09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Låt honom vila när du befäst att han går i alla 3 gångarterna .
Inte efter vad vädret säger att du kan hålla på längre för att vädret är fint .

Gå efter att avsluta tidigt medans han tycker det är kul och inte börjar tröttna i huvud eller kropp ...

Blir det en längre vila får du ta det eller åka till ridhus om den blir alldeles för lång ;).

Mia
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag har ett mål med den här perioden och när vi uppnått det eller om Nova inte "orkar" mer så avbryter jag och får isf ta upp det efter vilan. Jag tycker inte att det finns nån anledning att sitta och rida och rida på henne, hon är ju trots allt bara tre år :) för mig är det viktigt att hon fortsätter vara positiv till jobb :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Låt honom vila när du befäst att han går i alla 3 gångarterna .
Inte efter vad vädret säger att du kan hålla på längre för att vädret är fint .

Gå efter att avsluta tidigt medans han tycker det är kul och inte börjar tröttna i huvud eller kropp ...

Blir det en längre vila får du ta det eller åka till ridhus om den blir alldeles för lång ;).

Mia

Nej jag kör faktiskt inte till ridhus. Dels avskyr jag att köra släp här på vintern och dels är det inte ekonomiskt försvarbart (släphyra+ridhusabbonemang hade gett en snittkostnad på minst 200:-/tillfälle i ridhuset...). Och så himmelens bråttom är det inte. Har vi bara snö här så går det jättebra att rida på:).

Eftersom han bara jobbas 2-3 dagar i veckan så blir det nog ändå oktober ut och ev ngn dag in i november beroende på hur den där galoppen går:p. Den kanske inte blir så bra heller denna vändan, men då kommer det säkert efter vilan:).
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Vad har ni för mål den här hösten? D.v.s. hur långt vill ni ha kommit innan det är dags för vintervilan?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Sätter aldrig några fasta mål för dem i den åldern allting i den åldern sker utifrån deras egna förutsättningar, vissa har lätt för allting medans för andra är det inte lika enkelt, hösten nu är ju mest för att låta dem växa in i sin roll som ridhästar att hitta balans och bärighet och tycka att det är kul att jobba. Vissa behöver lite nya "arbetsuppgifter" för att hålla fokus och tycka det är kul medans andra bara behöver lulla på för att hitta sig själva och sin balans. Sätter heller aldrig några fasta datum att då och då skall de ha vila, det ger sig efterhand när man läser av individen. Nu jobbar jag sällan 3 åringarna särskilt intensivt om det inte är något speciellt problem jag stött på som kräver lite tätare arbete under en period. Har de lätt för sig och det bara flyter på så kan de vara igång under längre period men kanske bara ridas max 2 gånger i veckan.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ja, men då har du ju ett mål, att de ska hitta balans och bärighet och tycka att det är roligt att arbeta ;)
Det tycker jag gott och väl är en vettig målsättning i den här åldern!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ja, men då har du ju ett mål, att de ska hitta balans och bärighet och tycka att det är roligt att arbeta ;)
Det tycker jag gott och väl är en vettig målsättning i den här åldern!

Men du frågade ju om vilka mål de skulle uppnått innan de får vintervila. Där menar jag att jag sätter inga fasta mål de får alltså vintervila även om de inte har hittat balans och bärighet ännu hade varit lite strängt annars med tanke på att vissa inte hittar det förrän de är en 4-5 år om de är extrema :angel:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Vad har ni för mål den här hösten? D.v.s. hur långt vill ni ha kommit innan det är dags för vintervilan?

Jag sätter också upp mål men de måste inte absolut uppnås nu eller innan vilan, det får Nova avgöra ;) Vi rider ut i skogen och bekantar oss med omgivningen och förbättrar kondis och bygger upp kroppen. När vi gjort det ett tag är det meningen att vi ska introducera lite bommar med ryttare på ryggen. Nova har både bra balans och bärighet för att vara 3 år tycker jag :D Sen eller före det får hon vila och hon ska så klart tycka det är kul och vilja mer. Är man liten ska man ha kul och är man stor ska man också ha kul :p
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu är ju inte målet bra balans och bärighet för att vara 3 år som man jobbar mot, det har nog de flesta redan efter den första inridningsperioden, nu börjar arbetet mot bra balans och bärighet som vuxen häst att lägga grunden för hela deras utbildning vilket är rätt stor skillnad.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Här är det ju väldigt olika med. Min kille är sen, hans koordination lika med noll. Så länge han fokuserar på det han gör så går han sååååå fint. Men om han så bara vrider på huvudet åt fel håll så börjar mitt liv flascha framför mig ;)

Min 08 däremot var hur stadig som helst, tog sig fram på alla småstigar i trav (hon passade på att trava så fort jag lutade mig framåt för grenarna var låga...) redan 3 e gången med ryttare.

Dessa hästar är av olika typ. 08:an har sett "färdig" ut i kroppen sen hon var 6 månader, medans 09:an mest har sett ut som en älgkalv mest helatiden. Honom kommer det ta tid att få upp koordinationen på. Jag räknar med att han kanske har koll på sig själv i 5 års åldern.

Däremot så bär han sig bättre än 08:an. Han kan gå väääldigt snyggt i form, och har inte gått på bogarna en enda gång när jag har ridit honom.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu är ju inte målet bra balans och bärighet för att vara 3 år som man jobbar mot, det har nog de flesta redan efter den första inridningsperioden, nu börjar arbetet mot bra balans och bärighet som vuxen häst att lägga grunden för hela deras utbildning vilket är rätt stor skillnad.

Där håller jag med Kimmis precis så tycker jag också att det är. Nova har en naturlighet för balans och bärighet som andra unga hästar som jag ridit på inte haft till exempel.

Det är heller inget jag strävar efter att bibehålla en 3 årings balans och bärighet det tog jag förgivet att du förstod gylle, det va mer ett konstaterande att hon faktiskt är fin och har bra balans. Självklart vill man att den unga hästen ska utvecklas och bli mer och mer vuxen i den takt de klarar av att ta sig an nya uppgifter.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Här på Buke finns det tre trådar om 09or. Utöver denna en på ridning och en bildtråd på gnägg. I den på ridning berättas det om treåringar som gör sidvärtsrörelser och i den på gnägg visas det upp bilder på treåringar som det sitter barn på-barbacka och i snörgrimma. Här "fostras" det dock ordentligt med alla okunniga. Verkligen väldigt olika trådar...

Bara en reflektion.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Fast barbacka i snörgrimma ser jag inget fel på. Beroende på vilken häst det gäller givetvis. min 05:a var väldigt säker som 3 åring. Inkörd innan inridningen och gjorde aldrig en fluga förnär. Väldigt stabil i psyket.

Hon drog bröllopsvagn, fullt med folk (över 100 pers) som kastade ris och hade sig, tjoade, applåderade osv. Då var hon 5. Ingen reaktion alls på något.

Så man får anpassa sig till hästen man har helt enkelt.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Här på Buke finns det tre trådar om 09or. Utöver denna en på ridning och en bildtråd på gnägg. I den på ridning berättas det om treåringar som gör sidvärtsrörelser och i den på gnägg visas det upp bilder på treåringar som det sitter barn på-barbacka och i snörgrimma. Här "fostras" det dock ordentligt med alla okunniga. Verkligen väldigt olika trådar...

Bara en reflektion.

De andra två låter som riktiga föredömmen för 3 åringarnas utbildning :angel: men de speglar väl väldigt väl hur kunskapsnivån brukar ligga om man jämför dessa olika forumavdelningar. Har kikat lite snabbt i ridnings tråden för ett tag sedan och då låg väl nivån där så man blev trött bara av att läsa en sida den andra hade jag ingen aning om kollar aldrig det forumet.
Dom som sysslar med avel och därmed håller till på detta forumet och har varit med i 09 tråden här genom åren har förhoppningsvis lite större engagemang och planer och tankegångar bakom att matcha fram sin unghäst och ta tillvara på sitt avelsarbete.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kanske uttryckte mig lite knasigt i min fråga. Var mer ute efter vad era mål var efter era hästars förutsättningar. Blev nämligen lite fundersam då någon häromdagen jämförde min häst med en annan treåring och påstod att han låg efter i utbildningen, medan jag snarare skulle påstå att han ligger precis i fas eller t.o.m. lite före enligt min plan.

Min tanke med hösten är att rida i skog och mark för att hitta en jämn bjudning och bygga en bra grund för arbetsformen, vill gärna få ett jämnt, mjukt stöd på bettet. Tömkör för att stärka ryggmuskulaturen. Ev. inhoppning på enkla terränghinder och påbörja arbete med bommar. Tar vintervilan när det känns rätt, oavsett om vi uppnår målen eller inte.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

De andra två låter som riktiga föredömmen för 3 åringarnas utbildning :angel: men de speglar väl väldigt väl hur kunskapsnivån brukar ligga om man jämför dessa olika forumavdelningar. Har kikat lite snabbt i ridnings tråden för ett tag sedan och då låg väl nivån där så man blev trött bara av att läsa en sida den andra hade jag ingen aning om kollar aldrig det forumet.
Dom som sysslar med avel och därmed håller till på detta forumet och har varit med i 09 tråden här genom åren har förhoppningsvis lite större engagemang och planer och tankegångar bakom att matcha fram sin unghäst och ta tillvara på sitt avelsarbete.

Sitter för övrigt här stum med gapande mun och bara skakar på huvudet :eek: (var tvungen att gå in och läsa i tråden på ridning) jisses hur tänker vissa.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hmm, jag har kanske missuppfattat det här med unghästar, blir att börja träna skolor och byten nästa vecka. Eller så väntar jag några år och ger en extra vilovecka istället... :)
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hmm, jag har kanske missuppfattat det här med unghästar, blir att börja träna skolor och byten nästa vecka. Eller så väntar jag några år och ger en extra vilovecka istället... :)

Vadå har du inte gjort det än det vet väl alla att man börjar med skolorna först :cool: iofs enklare ju när de redan springer på tre spår för att de inte är rakriktade man kan ju alltid hävda att det är helt planerat och en jättefin skola, min ena har stor fallenhet för sluta när han är pigg :angel: går helt perfekt som en banan på tre spår. Fatta förvänd galopp kan han också. Så snart färdigutbildad ;)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Skämt åsido, jag hör nog till en av de mer orutinerade 09-ägarna. Dock är jag av det försiktigare slaget så jag är inte rädd för att träna sönder etc. Har helt enkelt inte bråttom. Min Coal är en stor kille (175) och börjar först nu se ngt normal ut. Har nojat hela hans uppväxt för att han verkligen varit så otroligt ful (förlåt Coal:P)

Vi har kommit så långt att Coal går att rida i alla gångarter. Har i brist på styrning även råkat komma över några cavaletti som låg på ridbanan (har mest ridit på sidepull, därav bristen på styrning) Han håller både trav och galopp med fin bjudning. Har mest varit ute på ängar med stora ytor och rider ca 5-10 minuter per gång 1 gång i veckan. En gång i veckan tömkörs han alt. går som handhäst på en skrittrunda.

Visst känns det väl som en bra idé att låta en så stor häst nöja sig med att ha kommit så långt i "utbildningen" som treåring? Hur skulle ni erfarna göra med igångsättning av honom. Vill gärna skicka iväg honom till ngn kunnig på utbildning, är det bäst att ha "satt igång" honom efter vintervilan eller sliter det mest att jag rider honom i skogen utan att vara kompetent nog att rida en gänglig unghäst i form och med bärighet? Är det rent av bättre att bara skicka honom direkt till utbildaren efter vintern? (Nu pratar jag mars ca)

Usch vad flummigt jag skriver, känner att jag inte ens får ur mig en fråga, är det ngn som förstår vad jag menar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp