09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kanske ska tillägga på första inlägget att jag inte menar att hästens utsätts för fara, utan utsätts för något som den upplever som fara dvs ha en hund jagandes bakom sig, få saker kastade på sig etc...
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Har har vi då grejjen!
Nu börjar vi komma fram till varför ni tycker att min longering är kass!

Jag har inga som helst problem att longera hästen lugn varv efter varv.
Men vad ger det? Förutom förslitningsskador alltså.
Det jag övar här är inte sånt, utan jag övar komandon. När hästen stannar på videon så har jag sagt till honom att göra det, varenda gång. Det du tolkar som felplacerad är inte alls felplacerat utan bara stoppande, precis som jag har tänkt.

sona: Här har vi oxå nånting roligt, måste det vara skadligt för hästen att få saker kastade på sig? Har en enda person här inne frågat vad jag kastar för grejjer? Inte så vitt jag har sett...

Nåväl, i stallet har jag en stor badboll som är uppblåst jämt, jag kan lova dig att den inte gör ont att ens få i skallen.
Det är inte smärta jag vill få dem att tåla, hade det varit det så hade jag ju skrivit det.
Och därav slår jag inte på hästen heller, förutom inför övning av veterinärbesiktningar. Eftersom nästan varenda jävla hästmänniska går fram och drämmer till hästen ett par gånger med handflatan när de hälsar, extremt ohyffsat och ogenomtänkt beteende om du frågar mig.

Hästen är inte det minsta rädd för hunden kan jag tala om, han har lekt med hundar sen han var litet föl och har umgåtts med dem lika mkt som sina artfränder. Han bjuder ofta in till lek med grannens hundar, väldigt roligt har de!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Som att diskutera med en vägg :grin:

Uppenbarligen spelar det ingen roll hur många gånger folk försöker få dig att förstå hur tokig din hantering av både häst och hund är. Jag hoppas för dina djurs skull att det aldrig händer någonting.
Tyvärr händer ju olyckor så lätt ändå, hur många hundar har inte blivit sparkade utan att dess ägare tillåtit dom jaga hästar. Att då uppmana häst och hund att "leka" går helt utanför mitt förstånd. Det är som att be om att något ska hända.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Med de stora hundarna så har de ett staket emellan sig, men för förvisso bra mkt närmre än vad min lilla hund är. Han har aldrig sparkat mot dem i hela sitt liv, däremot stegras det, bockas och skuttas en hel del då.

Men det är inte mina hundar och inte mitt ansvar, den hundägaren får ta ansvar för sina egna djur.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Har har vi då grejjen!
Nu börjar vi komma fram till varför ni tycker att min longering är kass!

Jag har inga som helst problem att longera hästen lugn varv efter varv.
Men vad ger det? Förutom förslitningsskador alltså.
Det jag övar här är inte sånt, utan jag övar komandon. När hästen stannar på videon så har jag sagt till honom att göra det, varenda gång. Det du tolkar som felplacerad är inte alls felplacerat utan bara stoppande, precis som jag har tänkt.

Skillnaden är nog mest att jag inte behöver "longera min häst lugn i varv efter varv". För eftersom hästen är trygg i vad jag begär av den blir det inget stressmoment. Jag tycker heller inte att det är ett hållbarhetsproblem att longera en kvart tjugo minuter en dag i veckan (med inspänning). Men jag kan acceptera att andra tycker det då det är ofta man ser obalanserade jagade hästar på lina och då är det klart att det blir skadligt.

Problematiken med din film är också att det arbete du anser dig göra (kommandoträning) ser luddigt, oorganiserat och väldigt oklart ut. Hästen ser inte komfortabel ut och hunden är ett stressmoment. Det är ju därför vi är så många som reagerar.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu är ju oxå grejjen som sådan att min häst är för det mesta inte stressad på videon. Några ggr blir han stressad, då för att han inte förstår vad jag vill direkt och han är sån som blir stressad direkt då. Eller ja, efter lösdriften blev han det. Innan han gick på lösdrift så var han inte sån.

Jag jobbar som satan på det, och har kommit en bra bit på väg, i början kunde jag inte röra mig lugnt runt honom utan att han tolkade varje rörelse som att jag ville nåt, och eftersom han inte förstod vad så kom stressen.

Framme vid målet är vi inte än på länge, tex häromdagen så snubblade jag, trillade omkull halvt på honom, inte med någon kraft eller så men... Han kastade sig bakåt 2-3 meter. Med andra ord en rejäl överreaktion. (Sen fortsatte han bortåt eftersom jag givetvis tappade honom, men han kom glatt travandes tillbaks 1 minut senare).

Behöver jag motionera hästen på annat sätt så har jag den hellre lös och busar runt med den. (Eller rider, tömkör, kör osv osv).
Sedan tycker jag att det är svårare att påverka form och bärighet när man longerar och har hästen 10+ meter från sig, men det är väl egentligen en sak som jag behöver öva på. Och jag vill inte använda inspänningar.

Tror du missförstod mig ang att longera lugn. Det jag menade var inte att longera hästen så den börjar springa runt en lugnt, utan att jag inte har några som helst få hästen att trava runt mig helt lugnt, redan från första varvet. (Eller galoppera heller för den delen).
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Med de stora hundarna så har de ett staket emellan sig, men för förvisso bra mkt närmre än vad min lilla hund är. Han har aldrig sparkat mot dem i hela sitt liv, däremot stegras det, bockas och skuttas en hel del då.

Men det är inte mina hundar och inte mitt ansvar, den hundägaren får ta ansvar för sina egna djur.

Ca 1.13 in i filmen sparkar han iaf åt din hund!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ok. Alldeles oavsett hur du upplever att du vill att dina hästar ska vara/reagera (jag håller inte med dig i dina träningsmetoder) så kan jag inte annat än kritisera hur du håller din hund tsm med hästarna. ALDRIG skulle jag tillåta eller uppmana någon av mina hundar att springa efter och så nära hästen som din gör. För, alldeles oavsett om du nu skulle "lyckas" vänja dina hästar vid att hundar gör så (och i det fallet också låta hunden tro att den ska föra sig så med hästar) så kan du väl inte räkna med att andra hästar tolererar din hund? Jag är räddare om mina djur än så, jag hoppas ändå att ingen blir skadad.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hästen är inte det minsta rädd för hunden kan jag tala om, han har lekt med hundar sen han var litet föl och har umgåtts med dem lika mkt som sina artfränder. Han bjuder ofta in till lek med grannens hundar, väldigt roligt har de!

Mina unghästar har "umgåtts" med min hund sedan de var föl också, det innebär inte att jag låter dom leka eller vad vi nu ska kalla det.

Dumdristigt kallar jag det.

Jag står fast vid att jag tycker din häst bara ser spänd och uppblåst ut av din övning, sedan får du kalla mig vad du vill.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hon går inte nära andra hästar, precis som att hon inte går nära främmande människor eller främmande hundar. Så inget problem på det sättet.
Främmande hästar håller hon sig gott o väl 4-5 meter ifrån, främmande människor 2-3 meter och främmande hundar, så långt bort det bara är möjligt ;)


Charlottee: Uppblåst, ja det kan jag hålla med om. Vi busar ju, klart en hingst som har ston på andra sidan staketet blåser upp sig lite grann då, det ser jag inget konstigt i, och heller inget negativt i så länge fokus är på mig.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL
Eftersom ägaren till araben och hunden anser att hennes handhavande med djuren är helt korrekt och inte verkar ha någon ödmjukhet inför andras tyckande föreslår jag att vi låter bli att diskutera detta fortsättningsvis. Jag tror att hon gillar den här sortens diskussioner och att filmen är utlagd lite för att provocera. Tycker att vi bemöter hennes inlägg med tystnad istället eftersom alla argument bara verkar rinna av utan att hon tar åt sig det minsta. Istället kan väl tråden få handla om alla våra andra fina 09:or och deras utveckling.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kl

Nu ska Brinova få ett välförtjänt vinterlov har aktiverat henne i 2 månader nu ca 3 dagar i veckan. Vi avslutade med lite bommar och små hinder och det fixade hon galant. Hon fick "hoppa" 3 ggr och filmen är från sista gången. Hon har kommit in i en växtperiod (tack o lov) hon är bara 162 cm och jag 172 cm, så nu får hon vila och ta det lugnt ungefär till slutet av februari någon gång.

http://www.youtube.com/watch?v=B8rTepAffbc&list=UUFH0NLdvkWjyAqx3wagAsXA&index=1&feature=plcp
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

+3


Här kommer lite bilder på hur jag miljötränar min 09:a,, utan hund dock :grin:

PB249579.jpg


PB249582.jpg


PB249587.jpg


PB249588.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL

Jag har länge följt denna tråd, men inte deltagit i den tidigare. Tills nyligen hade jag två stycken 09or men då tiden inte räckte till för 3 hästar så såldes nyligen ena 09:an. Den sålda lilla damen är en riktig ängel som man log varje gång man satt på, efter att ha ridits in i våras och sedan satts igång och försiktigt i en månad under oktober red jag programridning hemma hos min dressyrtränare. 62% i LC:2 (med dispens för lättridning i traven såklart) fick hon och visade prov på sitt fantastiska temperament då hon tog det lugnt på parkeringen och inte alls blev firrig av att drt var flera hästar på framridningen, eller att hon var tvungen att lämna dem för att gå in på banan. Hos nya ägaren vilar stallets nya gullegris tills i januari.

Den andra däremot är vår egen uppfördning och har hittils varit ett riktigt litet ogräs.
Sto f: 6 Juni 2009 idag ca. 167 cm e. Richfield ue. Rotspon uue. Warkant
På grund av en större sårskada i våras mitt under inridningen så har hon inte kommit långt. Jag har precis börjat försöka galoppera uppsuttet, och än så länge är det lika mycket bock och skutt som det är galopp. Bjudningen brister en del än och det kryllar en del i huvudet på damen. Däremot är hon byggd bra och rör sig trevligt i alla gångarter, bakbenen är ibland så långt under att hon trampar sig på ballarna fram. Målet är att alla tre gångarterna skall fungera, sedan blir det vintervila tills i vår då hon skall matchas för kvalitetsbedömning och om allt gå vägen visas och tävlas under sommaren. :)

Och en suddig och illa uppställd bild på damen i fråga!
DSC01566.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Vad skönt att vi är fler som inte kommit så långt!

Min är ju född i början av juli och skadade sig också i våras så först nu börjar jag rida henne mer ordentligt. Hon gör allt som hon ska men hittills i framvikt. Nu verkar hon ha börjat bygga sina muskler ordentligt så hon går riktigt bra ca 15 min och sen är det bara att trava av henne och sluta.

Hoppas ha kommit så långt att jag kan lämna bort henne för inhoppning i januari (inte min stora styrka). Får se om den tjejen kan hjälpa mig med framtida kvalitets och tävling också :p
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nejdå du är inte ensam ;) Var det din tjej som fått ett trauma på en nack -eller ryggkota?

Vår dam fastnade i staketet och slet upp hasen i April tror jag det var. Det var bara skinn och blodkärl som skadats, men hon fick stå länge och läka för att försöka få ärret så fint som möjligt. Nu har jag problemet med att halkan gör att vi måste börja åka till ridhus, och damen i fråga har precis börjat komma på att man kan bråka vid lastningen, efter att glatt ha gått på i tre år utan problem. Hon är också bara löshoppad en gång, med en del motstånd från hennes sida. Det ska igång nu också. Hoppa in uppsuttet... ja det känns långt borta just nu, likaså att rida utanför ett inhägnat område. Den andra reds mycket ute, men den här måste grundridas ordentligt först, kanske går det att ta en runda med ledare vid sidan, då gör det inget om jag åker av. Vill bara inte att hästen skall spring ut framför tåg eller bilar om jag trillar av.

Jan Brink sade vid sin hingstvisning i år något om hur R-blodet lämnar behagliga hästar med god ridbarhet som passar de flesta. Min dam har ju R-blod på både möderne och fäderne, vart tog det behagliga temperamentet vägen?! Haha :D
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Har funderingar på att sätta igång med Juno igen under nästa vecka. Han är nu barfota och har toppenfina hovar. Min tanke var att han skulle vinterskos komplett med sulor och fyra brodd i varje men funderar på om det kanske är onödigt? Vi har massor med snö och han kommer bara ridas ute. Hur hade ni resonerat?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jätte olika från häst till häst. 08:an kan inte gå på halt underlag alls. Hon tar sig inte framåt och håller på att stupa omkull DIREKT, och det vid halka som knappt känns som halka. Hon klarar alltså inte av att ta sig framåt, håller svansen rakt ut, huvudet rakt ut, spänd som en fiolsträng och går brett isär med benen och tar steg på 10 cm och håller på att halka omkull vid precis varje steg...

Medans 09:an kan galoppera och göra tvära kast på glansis...

Mitt tips är att prova o se, gärna där hästen är lös och kan balansera upp sig själv utan att du är med o "stör". Och givetvis att börja på mindre halt underlag.
En annan grejj kan vara boots som man kan fästa broddar på. Så slipper du sko, men har ändå broddar när du behöver det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 504
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 778
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp