09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu är det så att väldigt många tycker att denna tränare är mycket kompetent. Det tycker jag åxå. Har sett henne träna ett antal ekipage på ett utmärkt sätt. Spännade att det kan bedömmas på några filmsnuttar hur hästen tränas.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ska jag ge mig? Klart att det går bättre för en välmatchad häst på treårstestet. En välförberedd häst presterar mycket bättre.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ska jag ge mig? Klart att det går bättre för en välmatchad häst på treårstestet. En välförberedd häst presterar mycket bättre.

Du vet att det inte är tillåtet att ha två nick på forumet va ? Känns det inte dumt att sitta och prata i egen sak i tredje person ?

Om hästen går treårs en vecka in i maj och sedan rids den 2 juli, hur lång vila får du det då till ???
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Du vet att det inte är tillåtet att ha två nick på forumet va ? Känns det inte dumt att sitta och prata i egen sak i tredje person ?

Om hästen går treårs en vecka in i maj och sedan rids den 2 juli, hur lång vila får du det då till ???

Jag kan lova dig att det inte är dubbelnick. Vilken löjlig grej att ta till bara för att någon håller med någon som du anser har fel.

Han stod direkt efter treårs testet i maj, hela juni och nästan hela juli. Började skrittas i slutet av juli. Jag vet att det är så då jag ser hästen varje dag. Men jag kanske har fel, eftersom du som vet allt tydligen vet mer än mig som ser hästen hela tiden...

Men jag tänker inte fortsätta diskutera med en som bara är så himla självgod som du är. Hästen gick bra på treårs testet, bättre än din, det är kanske det som svider....
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag kan lova dig att det inte är dubbelnick. Vilken löjlig grej att ta till bara för att någon håller med någon som du anser har fel.

Han stod direkt efter treårs testet i maj, hela juni och nästan hela juli. Började skrittas i slutet av juli. Jag vet att det är så då jag ser hästen varje dag. Men jag kanske har fel, eftersom du som vet allt tydligen vet mer än mig som ser hästen hela tiden...

Men jag tänker inte fortsätta diskutera med en som bara är så himla självgod som du är. Hästen gick bra på treårs testet, bättre än din, det är kanske det som svider....

Herregud hur svårt skall det vara att förstå att hon mer än en gång själv skrivet att hon började rida honom i början på juli eller du menar att hon ljög då eller ? Ridfilmen som låg ute var också från början av juli.

Vet du hur tröttsamt det är med sådana som dig som så fort någon kommenterar något negativt skall vända det till att någon är avundsjuk, tror du på det själv en enda sekund ? En människa som aldrig har utbildat en unghäst förr gör sådana saker som kan påverka hela hästens hållbarhet och varenda en i tråden som är rutinerade reagerar då är det nog pga avundsjuka eller......... För övrigt så är det bättre du hoppar på dem som har kommenterat det hela för uppenbarligen är ju inte jag avundsjuk för jag har inte kommenterat zm en enda gång jag har lidit med hästen i tysthet och satt mig på händerna för jag insåg tidigt att det var lönlöst att skriva något det är andra som har kommenterat. Vid den rena lögnen att han fått 3 mån vila och därför inte behövde mer så slet sig mina händer och kunde inte låta bli att ifrågasätta. Inte heller efter det direkta påhoppet från zm efter det svarade jag någonting att hon sedan kände sig enormt träffad av att jag skrev om ståndpunkten ang lång sommarvila för treåringar som varenda unghästutbildare är stenhårda på eller hur man arbetar treåringar och vilket tänk och när man lägger in olika delar i utbildningen är det mitt fel ingen känner sig väl träffad av en allmän text om man inte själv inser att man kanske gjort något tokigt och då är det ju knappast någon annan än ens eget fel.

För övrigt vad gäller resultaten så är min hopphäst och hade också högre hopppoäng än zms så inte heller där finns några orsaker till någon avundsjuka om vi nu skulle vara så löjliga att ta ner det till dagisnivå.

Jag har hållit på med unghästutbildning under mer än 20 år så det har hunnit bli ett ganska stort antal hästar genom åren. Man har hunnit med att göra alla de där dumma misstagen som sedan kostar mkt svett och tårar i slutändan för att rätta till och man förbannar att man inte hade de kunskaper man hade idag när man tänker tillbaka på vissa hästar som passerat. Förr fanns ingen sådan informationskälla att hämta kunskap till som internet så varför tar inte de som är gröna idag vara på att slippa göra de misstag andra redan gjort......

Men som jag inledde mitt första inlägg till zm om tiden, egentligen skiter jag i vilket numera det står fritt upp till var och en att rida sönder sina hästar det är inget som drabbar mig för vem sjutton vill lägga tid på att ge råd och tips för att sen bara få skit för det.

Tiden kommer att visa vems hästar som tävlar vad och håller för det.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Inte är det något dubbelnick. Finns fler som inte tycker som du. Du får ha dina åsikter om att hästen är sönderriden eller kommer att bli. Men du har ingen aning om hur vardagen ser ut för den här hästen. Så att uttala sig om det är löjligt. Nu kommer jag inte att skriva mer i sen här frågan. Jag har sagt det jag vill.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Inte är det något dubbelnick. Finns fler som inte tycker som du. Du får ha dina åsikter om att hästen är sönderriden eller kommer att bli. Men du har ingen aning om hur vardagen ser ut för den här hästen. Så att uttala sig om det är löjligt. Nu kommer jag inte att skriva mer i sen här frågan. Jag har sagt det jag vill.

Och du bör nog träna upp din läsförståelse för uppenbarligen har du något problem där.

Ja jag står för min åsikt att hästen vilat mindre än 2 mån för det är den enda diskussion vi haft ang zms häst överhuvudtaget. Du står alltså fast vid att 5/5-2/7 blir 3 månader. Kanske dags att träna upp matten samtidigt som läsförståelsen............
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Nu är det så att väldigt många tycker att denna tränare är mycket kompetent. Det tycker jag åxå. Har sett henne träna ett antal ekipage på ett utmärkt sätt. Spännade att det kan bedömmas på några filmsnuttar hur hästen tränas.

Jag har sett klipp på hur hästen arbetas som 3 åring på 2 videofilmer .... Frågan är då ,,, hur den jobbas resten av tiden under tränare ?

För att man är nöjd med en tränare så behöver den inte ha kunskapen att veta eller läsa av hur en unghäst utbildas . Däremot kan den kanske vara duktig på äldre hästar .

Förövrigt ogillar jag den barnsligheten att man skulle behöva vara avundsjuk för att man inte gillar det sätt och hur man utbildar en 3 åring som du gjorde i Gylles fall .
Det är ett totalt omoget sätt att diskutera i tråden !!
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

Delvis kl.

Måste faktiskt säga att jag, trots otrevlig ton från alla håll, tycker att det är skitbra att folk reagerar och ger feedback på utbildningen av våra hästar. Jag får tusen gånger hellre en rejäl känga än att någon sitter tyst och ser på om jag skulle göra något heltokigt med min unghäst.

Till något helt annat:
Vad använder ni för bett till era? Jag vill gärna variera med något annat är mitt vanliga tredelade, men vet inte riktigt vad jag ska börja med att testa.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

KL

ZanMiguel

Hur långa pass rider du för tränare? Har du tidigare erfarenhet av unghästar och hur man utbildar dem?
Vad har tränaren för meriter... Ursäkta men ser man filmen får man inte WOW-känslor av hennes råd och tips direkt. Gillar när hon säger "en sån här häst är lätt att förstöra" :devil: "Låt honom bli irriterad" ehm...proffsig känsla.

Jag tycker att det ser ut som att ni tränar den för hårt och ensidigt, du vill väl ha en häst som håller i längden? Tycker att hästen ser missnöjd ut och protesterar med ryckande huvud....

Personligen tycker jag att det tyder på okunskap att inte kunna se långsiktigt på en ung häst och därför rida den för mycket...
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hon är jättefin ;) Bra jobbat , går fram med egen balance och inte bromsas in i handen . Underbart som jag iallafall vill se en 3 åring .

Mia
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kl

Nu behöver jag lite råd, la upp inlägg för inte så länge sen angående min unghäst som det vart problem med att sko.

Nu trampade hon av sig höger sko (benet som det var problem med att sko) hovslagaren var ute idag och skulle försöka slå på den men vi fick tyvärr avbryta då det var omöjligt att slå på, på 45 min hade han fått i 3 söm.

Det gick bra att lyfta hoven när han kom så han kunde passa in skon igen. Men så fort han satte i första sömmen var det kört. :/

Hur har ni gått till väga när ni haft hästar som är svåra att sko?

Första planen vart att prova igen imorgon med lugnande men det är bara 2 1/2 vecka så tycker jag att det kändes bättre att dra av den andra skon å flytta fram skoningen. Så planen är lugnande och skoning nästa onsdag (endast fram)

Kanske ska tillägga att vi provade med brems och mat men de funkade som sagt inte. Om han fick upp hoven så fick hon nästintill panik.

Men frågan blir hur gå till väga, har ni några tips? Ska man försöka byta hovslagare? Kan även tillägga att det var inga som helst problem att lyfta dom andra tre hovarna och dra av skon på v.f. Var inte heller några problem.

/Emelie som gick från att ha den snällaste hästen på jorden att sko till en häst som håller på att döda hovslagaren :p
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag använder också ett tredelat. Frågade en mycket kunnig unghästutbildare om råd och hade också läst i någon av alla mina unghästböcker att det bästa för unghästarna skulle vara ett vanligt gammalt hederligt tvådelat. Provade detta när jag tömkörde sist och det var total katastrof! Hon gillade det INTE! Nu var det nog i ärlighetens namn något för stort... Men hon verkar trivas super på sitt tredelade och så länge hon känns nöjd med det får hon ha det :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kan det vara så att hon har ont i det benet? Hur är hon när du kratsar hovarna? Är hon jobbig med det benet även då? Om det går bra med de andra tre hade iaf jag kollat upp om hon har ont någonstan. Hoppas det går bra! Inte kul när de inte är snälla med hovis! Min bet hovslagaren i armen sist :o Lätt pinsamt :eek:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Lyft det aktuella benet och sätt det mellan benen som hovslagaren gör ta sen ett steg ut från hästen så att det blir samma töjning utåt som det blir när hovis skall komma åt med verktygen. Får du samma reaktion då så är det marsch till veterinären då har hon ont antingen i knä, bog, rygg eller det diagonala bakbenet bak som hon då måste belasta mer. Brukar tyvärr alltid bero på det när man får sådan ensidig reaktion.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jo, det har fungerat väldigt bra tidigare, men upplever att han blivit lite orolig i munnen på sista tiden. Kanske är tänderna som spökar, vargtänderna är utdragna, men får väl bli tandläkare om det inte går över snart. Hur länge skulle ni andra vänta med att kolla upp tänderna om de verkar lite oroliga? Vad är normal tid om det t.ex. är en tand som sitter löst? Har aldrig upplevt problem i samband med att han tappat tänder förut så har inte fått nån tidsuppfattning.. Är ca 9 mån sen han raspades och kollades senast.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hon är Super snäll när jag håller på med henne något ryck ibland men det är inte specifikt på h.f. utan förekommer på alla fyra. Vart ju rätt långt förra gången men det var inga problem för hovis att ta upp h.f när han kom, var inga problem att ha benet i normal "skoställning" när han kollade så att skon var slagen i rättvinklar utan reaktionen kom direkt när han börja spika i sömmen.

Men ska prova det du föreslog Gylle å se om jag får fram reaktionen iaf

Tackar för tipsen man blir lite lätt låst i tankarna när det går såhär illa :(
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Hon är Super snäll när jag håller på med henne något ryck ibland men det är inte specifikt på h.f. utan förekommer på alla fyra. Vart ju rätt långt förra gången men det var inga problem för hovis att ta upp h.f när han kom, var inga problem att ha benet i normal "skoställning" när han kollade så att skon var slagen i rättvinklar utan reaktionen kom direkt när han börja spika i sömmen.

Men ska prova det du föreslog Gylle å se om jag får fram reaktionen iaf

Tackar för tipsen man blir lite lätt låst i tankarna när det går såhär illa :(

Prova då först även att vricka i hoven lite runt när du håller den så och till sist så bankar du helt enkelt på den lätt med en hammare.

En ömhet i hovled/kotled tex en lättare vrickning kan förstärkas när de bankar. Får du ingen reaktion så ta helt enkelt en gammal sko håll den på plats och knacka på den med hammare, för är det ingen smärta utan hjärnspöken så går det snabbt att få bort med lite träning dock verkar det ju inte vara några hjärnspöken iom att problemet endast kommer på ett ben och hon inte bryr sig om att det spikas och väsnas på de andra benen. Tyvärr låter det ju som att det är smärta involverat det gäller bara att hitta var.

En tanke som slog mig han hovis driva in en söm en bit innan allt startade ? Då finns ju även alternativet att han har sömstucket henne och det är det som satte igång det hela. I så fall är det träna och åter träna att banka på skon för att hon skall inse att det inte gör ont varje gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp