09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Och du bidrar till att okunskapen frodras på detta forum.
Mår illa av alla filmer som läggs ut här på unga hästar som aldrig får någon chans. De andra som läser här kan ju tro att unghästar ska ridas så, att det är så 2-3-åringar ska matchas.
Funderar inte du på var alla kunniga uppfödare/unghästutbildare har tagit vägen, varför har bukefalos blivit ointressant?

Var kan man vända sig för att få sitt konto avslutat?

Vill inte vara del av detta forum längre,
har kontaktat G men har inte fått svar.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

Du godkände forumreglerna när du registrerade dig på Bukefalos. Det betyder att du ska följa dem.

Görel - moderator
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Du godkände forumreglerna när du registrerade dig på Bukefalos. Det betyder att du ska följa dem.

Görel - moderator

Är det att man inte får läsa medlemmarnas bloggar?
För då förföljer man dom! :o:cool:

Nog sjutton får man stå sitt kast om man tränar en unghäst på ett fel sätt och sen skryter med det öppet, brett och vit.. Både på blogg, forum, bilder och film!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hur kan du få ihop det till det?

Läs så mycket bloggar du vill, men kopiera inte det någon skrivit i sin blogg och lägg ut det här.

Görel - moderator
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hästen vilade inte i nästan 3 månader utan i nästan 2 månader (enligt hennes egna blogg). Är detta ett diskussionsforum eller är det en stor skrytblogg vars enda syfte är att lägga ut bilder och filmer på egna hästar (och endast hyllningar är godkänt)?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Det är en del av netiqetten. Man håller en god ton och förföljer inte andra. Man kan kritisera andra utan att vara nedlåtande. Det är inte fel att tala om för någon att den har fel utan det är sättet det görs på.

Görel - moderator
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Det är en del av netiqetten. Man håller en god ton och förföljer inte andra. Man kan kritisera andra utan att vara nedlåtande. Det är inte fel att tala om för någon att den har fel utan det är sättet det görs på.

Görel - moderator

Där håller jag med dig.

Men om jag som medlem lägger ut min blogg under min profil, lägger ut filmer och bilder på en häst som tränas fel.... Då är det inte förföljelse om man påpekar att det inte är bra att träna på sättet som man gör... Så där har du faktiskt fel, vilket jag hoppas att du förstår. :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

'Kl' Även jag har reagerat på hur man tränar san mikuels häst. Har man inte själv kunskap och tar en tränare till hjälp som inte verkar ha kunskap till att utbilda en 3 ring , så kanske man behöver veta det .
Man rider inte en 3 åring på detta sett man ser på filmerna.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Länkar till bloggar eller hemsidor under profilen betyder inte att de ska diskuteras här. Likaså om du har en blogg på Buke, där finns det utrymme att diskutera i anslutning till bloggen vilket brukar finnas vid de flesta bloggar.

Görel - moderator
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Länkar till bloggar eller hemsidor under profilen betyder inte att de ska diskuteras här. Likaså om du har en blogg på Buke, där finns det utrymme att diskutera i anslutning till bloggen vilket brukar finnas vid de flesta bloggar.

Görel - moderator

Nu diskterar du något helt annat.

Vi diskuterar ett ämne som en medlem själv har skrivit om i tråden, medlemen har påstått något här som strider mot vad personen har skrivit på bloggen. Så klart att folk reagerar ... med rätta!

Men på ett mindre trevligt sätt kan många nog hålla med om.

Får väl vara lite rim o ranson kan jag tycka!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

¨knapplån¨Kan meddela att man får inte dubbelchampionat på en sönderriden häst. Får man dessutom mycket goda vitsord för den som bedömmer det uppsuttna på treårstestet, har man förmodligen gjort det mesta rätt. Oavsett vad en del så kallade experter här skriver. Men jag antar att ni förkastar treårstestet. Rent statiskt så är det så att de hästar som får championat som treåring lyckas bättre på tävlingsbanorna senare i livet. Dom har hållit trots att de tränats mycket omsorgsfullt i sina unga år o har med andra ord lyckats.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Mitt sista inlägg går till dig...det finns inget som heter dubbelchampionat. Hästen fick dubbeldiplom d v s ett diplom för sin exteriör+gångarter (vid hand och löst) och ett diplom för sin exteriör+löshoppningsförmåga.
Ridningen vid treårstestet räknas inte in i bedömningen av hästens kvalite utan man måste bara visa att hästen går att rida i alla gångarterna.

De hästar som fått bra poäng på unghästtesterna hamnar oftare hos bra utbildare och får därmed en bättre start på sin utbildning och tävlingskarriär.
Dock verkar det inte bli så med denna häst.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

¨knapplån¨Kan meddela att man får inte dubbelchampionat på en sönderriden häst. Får man dessutom mycket goda vitsord för den som bedömmer det uppsuttna på treårstestet, har man förmodligen gjort det mesta rätt. Oavsett vad en del så kallade experter här skriver. Men jag antar att ni förkastar treårstestet. Rent statiskt så är det så att de hästar som får championat som treåring lyckas bättre på tävlingsbanorna senare i livet. Dom har hållit trots att de tränats mycket omsorgsfullt i sina unga år o har med andra ord lyckats.

Det som diskuteras är vad som hände efter!
Att hästen inte fått den vilan som en unghäst behöver... utan att man fortsatt att träna på...
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Till dig och andra, sluta med skitsnacket! Det är nätmobbing!

Och att leta upp någons blogg och lägga inklipp från den är förföljelse!

Görel - moderator

Skulle vara mkt tacksam om du vänder dig till rätt person när du hävdar att någon letat upp zm blogg och klippt in något och "förföljer" henne.

Har aldrig ens läst i zms blogg eller aktivt sökt efter någonting rörande henne och har definitivt inte klistrat in något hon har skrivit någonstans du som moderator borde väl om någon kunna vända dina inlägg till rätt person kanske skulle anmäla inlägget för oskyldiga anklagelser och smutskastning.

Kan du sedan förklara med vilken rätta du plockar bort ett inlägg om hur en 3 åring enl alla kända unghästutbildare bör tränas och matchas fram för tester, är sådant skitsnack eller ?????? Nu får du faktiskt skärpa dig och göra ditt modereringsjobb på rätt sätt, inte efter vilka hästar du tycker om som det verkar vara nu....................
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu diskterar du något helt annat.

Vi diskuterar ett ämne som en medlem själv har skrivit om i tråden, medlemen har påstått något här som strider mot vad personen har skrivit på bloggen. Så klart att folk reagerar ... med rätta!

Men på ett mindre trevligt sätt kan många nog hålla med om.

Får väl vara lite rim o ranson kan jag tycka!

Håller med dig fullt ut.

Saken som sådan måste få diskuteras, men det finns olika sätt att säga saker på!

Gylle: Du får gärna PM:a texten om hur man bör träna en 3 åring. Denna jag har nu är ju min första "riktiga". De andra har ju varit ston, som jag betäckt, och då har man ju bara hunnit rida in lite grann och sedan har det varit dags att ställa av dem.
Tycker det blir svårare med denna som inte får den naturliga viloperioden, samt har så himla mkt lättare för sig. Att han dessutom tindrar med ögonen varje gång han ser mig gör ju inte saken lättare. Han är dock till dags dato endast riden 14 ggr.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ursäkta mig. Dubbeldiplom. Rätt ska vara rätt. Om man klarar av att ta fram en häst så den får dubbeldiplom så gör man nog mycket rätt. Helt riktigt att det uppsuttna inte bedöms, men ryttare fick fina vitsord. Men jag antar att du tycker att de på Strömsholm inte vet vad de gör.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Han vilade nästan 3 månader efter treårstestet. Hur länge tycker du att de ska vila?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Han vilade nästan 3 månader efter treårstestet. Hur länge tycker du att de ska vila?

Men suck ge dig nu, det är ju det som satte igång detta lögnen om att han vilade 3 månader något som om man bara följt forumet vet är ren lögn.

Lägg ner nu, börjar nästan gissa på att detta handlar om ett dubbelnick...........

Det som bedöms på treårs test är hästens egna förutsättningar, de grungångarter den är född med och den hoppteknik den är född med, det är det som är fördelen med treårstesten för då har inte en skicklig ryttare hunnit träna fram någonting alt en helkass hunnit förstöra någonting. Så resultat på treårs säger inte ett spår om hur väl någon har lyckats med utbildning det resultatet säger bara om uppfödaren har lyckats få fram en bra individ eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp