09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hon är Super snäll när jag håller på med henne något ryck ibland men det är inte specifikt på h.f. utan förekommer på alla fyra. Vart ju rätt långt förra gången men det var inga problem för hovis att ta upp h.f när han kom, var inga problem att ha benet i normal "skoställning" när han kollade så att skon var slagen i rättvinklar utan reaktionen kom direkt när han börja spika i sömmen.

Men ska prova det du föreslog Gylle å se om jag får fram reaktionen iaf

Tackar för tipsen man blir lite lätt låst i tankarna när det går såhär illa :(


Låter som att hovis slog i sömmarna för högt upp?!

Var det en "bra" hovis?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kan ta bild på vart sömmen suttit så får ni se hur det ser ut.

Jag har inte haft honom så länge bara under ett år men har inte haft något att klaga på än så länge då min förra hovis gjorde så min ena häst hade hovar som tefat.

men som sagt lägger upp bilder på hovarna och berättar hur hon reagerar när jag håller på med benet lite senare ikväll
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Gylle,
Första gången hon fick på sig skorna så var v.f lugn till på sista sömmen då hon började böka höger vart det som om det bara vart värre och värre. Men tar med mig tipsen ska kolla henne lite senare ikväll om jag kan hitta något, ska även få upp några bilder på hovarna å se vad ni säger om det blivit något med sömmen kanske.

återkommer ikväll med vad jag har "hittat"
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jo, det har fungerat väldigt bra tidigare, men upplever att han blivit lite orolig i munnen på sista tiden. Kanske är tänderna som spökar, vargtänderna är utdragna, men får väl bli tandläkare om det inte går över snart. Hur länge skulle ni andra vänta med att kolla upp tänderna om de verkar lite oroliga? Vad är normal tid om det t.ex. är en tand som sitter löst? Har aldrig upplevt problem i samband med att han tappat tänder förut så har inte fått nån tidsuppfattning.. Är ca 9 mån sen han raspades och kollades senast.

Rätt vanligt att det kommer perioder de är lite oroliga i munnen i den åldern det händer rätt mkt med huvudet nu inte bara tänderna utan de växer ofta i huvudet (alltså själva huvudet brukar ofta bredda sig och "grovna") någon gång runt 3 års ålder och gissningsvis kan vissa bli ganska påverkade av det. På vissa ser man att de får ganska markanta bulor i tillväxtzonerna vid nosryggen andra visar inte mkt så alltid svårt att veta säkert att det är det.

Knatte tex gick från att 11,5 bett var i största laget till att växa ur 12,5 bett på en månad strax före 3 års i våras. Har ännu inte haft bett på honom igen så vet inte hur mkt som hänt sedan dess, men han håller klart på med tillväxten i huvudet nu markant tydliga bulor i tillväxtzonerna på nosryggen.

Vad gäller tänderna så håller jag utkik när jag ser att någon börjar klydda när de äter men så länge de lyckas tugga och det inte ser allt för avigt ut eller drar ut för länge på tiden så behövs ingen veterinär.

Vad gäller bett så är det helt omöjligt att ge några råd när man inte vet hur hästen reagerar på det vanliga. Jag utgår alltid från samma vanliga tredelade med parerstänger som alla får på sig först och klurar sedan och listar ut vilket som borde vara det optimala för varje individ. Finns ju så många aspekter som påverkar. Ser man på de två 09 tex så var Knatte extremt känslig i munnen och vågade inte ta tag alls i metallbett utan blev orolig i handen. Medans Wincent inte kunde bry sig mindre om att han hade en metallbit i munnen och nonchalerade bettet totalt och älgade i väg i lite väl högt tempo alltså kunde man direkt konstatera att det bettet inte var optimalt till någon av dem.

På Knatte fick jag backa ner på ett helt mjukt böjbart rakt gummibett för att han skulle våga komma fram till bettet ordentligt. På Wincent fick jag tvärtom byta till ett lite tunnare tredelat kk-ultra med rörliga ringar för att få ett bett med lite mer rörelse i munnen och därmed att han skulle uppmärksamma det bättre. Knatte fick sedan prova igenom en hög med bett när han väl börjat våga komma fram till gummibettet för tyvärr får man ju inte visa dem på sådant. Till slut hittade jag ett han sa tack det här gillar jag och det var ett tjockt massivt tungt sprenger även det tredelat (använder i stort sett aldrig ett tvådelat har än idag inte träffat på någon unghäst som föredrar tvådelat framför tredelat) även det med kk mundel vad gäller formen tror det är ett conrad.

Nu är inte mina igångsatta ännu som planen ser ut så blir det nästa vecka och denna hade lite bettshopping för sig i Fbo så ligger lite nya bett inhandlade med tanke på grabbarna då jag äntligen sprang på lite nya mundelar med parerstänger till vettiga pengar, föredrar att ha parerstänger på dem som treåringar de lär sig snabbt att följa tygeltagen utan att man behöver överdriva men nu är jag ju hoppryttare.
Till W väntar ett tredelat med halvmåneformad mundel det gör att bettet blir lite rörligare även om parerstängerna gör att det blir fasta ringar = mindre rörligt. Kan funka eller så funkar det inte alls, sen är sällan unghästarna likadana i munnen som när de ställdes av ofta lite mer lyhörda när allt det andra nya har smällt undan. Dock är det lite hans personlighet att vara disträ och totalt glömma bort en när något annat intressant händer så tror inte den biten förrändrats så mkt.
Till Knatte både ett rakt nathe med D-ring och ett tredelat kk-ultra med parerstång. Med honom har det hänt så otroligt mkt under sommaren han har vuxit i sin kropp breddat ut och fått typ dubbelt så mkt gång som innan och en massa power så där är det möjligt att han är totalt annorlunda än innan så där är jag kanske helt fel på det nu. Han har sagt nu de sista veckorna att han är väääldigt sugen på att börja jobba, så skall bli väldigt spännande att se hur han är.

Man får helt enkelt testa sig fram till vilken mundel/typ av ring som passar vilken häst de har tyvärr alla olika åsikter om vad som är deras favorit. Generellt kan man säga att orolig mun ofta funkar bäst med massiva tunga bett med någon form av icke rörlig ring. Men vissa hästar gillar bättre att själva kunna placera bettet där de vill ha det vilket de kan mer med rörliga ringar, så återigen är det något man får prova sig fram till.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Gylle,
Första gången hon fick på sig skorna så var v.f lugn till på sista sömmen då hon började böka höger vart det som om det bara vart värre och värre. Men tar med mig tipsen ska kolla henne lite senare ikväll om jag kan hitta något, ska även få upp några bilder på hovarna å se vad ni säger om det blivit något med sömmen kanske.

återkommer ikväll med vad jag har "hittat"

Är vänster sko alltså också av nu ? Skulle kunna vara att hon fick ett sömtryck på sista sömmen på vänster och har ont där vilket ju då också gjort ont när hon var tvungen att stå på det när det andra skulle skoss + då den mentala biten av att det ju vist gör ont när de spikar i fötterna. Om även den skon är av nu så har ju trycket släppt och om det inte bildats en hovböld av det så skall i så fall problemet med smärta vara borta. Känn efter noga med fingret om hon är det minsta varm runt där den sömmen suttit.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Min får gå på ett rakt bett med fasta ringar. Började med ett novabett, men han gillade det inte särskilt och gick och tryckte upp det mellan tänderna med tungan och tuggade sönder det. (Han gjorde inte det när jag red utan när jag var ute och gick med honom). Med det raka är han stilla i munnen och verkar helt komfortabel. Jag har ju hans två år äldre helsyster också och hon gillar enbart det raka.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Mycket hjärnbry med de här små! Får testa om jag kan hitta ett bett eller ändra något annat så det ligger lite stadigare i munnen. Tack för tipsen! :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kan ta bild på vart sömmen suttit så får ni se hur det ser ut.

Jag har inte haft honom så länge bara under ett år men har inte haft något att klaga på än så länge då min förra hovis gjorde så min ena häst hade hovar som tefat.

men som sagt lägger upp bilder på hovarna och berättar hur hon reagerar när jag håller på med benet lite senare ikväll

Då låter det som att det "bara" är ett sömstick, precis som Gylle oxå skrivit.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hon är jättefin ;) Bra jobbat , går fram med egen balance och inte bromsas in i handen . Underbart som jag iallafall vill se en 3 åring .

Mia

Tack! Ja visst är hon duktig min lilla frökna :)

Brinova har ett tre delat bett i mässing och så har jag ett rakt eggbett med fasta ringar och ett tredelat eggbett med fasta ringar. Har inte fått någon riktig uppfattning om vilket hon funkar bäst på, det går att använda alla och hon lyssnar bra :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Så nu tror jag hon ldrig mer kommer vilja lyfta fötterna.

Kom upp till stallet ställde ut borsta av å kände så att det inte blivit någon större skada på henne.

Gick super att lyfta alla benen inga som helst problem. Kunde även ta hoven mellan mina ben på båda fram utan någon större reaktion lite misstänksam på h.f. men det kan ju även vara för att hon är öm efter imorse när hon hoppa runt.

Vickade på h.f ingen reaktion där heller så hon borde inte ha ont där, slog lite med hammare då fick jag en liten reaktion men det var inte heller så farligt utan jag kunde slå lite gjorde även det på v.f inga problem där heller.

Sen skulle jag då pröva med en sko under och där slog det typ total slint han inte ens slå innan hon fick halv panik fick upp den en gång till efter det men samma där när jag la på skon så fick hon panik å jag han inte slå något. efter det var det iprincip omöjligt att få upp hoven hon lyfte alla andra men inte h.f skulle prova med skon på v.f och samma sak där kunde lyfta upp men så fort jag la på skon på hoven var det kört.

Jag fick avsluta med att lyfta en bakhov för framhovarna fick jag inte lyfta.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

427958_10151046788301175_1465848417_n.jpg


Här ser ni vart sömmarna satt
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Du kan testa en grej som funkade med min när det slog slint i skallen på henne andra gången hon helskoddes. Höll på att ta dör på både mig och hovis som hon slog...

Jag gjorde lite som Gylle sa men tog en vanlig hammare, slog ett mkt lätt slag på skon, om hon inte gjorde ngt satte jag ned, berömde omedelbart med BRA och lite pellets. Lyfte upp igen och upprepade ett par gånger per hov varje dag i en månad ungefär.

När hon reagerade för mkt, på det benet där hon var värst, så började jag med att ta en träbit och slå lite lätt bara efter att vi först övat på att bara lyfta benet, berömma och släppa samt ge godis.

Första gången hon skulle skos fick hovis bara sätta 2 söm, sen satte vi ned hoven och beröm + godis, nu 3:e ggn står hon helt lugnt utan godis och vi gör precis som man normalt gör men hon får beröm efter varje hov och vi är beredda på att backa bandet om ngt skulle hända.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Verkar ju helt klart som att något satt igång detta iom att du skriver att hon varit jättesnäll att sko innan, den stora frågan är bara vad som utlöser detta, blev hon sömstucken/sömtryckt (tryckt=när sömmen ligger för tätt på kötthoven utan att egentligen ha stuckit in i den kan göra rejält ont även det), däremot tycker jag att hovis själv borde ha känt igen och reagerat på signalen när det hände för det är inget som brukar hända obemärkt. De brukar även reagera på aktuell söm när de sedan nitas efteråt och har det kommit en reaktion redan när sömmen slåss in så brukar en uppmärksam hovis vara väldigt noga med reaktionen på nitningen sedan för att direkt plocka bort aktuell söm om hästen även där visar något.
Samtidigt kan det ju vara någon annanstans det smärtar som hon nu förknippar, är verkligen skitsvårt när man inte riktigt vet varför de plötsligt slår slint. Jag hade nog låtit en vet kolla igenom henne för säkerhets skull känns som för stor reaktion på tidigare lättskodd häst för att våga chansa.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Delvis kl.
Till något helt annat:
Vad använder ni för bett till era? Jag vill gärna variera med något annat är mitt vanliga tredelade, men vet inte riktigt vad jag ska börja med att testa.

Till Zenith har jag ett rakt gummibett. Det är det enda han gillar och är lugn med. Skall införskaffa ett 3delat gummibett med fasta ringar för att ha ngt att altinera med.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Det där tror jag på, mycket beröm och godis och så att man backar bandet så fort hästen visar tecken på obehag.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Det var första gången han slog på skor i augusti så hon var inte skodd innan utbrottet, dock är hon verkad var 8 vecka vilket det inte varit några problem med :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Idag har jag och min lillkille varit på vårt första ensamäventyr i skogen:). Promenerade dit (tar typ en kvart) och satt upp där. Han är verkligen helt obrydd över ryttaren och ger en väldigt trygg ridkänsla-himla härligt. Travade en runda och han stoppade lite då och då för att stora stenar tydligen är otäcka. Är otroligt nöjd med honom!

Hur mycket är era treåringar ridna innan de får sin första vila? Eler har ni bara en tidsgräns och inte kunskapsgräns innan det är dags för vila? Min tanke är att han ska kunna ridas och styras i alla gångarterna och sen vila. Tror han får gå månaden ut, men funderar på att ta honom en bit in i november ändå. Med tanke på vad det tänker bli för väder här i vinter vet man ju aldrig hur lång vintervilan blir...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp