Sv: 09rnas nya tråd!
Jo, det har fungerat väldigt bra tidigare, men upplever att han blivit lite orolig i munnen på sista tiden. Kanske är tänderna som spökar, vargtänderna är utdragna, men får väl bli tandläkare om det inte går över snart. Hur länge skulle ni andra vänta med att kolla upp tänderna om de verkar lite oroliga? Vad är normal tid om det t.ex. är en tand som sitter löst? Har aldrig upplevt problem i samband med att han tappat tänder förut så har inte fått nån tidsuppfattning.. Är ca 9 mån sen han raspades och kollades senast.
Rätt vanligt att det kommer perioder de är lite oroliga i munnen i den åldern det händer rätt mkt med huvudet nu inte bara tänderna utan de växer ofta i huvudet (alltså själva huvudet brukar ofta bredda sig och "grovna") någon gång runt 3 års ålder och gissningsvis kan vissa bli ganska påverkade av det. På vissa ser man att de får ganska markanta bulor i tillväxtzonerna vid nosryggen andra visar inte mkt så alltid svårt att veta säkert att det är det.
Knatte tex gick från att 11,5 bett var i största laget till att växa ur 12,5 bett på en månad strax före 3 års i våras. Har ännu inte haft bett på honom igen så vet inte hur mkt som hänt sedan dess, men han håller klart på med tillväxten i huvudet nu markant tydliga bulor i tillväxtzonerna på nosryggen.
Vad gäller tänderna så håller jag utkik när jag ser att någon börjar klydda när de äter men så länge de lyckas tugga och det inte ser allt för avigt ut eller drar ut för länge på tiden så behövs ingen veterinär.
Vad gäller bett så är det helt omöjligt att ge några råd när man inte vet hur hästen reagerar på det vanliga. Jag utgår alltid från samma vanliga tredelade med parerstänger som alla får på sig först och klurar sedan och listar ut vilket som borde vara det optimala för varje individ. Finns ju så många aspekter som påverkar. Ser man på de två 09 tex så var Knatte extremt känslig i munnen och vågade inte ta tag alls i metallbett utan blev orolig i handen. Medans Wincent inte kunde bry sig mindre om att han hade en metallbit i munnen och nonchalerade bettet totalt och älgade i väg i lite väl högt tempo alltså kunde man direkt konstatera att det bettet inte var optimalt till någon av dem.
På Knatte fick jag backa ner på ett helt mjukt böjbart rakt gummibett för att han skulle våga komma fram till bettet ordentligt. På Wincent fick jag tvärtom byta till ett lite tunnare tredelat kk-ultra med rörliga ringar för att få ett bett med lite mer rörelse i munnen och därmed att han skulle uppmärksamma det bättre. Knatte fick sedan prova igenom en hög med bett när han väl börjat våga komma fram till gummibettet för tyvärr får man ju inte visa dem på sådant. Till slut hittade jag ett han sa tack det här gillar jag och det var ett tjockt massivt tungt sprenger även det tredelat (använder i stort sett aldrig ett tvådelat har än idag inte träffat på någon unghäst som föredrar tvådelat framför tredelat) även det med kk mundel vad gäller formen tror det är ett conrad.
Nu är inte mina igångsatta ännu som planen ser ut så blir det nästa vecka och denna hade lite bettshopping för sig i Fbo så ligger lite nya bett inhandlade med tanke på grabbarna då jag äntligen sprang på lite nya mundelar med parerstänger till vettiga pengar, föredrar att ha parerstänger på dem som treåringar de lär sig snabbt att följa tygeltagen utan att man behöver överdriva men nu är jag ju hoppryttare.
Till W väntar ett tredelat med halvmåneformad mundel det gör att bettet blir lite rörligare även om parerstängerna gör att det blir fasta ringar = mindre rörligt. Kan funka eller så funkar det inte alls, sen är sällan unghästarna likadana i munnen som när de ställdes av ofta lite mer lyhörda när allt det andra nya har smällt undan. Dock är det lite hans personlighet att vara disträ och totalt glömma bort en när något annat intressant händer så tror inte den biten förrändrats så mkt.
Till Knatte både ett rakt nathe med D-ring och ett tredelat kk-ultra med parerstång. Med honom har det hänt så otroligt mkt under sommaren han har vuxit i sin kropp breddat ut och fått typ dubbelt så mkt gång som innan och en massa power så där är det möjligt att han är totalt annorlunda än innan så där är jag kanske helt fel på det nu. Han har sagt nu de sista veckorna att han är väääldigt sugen på att börja jobba, så skall bli väldigt spännande att se hur han är.
Man får helt enkelt testa sig fram till vilken mundel/typ av ring som passar vilken häst de har tyvärr alla olika åsikter om vad som är deras favorit. Generellt kan man säga att orolig mun ofta funkar bäst med massiva tunga bett med någon form av icke rörlig ring. Men vissa hästar gillar bättre att själva kunna placera bettet där de vill ha det vilket de kan mer med rörliga ringar, så återigen är det något man får prova sig fram till.