vad rädd om dina djur!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

För ett par år sedan när jag fortfarande jobbade på ridskolan så var jag ute och red med en grupp när först ett fritidsplan störtade och sedan en eller om det var två helikoptrar landade PRECIS där vi var ute och red. I skogen. Med barn och en bunt ponnyer, som inte är av "gammal döv ridskoletyp". De viftade lite på öronen och tittade intresserat.

Lite längre in i skogen från där vår ridbana låg så sprängde de för ny väg. Första gången så hoppade någon av ponnyerna till men sen var det inte mer med det.

Man måste inte skrämma hästar för att vänja de vid farliga saker, däremot är det smart att träna i alla miljöer man kan tänka sig. Utan att SKAPA miljöerna.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag tycker det är kul att du inte skriver ett ord om vad jag gör för fel. Väldigt konstruktiv kritik liksom. Varför bryr du dig ens om att skriva överhuvudtaget om du inte klarar av det??

Sen är jag inte superintresserad av att gå deras kurser. Jag tycker att deras hästar emellanåt är väldigt olydiga och jag har högre krav än så på mina hästar.

rebus: Jag vet inte vilken film du tittar på, men hästen har sin blick mot mig i princip helatiden, hur mkt mer kan han då titta på mig?

Oh just ja...

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/11/Raketer-orsakade-hastolycka-/ :cool:

Ehh va?? Vad är det dom gör som du räknar som olydiga?

På filmen tittar din häst på dig med uppspärrade ögon och mer eller mindre i ställning för att kunna fly, precis så som en häst gör när den är rädd för något.

Vad har den olyckan med din hästträning att göra? Du utsätter din häst för fara, och jag skulle snarare tro att den förknippar dig med farliga, otäcka saker. Du ska vara hans fasta, trygga punkt, inte den som utsätter den för massa konstiga, smärtsamma (och onödiga!) saker, tex genom att kasta grejer på den :crazy:

Hade din häst varit trygg med dig hade den inte blivit så spänd och uppblåst som den är på filmen. Och ang hunden kan jag bara beklaga, fortsätter du så så kommer du snart inte ha någon hund längre.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Alltså, inte bara till dig nu, men seriöst, ni måste verkligen vara sämst på att läsa av hästar!
Ser ni inte att vi busar? Ser ni inte att han spänner upp nacken, inte underhalsen?

Förstår ni inte att en stressad häst inte agerar på ett sådant sätt?
Är ni seriöst så obildade i en hästs kroppspråk??? Jag tycker det är skrämmande!

sona: Högvakten tex, ta bara när kronprinsessan gifte sig, det skulle gå i 10 km/h. Det gick i 20 km/h istället. Det tycker jag säger en hel del. Och det var ett jävla skuttande och hoppande på endel hästar.
Ouppfostrat i allra högsta grad enligt mig.

Nej jag utsätter inte min häst för fara, var på videon tycker du att hästen är i fara liksom? Nä du, fortsätt hitta på egna historier, men skriv en novell istället om du har så livlig fantasi, jag är inte speciellt intresserad av att höra om fantasierna här.

Oh just ja, min andra hund som tränas precis likadant som den på videon är 16 år... Jävlar vad skada hon tog! :angel:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Alltså, inte bara till dig nu, men seriöst, ni måste verkligen vara sämst på att läsa av hästar!
Ser ni inte att vi busar? Ser ni inte att han spänner upp nacken, inte underhalsen?

Nej alla vi andra är nog helt okunniga och det är bara du som kan och har hittat den gyllene vägen. För jag ser också bara en spänd stressad häst som inte är komfortabel med det "arbete" dy begär. Att han bryter ur longeringscirkeln beror på att du är helt felplacerad. Tro sjutton också att du tycker att longering som motion är skadligt. Klart det är om man håller sig på en så liten volt. När jag longerar unghästar har jag dom ute på hela linan (9 meter) och rör mig även med så hästen får springa både på rakt som böjt spår och hela tiden minst en volt på 20 meter diameter.

Nu kunde jag helt enkelt inte hålla mig längre.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Genom att kasta saker kanske? Att kasta saker är ju något som hästen tycker är farligt, varför inte slå den med så den vänjer sig vid det så den inte blir rädd ifall någon skulle slå den?

Dags att inse att det kanske inte är alla andra det är fel på?

Vad är det du tränar hunden på, jaga hästar? :crazy:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Du utsätter inte hästen för fara .. men hunden för livsfara.

Du bör fundera på varför alla reagerar och inte du. Fast du skiter förmodligen i det, då dina fobier och din rädsla är viktigare än din hunds liv och att hästen utbildas på korrekt sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 791
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp