09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Min lille pöjk när han longeras. Lugn, bara första sekundrarna är filmade av mig ;)

http://www.youtube.com/watch?v=-_mwy_1MrTU&feature=youtu.be

Alltså, vad i hela friden ska detta föreställa? :confused::mad:. Maken till ansvarslöst beteende har jag nog aldrig skådat. Och sen skriver du att du använder hunden som nån sorts försökskanin så att hästen ska lära sig att bli lugn och trygg. VA??? Jag tycker helt ärligt inte att du förtjänar att behålla hunden utan att du ska sälja den till någon som som värnar lite mer om dess väl och ve. Det är verkligen inte ofta jag upprörs över inlägg på det här forumet men detta var bara för mycket!!

När det gäller hästen så tycker jag du ska ta dig en funderare på det etiska med att stressa upp den så pass, miljöträning i all ära (med DÖDA föremål!!!) men man ska ju hålla det på en nivå där hästen är trygg och inte upplever något obehag. "Flooding" är ju en ganska omstridd metod, även på människor.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Har funderingar på att sätta igång med Juno igen under nästa vecka. Han är nu barfota och har toppenfina hovar. Min tanke var att han skulle vinterskos komplett med sulor och fyra brodd i varje men funderar på om det kanske är onödigt? Vi har massor med snö och han kommer bara ridas ute. Hur hade ni resonerat?

Jag hade ridit oskott så länge det inte blir is. Vid is hade jag inte vågat chansa utan skott då ist. Jag har ridit på snö oskott och det har går hur bra som helst :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

+IW

Än har vi ingen is, eventuellt att det kan bli halt där snön är packad. Han är väldigt säker på foten (är ju en ponny:p) så jag gör nog ett försök:). Funkar det inte har jag världens bästa hovis som kan ta honom med kort varsel.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag rider Solette oskodd bak och rider ju mestadels i skogen med henne. Hade det inte varit för sträckan till hagen som gärna kan bli lite hal vid plogat så hade jag hållt henne oskodd runt om. Nu går hon ju inte fullt och jag kan avstå om underlaget blir olämpligt.
Jag skor henne ogärna bak nu med tanke på fölet, dessutom har hon stenhårda hovar.

Men nu har vi fått massor av snö vilket gör att det funkar super att rida :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Så länge han klarar underlaget skulle jag inte bry mig om att sko. Bara onödigt ju :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Och jag är Kärringa mot strömmen som skor så fort man börjar rida så att pålle inte håller tillbaka steget utan törs gå på med stöd av dubbdäck och sulor .
Allra helst en unghäst som jag vill ska bjuda framåt och tordas trampa igenom hela sin kropp .
Oftast ser man inte skillnaden förrän hästen är skodd .

Mia
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Han var skodd fram förra vändan han var igång. Men till sista ridturen hade han plockat av sig båda framskorna och jag brydde mig inte om det eftersom han ändå skulle vila. Var absolut nada skillnad på honom med eller utan skor. Jag tycker att man alltid brukar både se och känna skillnad så fort de får skor på sig men med den här har jag faktiskt inte gjort det.

Jag provar och ser hur han känns helt enkelt:). Kommer nog att vänta åtminstone en vecka till innan han kommer igång. Han är lite försummad min fina ponny:o.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Dom mår nog rätt bra av att vara lite försummade när dom är bebisar. ;) (I det avseendet du menar.)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ja det tror jag med:p. Finns ett par treåringar här i krokarna som är väldigt mycket mera ridna än min. Ska bli intressant hur dom kommer att skilja sig på tävlingarna framöver. Är intressant när det finns andra som har annat tänk kring sina hästar än vad man själv har för att jämföra och utvärdera.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL
Jag tror också på att det är bra att inte gå så fort fram med sina 3 åringar och att de mår bra av att bli lite bortglömda. Min var riden ca 20-25 gånger innan 3 årstestet. Sedan vilade hon till slutet av september. Reds 1-3 gånger i veckan fram till början av december och nu vilar hon igen till efter nyår. Går i lösdriften med unghästen och avelsstona och har helt ledigt från allt. Efter nyår tänker vi börja rida igen. Längtar redan!!!!:love:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

kl

Vi går ganska segt framåt men jag känner inte att vi har så bråttom hellre få igenom allt ordentligt i hennes tempo, har gjort en massa framsteg från i sommras. Dock har vi mer statsat på att få en bättre kommunikation mellan oss två än ridningen har väl ridit på henne ett 10 tal gånger då endast i skritt och några travsteg men hon verkar trivas med det och då får vi köra på det.

Nu är det vila iaf hela december ut och sen troligtvis januari oxå då vi ska slå på skor i januari igen nu går hon barfota efter bravder med hovslagaren. ska jobba lite på det att hammra lite under hovarna å se om det kan hjälpa.

69447_10151127374181175_2049195050_n.jpg


Är så himla glad att jag köpte det där halvfula fölet då hon har blivit så himla fin, tycker dom fått till det med att new balance nedärver fina huvuden.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ikväll har Juno fått springa några varv på linan. Så himla duktig var han! Gick helt självklart ut på linan, lyssnade på alla kommandon och skötte sig exempariskt. Jag hade inte en longerpisken med mig:). Inga problem med underlaget heller, halkade inte en gång.

Innan stod vi och pysslade i stallet ocg stod i gången precis utanför hans systers box. Hon har öppet så hon var intresserad och hade huvudet ute men nu med lite fostran bryr han sig inte om det utan står fint iaf:). Ikväll var han dyr:D!

155436_4526791299758_433894221_n.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Vad skönt när han e lugn :)

Jag har varit ute och åkt pulka efter min lille idag. Han var super duktig!!:banana:
Han tyckte nog att det var rätt så roligt för på hemvägen längde han i väg i en jäkla trav och la en brall ;)

En liten bild från i går med medhjälpare och dottern i pulkan
D1228FDC-7E2E-43A1-8F15-D4D94ED59AF0-15881-000004469BE9C36B.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Min herre har nu fått gå på vintervila, nu laddar vi batterierna inför ett nytt år då det förhoppningsvis ska bli lite fart med kvalitetstävlan och championat. Nu får vi se hur väl han lyckas hålla sig i skinnet under vilan, inte alls gissar jag med tanke på vilket energiknippe han är :angel:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ikväll var det dags att springa några varv på linan igen. Denna gången fick han har sadel på sig och det var inga bekymmer. Lika trevlig som i början av veckan var han, men tycker han har bättre bjudning nu än innan. Får hoppas att det håller i sig när jag sitter upp igen nästa vecka:).

399315_4551712802780_393635792_n.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Alltså, vad i hela friden ska detta föreställa? :confused::mad:. Maken till ansvarslöst beteende har jag nog aldrig skådat. Och sen skriver du att du använder hunden som nån sorts försökskanin så att hästen ska lära sig att bli lugn och trygg. VA??? Jag tycker helt ärligt inte att du förtjänar att behålla hunden utan att du ska sälja den till någon som som värnar lite mer om dess väl och ve. Det är verkligen inte ofta jag upprörs över inlägg på det här forumet men detta var bara för mycket!!

Jag kan inte annat att hålla med, gå in på youtube o kolla finns fler filmer där vovven tillåts rusa efter häst bl.a i hagen, och inte lite heller.
Bl.a ett FÖL (kan vara samma häst?) som jagas av en golden aktig hund - vidrigt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 504
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 778
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp