09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Fiiina tjejen :heart

Jag rider Nova ca 2 dagar i veckan och promenerar/tömkör en dag och det ska vi göra ett par veckor till. Hade tänkt introducera lite bommar och ev travhoppa nått hinder men vi får se hur det blir med det.

Har varit till ridhus och ridit 2 ggr, rider i ca 15-20 minuter och det funkar bra :) rider med fokus att få henne att slappna av då hon gärna vill trycka upp nacken och flasha på och inte alls lyssna på bromsen.... har tagit ner henne lite i tempo dessa 2 ggr och det har gett resultat iaf :D vet inte om det är rätt strategi... det återstå att se!

http://www.youtube.com/watch?v=IKuk1YrhDIc&list=UUFH0NLdvkWjyAqx3wagAsXA&index=1&feature=plcp
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL
Celeb gör små framsteg hela tiden. Han har nu varit på sin första skogstur. Sitter numera av utan att någon håller, samt att han har blivit riden i paddock samtidigt som en en annan häst reds. Longerar inte längre innan uppsittning. Superduktig:)
IMG_6448.jpg


IMG_6416.jpg


IMG_64044.jpg


IMG_6514.jpg


IMG_6521.jpg


IMG_6615.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Juno idag:). Han har vilat i två veckor nu och ska väl igång igen efter ju om vi har vettigt med snö så det går att rida. Tycker han ser ut att växa en del.
version-9f6eb3452881d91b6820b77d17c504ce


version-1613f82b09b05746fda0006fd74805ab
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tack! :) Lilla Novan är också jättefin! Vi "jobbade" på samma sak ute i skogen innan vilan, min dam vill också gärna trycka upp nacken.

Fiorano, han ser lite hög ut i rumpan. ;) Väldigt fin dock!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Min lilla börjar nu komma igång efter sin fraktur i våras så hon rids 2-3 ggr i veckan och är med som handhäst 1-2 ggr. Det har blivit alldeles för lite tömkört den här hösten tyvärr.

Men det är roligt att se hur olika vi gör, min rids nästan bara ut i skogen (har ridhus nästgårds men trivs inte med unghästar inomhus). Hon har en himla trav och när hon går som handhäst har dressyrhästen klara problem med att hänga med henne :p
Får se om jag också kan våga hoppa något litet skutt men annars får jag leja ut den biten.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kul att se bilder och höra om framstegen på alla 09:or.

Min lilla (ehm, mätte 169cm på 3-års) har ridits 2-3ggr/v nu under hösten, med nån viloperiod på 1-2 v när det har passat.

I helgen fick han åka med på träning för första gången. Han skötte sig exemplariskt (trots att en annan häst lämnade ridhuset under passet) och vi red ett pass på 15-20 min.

Jag longerar inte heller innan uppsittning och sitter upp/av själv.
Jag kommer också plocka fram något litet hinder vad det lider, och planerar ytterligare ett pass för tränare innan han får vintervila i mitten av dec.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL
Efter 3 årstestet vilade min 3 åring fram till slutet av september. Jag började rida lite mer regelbundet i mitten av oktober. Nu rider vi ca 2-3 pass per vecka och gör någonting avsuttet oftast också. Ungefär 20 minuter per pass sedan börjar bensinen tryta. Numera sitter jag upp direkt från stallet. De flesta passen rider vi ut, oftast ensamma, men vi har haft sällskap vid två tillfällen. Min röda är duktig och går fram överallt utan att tveka. Vi har skuttat dike med vatten och litet omkullfallet träd i skogen utan att hon tittat. Idag åkte det förbi både bilar och bussar när vi skrittade på vägen.

Ibland (max ett pass per vecka) rider vi på ridbanan. Förra gången premiärhoppade vi med ryttare. Vi hoppade fem små hinder på 40-50 cm i trav och galopp och hon gjorde det helt okomplicerat. Nästa vecka ska vi premiärträna för instruktör (dressyr) och sedan är planen att hon ska hållas igång fram till mitten på december då hon kommer att få minst fyra veckors vila för att smälta allt som hon lärt sig. Ridkänslan som hon ger är fantastisk och jag är otroligt glad över att hon är min :love:.

Bilder från ett av de första passen efter vilan.

135342311119462500_resized.jpg


135342347298232800_resized.jpg


135342342096361500_resized.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tänker inte kommentera longering eftersom vi nog redan kan vara överens om att vi har olika uppfattning om hur saker ska göras:). MEN min hund har exakt samma tendenser som din och driver mig till vansinne. Jag är i princip bereed att vrida nacken av henne när hon far efter hästarna och är så nära bakbenen. Mycket för att jag helt enkelt inte vill ha henne sparkad. När jag grejar med treåringen får hon inte vara med eftersom hon tom försökt gå fram och bita honom i haserna, märkligt eftersom hon aldrig gjort så med en annan häst:/.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu longerar ju inte jag för fysisk träning, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, där har du nog en stor skillnad.

Min hund biter inte hästarna, skulle hon göra det så jäääävlar.
Men jag rider med henne och tycker därmed att hästarna ska vänjas vid hundar tidigt så att de inte funderar så mkt på dem.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hunden är med i all min hantering, alltid. Hästarna får vänja sig. punkt.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hunden är med i all min hantering, alltid. Hästarna får vänja sig. punkt.

Hundar i all ära :)
Men det jag såg, gör att jag säger till för hundens skull att stänga in den.
Vill inte behöva beklaga sorgen i nån tråd här framöver för att den har blivit skadad/ihjäl trampad.
Jag har varit med om på tok för många skadade/dödade hundar, för att ägarna inte respekterar hästarnas "lagar".

Annars en väldigt fin häst! :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag undrar vad du tycker att du upnådde med den där övningen? Jag ser bara en spänd häst och en stressad hund....
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag undrar vad du tycker att du upnådde med den där övningen? Jag ser bara en spänd häst och en stressad hund....

*delvis KL*

Hästen blev stressad för att hunden inte hade respekt för hovar/hästen.
Hästen blev rädd/stressad för att den inte ville trampa på hunden.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hästen är inte speciellt spänd överhuvudtaget, vi busar och jobbar med att han ska fokusera på mig no matter what. Nu har vi inte kommit så långt i den träningen, men när vi har kommit lite längre så ska andra kunna stå o kasta bollar o grejjer på honom utan att han ska vika av med blicken från mig.

Sedan jobbar vi på att han inte ska övertolka mina signaler, han är extremt känslig för dem, men jag vill inte att han ska kasta sig iväg i galopp bara för att jag höjer ena handen tex. Hans mor är lika känslig vid longering, känsligare vid bromsning. Där blir det oftast de första varven 1 galoppsprång, tvärnit, stegra-galopp iväg, tvärnit innan vi hittar varann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp