09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tror inte det finns några nackdelar över huvud taget med att skynda långsamt egentligen :)
Skulle jag skicka min på utbildning hade jag satt igång honom först, är för snål för att betala någon för att göra något jag lika gärna kan göra själv ;) Skulle inte tro att du gör någon skada genom att lulla runt i skogen en kort period så länge du inte är så obalanserad att du stör honom.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Vad har ni för mål den här hösten? D.v.s. hur långt vill ni ha kommit innan det är dags för vintervilan?

Jag vill kunna skritta och trava min 09:a avspänt i ridhuset innan vintervilan. Till våren vill jag kunna rida ute i sällskap med trygg häst. Då kan vi kanske försöka få in lite galopp...

Vi skyndar långsamt. :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nästa vecka ska min 3-åring få testa på ett kort pass med min tränare. Vi satsar på 20 min totalt och det blir nog mest skritt och lite trav.
Hon "reds" igång i mitten av augusti (gick som handhäst, tömkördes, longerades och reds 1-2 ggr/v 15 min/gång) efter sin fraktur i ett par tornutskott i maj. Har nu vilat ett par veckor och nu testar vi hur det är med tränare på backen.

Världens skönaste tjej med fantastiskt öga för de ytterst små detaljerna som ingen av mina tidigare tränare sett (ridit för en internationell domare, erkänt duktig Kyra-elev mfl som aldrig fått min tävlingshäst att funka optimalt).
Vi tränar akademisk ridning och nu efter 4 månader och träning 2 ggr/månad har vi gått från knappt LA till att faktiskt kunna starta MsvC. Mycket av träningen gör jag på hellång tygel och pyttehjälper med kroppen och jäklar vad vi lär oss.

Att börja med henne till 3-åringen känns helt rätt då hon aldrig pressar så mkt att hästen blir frustrerad, rädd eller osäker.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Gud så kul. Kastrerad?
Du kanske inte minns mig, men jag vill minnas att jag gillat din "stora vita" också. :) grattis till fina hästar

Ja han är kastrerad. Jo jag minns dig nu när du säger det:) Tack så mycket.

KL
Igår var 4:e gången Celeb blev riden efter betet, han var betydligt piggare denna gång och busade en hel del, brukar bli så när det är klart väder och lite kallare i luften;) alla hästarna här hemma var superpigga igår...
IMG_6023-1.jpg


IMG_6078.jpg


IMG_6047.jpg


IMG_6054-1.jpg


IMG_6053.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Åh du är så liten! Jag är sjukt avis-hade jag varit så liten hade jag haft ett stall fullt av b-ponnier:D!! Han är fin din Celeb-ser väldigt klar ut i kroppen:).
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

haha, ja allt är relativt, jag rider ju bara stora hästar också så då ser jag ju ännu mindre ut;)
Han har sett rätt färdig ut i kroppen hela tiden faktiskt även då han har vuxit mycket :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Haha, en till som sitter på för stora hästar...
Jag är 163 cm och min minsta är 165 och den jag tävlar 170 medan mamman är 176 cm över backen. Tur jag inte vet om min litenhet :p

En liten film från dagens löshoppning, den 3:e i ordningen sen Tarazzu friskförklarades efter sin fraktur och det högsta hon hoppat sen dess. Idag fick hon vara förlöpare till lillebror (som är jättestor).
Ber om ursäkt för skaket men jag var ensam och då blev det lite mkt på en gång...
http://www.youtube.com/watch?v=caHwz9cVRPQ
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Livet är orättvist. jag vill också vara 163 cm!!

*kl*

Idag har jag ridit ut i skogen igen med mitt djur. Han var jätteduktig och idag tittade han inte alls så mycket på alla stora stenar:p. Gjorde jättefina skritt-trav och trav-skrittövergångar. Hade lite bry i början med att få upp huvudet på honom för han var lite pigg, men det var ingen större grej.

Jag är fortsatt imponerad över hur "ryttarsäker" han känns. Han känns mer som en outbildad skogsmulle att rida på än en nyss insutten treåring. På vägen till skogen (dit jag leder honom) går vi längs ca 1 km smått trafikerad väg och han är helt lugn även med bilarna. Idag mötte vi dessutom stor lastbil och den var heller inget farlig. Är väldigt skönt att han är så cool!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

sån är min oxå trots att hon under så många månader inte gjort något mer än att gå i sin hage så lufsar hon lugnt ut i skogen ensam och gör det jag ber om.

Älskar när de är okomplicerade!
Brukar väl komma lite bus sen när de är 5 men då är de ju styrbara å andra sidan :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

ja, egentligen är jag ju hela 163,5 cm :D

Min 10-a vet jag inte riktigt hur jag ska komma upp på då han är större än mamman. Misstänker att han tänker bli sådar 178 cm som färdig.
Känner att det är i största laget men jag kanske överdriver där...
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag har en fråga om det här med att ta det lugnt. Jag har en annan tråd igång om ett sto jag funderar på att köpa, en 09:a, men tänkte att jag kanske får fler svar här.

Hon står inte i Sverige. Hon är betäckt i år, men inte bekräftat dräktigt. Om jag köper henne vill jag betäcka henne själv nästa vår och alltså låta henne stå kvar där hon är tills dess. Om hon i värsta fall är dräktig nu, betyder det ju att hon inte kommer att komma hit för än tidigast nästa höst. Hon är inte inriden än och kommer ju inte bli inriden för än om ett år då, och då förhoppningsvis vara dräktig som fyraåring och ha föl vid sidan till hösten som femåring.

Min förra häst blev inte ordentligt riden tills jag köpte henne som sju åring och hon var MYCKET besvärlig. Nu funderar jag om det kan dels bero på att hon var så sent tagen. Vad tror ni. Är det en nackdel att föl fördröjer så länge? Hur hade ni resonerat om en sådan häst?

Hon kan ju så klart bli inriden och riden som dräktig, men det blir ju inget tävlande eller att åka iväg på träningar.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Lite bilder från idag på min lille prins. Bjudningen lyser fortfarande med sin frånvaro och galoppen är liksom inte ens att tänka på. Han är väldigt bekväm och inte så övertygad om att det här med arbete är nåt att lägga energi på:p. Så oktober ut kommer han bara att få lalla i skogen och sen blir det vila året ut. Hoppas att bjudningen kommer efter vilan:).

554029_4248040291157_845323391_n.jpg


36585_4248043811245_1029449205_n.jpg


548333_4248044531263_1341112386_n.jpg


543284_4248045731293_457802192_n.jpg


525870_4248047251331_140800081_n.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl
Hämtar hem en 09a imorgon. Ska mest gå som sällskap men lite promenadridning blir det i vår!

Önnarps Simba, lånad :love:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Har följt tråden ett tag och nu äntligen gjort slag i saken och blivit medlem!

har en valack förr 2009 e. Dee Jost van Dyke. syrran (Vanilj-Hallon) har skrivit ett par rader om honom i tråden tror jag. Dee Lux "Lux" heter han.

Ridmässigt just nu har vi börjat med bommar, skritt och trav. Tog även en galopp i ridhuset igår (första sedan maj). Idag ska vi skritta ut och sedan vänta tre dagar markträning (Parelli). Bilder kommer efterhand :)

Målet är att innan vilan (december - januari) hoppa lite småhinder! :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Miljötränade mitt ena sto igår (-09:a). Hon kom till mig i augusti och har sedan mest fått bo in sig. Innan dess reds hon in under februari, ca 30 dagar träning och innan dess var hon knappt ledvan...

Så, vi tog fram presenning och paraply och filmeran visar första försöken. Knappa 30 sekunder för att gå över presenningen... :love:

Presenning

Paraply
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Min kille idag (jättetjusig mobilbild i motljus :angel:):
Tycker nog att han börjar se lite vuxen ut, fast på den här bilden ser han mest ut som en ponny..
img0187cu.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl

09an till vänster.

Om jag lyckas bli av med en sisådär 20kg så ska jag rida honom lite i vår innan han åker tillbaka till ridskolan :)

494ECB51-79E8-495B-806A-46D9D080CF19-5351-000005205432B84A.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL

Puttar upp tråden lite med ett par ridbilder från i höst (24 september) då vi haft en aktivieringsperiod.

DSC_8785.jpg


DSC_8460.jpg


Nu har hon semester igen - vilket innebär härjande med hagkompisarna på absolut heltid.

DSC_9346.jpg


DSC_9347.jpg


DSC_9506.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp